död mus i hösilaget

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare caspar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 7 266
C

caspar

hur stor är risken för butolism? fann i dag en död mus i hösilaget som jag gett mina hästar. Är orolig över detta, hur lång tid tar det innan dom insjuknar. Kan säga att hösilaget är ganska torrt.

Sv: död mus i hösilaget

om dom nu har fått i sig av det går det ungefär en vecka tror jag innan dom dör, men det är ju inte så jättestor chans att dom gör det! hoppas på det bästa!

botulism har en inkubations tid på allt från några timmar upp till oftast2- 5 dagar, men kan vara längre, efter 7 dagar skulle inte jag oroa mig mer. Giftet finns i jord och döda djur, och för att toxinet ska kunna vidareutväcklas krävs en syrefri miljö. symptom är Muskelskakningar, de går stelt och har svårt att äta och svälja. Musklerna försvagas i tungan och svansen, senare drabbas även andra muskler och i slutet har hästen svårt att resa sig. Till slut kan hästen inte andas längre och dör. Men jag tror inte att jag skulle gå och fundera på det allt för mycket. Hoppas det löser sig. ;)

jag hoppas ni har rätt, att risken är liten. Men man funderar ändå.

Risken att din häst fått botulism är inte så stor, så var inte orolig! Att få in gnagare och liknande är ju alltid en risk och inget som man önskar sig, men till detta ska man lägga hur många hästar dör i botulism per år!? Är fler som drabbas av "besök" i balen än vad leder till dödlig utgång.

Kicki :)

har hört att om balen innehåller mer än 45% TS är risken för botulism minimal. så om det inte är rena rama KO ensilaget som det rinner om lever dina hästar lyckliga i alla sina dar :)
Jag har haft huggorm i mina balar..... jag var GLAD att den var död...:rofl:

Risken finns ju förstås men den är relativt liten. Jag har hittat möss och grodor i balar och ingen av mina har drabbats. Nu är de visserligen vaccinerade men de får väl symptom ändå även om de inte blir sjuka och dör.
Tänk alla hästar som står och äter direkt från balen. Där är det ingen som upptäcker om det finns döda djur i och det är ju inte så vanligt att de drabbas ändå.
Tror inte du behöver oroa dig men det skadar ju inte att vara uppmärksam.

Tror nog risken är väldigt liten, speciellt som du säger att balen är ganska torr. Du behöver nog inte oroa dig.

har hört att om balen innehåller mer än 45% TS är risken för botulism minimal. så om det inte är rena rama KO ensilaget som det rinner om lever dina hästar lyckliga i alla sina dar :)
Jag har haft huggorm i mina balar..... jag var GLAD att den var död...:rofl:

Nja det stämmer inte! Sedan så är det inte så att man som praxis har 45% och under till kor.

Förra våren hittade jag en död mus eller råtta i hästarnas bal ute i hagen. De hade alltså ätit av den allihop och alla 5 lever än.

skulle inte fodra med det hösilage, bitulism bakterier kommer bland annat från döda djur som ruttnat i balarna...

Det är därför man brukar vaccinera mot boutulism...

skulle inte fodra med det hösilage, bitulism bakterier kommer bland annat från döda djur som ruttnat i balarna...

Nu ska vi inte bli drastiska....det är inte JÄTTEfarligt med möss å grodor, fåglar i hösilagebalen det är sällan dom djuren orsakar botulism. Däremot rådjur (kid) hare och om grannens katt är borta efter hö-skörden och du hittar nå´t som luktar illa i balen....då skulle jag kassera den.
Tänk åxo på att jord i balen är farligare än små djur typ möss....:idea:

Nja det stämmer inte! Sedan så är det inte så att man som praxis har 45% och under till kor.

nähä, och vad baserar du din teori på? vad anser du är rätt?
Vi försöker iaf alltid få det så torrt som möjligt, våra balar ligger på 75% ts... De som kor har är ju ENSILAGE, med myrsyra i. Det har man ju inte till hästar och det är väldigt sällan man pressar under 45% till hästar, men min gämförelse var hur blött det är till kor / hästar.
Sedan finns det typ 10 olika typer av botolism, och man kan inte vaccinera mot alla...:o

En fråga till...

Är det just döda djur i kombination med hösilage som ger denna sjukdomen?

Vi har just nu lite småproblem med att möss och sorkar av någon dum anledning ramlar ner i våra vattenhinkar och det kan ligga en i hinken på morgonen, eller tom två ibland...

Vi byter givetvis vatten på en gång, men de kan ju ha varit i vattnet sedan sista kvällsfodringen och druckit av det.. Kan även det orsaka denna sjukdomen?

Man kanske skulle be vet spruta hästarna nästa gång det är dags för vaccination?

Ha en trevlig kväll! :banana:

Som jag har förstått det krävs en syrefri miljö för att bakterien skall kunna bilda toxinet - och det är toxinet som är giftigt.

Hittade ett rådjursben i hösilagebalen en gång. Alla överlevde, men vi slängde givetvis det som var kvar

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Lejd
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
276
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 081
Senast: Mint
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka