Djur på nyår

Bukefalos 30 år!

Här smällde det mer än vanligt i år. Lillan har inte brytt sig när det skjutits på avstånd nu dagarna innan, men när det närmade sig tolvslaget vaknade jag (som gått och lagt mig) till av smällandet och hon var orolig. Hon låg i sängen men lämnade när det smällde som värst, ängslig. Men hon blir inte panikslagen, vilket förstås är skönt.

Dottern är i Australien nu, och där är det förbud mot fyrverkerier! Det beror iofs antagligen på brandrisken, alla där minns ju de fasansfulla bränderna som härjade häromåret. I Californien råder också förbud; man får inte ens ha tomtebloss! Samma sak där - brandrisken. Fyrverkerier får man betrakta på speciellt anordnade platser som bedöms säkra och väl arrangerade.

Men - folk där accepterar förbudet rakt av. Här bryr sig ingen om att djur dör och/eller blir skrämda från vettet av smällarna och raketerna. Så länge det inte drabbar en själv tar man ingen hänsyn.

Hundarna är det inget speciellt med, även nytillskottet ser ut att ta det med ro hittills men förskjutandet liknar ju inte tolvslaget alls så vet inte än hur han tar det.

Hästarna kommer in vid 15 tiden, ingen av dom bryr sig om en eller två skjuter men vid 12 öppnar ju himlen sig och från alla håll så den ena är lite halvt påverkad speciellt om hon hör dom där fräsande pjäserna.
Så tänt stall och jag tar in hästarna i samma box vilket lugnar den nervösa.

Hönsen får ha tänd lampa.
Nya hunden reagerade inte alls, han är en riktig mes så trodde att han skulle påverkas lite iallafall men nej inte det minsta.

Den nervösa hästen var inte mer orolig än den lugna. Visst dom står inte och mumsar hö när det smäller som mest men inget runtsnurrande eller annat så ser det som positivt.

Närmaste skjuter inget trots nära grannar är unga och bjuder sina jämnåriga vänner och det var även många år sedan anstalten hade några fyrverkerier. Så närmaste som skjuter är 300m bort och 2 villaområden på 500m avstånd.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 21
  • Årets bantningstråd