Djur på nyår

Bukefalos 30 år!

Här kör vi samma rutin varje nyår sedan 15 år tillbaka eller så. Långrastning och aktivering av hund på eftermiddagen, sedan bara kortrastning på kvällen i god tid innan tolvslaget. När det närmar sig tar vi fram något mumsigt hundtugg och sätter på nyårstal eller kyrkklockor. Det är för det mesta rätt lugnt där vi bor, men det är tätt mellan husen så de år då någon bestämt sig för att fira med fyrverkerier har rutorna bokstavligt talat skallrat.

Jag har bara haft en skottberörd hund. Han gick upp i stress och försökte skrämma bort det läskiga genom att skälla. Nästa hund var medveten om ljuden men inte orolig. Nuvarande kan höra en ostbåge som tappas på 100 meters avstånd, men skott(och fyrverkerier) ger inte minsta ryckning i örat. Även om jag har gott hopp om att hon inte börjar reagera på fyrverkerier så länge det inte börjar säljas skinkraketer tänker jag inte ta några risker. Vi fortsätter den vanliga nyårsrutinen.

Sant!
Å andra sidan har inga av mina djur som reagerat på fyrverkerier haft några som helst problem med annat buller och bång. Just fyrverkerierna är ju så otroligt intensivt för alla sinnen, inte bara som oljud. Jag känner flera fungerande jakthundar som reagerar på just fyrverkerier - det är ju verkligen som om hela himlen exploderar och är på väg att trilla ned så jag tänker att det är väldigt svårt att testa för.

Absolut. Det är absolut ingen garanti för att få en hund som klarar fyrverkerier. Det handlar nog inte så mycket om skottmomentet som om nyfikenhet och orädsla i största allmänhet.

Min hund är inte rädd men skäller om det smäller nära. Det smälls litegrann där jag bor men värst omkring tolvslaget. Vi bor längst in på återvändsgata mittemot en lekpark, med stor gräsyta och fotbollsplan invid, så ni kan ju tänka er var alla smäller av fyrverkerier. Han brukar titta genom fönstret och skälla. Barnen har lekt och tränat med honom idag lite mer än vanligt. Annars har vi gått hans vanliga promenader men undviker att gå ut efter kl 20 idag. Han får sin sista kvällspromenad när smällandet avtar. Förra hunden var rädd sista åren. Från att ha varit med ute och tittat på fyrverkerierna när hon var ung till att ligga och skaka i badrummet när hon blev 9-10 år.

Sant!
Å andra sidan har inga av mina djur som reagerat på fyrverkerier haft några som helst problem med annat buller och bång. Just fyrverkerierna är ju så otroligt intensivt för alla sinnen, inte bara som oljud. Jag känner flera fungerande jakthundar som reagerar på just fyrverkerier - det är ju verkligen som om hela himlen exploderar och är på väg att trilla ned så jag tänker att det är väldigt svårt att testa för.

Så är det ju för Isis, hon bryr sig som sagt inte ett dugg när husse skjuter gevär. Senaste åren har det smällt så mycket här att även jag tycker det är obehagligt...

Absolut. Det är absolut ingen garanti för att få en hund som klarar fyrverkerier. Det handlar nog inte så mycket om skottmomentet som om nyfikenhet och orädsla i största allmänhet.

Det tror jag med, och på BPH/MH vill jag se hundar som är helt trygga i alla moment och hellre går fram och undersöker det som är konstigt än backar undan eller ignorerar. Nackdelen med det är att en hund som är så kan vara hård i största allmänhet, och jag vet inte om det är nåt som genomsnittshundägaren vill ha? Det kräver betydligt mer av en som förare, som jag själv fått inse. Jag upplever att dom allra flesta (även jag ibland :angel:) vill ha en mjuk och lättdresserad hund och det medför ju att avelsmålen ser annorlunda ut, med känsligare individer som följd.

Jonah får pexion som vanligt, han är väldigt ljudkänslig och gillar inte fyrverkerier.
Sonnie har varit skottberörd, förra nyåret var inte roligt men med mkt tränande i år är han nästan lite skottpositiv istället så jag hoppas det går bra i år.
Men vi går och lägger oss med en film på snart och Jonah får ligga under mitt tyngdtäcke, han hör betydligt sämre nu också så förhoppningsvis kan han sova över 12-slaget. Pexionet gör underverk också så det är skönt att inte behöva droga ner honom helt på kvällen som jag fått göra tidigare år…

Det tror jag med, och på BPH/MH vill jag se hundar som är helt trygga i alla moment och hellre går fram och undersöker det som är konstigt än backar undan eller ignorerar. Nackdelen med det är att en hund som är så kan vara hård i största allmänhet, och jag vet inte om det är nåt som genomsnittshundägaren vill ha? Det kräver betydligt mer av en som förare, som jag själv fått inse. Jag upplever att dom allra flesta (även jag ibland :angel:) vill ha en mjuk och lättdresserad hund och det medför ju att avelsmålen ser annorlunda ut, med känsligare individer som följd.
Jag tar gärna den med sten innan för pannbenet

Jag var i Edinburgh på Hogmanay för några år sedan och har en så stark minnesbild av en helt skräckslagen räv mitt i allt. Usch 💔
Otroligt tråkigt att det ska vara en del av minnesbilden, men det är ju verkligheten utanför festbubblan. <3

Första året sen 2009 som jag inte är i stallet (med ångest). Så i år görs följande.

Ponny + hagkompisar tas in ett tag innan midnatt till stallet. Den mest nervösa står på box, de andra två i stallgången. Min ponny har hittills inte fattat att nyår är otäckt, så hon tycker bara det är skoj att vara inne. Vid tolv får alla hästarna i stallet extra hösilage. Jag har gjort i ordning en kalvhink med lusernhack och lågstärkelsepellets som ponnyn får mumsa på (samt sortera ut de grova stråna som absolut inte kan ätas). Det kommer hålla henne upptagen tills allt smällande är över. De flesta hästarna i stallet är lugna och stallet är väldigt bra ljudisolerat.

Hästen står i utebox med obrydd kompis bredvid. Det brukar vara lugnt runt det stallet, bara höras på avstånd. Men stallägaren är på plats även där och ger kvällshink till alla vid tolv. Även hästen får en kalvhink med lusernhack och Krafft Groov att mumsa i sig. Jag har ingen aning om hur han kommer reagera, men jag hoppas att han håller sig lugn. Han är dock rätt reaktiv tyvärr.

Här var ju tråden :banghead:

Vi var just ute efter maten och nu är dom 2 hundarna jag inte visste var skotträdda/berörda inskjutna, dom kunde inte bry sig mindre, Toppen då kan Gissa få gå ut senare o titta på raketerna, hon har 3 favorit nöjen, marknad knökfull med folk, gå i affärer och raketer, nä det är inget fel på henne alls O_o:p:D

Våra grannar har några värstingsmällare iår, dom smäller så högt att jag hoppar högt varje gång det smäller. Våra kaniner bor precis vid gränsen till grannarna. Den ena kaninen är döv men jag lider med den andra.

En annans grannes hund hr inte vågat gå ut sen lunch. Ligger gömd i sin „ koja“ och vägrar komma ut.

har tagit in hästarna och de fick kraftfoder när de kom in. Närmare midnatt ska jag ge de andra varsin liten höpåse och sen väntar vi tills det lugnat ner sig. Hör att det är några arga hästar inne, bl a mitt sto. :o Hundarna fick komma ut och leka lite när jag fyllt på vatten i hagarna men när det började smälla lite mer vill ena absolut in i bilen, men nu är vi alla tre i fikarummet med en påse prinskorvar som de fått lite av. :d

Nyss varit ut sista vändan innan tolvslaget. Det är fortsatt lugnt i vårt område, det hördes nån enstaka smäll längre bort i byn bara. Snöar rätt ymnigt nu så folk drar sig nog för att gå ut. Nu har jag hissat ner rullgardinerna, vovve har fått sin Kong och jag har musik på. Jag ska sätta mig och spela Fallout och förväntar mig att tolvslaget passerar obemärkt.

Tog in hästarna tidigare än normalt. När vi kollade till dem vid värsta smällarna stod de lugnt och åt med huvudena i höet. Visste att min häst inte bryr sig och gissade att kompisen inte gjorde det heller. Skönt att få det bekräftat!
Hundarna bryr sig noll de med. Har aldrig haft en hund som varit rädd, tack och lov.
Har familj som åker till Arlanda och sitter inne på terminaler där med hund som annars är livrädd. Det är ju fyrverkerifritt runt landningsbanorna. De bokade in sig på hotellet som skulle vara smällfritt för hundar förut. Men det lät massor och hunden blev rädd. Så nu sitter de inne på Arlanda varje år. I år var det flera andra hundar där också.

Serverade hö med morötter i till hästen, men sen var det nån hos stallägaren som fick skjuta på gården - dvs precis ovanför mini....panik hos henne varje gång men som tur var sa stallägaren ifrån så det slutade. Mini stod dock och åt igen när jag åkte 45 min senare. Det på långt håll brydde hon sig knappt om tidigare så hoppas hon inte blivit "förstörd" för hon har alltid varit trygg innan. Hade jag vetat hade jag tagit in henne.

Hunden brydde sig inte det minsta. Han hade dock skällt ut ett köttätande monster som gömde sig i skuggorna på promenaden vid 23 (en hare 😅).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24