Djupa tankar om jorden.

Jag vill lära mig alla bergarter!

Det är få om någon geolog som kan alla bergarter :D

Mitt jobb är enormt praktiskt inriktat, är det inte en malmbärande bergart eller ett malmmineral är de i allmänhet inte speciellt intressanta för oss. De ovanligare bergarterna kommer man sällan i kontakt med och samma sak där, är de inte malmbärande eller iaf associerade med malm så... Det är oftast forskare som har koll på de mer exotiska bergarterna och mineralen.

Med det sagt, jag har ibland svårt för att värja mig ute i fält för allt det häftiga man ser även om de inte innehåller malm just för att de är så coola (tex skriftgranit och stora fältspatskristaller). Flera av mina kollegor är likadana :D

Att rabbla namnen är inte speciellt svårt att lära sig jämfört med att faktiskt identifiera dem. Ute i fält är en ungefärlig identifikation det som går att göra (och även då har man fel, fråga mig inte hur knasigt det blir om man tror mineralet cordierit är kvarts... :cautious:). Det enda som hjälper är övning och erfarenhet. Ibland måste man titta under ett mikroskop och/eller göra analyser för att veta vad man tittar på :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 112
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp