Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Om man så bara har ett år med dessa "förmåner" så skulle det göra en radikal skillnad, tror jag. Om man samtidigt startar en sån där "veternärbuss" som åker runt på landet och gratiskastrerar så blir säkerligen resultatet ännu bättre. Att det är en dålig ursäkt att man inte har ork eller pengar är ju fullständigt självklart. Men det betyder inte att det inte finns de som faktiskt använder sig av den ursäkten. Någonting måste hända.
Man lär inte folk att göra det rätta genom att hota och anklaga. Man lär ut genom att upplysa och hjälpa. Och detta kan man enbart göra om man antingen besöker exmepelvis bönderna med massa katter, eller om ex. tanten som samlar katter kommer till kliniken. Annars så når man aldrig ut till de som verkligen behöver det.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Men vem skall betala för att en buss som åker runt o kastrerar gratis?
PL
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Det skulle göra en stor skillnad om de som som hittar en övergiven katt kunde få den kastrerad gratis eller till lågpris.
Det finns t.ex flera katter som dumpas vid stall och bondgårdar varje år och det vore bra att kunna kastrera katten/katterna snarast innan det blir en koloni.Katter som har dumpats blir också mer och mer skygga om ingen pysslar om dom och sen blir det svårare att fånga in.
Det är oftast kö till katthemmen och det hinner födas många kattungar under tiden katterna står i kön dit

Har man valt ut en katt eller kattunge där det inte är fråga om hittekatter tycker jag att man själv ska stå för kostnaderna.

Problemet är hur får man tag på pengar.För enstaka katter kan man t.ex. vända sig till Billy hittekatt där får man tillbaks pengarna mot uppvisat kvitto.Men de har inte stora resurser och är mycket beroende av att folk skänker pengar tll dom för att de i sin tur ska kunna hjälpa.

Jag vet inte om Stockholms kastreringsgrupp är aktiva nu ,jag tror att de samarbetade bl.a med bostadsbolag och fick pengar därifrån.
Där gjordes det iordning lokaler i bostadsområdet där katterna kastrerades.

Det finns flera som tar in hemlösa katter, men flera har inte råd att kastrera eller förstår inte att man ska göra det.Katterna blir för många och det går överstyr.Personen kan ha psykiska besvär och ser inte eller orkar inte se hur det ser ut.
När det upptäcks blir det en dyr historia för bostadsbolaget med renovering-för antagligen har den som bor där inte pengar.
Man måste dit med veterinär,inspektörer ,katter avlivas.. detta kostar och jag antar att i slutändan är det vi skattebetalare som står för pengarna.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Hur ska man bevisa att man tagit sig an en hemlös katt?

Katthemmet här hade en deal med en veterinär som kastrerade och vaccinerade alla deras katter till rabatterat pris. Minns inte hur mycket det kostade, har för mig de gav 300 för hankatt och 800 för honkatt. Det var rejäl rabatt i varje fall.
Att hämta en vuxen katt där kostade 800, kattunge 500. Flera jag pratat med tycker det är för mycket. Jag tycker det är rimligt, enda invändningen jag har är att jag ville ha en högre livförsäkring med bolaget sa nej. Märkligt nog, de hade ju tjänat på det i och med en högre preimie ;)
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Det är fritt fram för vilken privatperson som helst att börja samla in pengar och engagera veterinärer i en "kastreringsturné".

Ingenting är gratis. I slutänden är det alltid någon som måste betala så det är bara att börja samla in pengar.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Självklart är det inte gratis, det har jag aldrig påstått. Men problemet tas inte på allvar som det är nu och billigare blir det inte om det ska åka runt kontrollanter som ska kolla att alla katter är exempelvis chippade.
Så vad ska man göra? Hoppas att skäll och gap får fler folk att ta sitt ansvar? Troligtvis hjälper det inte eftersom det inte gjort det hittills. Så länge ansvaret ligger hos den enskilde ägaren så kommer det se ut som det gör om det inte blir lättare och billigare att ta sitt ansvar. Och ska ansvaret för att det blir gjort ligga på någon annan, myndighet o.s.v så blir det inte billigare heller.

Finansieringen får komma varifrån den vill. Idéen jag har har jag aldrig påstått är genomförbar i dagsläget. Men det lät som en lösning som skulle funka, iaf en kortare tid för att uppmärksamma folk.
Skattepengar, organisationer ja, inte vet jag. Men man kommer inte nå ut till de som behöver ta sitt ansvar om man inte lockar dem till att göra det.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Självklart är det inte gratis, det har jag aldrig påstått. Men problemet tas inte på allvar som det är nu och billigare blir det inte om det ska åka runt kontrollanter som ska kolla att alla katter är exempelvis chippade.

Fast inte skulle det väl behövas några kontrollanter som åkte runt? Det skulle ju räcka ganska gott att vet. kontrollerar att katten är id-märkt innan behandling, är den inte det går en notering om detta till berörd myndighet el. dylikt. Inget prat om nekad vård för omärkta katter och merkostnaden som blir får kattägaren stå för. Det är ju egentligen inte mer avancerat än att veterinärerna tar försäkringsinformation om katten innan undersökning - vilket man ALLTID gjort när jag vart inne med mina katter.

Jag förstår inte varför man vill motsätta sig ett ID-krav på katter. Vi har det ju på häst och där anses det ju rätt självklart nu för tiden.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Vi vill inte agera polis utom när det gäller djurplågeri, ditt förslag skulle innebära att folk inte gick till vet med sina omärkta katter.
PL
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Det är väl ingen som motsätter sig ett ID-krav? Såvitt jag vet märker redan många människor sina katter, och de seriösa katthemmen gör det definitivt.

Men att, som Peter säga, att leka polis kommer knappast vara till katternas fördel.
Jag tror det är bättre att informera och rekommendera än att peka och korrigera.

Och dessutom, jag har aldrig fått min häst kontrollerad. Trots många många många veterinärbesök är det aldrig någon som brytt sig om att ens kolla om han har ett pass.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Vi vill inte agera polis utom när det gäller djurplågeri, ditt förslag skulle innebära att folk inte gick till vet med sina omärkta katter.
PL

Fast ärligt, tror du att de som inte kan kosta på sin katt de ~400:- det kostar att märka den kostar på sig att ta katten till veterinär för mer kostsamma saker? Jag förstår fullt ut att man som veterinär inte vill agera polis men å andra sidan kan jag inte begripa varför man inte kan ta sig den extra minuten att kolla om katten är id-märkt och om inte, förklara varför de bör vara det.

Sist jag var hos vet. Id-kollades min katt två gånger, en gång av tjejen i reception som tog emot och skrev in katten och en gång till av veterinären, det förlängde vårat besök med max 1 minut.

Jag känner att det är uppenbart att det saknas kunskap hos väldigt många kattägare och man lär ju inte nå åt med information och kunskap om man gör absolut ingenting.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Det är väl ingen som motsätter sig ett ID-krav? Såvitt jag vet märker redan många människor sina katter, och de seriösa katthemmen gör det definitivt.

Men att, som Peter säga, att leka polis kommer knappast vara till katternas fördel.
Jag tror det är bättre att informera och rekommendera än att peka och korrigera.

Och dessutom, jag har aldrig fått min häst kontrollerad. Trots många många många veterinärbesök är det aldrig någon som brytt sig om att ens kolla om han har ett pass.

Jag har inte häst längre men när jag hade det skrevs vaccinationer och mediciner in i passet, jag har alltså tvärt om mot dig alltid fått ha passet redo vid veterinärbesök, precis som jag har kattens stamtavla med när vi far till veterinär.

Ett enkelt regelverk behöver ju inte heller betyda att man pekar och korrigerar, jag kände mig iaf aldrig korrigerad när tvånget om hästpass infördes. Men informationen måste nå fram till de som inte har kunskap eller vilja att lära sig på något sätt. Många intresserar sig själva, men det krävs ju inte många minuter på t.ex blocket för att inse att alldeles för många kattungar fortfarande säljs utan att ha blivit märkta, vaccinerade eller fått en veterinärbesiktning.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Ja vad skulle då ett tvång för oss att leka polis göra för nytta???
PL
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Min häst har inte fått pass eller blivit registrerad på något sätt. Har haft veterinärbesök ut, han har stått på Helsingborgs djursjukhus och även på andra kliniker utan att de kollat något. Vaccinationerna har en egen liten "bok" separat, iaf har vi det, som de för den delen mycket sällan kollar. Vår förre häst saknade pass och fick fara till himlen ändå, ej slakt.
De som är oansvariga kattägare struntar i om vi tycker att 400 kr är billiga pengar. Vet de att de utöver ex. Kastreringskostnader måste betala 400 kr extra så tror iaf jag att många av dem struntar i det. Speciellt om det kanske gäller just serilicering eller kastrering som inte är direkt "nödvändigt" för kattens överlevnad.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Det är väl för att det skulle vara omöjligt att på ett vettigt sätt kolla efterlevnaden.
PL
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Självklart är det inte gratis, det har jag aldrig påstått. Men problemet tas inte på allvar som det är nu och billigare blir det inte om det ska åka runt kontrollanter som ska kolla att alla katter är exempelvis chippade.
Så vad ska man göra? Hoppas att skäll och gap får fler folk att ta sitt ansvar? Troligtvis hjälper det inte eftersom det inte gjort det hittills. Så länge ansvaret ligger hos den enskilde ägaren så kommer det se ut som det gör om det inte blir lättare och billigare att ta sitt ansvar. Och ska ansvaret för att det blir gjort ligga på någon annan, myndighet o.s.v så blir det inte billigare heller.

Informera, informera och informera. Anmäla till djurskyddsinspekör om man misstänker att någon bryter mot de lagar och föreskrifter vi har. Rösta på partier som ämnar skjuta till mer resurser till djurskydd.

Jag tror att en sådan här förändring måste ske bottom-up och inte tvärtom. Du kan inte lagstifta människor till goda djurägare. När jag skaffade katt för första gången för 16 år sedan kände jag ingen som försäkrade eller vaccinerade sina huskatter. Kastrering och tatuering i örat kanske, men ofta inte ens det. Idag känner jag inte en enda huskattägare som inte kastrerar, ID-märker, vaccinerar och försäkrar sina katter.
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Informera, informera och informera. Anmäla till djurskyddsinspekör om man misstänker att någon bryter mot de lagar och föreskrifter vi har. Rösta på partier som ämnar skjuta till mer resurser till djurskydd.

:bow::bow:
 
Sv: Djurskyddslagarna skyddar INTE utslängda katter

Om du inte inser skillnaden så visst.
Själv är jag inte polis i någotdera fallet.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 203
Senast: BIMM
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp