Djur på nyår

Bukefalos 30 år!

MJLee

Trådstartare
Nu närmar sig årets värsta dag för många djurägare. Vad gör ni och vilka tips finns det på hur man handskas med smällandet? Själv sätter jag på en krigsfilm, Stalingrad eller Dunkirk i bakgrunden på datorn, högt, så Megara är van vid högt ljud och inte bryr sig om smällarna särskilt mycket.

Min hund är inte särskilt brydd, hajar på sin höjd till lite när det först börjar smälla men släpper det lika snabbt. Han är väldigt cool med det mesta sen födseln så jag har faktiskt inte lagt tid på nån särskild träning. Jag spelar spel där det skjuts och exploderar ibland, räknas det? :idea:

Vid tolvslaget brukar han få en fylld Kong att pyssla med och så har jag musik på för att dämpa ljudet utifrån, men det är mest förebyggande åtgärd. Bra att ha en rutin inarbetad innan det blir nån fler hund, dessutom.

Jag har haft skotträdd hund i 15 år och då var det bara att åka någonstans där det inte smällde som gällde. Nuvarande hund och även särbons är inte skotträdda men vi försöker ändå göra det så lugnt som möjligt för hundarna. Jag undviker stan, oftast är vi i byn där min syster bor, de brukar skjuta raketer bara runt tolvslaget där. Nu blir vi hos särbon som bor utanför stan då jag varit sjuk så orkar inte med större festligheter i år.
Mitt bästa tips är oavsett om djuren reagerar eller inte, skydda dem så gott det går, var försiktig se till att hålla dem kopplade, ta inte med något djur ut på tolvslaget oavsett hur skottfast det är, blir de rädda är det inte kul alls varken för djuret eller ägaren att leva med det resten av deras liv.

Började förbereda redan i november med att få en generell medicin mot ångest utskriven till hunden. Så även om hon blir rädd för smällar så släpper hon det så fort hon kommer hem, tidigare låg hon och skakade länge efteråt.

Har gjort mitt eget hörselskydd till hunden utav två hörselskydd som jag köpt på Temu. Sitter bra och dämpar en del.

Vid 23-tiden får hunden lugnande vars effekt varar cirka två timmar. Då går vi in på toaletten, spelar musik och hon får falukorv vid tolvslaget. Vid 01-02 går vi och lägger oss i sängen, då ligger hon under täcket som dämpar en del av ljudet från eftersläpare.

Rastningar på nyårsafton samt dagarna innan och efter hålls till ett minimum; morgon vid 07-08 (längre runda, om hon vill), eftermiddag vid 14 (kortare runda) och kväll vid 19 (endast ut på gräsmattan för snabbkiss).

Mina är inte rädda så jag gör inget. Går ut tidigt för att undvika det värsta och går ut sent för att de ska få en extra runda igen efter det värsta. Spionen gillar att titta på balkongen och brukar få göra det en kort stund, sedan går vi in igen när han sett vad som låter. Vi gör ingen stor affär av det, för mig är det en vanlig dag och de tar det som en vanlig dag som tur är.

Rastar ordentligt på dagen och sen en kissrunda vid typ 18 innan det drar igång på riktigt. Har tvn igång för vi ska väl båda spela bingo och kolla på annat - samt ger lite extra goda ben (mest för att det är festligt!). Xarko verkar hittils helt obrydd, förra året stod han och kollade en stund innan han la sig för att sova i soffan vid tolvslaget.
Så tänker att jag inte gör så mycket mer än detta.

Katten brukar sitta på köksbordet och kolla - han ser förvisso shellshocked ut, men det är hans normala tillstånd 😂

Innan jag flyttade så gjorde jag inte så mycket. Jag hade något ljud igång på okej volym och fyllde en foderautomat med godis, sen ignorerade jag smällarna. Katterna tyckte att det var lite läskigt emellanåt men varvade med nyfikenhet och var aldrig vettskrämda.

Där jag bor nu smälls det bara på så långt avstånd att man knappt anar de och det bryr sig katterna inte i. De blev utekatter efter flytten men får inte gå ut på nyår bara. I år åker jag och firar lite på bortaplan för första gången sen jag skaffade katterna för 13 år sen :)

Här skickas tack och lov inte raketer vid nyår, men när jag hade hundarna höll vi oss inne från typ sju på kvällen till morgonen och brukade försöka få till en rejäl promenad under dagen.
Hemma i Svea bad jag om nyckel till inomhuslokalen på vår BK och körde lite vimsiga men roliga pass tillsammans med några kompisar under dagen för att sedan hålla djuren inne hemma med film och musik. Mina var aldrig jättepåverkade men de där jäkla oberäkneliga smällarna under promenad byggde ändå stress efter att Kailzie i princip fick en smällare precis bakom svansen.
Innan dess brukade hon gilla att sitta på balkongen och titta - jag kommer aldrig att ta ut framtida hundar under smällrisk.
Kim tycker om att sitta i sitt katträd och titta, men jag höjer alltid volymen på film eller musik ändå. :)

Rastningsrutinerna är rätt oförändrade här. Jag ser till att ta huvudpromenaden längs en slinga där det brukar vara folktomt men det gör vi rätt ofta ändå när jag inte orkar med att behöva hantera möten. Enda skillnaden är att jag går tidigare på dan när det är nyår, för ju senare det blir desto större är risken att nån bara måste tjuvstarta.

Mina närmaste grannar är i alla fall bra på att hålla smällandet till tolvslaget så det brukar bli en snabb kissrunda på tomten runt kl 22 och sen blir sista rastningen runt 01-02 när jag är riktigt säker på att alla pangat klart och gått in igen.

Jag kommer ha hundarna i bilen parkerade i ett garage på jobbet medans jag jobbar i morgon kväll, sen åker vi till stallet där jag tar in hästarna och vov och jag sitter i fikarummet med något gott med radion på tills det slutat smälla. Släpper ut hästarna igen och vi åker hem till sängen.

Det är skit att ha en skotträdd hund som reagerar på höga ljud som åska, skott, fyrverkerier och smällande lock på soptunnor mm. Han kommer ändå från skottfasta linjer men hade en tuff första tid innan jag tog över honom. Vad han än varit med om så har det satt livslånga spår även i övrigt.

Mina är inte så påverkade, vi bor granne med en pyroteknisk förening så det skjuts rejäla fyrverkerier regelbundet.

Just på nyår är det under så lång tid så då brukar jag ha gardinerna nerdragna i sovrummet och musik på i vardagsrummet, så kan de välja om de vill titta ut för att ha koll på läget eller gå undan.

Skjutandet började idag, så nu har de dessutom sett att jag är helt lugn inför morgondagen. Vi har inte lämnat dem helt över tolvslaget tidigare men i år kommer de vara ensamma.

Nu närmar sig årets värsta dag för många djurägare. Vad gör ni och vilka tips finns det på hur man handskas med smällandet? Själv sätter jag på en krigsfilm, Stalingrad eller Dunkirk i bakgrunden på datorn, högt, så Megara är van vid högt ljud och inte bryr sig om smällarna särskilt mycket.
Hästar inne i boxar med stängda dörrar till stallet. Jag är i stallet under tolvslaget. Tar in dem ganska tidigt.
Hundarna är inne med min make. De brukar lyssna på hög musik.
Katten instängd i stallet.

Mina är tack och lov inte rädda. Inte hästarna, inte hunden och inte katten. Vi gör som vanligt på nyår. Det är tänt i stallet under kvällen och jag går ut och är med hästar och stallkatt vid tolvslaget. Maken är inne/i trädgården med hunden. Det brukar inte smälla mycket här alls, utan det är på ett hyfsat avstånd.

Mina hundar bryr sig inte, eller ja, hanhunden tycker det är obehagligt att vara ute när det smäller. Vi tar en tidig långpromenad i skogen, sedan håller vi oss inne. Nu bor jag på landet och räknar med att det blir väldigt lugnt, hyresvärden skjuter inga fyrverkerier men jag vet inte med närmsta grannarna. Ser jag dem idag ska jag fråga.

När jag bodde i Sthlm gick vi väldigt korta rundor när det var mörkt ute, sista rundorna var bara ut på gräsmattan vid huset, sedan in igen. Jag gav ingen extra god mat eller så för att inte riskera dålig mage på någon hund och därmed behöva rasta på natten. Jag hade alltid rymningssäker sele eller dubbla halsband (varav ett en strypkedja) för att de inte skulle komma lösa om någon idiot skrämde dem. Och såklart alltid reflexvästar och lysande halsband.

Jag har haft skotträdd hund i 15 år och då var det bara att åka någonstans där det inte smällde som gällde. Nuvarande hund och även särbons är inte skotträdda men vi försöker ändå göra det så lugnt som möjligt för hundarna. Jag undviker stan, oftast är vi i byn där min syster bor, de brukar skjuta raketer bara runt tolvslaget där. Nu blir vi hos särbon som bor utanför stan då jag varit sjuk så orkar inte med större festligheter i år.
Mitt bästa tips är oavsett om djuren reagerar eller inte, skydda dem så gott det går, var försiktig se till att hålla dem kopplade, ta inte med något djur ut på tolvslaget oavsett hur skottfast det är, blir de rädda är det inte kul alls varken för djuret eller ägaren att leva med det resten av deras liv.
Det här liknar min historia och jag håller med i allt. Har också haft en skotträdd hund och började då resa bort till smällarfria platser varje nyår. Nu har vi två hundar som inte är rädda, men vi fortsätter åka bort en vecka runt nyår varje år. Mycket skönare för både två- och fyrbeningar och jag vill göra allt i min makt för att undvika att något händer som gör att någon av dem blir rädda. Det är rent ut sagt rent vidrigt att behöva uppleva. :(

Det är ju illa nog med kriget runt 12-slaget men allt okynnessmällande före och efter är ju mycket värre. Förbjud skiten bara säger jag.

Jag bor nog i alla fall minst 500 meter från närmsta granne som smäller, så det brukar inte bli så extremt här. Men jag brukar ha hundluckan stängd runt tolvslaget så att hundarna måste hålla sig inne, och kanske musik eller film igång. Hästarna är kvar ute på lösdriften men med extra mat, och extra sen mat. Och reflexer på sig, ifall något skulle hända.

Normalt sett är de nog inte så brydda för smällar - framförallt nu på hösten vänjer de sig lite vid att det ibland smäller från jägare. Men, de kan nog ändå bli stressade av färgerna och att det är så mycket och runt omkring (dvs inte en smäll på en plats, som när jägarna skjuter). Hittills har det dock funkat okej, och jag gissar att även nya hästen (3-årig shettis) kommer kunna hantera det.

Har tack och lov inte haft en fyrverkerirädd hund sedan 2018. Men spåren av det sitter väl kvar lite. Aktiverar med spår och annan träning under dagen. Rastar åt ett håll där skjutandet förhoppningsvis inte sker nära när det blivit mörkt. Alltid kopplad hund. Ger en god distriaktion vid 12 slaget då de kunnat vakta lite annars. Nu är det första året Åysan är ensamhund på nyår. Innan har hon ju haft bomsäkra Helix som sällskap. Den hunden lyfte inte ens på huvudet från kissfläken när raketerna smällde över huvudet på honom. Åysan har inte visat något rädsla men ville ha koll på ljudet de första åren men efter ett nyår i stan för något år sedan slutade hon också bry sig. Hoppas det fortsätter så.

För framtida valp är jag mycket petig med mentaliteten när jag köper valp. Inga ljudrädslor i linjerna vill jag ha. Hela kullar utvärdera med MH om de är svenska och gärna så många som möjligt som gjort MT.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka