Bukefalos 28 år!

Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Tabitha

Trådstartare
Precis när jag hade strött ut en ny halmbal ovanpå min nyanlagda halmbädd upptäckte jag en död skogsmus ovanpå den halmbalen som låg under den jag just strött ut i boxen. :( Det låter ju lite långsökt att hästen skulle få botulism om hon äter av den balen som varit i kontakt med musen, men frågar er pålästa för säkerhets skull. Jobbigt att slänga ut halva bädden i onödan.. Musen var "hel" om det har ngn betydelse.
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

var halmen inplastad? hur länga hade musen varit död? sedan halmen packades?

om musen vart inpackad i plast så finnas risken ja.. dock torde den vara mycket mycket minimal..
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Hej & tack, nej halmen inte inplastad utan i vanliga småbalar. Hämtade hem den och lastade in den för en månad sedan, och då låg det ingen mus där.. Antar att det är lugnt då?
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Botulism-giftet kan endast bildas i syrefri miljö, helt ofarligt, alltså!
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Skönt, då slipper jag slita häcken av mig ikväll då.
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Om alla småmöss som man hittar bland halm och hö skulle orsaka fara, ja då kan man låta bli att fodra öht. Där det finns hästar och hö, där finns det möss. Ibland ser man dom, ibland inte.
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Jo, det var väl lite så jag resonerade, men jag ville få det bekräftat för att slippa nojjan.. :o
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Som andra redan svarat, det skall vara syrefri miljö bland annat. chansen att din häst får botulism av att gräva runt efter gammalt strå i lera i hagarna är i princip större :D
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Vad säger du - kommer hon få botulism av LERAN också??!! :eek: :eek: :eek: ;)
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Om det ligger ett gammalt djurkadaver i leran nånstans så i princip ja :D :eek: ;)
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

That's it - hon går inte ut i hagen igen! :p
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

That's it - hon går inte ut i hagen igen! :p

:bow: :bow: :rofl:

Uppskattar starkt din ypperligt goda humor! Alltför sällan man ser sånt i trådarna, dvs någon som kan kontra med humor och läsa inlägg för vad de är ! Upplyftande! :bow: :D
 
Sv: Död mus ovanpå halmbal - risk för botulism??!!

Om det ligger ett gammalt djurkadaver i leran nånstans så i princip ja :D :eek: ;)

Botulism-bakterien är en jordbakterie. Inblandning av jord och lera i fodret innebär alltså en risk oavsett förekomsten av kadaver. Emellertid är det sällan bakterien bildat sitt toxin i dessa miljöer och att äta upp bakterien ska i sig inte vara farligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Masse
·
F
Hästvård Hittade en förtorkad, platt mus i mina hästars hösilage idag. Hur stor är risken att de kan drabbas av botulism, då de ej är...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 929
Senast: My Beauty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp