Polska hästar - jobbiga och tungridna (?)

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! -

Har under årens lopp ridit ett antal polska hästar. Både ponnyer (C + D) och storhästar. Mig veterligen är de hästar jag ridit släkt med varandra på något sätt eller ens av samma ras/er. Rider för närvarande på ca. LC-LB nivå i dressyr förövrigt.

Varje gång är det samma sak. De har exakt samma "problem" i ridningen hela bunten, och "konstiga" gångartter.
Om man nu ska sammanfatta gångarterna:
Skritten: Väldigt "gungig" i "sidled" - lite som att gunga i en hängmatta
Traven: Oavsett storlek på hästen - korta steg och extremt stötig. Går i princip inte att sitta i.
Galoppen: Faktiskt rätt "fin" - väldigt fin och mjuk, nästan lite flytande.

I övrigt: Ingen av "polackerna" jag har ridit har jag ens varit i närheten av att kunna rida i form. Inte ens lång-låg dito. Ställning på volter/böjda har med absoluta nöd och näppe gått enstaka steg. Har ofta varit problem att fatta galopp också. Bakgrunden till dessa 3 problem har alltid varit detsamma; Att hästarna varit stumma. Det har varit som att skänkla i betongblock. Bokstavligen. Dessutom tar de 0 stöd i handen. Jag har då alltså ridit säkert minst 15-20 polacker i mitt liv, så det är inte bara en häst heller, utan alla. De har "fruktansvärd" trav, är så hårda/stumma i sidorna att form inte funnits på världskartan, och ställning varit ett ljusår bort. Och nu pratar vi ändå inte om hästar som gått typ 20 år i verksamheter, utan kanske 0-5 år typ (så de är i alla inte "sönderridna" därför). Utöver ridningen är de ofta mer eller mindre otrevliga att hantera på marken också. Sparkar mot en, hugger/hotas och tränger upp en i väggarna. :yuck:


Har funderat på det flera gånger...
Är det raserna i sig själva som är sådär? Alltså att de här raserna som det rör sig om är sådär tunga/stumma "i sig själva"?
Kanske är det att de rids "hårt"/"stumt" där nere? Men samtidigt, vad jag förstått, är ju ridning mest en killsport där nere...och den kortaste polacken (tvåbening) av manligt kön jag känner är 179 cm (undermening: de är rätt stora där nere), och hästarna jag talar för ovan är ca. 135-160 cm i mkh...
Eller är det så enkelt som att jag rider som en kratta? :(

Buke-expertisen, vad säger ni?
 
Känner inte heller igen det. Träffade många polska hästar i min barndom på 70- och 80-talet och de flesta hade okända stammar men innehöll nog mest trakehnerblod. Trakehner som ras står högt i blod och är ädla och intelligenta hästar.

Har träffat flera även som vuxen och visst kan någon ha varit omodern i typen men det är ju inte typen man rider på, i övrigt har de inte varit tröga eller okänsliga. Håller med ovanstående att det låter som att hästarna är dåligt ridna.
 
- Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! -

Har under årens lopp ridit ett antal polska hästar. Både ponnyer (C + D) och storhästar. Mig veterligen är de hästar jag ridit släkt med varandra på något sätt eller ens av samma ras/er. Rider för närvarande på ca. LC-LB nivå i dressyr förövrigt.

Varje gång är det samma sak. De har exakt samma "problem" i ridningen hela bunten, och "konstiga" gångartter.
Om man nu ska sammanfatta gångarterna:
Skritten: Väldigt "gungig" i "sidled" - lite som att gunga i en hängmatta
Traven: Oavsett storlek på hästen - korta steg och extremt stötig. Går i princip inte att sitta i.
Galoppen: Faktiskt rätt "fin" - väldigt fin och mjuk, nästan lite flytande.

I övrigt: Ingen av "polackerna" jag har ridit har jag ens varit i närheten av att kunna rida i form. Inte ens lång-låg dito. Ställning på volter/böjda har med absoluta nöd och näppe gått enstaka steg. Har ofta varit problem att fatta galopp också. Bakgrunden till dessa 3 problem har alltid varit detsamma; Att hästarna varit stumma. Det har varit som att skänkla i betongblock. Bokstavligen. Dessutom tar de 0 stöd i handen. Jag har då alltså ridit säkert minst 15-20 polacker i mitt liv, så det är inte bara en häst heller, utan alla. De har "fruktansvärd" trav, är så hårda/stumma i sidorna att form inte funnits på världskartan, och ställning varit ett ljusår bort. Och nu pratar vi ändå inte om hästar som gått typ 20 år i verksamheter, utan kanske 0-5 år typ (så de är i alla inte "sönderridna" därför). Utöver ridningen är de ofta mer eller mindre otrevliga att hantera på marken också. Sparkar mot en, hugger/hotas och tränger upp en i väggarna. :yuck:


Har funderat på det flera gånger...
Är det raserna i sig själva som är sådär? Alltså att de här raserna som det rör sig om är sådär tunga/stumma "i sig själva"?
Kanske är det att de rids "hårt"/"stumt" där nere? Men samtidigt, vad jag förstått, är ju ridning mest en killsport där nere...och den kortaste polacken (tvåbening) av manligt kön jag känner är 179 cm (undermening: de är rätt stora där nere), och hästarna jag talar för ovan är ca. 135-160 cm i mkh...
Eller är det så enkelt som att jag rider som en kratta? :(

Buke-expertisen, vad säger ni?
De finaste hästar jag har ridit har varit i Polen. Wielkopolski, nationalrasen, är ädla hästar som har lätt för sig. Det rids också mycket på angloaraber som är större och av bättre ridhästmodell än i Sverige. Anglon används som kapplöpningshästar där, de är känsliga, kloka, hoppar bra och ger bra ridkänsla.
Överhuvudtaget är polackerna lätta och behagliga hästar att rida, inte minst för att de är förståndiga och vettiga i huvudet. Mitt intryck är att polska hästar går på tanke och ryttarens ögonrörelser i motsats till svenska halvblod, där det behövs mer kraftridning för att det ska bli resultat.

I Polen nuförtiden är det lika många tjejer som killar som rider.
 
Jag tycker snarare att det låter som om din ridskola har lagt lite pengar och ingen eller väldigt lite tid på att utbilda och uppfostra hästarna. Tar du ett gäng hästar av slaktvärde i Sverige som är dåligt ridna och hanterade och skickar till en polsk ridskola så skulle förmodligen någon elev kunna sitta och skriva ett exakt likadant inlägg om svenska hästar där.

De hästar av polskt ursprung som jag har träffat har knappt kunnat några hjälper, relativt ofta varit bakskygga och allmänt lite dåligt hanterade och ofta överreagerade de vid snabba rörelser som om de vore vana vid att få stryk. Detta säger mig att de är snabbt och hårt tagna och inridna. Detta var just på en ridskola och hästarna hade köpts in för en relativt billig peng ifrån en hästhandlare som köpt dem ifrån Polen. De hästarna utbildades och hanterades konsekvent och blev mycket trevliga ridskolehästar och flera av dem blev också bra tävlingshästar, endel till och med lite för bra för ridskolan.

Det är nog helt enkelt så att din ridskola inte lägger tid och energi på att hästarna ska trivas och må bra utan ser dem som pengamaskiner :(

Det är också så att hästar som står högt i blod som alltid blir bankade i sidorna på och som blir hårt hållna i munnen snabbare stänger av än vad en häst av lite lägre blod gör. Där kan du också ha en anledning till varför hästarna på din ridskola är som de är. Utbildning måste underhållas och vidareutvecklas och en häst som hela tiden får gå på lektioner där det bankas med skänklarna och rycks i munnen och knappt aldrig blir ridna ordentligt blir skänkeldöv och de skyddar sin mun. Jag köpte för snart två år sedan en häst ifrån Danmark som hade gått på verksamhet där. Han hade skador på tänderna efter att ha försökt skydda sin mun och han höll hela tiden på med bettet och så fort du krävde något mer av honom än att skritta rakt fram så sparkade han mot skänkeln. Det gick inte att lyfta hans bakhovar utan att han försökte sparka omkring sig och han behövde lugnande för att kunna skos. Han hade också en hel massa andra saker för sig som indikerade för att han var enormt stressad både i stallet vid skötsel, i boxen och i hagen. Idag är hans mun stilla. Han har fått ett bett utprovat som han tycker om och ingen rycker honom längre i munnen. Han svarar fint på alla hjälper för att ingen bankar honom i sidorna längre och han tycker att det är kul att bli riden. Han står lugnt och avslappnad när man grejar med honom även vid bakbenen. Igår tog jag av en kotring som satt illa och satte jag på en boots på ett bakben när han stod lös i boxen något som hade varit helt otänkbart när han kom hit för då hade han förmodligen exploderat av rädsla. Han lyfter hovarna snällt runt om och skos utan några som helst problem. Det tog tid för honom att landa men nu är hans stressbeteende borta. Hästar blir väldigt formade utav sin omgivning och de behöver lugn och ro, förståelse och konsekvens. Då blir det trevliga hästar av dem istället för stressade hästar som känner att de behöver försvara sig själva. Precis likadant fast det omvända blir det om hästen hela tiden utsätts för obehag. Då blir det otrevliga hästar utav dem som försvarar sig.
 
Senast ändrad:
Åh, ser att jag glömt förtydliga en sak; Detta är observationer från mer än en ridskola!

Aha, såpass...Trodde verkligen att det var typ ras eller något sånt som spelade in, och inte bara hur de hade blivit behandlade/osv...
 
Visst spelar ras in också men ingen hästras som används till ridning är ju aggressiv. Då är det något annat som är fel. Visst kan dåliga gångarter också vara avelsrelaterade men att det skulle gälla alla polska hästar ser jag som osannolikt. Mer sannolikt är att de inte rids på ett korrekt sätt och att de aldrig har fått lära sig ifrån början. Mitt sto är en typisk sådan häst som folk hade kunnat säga var stötig och obehaglig att sitta på för går hon inte fram och går i en ärlig form så är hennes gångarter inget trevliga alls. Går hon däremot fram så är hon en dröm att sitta på :love:
 
Jag har ett Wielkopolski. Ädel, taktmässiga gångarter, tävlad upp till LA1-dresyr och har inga problem med att gå form. Bär upp ryttaren bra, inga problem att sitta på. Är körd i Polen och jag tömkör mycket. Hon är inte ett dugg bakskygg.

/Lizzie
 
Även om hästarna du sett stod på olika ridskolor kan de ju vara från samma ställe i Polen, tagits till Sverige från samma hästhandlare som behandlat dem lika.
 
Ridskolan där jag mer eller mindre är uppväxt hade två polska ponnyer. De var/är som natt och dag.
Den ena är/var ganska trög, ganska ovillig till både dressyr och hoppning, men blommade upp ute i skogen. Med en duktig ryttare gick han förstås i form han också, men han krävde verkligen ridning i varje steg.
Den andra är en dröm! Lätt och smidig i rörelserna, en riktig liten arbetsmyra som hela tiden vill göra rätt. Omtyckt av så gott som alla, från de små 7-åriga nybörjarna till tonåringarna som tävlar och även väldigt populär hos mindre vuxenryttare. Absolut inte en sån häst som du beskriver med andra ord.

Det beror nog mer på hur hästarna (inte) är utbildade, än att de är från ett visst land.
 
Åh, ser att jag glömt förtydliga en sak; Detta är observationer från mer än en ridskola!

Aha, såpass...Trodde verkligen att det var typ ras eller något sånt som spelade in, och inte bara hur de hade blivit behandlade/osv...

Visst kan ras spela in på hur hästen rör sig, men att polackerna skulle avla fram en ras av stretiga hästar med tråkiga gångarter låter ju i sig lite otroligt. Sedan lär det ju såklart finnas dåligt framtagna hästar och otilltänkt avel där precis som överallt, men det är ju inte rassrandarden. Troligare är det ridskolorna som har hittat en hästhandlare som har köpt billiga och dåligt ridna importer därifrån utan att rida till dem.
 
Generellt köper väl ridskolorna ofta billigast möjliga hästmaterial om de importerar från Polen och då är det ofta utan känd stam och kanske inte de mest typstarka och välridna hästarna som man får tag i. De flesta Polska importer jag har sett av den typen har varit skimlar av bastant modell med enormt kort trav och lite ilskna i stallet men på det stora hela rätt trevliga att rida. Sen har jag sett ett par jättefina hästar med känd stam och som gått bra på tävlingsbanan som varit Polska importer men de hästarna har varit i en helt annan prisklass.
 
- Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! -

Har under årens lopp ridit ett antal polska hästar. Både ponnyer (C + D) och storhästar. Mig veterligen är de hästar jag ridit släkt med varandra på något sätt eller ens av samma ras/er. Rider för närvarande på ca. LC-LB nivå i dressyr förövrigt.

Varje gång är det samma sak. De har exakt samma "problem" i ridningen hela bunten, och "konstiga" gångartter.
Om man nu ska sammanfatta gångarterna:
Skritten: Väldigt "gungig" i "sidled" - lite som att gunga i en hängmatta
Traven: Oavsett storlek på hästen - korta steg och extremt stötig. Går i princip inte att sitta i.
Galoppen: Faktiskt rätt "fin" - väldigt fin och mjuk, nästan lite flytande.

I övrigt: Ingen av "polackerna" jag har ridit har jag ens varit i närheten av att kunna rida i form. Inte ens lång-låg dito. Ställning på volter/böjda har med absoluta nöd och näppe gått enstaka steg. Har ofta varit problem att fatta galopp också. Bakgrunden till dessa 3 problem har alltid varit detsamma; Att hästarna varit stumma. Det har varit som att skänkla i betongblock. Bokstavligen. Dessutom tar de 0 stöd i handen. Jag har då alltså ridit säkert minst 15-20 polacker i mitt liv, så det är inte bara en häst heller, utan alla. De har "fruktansvärd" trav, är så hårda/stumma i sidorna att form inte funnits på världskartan, och ställning varit ett ljusår bort. Och nu pratar vi ändå inte om hästar som gått typ 20 år i verksamheter, utan kanske 0-5 år typ (så de är i alla inte "sönderridna" därför). Utöver ridningen är de ofta mer eller mindre otrevliga att hantera på marken också. Sparkar mot en, hugger/hotas och tränger upp en i väggarna. :yuck:


Har funderat på det flera gånger...
Är det raserna i sig själva som är sådär? Alltså att de här raserna som det rör sig om är sådär tunga/stumma "i sig själva"?
Kanske är det att de rids "hårt"/"stumt" där nere? Men samtidigt, vad jag förstått, är ju ridning mest en killsport där nere...och den kortaste polacken (tvåbening) av manligt kön jag känner är 179 cm (undermening: de är rätt stora där nere), och hästarna jag talar för ovan är ca. 135-160 cm i mkh...
Eller är det så enkelt som att jag rider som en kratta? :(

Buke-expertisen, vad säger ni?

Så vitt jag vet är polacker varken längre eller tyngre än svenskar i genomsnitt. Däremot kan det nog vara fler män som rider där än här, och män är ju längre och tyngre.

Kanske beror det på prisklassen? Vi har på senare år köpt in en del polska hästar till ridskolan, men de är sinsemellan väldigt olika. Allihop har varit polska halvblod med i grunden tyska stammar, ofta trakhener eller hannoveranare, hoppstammade i regel, och grenar av samma internationella hingstlinjer som finns överallt (Ladykiller, Grannus, Corde, Voltaire...). Det finns inga gemensamma nämnare i hur de har varit i gångarterna eller i temperamentet, möjligen att aveln känns mer spretig än i Sverige, alltså att du kan få lite knepig exteriör, envist temperament, eller jättekonstig hoppteknik, eller nån häst som är oväntat grov, så lite mer ojämnt och mindre genomavlat, så att säga. Samtidigt har de haft motsvarande fördelar också - nån har jättefin ridbarhet, en annan hoppar som en katt och älskar hinder, en tredje är ädel, långbent och rörlig, osv.
 
Jag har ridit en polsk häst ganska mycket. Inte alls tungriden eller jobbig utan tvärtom. Fantastiskt fin dressyrhäst, lite fegare i hoppningen men bara den fick stöd från ryttaren även en fin hopphäst på lägre nivå. Otroligt snäll och känslig. Denna hästen hade även gått på ridskola i flera år innan nuvarande ägaren köpte den.

Tror inte att du rider som en kratta men kanske gör du samma fel omedvetet om och om igen ?
 
@Angel Jag tänker så jag med. Man får vad man betalar för. Det finns lika dåliga ridhästar även här, både vad gäller till typen och utbildningen. Man kan inte säga att alla svenska hästar är på ett visst sätt.
 
Hehe - tänker direkt på min tid nere i centraleuropa då alla ständigt snackade skit om sina respektive grannländers hästar... Min tjeckiska vän berättade hur hemskt hästarna i Tyskland hade det och hur illa de sköttes, min österrikiska vän var upprörd över de arma misshandlade hästarna i Tjeckien och Polen och hur de aldrig kunde användas till något vettigt... och min bekant från Schweiz berättade hur hemskt de italienska hästarna blev behandlade och att hästar därifrån aldrig duger till något.

TS:
Det låter (precis som Angel skrivit) som om ridskolan/ridskolorna köpt in billiga lågutbildade hästar - och sedan tydligen inte ens brytt sig om att ta hand om och börja utbilda dem, utan bara kastat in dem i verksamheten.

Det är ett bra sätt att förstöra för djuren som inte har någon talan eller möjlighet att försvara sig - och förstöra för blivande ryttare som får träna på ovilliga/oförstående hästar och då mest lär sig fulridning.


Ett bra sätt att bedöma en ridskola är att titta på hästarna. Är de pigga och glada med ryttare, sociala och trevliga i stallet, runda och fina i kroppen? Har en ridskola flera ovilliga/stela/griniga hästar, och instruktörerna kanske till och med talar illa om hästarna - då blir jag genast misstänksam.

Då väljer jag att vända mig till en ridskola som förstår att ta tillvara på, skydda, och ta hand om de viktigaste utbildarna de har - hästarna.
 
@fio en från Polen och hon finns i min ägo fortfarande :)


Som svar till TS så låter det mest som att du träffat billigare/inte så roliga polska exemplar. Det finns en del polska hästar av äldre modell men även många hästar med mycket fin stam. De använder bra och kända tyska hingstar i aveln så det går definitivt att få tag på riktiga fina hästar. Jag har varit i Polen och köpt en fälttävlanshäst där (som jag tävlat internationellt på) och jag känner flera andra som köpt riktigt fina och lovande hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 492
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 715
Senast: Verdandi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 082
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 506
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp