Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Min häst har trolljahn som morfar och hon är betäckt med arabhingst. Tror att fölet kommer bli jättefint då stoet är mkt ädelt och nästan ser ut som en arab själv! :)
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

*KL*

Det är mycket möjligt att nordis/fullblod blir bäst.

Vi hade en sådan i stallet som tyvärr inte blivt riktigt bästa kombinationen, eller han var pigg och glad, tävlade fältävlan enligt vad jag hört med dåliga hovar och "fullblodsben" Förövrigt likande han mest en nordistravare (bruksnordis till mor om jag förstod det hela rätt).

Kom bara på att det kan vara något att tänka på också (bland alla andra tankar vid hingstvalet)

Lycka till!
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Du kanske menar Mr Carerra xx e. Eighty Eight Keys xx? Godkänd på prestation.

Omdöme exteriör: Ädel och välproportionerlig hingst. Välansatt, något bred hals. Lång, välutvecklad manke och djup, v älliggande bog. Långt, sluttande kors. Välbenad. Vägvinnande och rörlig skritt. Energisk, lätt och välbalanserad trav.

Omdöme gångarter: Hingst av tilltalande fullblodstyp, bär upp sin ryttare väl. Harmonisk i arbetet. Ren skritt, god rörlighet när han slappnar av. Lätt, energisk och välbalanserad trav, funktionell arbetstrav. Lätt galopp med väl undersatta bakben.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

hmmm... jag hoppade en arab/nordis ganska mkt för ett par år sedan... en tjej tävlade honom i dressyr men han var lite "feg" i hoppningen.. Han är dryga 1.60.. helt korrekta ben/ mkt välbenad. Vackert huvud, mkt bra kors och välvinklad. Ngt lång rygg och kort hals..inte mkt dock!!
Han är världens bästa rid/familjehäst! Snäll, perfekt motor, guda snäll i all hantering!!! En riktig dröm för en hobbyryttare!
Jag har nog inte träffat en mer perfekt familjehäst!!

Men som sagt, när man korsar två så olika raser får man räkna med att det kan bli lite tok!!!
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

kl

Jag har sett en arab/kallblodstravar korsning. Den var proportionerlig exteriört och trevlig i lynnet men ganska het. Såg ut som en welsh cob eller morganhäst ungefär. Så sådär jättelätt i modellen blev den ju inte. Mer en viktbärande familjehäst än ett distansämne i det här fallet.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Gimmick ox kanske? Han gick en CR förra helgen!
Då får du en fux med mycket vitt iallafall.
(Han har en avkomma med ett fjordsto.)
Jag har själv en avkomma efter honom med ett varmblodssto som jag är mycket nöjd med.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Många tack till alla som kommit med sina åsikter ifrågan, roligt med en sådan respons.
Gärna fler förslag på hingstar, gärna Arab också, är inte riktigt övertygad om korsningen fullblod-kallblod.
Och det är alltid kul att höra att man har en fin häst :angel:
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag gissar att det är i Östersundstrakten du har din häst. Inte min del av landet och jag vet inte vad för arabhingstar som finns geografiskt där.
Araben Samsheik finns på fruset semin. Han har galoppmeriter och avkommorna har goda galoppmeriter också. Han är fux 154 cm och fick 38 p på avelvärderingen.
www.genberg.se där hittar du mer om honom.
// Linda
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Fullblodshingsten Stravinsky XX kanske?
Han kanske är för stor förrästen.. 168cm. Mycket stilig och svart i färgen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Ghazal ( Gimmicks far) betäckte ett Nordsvenskt isabellsto och fick två avkommor med henne.
Som jag minns det var dom mycket läckra, ca 150 cm och med mycket motor, den ena gick körning.
Ingela
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Åh, vad vacker hon var! Härligt med fjordingfärger på en så smäcker häst!
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

*kl*

Nu har jag tittat runt lite och bland annat tittat på hingstkatalogen för förra året.

Själv gillar jag egypter, eftersom jag har en som är 75 % egypt så jag har tittat lite på det.

Gimmick ser helfin ut och tillsammans med Fentas färg så kan det bli urtjusigt!

Jag hittade Luxor i katalogen - hög ridbarhet och bra storlek.

Men sen hittade jag Majestic Prince - Jessicas häst. Bra storlek och suveräna egna distansmeriter.

Kommentarer på detta?

/Camilla
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Gimmick är väl det som känns mest intressant.
Luxor använde jag förra året, tyvärr har han chockhöjt avgifterna i år, så honom har jag inte som kandidat längre.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

jag har också en korsning nordsvensk - paint
mycket trevlig modell! lagom tung, men ändå smäcker!
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Nu tycker du kanske jag är tråkig men varför inte betäcka med en kbl travare. Numera finns det flera hingstar som är väldigt smäckra om det är det du vill ha. Han på bilden är dock inte aktuell då han oxå är e. Troll Jahn.

molle.jpg



Har inte träffat någon arab-nordsvensk men flera arab-fjording. Det verkar som varannan blir bra medans de andra ser ut som hej kom och hjälp mig. Ett sto hade fjordingens kropp och huvud men arabens hals och ben och hon såg inte klok ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Det här ser ut att vara en trevlig hingst som ser lätt ut i typen...
http://askostuteri.nu

Krius XX
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 046
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 717
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 273
Senast: tanten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 797
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp