Distans med Tyngre häst??

Sv: Distans med Tyngre häst??

jag var ute och red i 5½ timme idag med en 30 minuterspaus med fika mitt i rundan... travade mestadels faktiskt och dom var knappt svettiga när vi kom hem... klarade det över min förväntan.. det är nog mest jag som känner det nu.. benmusklerna säger ifrån när man rider lätt i över 20 min i sträck... *hahah*

tror att dom ska fixa en PP kanon...
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Hur långt red ni? Det blir säkert mer än du tror om du kollar hur många km ni red på kartan.
// Linda
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Hur långt red ni? Det blir säkert mer än du tror om du kollar hur många km ni red på kartan.
// Linda


Har ingen karta över skogsvägarna, men bad han som äger stallet räkna på det och vi red ca 3-3½ mil... så det var MYCKET mer än jag trodde...
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Hej!
Är helt ny här på forumet och tycker att det är jättekul att det direkt fanns en tråd om distans, eftersom jag intresserar mig mycket för det, fast än så länge bara från nyfiken åskådarplats....:)

Underbara bilder på hästarna, jag är jättesvag för nordisar och har väl planer på att skaffa mig en sådan så småningom. Än så länge har jag bara araber, men det är ju inte fel när man vill hålla på med distans, har jag förstått!;)

Nu undrar jag; Jag är själv inte helt purung, 40+, och undrar hur pass konditionskrävande det är att rida en PP? Har hygglig kondis, vandrar mycket i skogen, sköter ett eget stall och rider mina hästar, samt tränar bodypump ett par ggr/veckan. Fast det har jag nyss börjat med, så det kan man knappt räkna ännu. Mina hästar är absolut inte i kondition, men kanske till hösten.... Då kanske både de och jag är i stånd att rida en PP!:bump:

Hur mycket tränar ni som rider distans? Nu menar jag inte hästen utan er själva.

Cornelia
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Hej!
Är helt ny här på forumet och tycker att det är jättekul att det direkt fanns en tråd om distans, eftersom jag intresserar mig mycket för det, fast än så länge bara från nyfiken åskådarplats....:)

Underbara bilder på hästarna, jag är jättesvag för nordisar och har väl planer på att skaffa mig en sådan så småningom. Än så länge har jag bara araber, men det är ju inte fel när man vill hålla på med distans, har jag förstått!;)

Nu undrar jag; Jag är själv inte helt purung, 40+, och undrar hur pass konditionskrävande det är att rida en PP? Har hygglig kondis, vandrar mycket i skogen, sköter ett eget stall och rider mina hästar, samt tränar bodypump ett par ggr/veckan. Fast det har jag nyss börjat med, så det kan man knappt räkna ännu. Mina hästar är absolut inte i kondition, men kanske till hösten.... Då kanske både de och jag är i stånd att rida en PP!:bump:

Hur mycket tränar ni som rider distans? Nu menar jag inte hästen utan er själva.

Cornelia

Nu är väl inte jag helt rätt pers att svara på din fråga.. Är helt ny på distans, tänkte att jag kan nog kravla mig runt en PP och en Clear round någon gång om året.. (har ju som du ser inte jätte lämpliga hästar till distans :angel:) men när jag hade ridit på långrundan så var jag inte jätte trött.. Bara jobbigt i benen att rida lätt lite längre sträcka.. försöker hitta hästarnas egen jogg, då det är så bekvämt att sitta på dom.. Men jag tränar ingenting, mer än att jag går låååånga rundor med hundarna och ibland unghästarna några ggr i veckan vid väder och rider... mer gör inte jag.. men har en bra grundfysik då jag varit 2mils löpare tidigare (Enbart på gummibana då jag har 1:a gradens reumatism och eg. inte ska anstränga höfter och leder i onödan,men det var för kul, men kroppen ville inte som jag ville) så nu springer man i smyyyyg istället... :angel: men tror inte det behövs så jätte mycket från ditt håll i en PP eller en Clearround, men du bör ju kunna hålla det tempot DU vill utan att din kropp sinkar det...

men lycka till och tack för fina ord om "Bollarna"... jag rekomenderar starkt nordis, men om man vill ha en lite rörligare häst så kan man ju välva travaren ist.

Lycka till.. vi kanske ses på någon tävling??
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Tack för svar, inte omöjligt att ses på nån tävling eftersom jag bor utanför Ljungby i Småland, så det är ju inte ljusår bort precis!
Har tänkt börja gå långa promender med min 5-åriga arabvalack, som mest bara har gått och skrotat och ridits smårundor då och då. Vi får väl träna upp oss ihop, han och jag!;)
Har två äldre ston också, som båda förhoppningsvis blir dräktiga i år, och dem har jag väl hoppats kunna starta någon gång också, fast det får ju dröja nu om det blir bäbisar till våren!:banana:

Har du erfarenhet av kallblodstravare? Hur är de jämfört med bruksnordisarna? Vad har du för stammar på dina nordisar? Är väl inne på fel ämne här nu, men kan inte låta bli..... :o

Cornelia
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Tack för svar, inte omöjligt att ses på nån tävling eftersom jag bor utanför Ljungby i Småland, så det är ju inte ljusår bort precis!
Har tänkt börja gå långa promender med min 5-åriga arabvalack, som mest bara har gått och skrotat och ridits smårundor då och då. Vi får väl träna upp oss ihop, han och jag!;)
Har två äldre ston också, som båda förhoppningsvis blir dräktiga i år, och dem har jag väl hoppats kunna starta någon gång också, fast det får ju dröja nu om det blir bäbisar till våren!:banana:

Har du erfarenhet av kallblodstravare? Hur är de jämfört med bruksnordisarna? Vad har du för stammar på dina nordisar? Är väl inne på fel ämne här nu, men kan inte låta bli..... :o

Cornelia


jag har erfarenhet av både bruks och travare..
Den största skillnaden är ju att travarna är lättare.. Mer ridhästmodell..
men sen är det likadant med alla travare som har gått på banan, omskolning, och det är ganska svärt att hitta off knappen på många travare.. men får man fason på dom så är det en kanonhäst.. Dom kan ju lätt kravla sig över 110-120cm i hoppning och har lättare för skolorna i dressyr.. rent överlag så är det en bättre lämpad häst för lätta klasser på tävlingar då bruks kanske kan ta sig runt en LC/LC.. Visst, det finns ju undantag i båda fallen, men travare är ju smidigare.. Men vill ha en häst som är 100 (överlag) i psyke och trygga och snälla så är ju en bruks att rekomendera,.. sen så om man har mark så är det ju ganska kul att kunna anvöända hästen lite med det oxå..

Jag vet tyvärr inte så mycket om stammen, mer än att dom är efter Isvind... Bilder på han kmmer här:

http://www.pixbox.se/pic_show_id11690490.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id11690491.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id11690492.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id11690493.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id11690494.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id11690495.html

lägg honom med ett sto som har fuxanlag och du kan få väldigt trevliga färger..

mer om stammen vet jag inte.. stona finns ju på gården och dom har jag inte så mycket koll på.. Men säg till om du hittar något intressant, så ska jag frågasätta till ägaren vad det är för några hästar, så kan han nästan alltid svara på vad det blir för färg, temperament mm...

Lycka till i letandet och hoppas mitt svar duger..
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Ahhhh, Isvind!!!! Han är en av de få nordisar jag känner till, och han är ju bara så läcker!!:love:
Tack så mycket för ditt utförliga svar, jättesnällt och lärorikt. Jag hoppas kanske kunna hitta en nordis under hösten som kommer, vi får se!

Cornelia
 
Sv: Distans med Tyngre häst??

Ahhhh, Isvind!!!! Han är en av de få nordisar jag känner till, och han är ju bara så läcker!!:love:
Tack så mycket för ditt utförliga svar, jättesnällt och lärorikt. Jag hoppas kanske kunna hitta en nordis under hösten som kommer, vi får se!

Cornelia

Ingen fara alls.. bara kuul med intresserade personer... Men om du bor i närheten av skåne så kan ägaren till hästarna hjälpa dig att hitta något lämpligt.. kke till och med så att han har något till salu.. Men är du intresserad så PM:a... jag kan ge dig nummret..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 515
Senast: Gimlan
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: Mezcal
·
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 198
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 122
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp