Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Kommer de delar av personalen som saknar kunskap, utbildning kompetens och sunt förnuft också att gå? Djurskyddet i skåne är ett dåligt skämt sedan årsskiftet.
 
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Eftersom det är lagkrav på att människor som arbetar med djurskydd ska ha både utbildning och kompetens så undrar jag hur stor sanninghalten är i ditt påstående.

Sedan är djurskyddslagen en lag som både är preventiv och en MINIMUMgräns. Djurskyddslagen säger altså att det absolut inte för vara värre än så. Det finns möjlighet inom rimliga gränser att kunna bortse från små avvikelser men då ska miljön vara mycket bra för övrigt.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

När en inspektör säger saker som absolut inte överensstämmer med lagen så har hon inte rätt kompetens för sitt jobb.


När djur beslagtas med omedelbar verkan för att direkt lämnas tillbaka då veterinär bedömmer dem som välmående och välskötta så är man ute på hal is.

Vi har (har haft?) i skåne en inspektör som härjat rundor och begått en massa fel som hon kritiserats för såväl av djurägare som av hennes chefer och kolleger.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Jag vet inte hur det ser ut hos länsstyrelserna men det fanns bra många inspektörer utan formell kompetens hos kommunerna!
PL
 
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Det finns inte tillräckligt mång inspektörer i landet för att fylla behovet o de utbildade var säkert de mest attraktiva för kommunerna att behålla för den övriga tillsynen.
PL
 
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Min uppfattning som har både akademisk kompetens och erfarenhet är att man lär sig yrket i fält. Man får en grundkunskap genom sin utbildning absolut, men den kan man ha införskaffat på annat sätt genom exempelvis lantbruksbakgrund.

Det är i huvudsak genom att arbeta som man lär sig. Givetvis ska man idagsläget inte anställa outbildad "färsk" personal men att tro att 10 års erfarenhet av handläggning inom området inte skulle kompensera bristen på en akademisk utbildning ifrågasätter jag starkt. Dessutom kan man ha en master inom djur/biologi utan att enligt det lagstadgade kravet uppfylla kriterierna.

På vår länsstyrelse har alla godkänd utbildning för yrket.

Personligen tycker jag att min tidigare arbetslivserfarenhet har gett mig mer kompetens för yrket än min akademiska examen.

Man ska vara duktig på att bemöta människor och ha en dos med sunt förnuft. Kan inte påstå att jag tycker att människor med kunskap på pappret är bättre på det ena än det andra. Det finns olämpliga människor i båda läger precis som det finns olämplig utbildade yrkesutövare i andra branscher.
 
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Allt det du skriver är jättebra, men en grundläggande teoretisk kunskap om djurskyddslagen är väl ändå ett minimikrav? Den inspektör i skåne jag syftar på kläcker ur sig så många direkta fel att det är rent löjligt att hon får kalla sig inspektör.
 
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Visst är det absolut viktigt, men hur man arbetar med djurskyddslagen är jättesvårt att förstå genom en bok. Det finns flera böcker i ämnet skrivna av Helena Striwing bla. och de används ofta som kurslitteratur i de kurser man läser. Det är som de flesta yrken, man får en grund i skolan och på fältet lär man sig det i praktiken. Man lär sig inga lagar utantill i skolan utan var man hittar dom. Regelverket lär man sig allt eftersom, det är svårare att lära någon ödmjukhet, sunt förnuft och djurkänsla.

Kan du ge ett konkret exempel på vad som gått snett så kanske jag kan förklara ur min synvinkel vad som kan ha hänt?

Tyvärr är det så att i praktiken tycker inte alltid inspektör och veterinär samma sak på fält. Ett lidande kan vara psykiskt såväl som fysiskt och man har olika utgångspunkter. Ett psykiskt lidande för ett djur är mycket svårare att bevisa.

Att ett djur omhändertas och att ägaren sedan får tillbaka djuret behöver inte vara fel beslut heller. Beslutet kan vara korrekt under den tidpunkt det tas men nya omständigheter uppdagas som gör att man ogiltiförklarar det.

Det finns givetvis olämpliga människor i denna bransch precis som i alla andra, dock har jag upptäckt att när man gräver i sånt som människor har stört sig på eller hävdar som inkompetens eller tjänstefel hos en inspektör grundar sig ofta i att människor inte är insatta eller förstår vilka regler och begränsningar vi har i vårt yrke. Och tyvärr kan man nog inte göra så mkt åt det annat än informera informera och informera över hur vi arbetar och varför.

Trevlig helg
 
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Kan du ge ett konkret exempel på vad som gått snett så kanske jag kan förklara ur min synvinkel vad som kan ha hänt?


Några snabba exempel:

*Hundar ska inte vistas i trädgårdar, de måste ha speciella rastgårdar. (Detta står i protokollet efter besiktningen. Formulerat precis så.)

*Även om man har hunden ute på fälten och rastar den så MÅSTE den gå på koppelprommenad minst 2 timmar/dag. Hundar i lägenhet ska koppelprommeneras minst tre timmar.(Hundar som bor i flock och som rastas och stimuleras mycket varje dag. Dock sällan koppel utanför utställningsringen)

*Släpp gärna hundarna så de kan jaga lite harar och annat. Det tycker de är kul. (Här blev jag riktigt förbannad och undrade om hon hört talas om att det är förbjudet att låta hund jaga vilt. Hon skarattade nervöst som svar).


Tre uttalande från samma inspektör vid två olika tillfällen och jo, jag var där och hörde det även om det inte gällde mina hundar.

Jag har fler exempel men de tar längre tid att skriva ner.

Kom på ett till lite snabbt: Hundar måste vara rumsrena.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Okey, ja det lät ju verkligen inte bra. :eek: Ingen av punkterna har någon som helst förankring i svensk djurskyddslagstiftning.

Om problemet skulle gälla lösspringande hundar så är dessutom tillsynsmyndigheten polisen i detta fall. Enligt L 102 (hund/kattföreskift) ska hundas som hålls permanent i rastgård rastas på annan plats dagligen. Även hundar som hålls inomhus ska rastas, (enligt det allmänna rådet minst var 6-7 timma tror jag det står) Koppeltvång har jag aldrig hört att vi kan ställa som krav :angel: Åter igen om det skulle vara ett problem med en lösspringande hund är det polisen som bedriver den tillsynen och kan tvinga kopplande eller/och munkorg.

Om det bara är skrivet i en kontrollrapport, dvs om det inte står att det är ett beslut enligt § 26 i djurskyddslagen så behöver ni inte följa det. En kontrollrapport är inget tvingande dokument enligt lag. Om det skulle vara ett beslut hoppas jag verkligen att personen har överklagat.


Mumin
 
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Nej ärendet gällde inte lösspringande hundar. Tvärtom så uppmuntrade hon alltså att hundarna skulle få springa lösa så de kunde jaga en och annan hare och kanske lite annat för det tycker de är så skoj.

Denna inspektören lär ha fått sluta den 1:e maj och det är på tiden. Hon har varit kritiserad av såväl sina kollegor, veterinärer och djurägare. Detta var alltså några snabba exempel på hennes dumheter. Jag skulle kunna skriva en liten uppsats.

Jo, de beslagtog rashundar utan att lämna något kvitto och när rapporten sen kom så stog det fel ras. Vilket ställde till det eftersom hundarna skulle återlämnas omedelbart.
 
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Men då så, det låter bra. Ordningen är återställd :laugh:

Kvitto däremot har jag aldrig hört att man lämnar vid ett omhändertagande ;-) om man gör ett omedelbart omhändertagande tar polisen djuren direkt och man skkriver och delger personen ett beslut i efterhand. Däremot så är det ju inte bra om djuren som omhändertas inte behövde omhändertas :eek:

Hoppas ni får det bättre i Skåna nu, har träffat ett flertal mkt kompetenta personer från länet :idea:

Nej ärendet gällde inte lösspringande hundar. Tvärtom så uppmuntrade hon alltså att hundarna skulle få springa lösa så de kunde jaga en och annan hare och kanske lite annat för det tycker de är så skoj.

Denna inspektören lär ha fått sluta den 1:e maj och det är på tiden. Hon har varit kritiserad av såväl sina kollegor, veterinärer och djurägare. Detta var alltså några snabba exempel på hennes dumheter. Jag skulle kunna skriva en liten uppsats.

Jo, de beslagtog rashundar utan att lämna något kvitto och när rapporten sen kom så stog det fel ras. Vilket ställde till det eftersom hundarna skulle återlämnas omedelbart.
 
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Denna inspektören lär ha fått sluta den 1:e maj och det är på tiden. Hon har varit kritiserad av såväl sina kollegor, veterinärer och djurägare. Detta var alltså några snabba exempel på hennes dumheter. Jag skulle kunna skriva en liten uppsats.

Jo, de beslagtog rashundar utan att lämna något kvitto och när rapporten sen kom så stog det fel ras. Vilket ställde till det eftersom hundarna skulle återlämnas omedelbart.

Du kanske skulle ta reda på fakta innan du uttalar dig på ett forum.

Jag vet vem du menar, en mycket kompetent inspektör som tyvärr valt att söka sig till annan ort pga av att den chef, som nu fick gå i förra veckan, ej förstod sig på djurskydd. Inspektören är dock bara tjänstledig, så nu när chefen byts ut kanske h*n kommer tillbaka om ett tag, vilket jag hoppas.

De enda som har kritiserat inspektören är djurägare eftersom inspektören har varit tuff och gjort många omhändertagande. Såklart blir man inte populär hos djurägare när man omhändertar deras djur.

Folk efterlyser att det ska vara enklare att omhänderta djur, att det inte ska behöva sitta i sin avföring och/eller vara halvdöda innan ett beslut om omhändertagande tas.

Eftersom det nu gällde hundar så är det förvånansvärt många hundhållare som inte har läst denna http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf där minimikraven för hundhållning finns.

Har djuren omhändertagits så var det säkert inte tip-top när de gjordes. Det kan senare framkomma orsaker till varför det var så för tillfället och anses det av veterinären utsiktsfullt att djurägaren kan förbättra sin djurhållning till åtminstone miniminivå kan veterinären lämna tillbaka omhändertagna djur. Där med inte sagt att ett omhändertagande inte har någon grund.

Ovanstående gäller generellt och inte för något enskilt fall, men tyvärr har många djurhållare inte koll på lagstiftningen som de omfattas av i och med att de är just djurhållare. Det är en skyldighet för en djurhållare att åtminstone leva upp till dessa lagar.

Djurskyddslagen är lika för alla djur oavsett art eller ras eller djurets värde.

Sedan när det gäller kompetensen hos de inspektörer som nu arbetar i Skåne så är ingen av de som nu arbetar där direkt någon nybörjare inom yrket.
De som följde med till länsstyrelsen i Skåne var de som brinner för djurskyddet. I kommunerna arbetade inspektörerna oftast inom flera arbetsområden, och de som stannade kvar var de som inte kände att just djurskydd var deras största intresse.
Dock har det, liksom i övriga landet, varit olika kulturer på olika kommuner, och samsynen är en stor anledning till att flytten gjordes. Det är inte gjort på en dag att få den att fungera.

Det är en mycket intressant arbete tycker jag, dock får man vara lika mycket människokännare som djurkännare eftersom man träffar på alla sorters människor som håller djur.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik

Jag vet vem du menar
Ja man kan ju hoppas att det bara finns en som bär sig åt så här


en mycket kompetent inspektör
En kompetent inspektör säger inte att man ska släppa hundarna på fälten så de kan jaga vilt. Som ett exempel. Hon sa värre saker än det.


Inspektören är dock bara tjänstledig, så nu när chefen byts ut kanske h*n kommer tillbaka om ett tag, vilket jag hoppas.
Tråkigt i så fall. Enligt hennes kolleger har hon slutat.


De enda som har kritiserat inspektören är djurägare eftersom inspektören har varit tuff och gjort många omhändertagande. Såklart blir man inte populär hos djurägare när man omhändertar deras djur.
Nej, där har du fel. Hon har blivit öppet kritiserad av såväl folk på länsstyrelsen som veterinärer och andra inom djurskyddet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Egentligen önskar jag att jag inte ska skriva det här inlägget. Det hade varit så himla mycket bättre om det här innehållet inte fanns...
Svar
16
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kommer vara om nånting som har hänt för mig som jag inte har be rättat om såmycket förut. Och det är nånting som har kommit upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 719
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp