Distans med Tyngre häst??

_Skifting_

Trådstartare
Hej.. jag har två nordsvenskar att ta hand om som jag håller på att testa olika grenar med, då inte dressyr eller hoppning är så populärt från hästarnas sida..

Blir mest Felix i nuläget då Frost används som parhäst till en unghäst så jag skriver mest för hans del..

dom är nu överviktiga pga. sommarbete...

Bilder:

Frost, 5år och ca 156cm i mkh...:
http://i202.photobucket.com/albums/a...ezY_/frost.jpg

Felix, 6år och ca 152cm i mkh...:
http://i202.photobucket.com/albums/a...zY_/felix3.jpg

Jag vet att dessa raser inte är lämpade till distans då araber och liknande är de mest dominerande...
Men jag vill hitta en gren som passar oss alla tre och som vi kan ha kul i..

Hur lägger man upp ett träningsshema till dessa? De körs nu ca 2ggr i veckan och jag rider dem resten av dagarna med en vilodag och en skrittdag..
Det kan se ut ca såhär:
måndag: uteritt ca 1-3timmar med ca 70%skritt och 5%galopp (i uppförsbackar eller när det bjuder för det och man inte kan låta bli), resten trav i lunk...
Lite svettig häst, men inte skummig eller dyl. beror nog mest på värmen ute..
tisdag: dressyrträning på banan i ca 30-40 min med ca 20-30 minuters fram och avskrittning i skogen.. (svettig häst) ibland tar vi det i linor ist..
Onsdag: Uteritt i ca 1-3timmar med ca 50%skritt och 5%galopp (i uppförsbackar mm), resten trav i lunk.. (lite svettigare än måndagen)
Torsdag: skrittdag eller vilodag beroende på om han körs på helgen eller ej.
Fredag: körs i ca 3 timmar (ej av mig) med 90%trav och resten skritt.. (svettig och ibland skummig häst)
Lördag: samma som fredag..
Söndag:lite hopp i skogen eller skritt beroende på körning eller ej..

såå.. vad tror ni?? har han bra kondition?? Ändra träning?? skulle vi kunna ta oss runt en clearround??
Finns det några bra i skåne??
En Pulsmätare.. tror ni det behövs och vad ska pulsen ligga på och isf. var hittar man en sån?? Funkar det att rida i den utrustningen som Frost har på bilden?? Behöver man speciella skydd?? Hur mycket sliter det på hovarna?? felix har dåliga hovar och är plastad för tillfället och special skor..

Med andra ord... HJÄLP MIG MED ALLT!! tänka på osv... Tack på förhand..
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Kan tyvärr inte se bilderna.
Tycker och tror att du skulle klara av en clear round i lugnt tempo med din häst, prova en prova på på ca 30 km om du är osäker.

När han rids och körs så kolla hur långt i km du rider eller kör så ser du, man rider oftast längre än vad man tror.

Du behöver ingen pulsmätare i början utan köp ett stetoskop och kolla pulsen den vägen i början.

Man säger för det mesta så lite extra utrustning som möjligt, för det sitter på i många timmar och kan orsaka skav , men man gör som det passar sig bäst.

Distans sliter på hovarna, det gör det så fråga din hovslagare vad han anser.

Upp till 80 km ser man en salig blandning av raser, allt ifrån ponny till stor häst så med rätt träning så går det bra.

Vi hade på en Närkesritt för några år sen 2 ardennerhästar som till vardagas används som brukshästar i skogen som var med och red en 16 km pröva på, och de klarade det fin fint.

Så jag tycker absolut att du ska prova och lycka till!
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Kan tyvärr inte hellerse dina bilder på hästarna... Men jag rider själv en nordisvallack.. Sven.. som är 50% kallblodstravare.. Och rätt smidig.. Har ridit upp till 12 mil med honom ,och har tom placerat sig pådessadistanser.. .. Han älskar att kommaut och tävla.. Så visst kan tyngre hästar vara med oxå.. Testa en PP först.. så märker du hur mycket han orkar.. .. Säkert inga problem meden CR.. sen.. .. Lycka till.. (ps.. min häst är1,62 imkh..):D
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Kan tyvärr inte se bilderna.
Tycker och tror att du skulle klara av en clear round i lugnt tempo med din häst, prova en prova på på ca 30 km om du är osäker.

När han rids och körs så kolla hur långt i km du rider eller kör så ser du, man rider oftast längre än vad man tror.

Du behöver ingen pulsmätare i början utan köp ett stetoskop och kolla pulsen den vägen i början.

Man säger för det mesta så lite extra utrustning som möjligt, för det sitter på i många timmar och kan orsaka skav , men man gör som det passar sig bäst.

Distans sliter på hovarna, det gör det så fråga din hovslagare vad han anser.

Upp till 80 km ser man en salig blandning av raser, allt ifrån ponny till stor häst så med rätt träning så går det bra.

Vi hade på en Närkesritt för några år sen 2 ardennerhästar som till vardagas används som brukshästar i skogen som var med och red en 16 km pröva på, och de klarade det fin fint.

Så jag tycker absolut att du ska prova och lycka till!



Tack så mycket för att du svarade.. Var hittar man ett stetoskop och hur gör man när man kollar pulsen?? *helt ny*

Hur vet man hur många km man rider??
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Kan tyvärr inte hellerse dina bilder på hästarna... Men jag rider själv en nordisvallack.. Sven.. som är 50% kallblodstravare.. Och rätt smidig.. Har ridit upp till 12 mil med honom ,och har tom placerat sig pådessadistanser.. .. Han älskar att kommaut och tävla.. Så visst kan tyngre hästar vara med oxå.. Testa en PP först.. så märker du hur mycket han orkar.. .. Säkert inga problem meden CR.. sen.. .. Lycka till.. (ps.. min häst är1,62 imkh..):D

Vad kul med en till nordis... :love:
Vad är en PP?? *korkad*

tack..
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Vad kul med en till nordis... :love:
Vad är en PP?? *korkad*

tack..

Tyck inte att du är korkad. Det är inte lätt att veta allt från början.

PP betyder Prova På och är till för att man just skall kunna prova på distans och se vad det är för något. Se om det verkar passa både häst och ryttare. PP finns på alla möjliga distanser tex. 10 km, 20 km och 30 km. Så länge hästens utrustning passar hästen och ryttaren bra är det bara du ger dig ut på en PP. I början behövs ingen som helst specialutrustning.

Lycka till!
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Tyck inte att du är korkad. Det är inte lätt att veta allt från början.

PP betyder Prova På och är till för att man just skall kunna prova på distans och se vad det är för något. Se om det verkar passa både häst och ryttare. PP finns på alla möjliga distanser tex. 10 km, 20 km och 30 km. Så länge hästens utrustning passar hästen och ryttaren bra är det bara du ger dig ut på en PP. I början behövs ingen som helst specialutrustning.

Lycka till!

tack.. känner mig så dum bara... :(
Men vad behövs det för "papper" med?? Och var hittar man sådana (PP)?? Bor i skåne och vill inte åka för långt första gångerna innan man ser om man tycker om det...
vad tycker DU är lagon distans första gången... är ju ute i ca 3 timmar med dom iaf 1gång/veckan ibland mer och det pallar dom bra..
Har man någon max och minimum tid?? Måste man ligga på hårt eller går det att typ skritta 40-50% av biten och ändå hinna i mål?? Vill ju inte slita ut dom första gången och bara känna hur det känns...

Tack på förhand..

*många frågor*
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Vilka underbart vackra hästar du har! Så speciella färger på dom!

Du behöver har vaccinations kort på hästinfluensa, grönt kort till dig, och ibland gula boken, som köps genom ridsportsförbundet och lokal licens.

Finns regelbundet några ritter i skåne och därnere i blandade klasser, även danmark har stort utbud.

Gå in på: www.nerikesdistansryttare.org
och kolla på länkar så hittar du några klubbar i ditt område.
Finns annat matnyttigt på sidan, hur man tränar, tävlar m.m.
Kolla under fliken Distansridning där får du en bra beskrivning på hur det går till.

Stetoskop finns på apoteket och jag är inte så haj på detta med puls men läs på sidan om hur man tar m.m.

Hittar du en klubb du gillar så finns det ibland nybörjar kurser där man får läras isg det mesta man behöver inann en start så håll utkik.

Hur många km man rider, ta en kart och en sytråd och lägg den längs era slinor och sedan mär på kartan skala så får du ut hur långt du har ridit.

Är du ute och rider ca. 3 timmar i blandad hastighet så har du säkert ridit 20 km.

Oftast är det max och mintid. och de är ofta satt för att man ska kunna skritta och trava en del.

Hoppas du finner svar och sluta aldrig fråga!
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

I Skåne finns Skånska Distanssällskapet. www.skanskadistanssallskapet.com
Vi har lite planer på att arrangera en Prova På i höst. Förmodligen blir det vid Frostavallen i Höör. Håll koll på vår hemsida för mer info.
// Linda
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

I Skåne finns Skånska Distanssällskapet. www.skanskadistanssallskapet.com
Vi har lite planer på att arrangera en Prova På i höst. Förmodligen blir det vid Frostavallen i Höör. Håll koll på vår hemsida för mer info.
// Linda


DET hade ju varit kanon... Är uppvuxen i skogarna runt höör så känner till den som min egen bakficka... Ska hålla koll där... tack för tipset..

Ps. hur lång är det pp:n?? Ds.
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Så länge man inte ska satsa seriöst inom distans och vinna VM så kan amn rida vilken ras som helst..shettis till shire nybörjare till hoppproffs..
De är ju de som är så otolligt roligt med denna gren att ALLA kan ställa upp som vill och kan!

De man behöver är väl kondis och muskler för även om hästen är i tip top och ryttaren inte är de tar man sig inte runt en 5 mild bara utan att hablodsmak i minnen och spagettiarmar/ben.

Och för att inte glömma träningsvärk dagen efter:crazy:

Har man en häst som är överviktig skulle jag inte ställa upp..
Det sliter mkt på hästen att springa runt med extra kilon på kroppen.
Och är amn fet äroftast inte kondisen speciellt bra heller

Själv har jag en islandshäst och vi ska bli bäst på distans(läs ironi):D
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Så länge man inte ska satsa seriöst inom distans och vinna VM så kan amn rida vilken ras som helst..shettis till shire nybörjare till hoppproffs..
De är ju de som är så otolligt roligt med denna gren att ALLA kan ställa upp som vill och kan!

De man behöver är väl kondis och muskler för även om hästen är i tip top och ryttaren inte är de tar man sig inte runt en 5 mild bara utan att hablodsmak i minnen och spagettiarmar/ben.

Och för att inte glömma träningsvärk dagen efter:crazy:

Har man en häst som är överviktig skulle jag inte ställa upp..
Det sliter mkt på hästen att springa runt med extra kilon på kroppen.
Och är amn fet äroftast inte kondisen speciellt bra heller

Själv har jag en islandshäst och vi ska bli bäst på distans(läs ironi):D



hahah... Men han kommer INTE vara överviktig till den 22/9..

det är den där Greveritten utanför Sjöbo... Tänkte ta en pp på 20km... Tycker det verkar lagom... eller vad tror du/ni?? Kan det vara bra tid att hinna kontrollera kondition och muskulatur på både han och mig?? har en lådsas mamma som har ridit det mycket med sin travare, så hon ska hjälpa mig att lägga upp ett schema.. *jippi*

så.. passa er nu!! För här kommer VI!!! :P
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

hehe nä de var ju ett tag dit=)

Köp en pulsmätare den säger rätt mkt om i vilket skick hästen skondis är i=)
De bästa sättet att träna upp kondisen fort är intervallträning..Precis som militären gör...

Spring allt var du har i 1 minut och gå tills du andas normalt och fått normal puls för att då igen springa allt vad du har i 1 minut.

Upprepa detta 7 ggr..

Och så förlänger man passen med springening när pulsen blir bättre!
och tillslut kan man jogga i 4 timmar utan att stanna..
Precis som låntidslöparna gör på tävlingarna!

Så kan man med en hästgöra, jogga i 4 timmar utan att stanna utan problem när hästen är i topptrim.

Nu tar de 2 år minst att bygga upp denna kondisen och musklerna för att orka detta!


Jag tycker att rid du som vanligt 4 veckor innan trävlingen kan du börja trava lite längre med hästen.. 2 mil är ju ingenting de rider man ju på en pisskvart hehe
När man rider ut en vanlig ridtur rider man ju runt 1 mil
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Borde va olagligt att ha sånna där snygga hästar:love::love::love:
Isabell nordis hur snyggt är inte de hallå=)=)=)=

Sjäälv har jag 2 isabeller=) älskar den färgen=)
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

hehe nä de var ju ett tag dit=)

Köp en pulsmätare den säger rätt mkt om i vilket skick hästen skondis är i=)
De bästa sättet att träna upp kondisen fort är intervallträning..Precis som militären gör...

Spring allt var du har i 1 minut och gå tills du andas normalt och fått normal puls för att då igen springa allt vad du har i 1 minut.

Upprepa detta 7 ggr..

Och så förlänger man passen med springening när pulsen blir bättre!
och tillslut kan man jogga i 4 timmar utan att stanna..
Precis som låntidslöparna gör på tävlingarna!

Så kan man med en hästgöra, jogga i 4 timmar utan att stanna utan problem när hästen är i topptrim.

Nu tar de 2 år minst att bygga upp denna kondisen och musklerna för att orka detta!


Jag tycker att rid du som vanligt 4 veckor innan trävlingen kan du börja trava lite längre med hästen.. 2 mil är ju ingenting de rider man ju på en pisskvart hehe
När man rider ut en vanlig ridtur rider man ju runt 1 mil


joo... men jag tänkte att det inte är lönt att köpa en massa grejer innan jag har prövat det och vet om jag vill fortsätta eller inte... Visst, en pulsmätare är nog bra att ha iaf, men dom är väl ganska dyra?? Och hur fungerar en sådan??

hahah... tyckte inte heller att det lät spec mycket, men man måste ju börja någonstans och med tanke på att det finns så mycket att ta på honom nu, så känns det bäst...

hur fungerar det föresten på en tävling?? hur hittar man vet, och hur beter man sig på kontrollen mm?? Tacksam för alla svar.. får man tävla med hackamore??
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Borde va olagligt att ha sånna där snygga hästar:love::love::love:
Isabell nordis hur snyggt är inte de hallå=)=)=)=

Sjäälv har jag 2 isabeller=) älskar den färgen=)

Joo.. det är väl en helt okej färg, men själv är det inget som tilltalar mig på nordis... tycker nog mest om Felix.... :P

Det finns 5 st på gården nu som är ljusa..
Frost då, lillhingsten, Glimm, på 1år och 2:års stoet Glimma som är isabeller..

men sen har det kommit två stoföl.. Den ena blir nog nästan som Felix, fast kke lite ljusare och det andra trodde vi skulle bli isabell, men med svart man och svans och svarta ben, men nu tror vi att hon blir bork hon oxå, fast BETYDLIGT ljusare...

Kul att se vad det blir av dom... :D
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

joo... men jag tänkte att det inte är lönt att köpa en massa grejer innan jag har prövat det och vet om jag vill fortsätta eller inte... Visst, en pulsmätare är nog bra att ha iaf, men dom är väl ganska dyra?? Och hur fungerar en sådan??

hahah... tyckte inte heller att det lät spec mycket, men man måste ju börja någonstans och med tanke på att det finns så mycket att ta på honom nu, så känns det bäst...

hur fungerar det föresten på en tävling?? hur hittar man vet, och hur beter man sig på kontrollen mm?? Tacksam för alla svar.. får man tävla med hackamore??

Att köpa en pulsmätare när du siktar på en PP på 2 mil tycker jag låter som en totalt onödig idé. Köp istället ett stetoskop för ca. 150:- så kan du ha koll på pulsen ändå. Du får förvisso inte koll på arbetspulsen på samma sätt som om du har en pulsmätare men det behöver du å andra sidan inte om du tränar inför en PP. Sedan har man ju förutom stetoskopet oftast en känsla av hur tränad hästen är. Man märker ju om hästen är helt slutkörd eller om den är pigg och framåt. Sedan är vi ju alla olika begåvade med den känslans utveckling...har väl mycket med rutin att göra.

Hur en tävling fungerar tänker jag inte skriva om här för det finns redan så mycket skrivet om det så det är bättre att du söker efter det du är intresserad av. Du kan även googla och hitta en hel del information.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 515
Senast: Gimlan
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: Mezcal
·
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 198
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 122
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp