Bukefalos 28 år!

Djurparker i Sverige

Jag har bara varit på en djurpark på senare år och det var Kolmården. Överlag tycker jag att djuren verkade ha det bra - med djurparksmått mätt. Vet inte om det fortfarande stämmer, men förut var det i alla fall till ytan störst i (?) Europa.

Djurparkerna, de vettiga åtminstone, har ett existensberättigande, tycker jag. De jobbar bl a med att bevara utrotningshotade arter, med forskning och folkbildning. Jag tänker att om folk kommer dit och får uppleva djur på nära håll, så kanske de blir positiva till t ex bevarande av sällsynta arter. Sedan är ju vissa djur svåra att forska på i det vilda, bland annat delfiner.

Så jag tycker att fördelarna med djurparker, bra sådana, överväger.
 
Har ganska god insyn i Nordens Ark och Orsa rovdjurscenter då jag bott på orterna och känner folk som jobbar där och därmed fått chansen flera ggr att se "bakom kulisserna"
Djuren har det bra och personalen besitter en enorm kunskap. Dessutom fyller ju de båda parkerna ett djupare syfte än bara visa upp djur.
 
Nordens Ark har jag besökt många gånger, och tycker det är bra. Stora hägn för djuren, och de arbetar aktivt med att aktivera djuren t.ex. vid matning. De arbetar ju också för att bevara utrotningshotade djurarter, vilket väl får ses som positivt! De har också huvudsakligen djur som passar i vår klimatzon, vilket ju både lär vara bäst för djuren och underlätta djurhållningen. Om man har med sig barn skall man dock vara medveten om att man inte kan garantera att de får se alla djur. Vargarna, till exempel, har ett riktigt stort hägn med mycket skog, och det kan mycket väl hända att de inte visar sig alls, även om man har tålamod och väntar... Och uttrarna har jag ALDRIG sett, trots många besök!

Borås Djurpark var jag i mycket som barn, men har bara varit där någon enstaka gång i vuxen ålder (för ca 10 år sedan). Kändes OK, men lite mer av traditionellt zoo än Nordens Ark.

Skansen gillar jag inte alls - alldeles för trångt!!!

På Kolmården har jag endast sett delfinshowen, så kan inte bedöma djurhållningen där.
 
Är det värre att ha delfiner än andra djur på zoo? Och i så fall varför?
Jag tycker inte delfiner hör hemma på zoo. Det finns ingen möjlighet att ens i vara i närheten av att ge dem en miljö som liknar deras naturliga. I det vilda simmar de över stora sträckor. De leker i vågorna, det är därför man ganska ofta ser dem från båtar - de kommer och kollar och In och utnyttjar svallvågorna.

Delfiner är extremt intelligenta och har språk och familjekänsla. De har ett rikt socialt liv. De tycks ibland ansluta till stora grupper och ibland ser man mindre gäng. De leker, jagar och kan bestämma sig för att kolla in den där dykaren och ställa till med show - för nöjes skull, verkar det som. Som sagt, det finns ingen möjlighet att vi kan efterlikna deras miljö i en pool. Vi har dem verkligen i fångenskap.
 
Har även varit på Järvzoo kom jag på, även det en trevlig park med, vad jag upplevde, stora utrymmen för djuren.
 
Om jag minns rätt så var Parken Zoo i Eskilstuna inte i blåsväder pga djurhållningen utan pga att dom avlivade djur som är utrotningshotade.
 
Jag mår dåligt av att gå på zoo och gör det inte längre. Angående bevarandet av utrotningshotade arter tycker jag att det borde skötas på annat sätt och varför har de så många andra djur än hotade? Det mest obehagliga är självklart isbjörn och delfin. Jag minns med fasa elefanthuset på skansen från när jag var liten.
4H-gårdar är oftast bra, tycker jag!
 
Nordens Ark har jag besökt många gånger, och tycker det är bra. Stora hägn för djuren, och de arbetar aktivt med att aktivera djuren t.ex. vid matning. De arbetar ju också för att bevara utrotningshotade djurarter, vilket väl får ses som positivt! De har också huvudsakligen djur som passar i vår klimatzon, vilket ju både lär vara bäst för djuren och underlätta djurhållningen. Om man har med sig barn skall man dock vara medveten om att man inte kan garantera att de får se alla djur. Vargarna, till exempel, har ett riktigt stort hägn med mycket skog, och det kan mycket väl hända att de inte visar sig alls, även om man har tålamod och väntar... Och uttrarna har jag ALDRIG sett, trots många besök!

Borås Djurpark var jag i mycket som barn, men har bara varit där någon enstaka gång i vuxen ålder (för ca 10 år sedan). Kändes OK, men lite mer av traditionellt zoo än Nordens Ark.

Skansen gillar jag inte alls - alldeles för trångt!!!

På Kolmården har jag endast sett delfinshowen, så kan inte bedöma djurhållningen där.
Har nog varit ett 30-tal ggr på Arken och sett Uttrarna EN gång. Då på kvällen när Arken var stängd och djuren skulle matas. Så de finns iaf :D

Faktum är att det vanligaste klagomålet på Nordens Ark är att hängen är för stora och folk inte får se alla djur. Folk är så.... :banghead:
 
Ashäftigt att få se en levande järv på nära håll! Jag har bara sett renar dödare av järv och bara det är en rätt makaber syn!

Järven är en varelse som imponerar stort på mig, ett sånt litet djur som fäller så pass stora djur är mäktiga!
Järven kommer om man ropar nått skumt ord...mins ej vilket...på norrlänska :D
Gjorde de förr iaf. De kanske har nya järvar där nu :)
 
Är det värre att ha delfiner än andra djur på zoo? Och i så fall varför?
Måste få rekommendera dokumentären The Cove som tar upp ämnet. Den är kanske inget för känsliga dock.

Om jag minns rätt så var Parken Zoo i Eskilstuna inte i blåsväder pga djurhållningen utan pga att dom avlivade djur som är utrotningshotade.
Nej det var väl en del misskötsel också? Minns att det var nåt djur som inte åt, och veterinär tillkallades inte förrän samma dag djuret svalt ihjäl, eller nånting sånt. Detaljerna är blurriga... Det var dock inget som gavs speciellt mycket uppmärksamhet utan hur djuren låg i frysen var tydligen mycket värre :cautious:
 
Hehe, här har en blivit taggad. :)

Jag jobbar i djurparkssvängen, både på mitt "day job" (på universitet) och mitt extrajobb (på djurpark) så jag kan försöka svara på alla möjliga frågor om någon har något som det undras över, men kan berätta lite allmänt.

Överlag är djurparkerna i Sverige väldigt bra och överlag kan en vara trygg med att inte stödja några konstigheter genom att besöka parker här. Inte bara kräver djurskyddsföreskrifterna för djurparker en rejäl lägstanivå, men vi har också en vad jag anser bra grundsyn på djuren i vårt land som gör väldigt mycket.

Många tar upp Nordens Ark som ett bra exempel eftersom de jobbar med bevarande- och det gör de såklart! Men det gör alla andra också. Just bevarandearbetet är en av de viktigaste grundpelarna i djurparkers arbete. De flesta parker stöttar/jobbar med bevarande på flera plan, dels med projekt på plats där arterna finns (in situ) t ex med att utbilda lokalbefolkning, hindra skövling av skogar, skydda mark, återställa skogar/marker och i vissa väl även att få ut djur från fångenskap till det fria igen. Mest jobbar man dock med att bevara arten och säkerställa att de inte dör ut från jorden helt genom att ha "back up populationer" som då finns i djurparkerna. De allra flesta arterna går inte att sätta ut i det vilda igen, i alla fall inte nu, för att hoten som gjort dem utrotningshotade inte är undanröjda.

Däremot är det såklart helt ok att inte tycka att detta rättfärdigar att vi håller vilda djur och för vissa djur kan jag vara beredd att hålla med, eller är på gränsen.

Alla parker jobbar med berikning och aktivering av olika slag för sina djur, t ex kan det vara att lägga ut blodspår till tigrar, ta en gren som legat hos hyenor och lägga in hos geparder, låta djuren kämpa för maten, och allt möjligt annat.

Alla parker har också problem, av de jag har bättre insyn i är ingen direkt bättre än någon annan, och svårigheter som ständigt behöver jobbas med. Ett sådant problem är vad som kallas för stereotypier (hos häst är krubbittning och vävning mest kända)- enligt studier vanligast hos djur som i det vilda har stora hemområden (t ex stora kattdjur och elefanter). Stereotypier uppkommer (kortfattat) av att djuret någon gång i sitt liv varit väldigt frustrerat över något i sin miljö och inte haft möjlighet att hantera frustrationen. När en stereotypi väl är befäst så är det extremt svårt att bli av med det, så ser man t ex en leopard som vandrar så behöver det inte innebära att djuret har det dåligt just nu, men kan innebära det. Det är nog också så att djuren som faktiskt utvecklar stereotypier i vissa fall har det bättre än djur som inte gör det, eftersom stereotypin ger dem en möjlighet att hantera frustrationen..... Så reagera gärna när ni ser stereotypier, men dra inte alltför stora växlar utan fundera över vad ni ser i övrigt. En häst som krubbiter kan göra det även om den går på lösdrift i en harmonisk flock med fri tillgång på hö- som jämförelse.

Och vid det här laget har jag glömt om det var något mer jag ville svara på när jag läste igenom tråden. :D
 
Nej det var väl en del misskötsel också? Minns att det var nåt djur som inte åt, och veterinär tillkallades inte förrän samma dag djuret svalt ihjäl, eller nånting sånt. Detaljerna är blurriga... Det var dock inget som gavs speciellt mycket uppmärksamhet utan hur djuren låg i frysen var tydligen mycket värre :cautious:

Nja. Var en drar gränsen för misskötsel är förstås olika, men jag skulle vilja säga nej.

Veterinären var inblandad innan bongon (som dog av svält) dog. Djurvårdarna hade uppmärksammat att något inte stod helt rätt till, veterinären hade kikat på den och hade sett över foderstaten. Det kan hända med vissa djur, att de ser friska ut på utsidan men inuti är utmärglade, det var förr relativt vanligt hos giraffer t ex innan man fick större kunskap om vad de behövde för foder.

I övrigt var det osanningar om vad som hade hänt med djur som togs upp. Vissa djur hade avlivats (några sjuka, några friska). Och så frysen. Att avliva utrotningshotade arter är dock något som görs varje dag runt om i världen, av olika anledningar. Något som kan kännas väldigt konstigt är när man avlivar friska utrotningshotade djur, men det kan finnas en mängd olika anledningar till det, men när det görs i Sverige så görs det för att det är det minst dåliga alternativet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp