Bukefalos 28 år!

Djurparker i Sverige

Jag tog för ett par år sedan beslutet att inte besöka djurparker där djuren lever i en uppenbart dålig miljö. Då jag från början inte besökte särskilt många djurparker gjorde det inte särskilt stor skillnad (bara att jag inte går på stadszoon och sådant), men det kändes som en rent etisk grej.

Men hur är det med djurparker i Sverige? Har djuren det bra? Jag vet ju att vi inte har gallerbullar och sådant, men ärligt talat är min kunskap om djurparksdjur inte tillräckligt stor för att jag ska kunna avgöra vad som är bra miljö för dem och inte. Djurparken i Borås, Nordens ark, Havets hus - är det okej ställen, sett ur djurens synvinkel?

Jag har ett barn som älskar djur och självklart vill jag att han ska få möjlighet att odla det intresset, men det får vara på ett vettigt sätt.

Om det är de ställena du funderar på så kan jag rekommendera både Nordens Ark och Borås. Havets hus har jag tyvärr aldrig lyckats ta mig till, men hört gott om.

Om du själv känner dig skeptisk så tycker jag att både NA och Borås är riktigt bra. NA kan dock kännas bättre för dig eftersom de har en lite annan utgångspunkt. Några har varit inne på det redan men jag kan ta det igen- de är en ideell stiftelse som redan från starten bestämt att de skulle enbart ha utrotningshotade arter som klarade svenskt klimat (det senare har man gått ifrån sedan 08 då deras tropikhus invigdes- de behövde kunna ha fler amfibier och annat som är så extremt hotade). Det är en lite annan miljö med hägn där det ofta kan vara svårare att se djuren än på traditionella parker (till skillnad från många andra har jag dock lyckats se uttrarna hur många gånger som helst, även utan att ha varit med och matat dem ;) ). Borås har dock också bra stora hägn med mycket gömställen så egentligen tycker jag inte att skillnaden är så enorm på det. Men eftersom NA byggts i en skog ger det en väldigt annan känsla. Och att ha djur som klarar svenskt klimat är också en fördel för djuren eftersom ingen särskild vinterförvaring krävs, utan utrymmena ni ser kan de alltid ha tillgång till, vilket inte alltid är fallet med djur från varmare klimat (många sådana arter klarar dock svenskt klimat bra också, men kan behöva få komma in på nätterna eller så).
 
Nordens ark är en utmaning haha om man vill se djur...de röda pandorna har jag aldrig sett där..
Snöleoparderna en liten skymt... Manvargarna har jag heller aldrig sett men däremot uttrarna.
Jag är både för och emot för att om folk faktiskt ser djuren kanske de blir mer motiverade att bevara dem, men hur många har råd att åka till djurens hemland och miljöer,
Så just i informationssyfte är parkerna bra, men som sagt en del djurhållning kan ju alltid förbättras.
Nordens ark är ju inte djurpark i första hand utan arbetar med att bevara stammar av de djur som är hotade.
Viktigt arbete då de djur som lever vilt är extremt hotade
Tyvärr kan man inte stoppa profithungriga idioter med lagliga medel
 
Pallas katt, hade ungar i somras vilket ska vara ovanligt på djurpark



En sibirisk tigerhona (hittades moderslös i det vilda) och hennes tre ungar


En järv som kom väldigt nära inte så exotiskt, men väldigt roligt.
Hum.... Börjar starkt misstänka att vår ädre katt, Knut, är korsning med pallaskatten. Lika klotformade och fångloende :cautious:
 
Nja. Var en drar gränsen för misskötsel är förstås olika, men jag skulle vilja säga nej.

Veterinären var inblandad innan bongon (som dog av svält) dog. Djurvårdarna hade uppmärksammat att något inte stod helt rätt till, veterinären hade kikat på den och hade sett över foderstaten. Det kan hända med vissa djur, att de ser friska ut på utsidan men inuti är utmärglade, det var förr relativt vanligt hos giraffer t ex innan man fick större kunskap om vad de behövde för foder.

I övrigt var det osanningar om vad som hade hänt med djur som togs upp. Vissa djur hade avlivats (några sjuka, några friska). Och så frysen. Att avliva utrotningshotade arter är dock något som görs varje dag runt om i världen, av olika anledningar. Något som kan kännas väldigt konstigt är när man avlivar friska utrotningshotade djur, men det kan finnas en mängd olika anledningar till det, men när det görs i Sverige så görs det för att det är det minst dåliga alternativet.
Ah, ja det låter ju definitivt bättre! :) Mitt minne är öht inte så bra kring det hela, jag minns mest att jag reagerade över just prioriteringen i rapporteringen, att en ihjälsvulten bongo liksom nämndes lite i förbifarten och totalt glömdes bort till förmån för en frys med döda djur som råkade ligga i oordning.
 
Ah, ja det låter ju definitivt bättre! :) Mitt minne är öht inte så bra kring det hela, jag minns mest att jag reagerade över just prioriteringen i rapporteringen, att en ihjälsvulten bongo liksom nämndes lite i förbifarten och totalt glömdes bort till förmån för en frys med döda djur som råkade ligga i oordning.

Frysen gjorde sig väldigt bra på TV helt enkelt, det blev effektfullt. Det är också den kommentarerna som fortfarande kommer handlar om. Vilket är lite tråkigt eftersom det faktiskt finns annat som verkligen kan vara värt att diskutera.

Men ja, det var skittrist att bongon dog, men det var inte pga misskötsel utan sånt som händer tyvärr.
 
Nordens ark är en utmaning haha om man vill se djur...de röda pandorna har jag aldrig sett där..
Snöleoparderna en liten skymt... Manvargarna har jag heller aldrig sett men däremot uttrarna.
Jag är både för och emot för att om folk faktiskt ser djuren kanske de blir mer motiverade att bevara dem, men hur många har råd att åka till djurens hemland och miljöer,
Så just i informationssyfte är parkerna bra, men som sagt en del djurhållning kan ju alltid förbättras.
Nordens ark är ju inte djurpark i första hand utan arbetar med att bevara stammar av de djur som är hotade.
Viktigt arbete då de djur som lever vilt är extremt hotade
Tyvärr kan man inte stoppa profithungriga idioter med lagliga medel

Men... pandorna GÅR ju inte att missa! Jag har aldrig lyckats att inte se dem, ens om jag försökt. De ligger där de ligger liksom. ;)

Snöisarna är värre, om man inte vet precis vart man ska leta, de har ett bra ställe där de nästan alltid är, om de inte syns.

Men jag vill nog påstå att NA är precis lika mycket djurpark som alla andra, annars skulle de inte haft öppet för besökare 365 dagar om året. Fantastisk park är det dock! Och det är skitbra att det finns parker som kan jobba på ett lite annat sätt.
 
Frysen gjorde sig väldigt bra på TV helt enkelt, det blev effektfullt. Det är också den kommentarerna som fortfarande kommer handlar om. Vilket är lite tråkigt eftersom det faktiskt finns annat som verkligen kan vara värt att diskutera.

Men ja, det var skittrist att bongon dog, men det var inte pga misskötsel utan sånt som händer tyvärr.
Jo precis. Om inte annat funkade väl frysen rent visuellt.

Var det inte något om små inhägnader också förresten? Nåt kattdjur som hade alldeles för liten plats, tror jag? Eller blandar jag ihop med någon djurpark på nån ö nu, för visst var det någon som som var i blåsväder ett tag? Herregud vad minnet sviker nu :o
 
Jo precis. Om inte annat funkade väl frysen rent visuellt.

Var det inte något om små inhägnader också förresten? Nåt kattdjur som hade alldeles för liten plats, tror jag? Eller blandar jag ihop med någon djurpark på nån ö nu, för visst var det någon som som var i blåsväder ett tag? Herregud vad minnet sviker nu :o

Vet inte, minns inte heller allt. Kan det ha varit trädleopardernas karantän kanske? Den var iaf inte för liten, eftersom det var en karantän och såklart utan visning.
 
Knuthenborg i Danmark tror jag är ganska bra, det var länge sedan vi var där men de flesta av djuren hade ganska stora ytor att röra sig på (sommartid, hur de har det på vintern vet jag inte). Slog upp på internet och hela parken är 600 ha och det är ju en del.
 
Nu tar jag bara det här ur minnet så det kan ha ändrats lite - men iaf - havets hus jobbade iaf förr mycket mot marinbiologisk forskning på GU vilket för mig känns väldigt vettigt.

Det var några år sedan jag var där, men jag kommer ihåg det som bra. Om jag tänker rätt så har de dessutom bara arter från "svenska" havsvatten och därmed inte mängder med tropiska fiskar och dylikt. Utan mer lokalt vilket jag tycker är vettigt eftersom det finns så mycket att se även i svenska vatten :)
 
Fast att de har delfiner är väl en anledning att inte besöka parken överhuvudtaget.
Vi har varit där men skippade delfinerna, man var tvungen att betala extra för dem så det kändes som att vi kunde undvika att stötta den verksamheten.

Det jag gillade bäst med Kolmården var att de hade en linbana över hägnen nu istället för bilsafari. Man kunde titta på djuren på mycket stort avstånd, det satt fullt av björnar uppe i träden :) och de såg ut att ha det trevligt.

Däremot var jag inte lika förtjust i de hägn där man stod vid kanten och tittade på savanndjur eller elefanter, det såg litet och tråkigt ut (även om det var riktigt stort) man tänker ju att det är vandringsdjur, men det sägs ju att elefanterna får arbeta i skogen och det låter trevligt.

Jag tror man måste ha djurparker för att bevara vissa djur och jag tror de måste ha publik för att gå runt. Men tex Köpenhamns zoo beslöt jag att aldrig mer besöka när jag var 12 (det behöver jag iofs inte hålla iom att man sannolikt kan kolla om de fortfarande håller kattdjur i burar mindre än en hundgård.)
 
Orsa Björnpark?
Var där förra sommaren och tyckte de verkade helt ok för djuren, t.ex. så var inte hägnen helt kala utan fanns ofta en hel del träd och hyfsat stora, sen är de ju inte lika stort som fri natur men.

Vet att en björn visade stressbeteende vilket förklarades av personalen med att en hona av samma sort var brunstig (heter de brunstig på björnar) och han blev stressad över att dom var separerade pga det, klart stress är inte ok, men uppskattar att dom faktiskt förklarar varför den betedde sig som den gjorde och de ändå var en vettig förklaring.

Allmänt så fick jag väldigt bra intryck av parken!
 
Hehe, här har en blivit taggad. :)

Jag jobbar i djurparkssvängen, både på mitt "day job" (på universitet) och mitt extrajobb (på djurpark) så jag kan försöka svara på alla möjliga frågor om någon har något som det undras över, men kan berätta lite allmänt.

Överlag är djurparkerna i Sverige väldigt bra och överlag kan en vara trygg med att inte stödja några konstigheter genom att besöka parker här. Inte bara kräver djurskyddsföreskrifterna för djurparker en rejäl lägstanivå, men vi har också en vad jag anser bra grundsyn på djuren i vårt land som gör väldigt mycket.

Många tar upp Nordens Ark som ett bra exempel eftersom de jobbar med bevarande- och det gör de såklart! Men det gör alla andra också. Just bevarandearbetet är en av de viktigaste grundpelarna i djurparkers arbete. De flesta parker stöttar/jobbar med bevarande på flera plan, dels med projekt på plats där arterna finns (in situ) t ex med att utbilda lokalbefolkning, hindra skövling av skogar, skydda mark, återställa skogar/marker och i vissa väl även att få ut djur från fångenskap till det fria igen. Mest jobbar man dock med att bevara arten och säkerställa att de inte dör ut från jorden helt genom att ha "back up populationer" som då finns i djurparkerna. De allra flesta arterna går inte att sätta ut i det vilda igen, i alla fall inte nu, för att hoten som gjort dem utrotningshotade inte är undanröjda.

Däremot är det såklart helt ok att inte tycka att detta rättfärdigar att vi håller vilda djur och för vissa djur kan jag vara beredd att hålla med, eller är på gränsen.

Alla parker jobbar med berikning och aktivering av olika slag för sina djur, t ex kan det vara att lägga ut blodspår till tigrar, ta en gren som legat hos hyenor och lägga in hos geparder, låta djuren kämpa för maten, och allt möjligt annat.

Alla parker har också problem, av de jag har bättre insyn i är ingen direkt bättre än någon annan, och svårigheter som ständigt behöver jobbas med. Ett sådant problem är vad som kallas för stereotypier (hos häst är krubbittning och vävning mest kända)- enligt studier vanligast hos djur som i det vilda har stora hemområden (t ex stora kattdjur och elefanter). Stereotypier uppkommer (kortfattat) av att djuret någon gång i sitt liv varit väldigt frustrerat över något i sin miljö och inte haft möjlighet att hantera frustrationen. När en stereotypi väl är befäst så är det extremt svårt att bli av med det, så ser man t ex en leopard som vandrar så behöver det inte innebära att djuret har det dåligt just nu, men kan innebära det. Det är nog också så att djuren som faktiskt utvecklar stereotypier i vissa fall har det bättre än djur som inte gör det, eftersom stereotypin ger dem en möjlighet att hantera frustrationen..... Så reagera gärna när ni ser stereotypier, men dra inte alltför stora växlar utan fundera över vad ni ser i övrigt. En häst som krubbiter kan göra det även om den går på lösdrift i en harmonisk flock med fri tillgång på hö- som jämförelse.

Och vid det här laget har jag glömt om det var något mer jag ville svara på när jag läste igenom tråden. :D

Jag är stor entusiast för Pleistocen parker, tydligen är en hel del jordbruksmark i Europa övergiven med vårt nuvarande effektiva jordbruk (lustigt att det ses som ett negativt att ekojordbruk tar upp mer mark när vi faktiskt har mer mark att använda) men ändå behöver betas av hovdjur. De har börjat breda ut sig men det pågår lite diskussion om rovdjur, tydligen så skulle man kunna ha lejon i södra Europa, det fanns för inte så länge sedan (men den typen är utdöd tror man) men folk tvekar. Själv tycker jag det låter fantastiskt (men kräver kanske ganska bra staket). Har för mig att det nämndes att tigrar kunde bo i delar av Ryssland. De behöver ju onekligen ny mark att bo på.

De testar ju Gotlandsruss för Sverige.
 
Jo. Rent krasst skulle jag vilja säga att delfiner inte kan ha det speciellt bra i fångenskap.
Det var någonting om att delfinkalvar tenderade dö i mycket hög omfattning och att delfiner i fångenskap brukade leva hälften så länge som vilda delfiner. Många andra djur i fångenskap lever ju längre än i det vilda. Tror att det förbättrats och att Kolmården inte längre har lika hög dödlighet men känns fortfarande inte så bra. (jag är mot helt enkelt)

Sedan har jag en personlig fundering, bassängerna där delfinerna bor, inte de där de visas (eller är det samma?) har de verkligen platt kaklad botten utan sand och växter? Så håller man ju inte ens akvariefiskar. Men jag antar väl att deras bobassänger är fulla av sand och sten och växter och tunnlar, leksaker osv så som det kan se ut för sälar, eller att de inte behöver något annat än kaklad botten som en simbassäng på Fyrishov.
 
Det var någonting om att delfinkalvar tenderade dö i mycket hög omfattning och att delfiner i fångenskap brukade leva hälften så länge som vilda delfiner. Många andra djur i fångenskap lever ju längre än i det vilda. Tror att det förbättrats och att Kolmården inte längre har lika hög dödlighet men känns fortfarande inte så bra. (jag är mot helt enkelt)

Sedan har jag en personlig fundering, bassängerna där delfinerna bor, inte de där de visas (eller är det samma?) har de verkligen platt kaklad botten utan sand och växter? Så håller man ju inte ens akvariefiskar. Men jag antar väl att deras bobassänger är fulla av sand och sten och växter och tunnlar, leksaker osv så som det kan se ut för sälar, eller att de inte behöver något annat än kaklad botten som en simbassäng på Fyrishov.
Den här tex i Holland (tror jag) verkar ju ha väldigt stor bassäng http://www.dolfinarium.nl/ och inte helkaklad. Och så kanske man skulle kunna argumentera att viss show är aktivering osv. Men som det är nu verkar det inte fungera på de flesta ställen. (och självklart inga viltfångade)
 
Har bara varit på nordens ark, min pappa är ingenting i mot djurparker/zoo men nordens ark tycker han är helt ok så det var ända djur parken jag fick besöka när jag var liten och har faktiskt inte känt behov av att besöka några andra som vuxen.

Åker man dit så glöm inte kikaren, nu var det många år sedan jag var där men då tyckte jag om att det även fanns gamla allmoge raser oxå för bevarande.
 
Jag är stor entusiast för Pleistocen parker, tydligen är en hel del jordbruksmark i Europa övergiven med vårt nuvarande effektiva jordbruk (lustigt att det ses som ett negativt att ekojordbruk tar upp mer mark när vi faktiskt har mer mark att använda) men ändå behöver betas av hovdjur. De har börjat breda ut sig men det pågår lite diskussion om rovdjur, tydligen så skulle man kunna ha lejon i södra Europa, det fanns för inte så länge sedan (men den typen är utdöd tror man) men folk tvekar. Själv tycker jag det låter fantastiskt (men kräver kanske ganska bra staket). Har för mig att det nämndes att tigrar kunde bo i delar av Ryssland. De behöver ju onekligen ny mark att bo på.

De testar ju Gotlandsruss för Sverige.

Lejon fanns i Europa ja, Asiatiska lejon. De finns fortfarande, men bara ca 400 av dem och de finns i Indien (och så finns de i djurparker, vill en se dem i Sverige är det Parken Zoo i Eskilstuna som har dem). Med dem finns det även utsättningsprojekt i Indien, men vet inte om de kommit igång att sätta ut i det nya projektet. I det gamla projektet gick allt jättebra tills lejonen förgiftades och dog...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp