karamelldrottningen
Trådstartare
Vilka har ni använt och har det varit givande? Några överraskningar
?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka har ni använt och har det varit givande? Några överraskningar?
FamilyTree, samt laddat upp resultatet till MyHeritage. Jag hjälper en vän - som också testat sig - och DET är mer spännande än mitt eget. Vi försöker nämligen lösa en släktgåta där en hyfsat nära släkting har okända föräldrar, och försöker komma på hur vi bäst ska attackera problemet. JättekulVilka har ni använt och har det varit givande? Några överraskningar?
Faderskapstest. Slutade med att den pappan jag alltid trott var min pappa, togs bort från mina papper och jag numera är resultat av jungfrufödsel. Eller nått. Om det är trist att vara faderslös eller häftigt att vara ett mirakel vet jag inte, olika från dag till dag![]()
Va hur gick det till? Hängde inte riktigt med![]()
Jobbigt lägeDen jag trott var min pappa var inte det. Men eftersom mor min är 110% säker på att han var den enda hon hade på ganska lång tid så...
Jobbigt lägeLitar du på din mamma?
Jag är mer nyfiken hur mycket jag är av allting. Det kanske döljer sig något oväntat vem vet?Jag har gjort ett från DNAFit som experiment på jobbet, men då inriktat på kost och hälsa. Kanske inte ett sådant du tänkte på?
Det var, hursomhelst, rätt värdelöst och jag är väldigt glad att jag inte betalade för det själv![]()
FamilyTree, samt laddat upp resultatet till MyHeritage. Jag hjälper en vän - som också testat sig - och DET är mer spännande än mitt eget. Vi försöker nämligen lösa en släktgåta där en hyfsat nära släkting har okända föräldrar, och försöker komma på hur vi bäst ska attackera problemet. Jättekul!
Tro mig. Vi har pappersforskat i snart ett år utan att kunna lösa gåtan den vägen! Dopböcker, flyttningslängder, rotemannen, bouppteckningar....osv, osv, osv......Min bortgångna mormors föräldrar fanns att hitta i Länsarkivet. Det var bara att maila och betala några hundralappar.
Jag är mer nyfiken hur mycket jag är av allting. Det kanske döljer sig något oväntat vem vet?
Borde få ganska högt på svensk, finsk och same.
Men mer intressant vore om det var nått helt otippat som japan, grek eller nått helt annat![]()
Det är INTE det som annonseras på TV som är det intressanta, dvs vilka etniciteter man tillhör. Den biten kommer att variera med vilket företag du använder, eftersom de använder olika referensgrupper att jämföra med.Men alltså, får man bara ett cirkeldiagram med trolig härstamning? Eller hur är svaret strukturerat?
Men alltså, får man bara ett cirkeldiagram med trolig härstamning? Eller hur är svaret strukturerat?
Men då måste fler i släkten ha gjort samma test eller? Hur vet man annars hur pass lik man är? Jag menar hur kan man vara säker på att det stämmer? Etnicitet borde vara lättare att se?Det är INTE det som annonseras på TV som är det intressanta, dvs vilka etniciteter man tillhör. Den biten kommer att variera med vilket företag du använder, eftersom de använder olika referensgrupper att jämföra med.
Det är matchningarna, dvs listan på människor, som är det intressanta. Där ser du vilka du är släkt med, och ungefär på hur nära håll. Sedan är det "bara" att använda sin pappersforskning och försöka lista ut hur släktskapet ligger till.
Om man är intresserad av hur det funkar kan man t.ex. googla på experten Peter Sjölund. Här kan man t.ex. läsa: https://slakthistoria.se/slaktforskarskolan/slaktforska-med-dna-sa-gor-du
Vilka har ni använt och har det varit givande? Några överraskningar?