Botulism av död mus??

Sv: Botulism av död mus??

*kl*
Intressant tråd. Vi har inte vaccinerat våra hästar mot botulism, vet faktiskt inte varför. Vårt ensilage i år har en ts-halt på 31 %, så vi skulle alltså vara i riskzonen. Men ändå... "Det händer inte mig" :smirk: Jag tänker nog lite så är jag rädd. Det finns, ja jag vet inte, 300 000 hästar i Sverige. Om 1-2 blir sjuk i botulism varje år.. Nää, jag vet inte. Det känns lite som att pissa i havet, men på samma gång kanske det inte är fler som blir sjuka tack vare sitt vaccin. Men man kan inte vara skyddad mot allt, vad händer egentligen i kroppen då? Hade jag tänkt på det tidigare hade jag vaccinerat mot botulism när vet var ute och tog influensa. Nu chansar jag på att vi klarar en vinter, och med tanke på oddsen.. "Det händer inte mig".
 
Sv: Botulism av död mus??

Det finns bra information i en tråd som jag tror är från augusti. Frågan var vaccinera eller ej?
Där finns mycket information om forskning på Botulismfall i Sverige.
Läs!
 
Sv: Botulism av död mus??

Så tänkte nog min bekant vars häst dog av Botulism för 2 veckor sedan också..........Men det är nog sista gången hon tänkte att "Det händer inte mig"

Jag kan för övrigt inte förstå diskussionen. Botulism ÄR en dödlig sjukdom. Det finns ett vaccin mot den vanligaste toxintypen. Ingen fullvaccinerad häst i Sverige har ännu drabbats av sjukdomen. Varför då ens fundera över om man ska vaccinera eller inte?

Ni som inte vaccinerar får väl ändå erkänna att det endast handlar om kostnaden. Ni sparar hellre dessa pengar eller har ej pengar att vaccinera för. Då hittar man snabbt på en massa ursäkter för att inte vaccinera.

Alla vars veterinärer avråder från vaccination av någon underlig anledning: Kontrollera med fler veterinärer eller ring SVA och be om råd. Det är inte alla gånger man ska lita fullt och fast på veterinärens goda råd....

För övrigt borde det vara ännu viktigare att vaccinera i år då det varit en fullständig explosion av mördarsniglar. Dessa går ju inte att undvika att få med i hösilaget från fälten.
 
Sv: Botulism av död mus??

Läste en foderkurs nyligen och då kom självklart diskussionen om Botulism upp. Vi pratade med flera olika människor, bl.a foderexpert, en från Analycen och en ägare av ett stort avelsstall.

Som jag förstått det säger man att väldigt få hästar dör av botulism varje år, sådär 0-5 stycken, men samtidgt är det väldigt svårt att bevisa att det är just botulism de har dött av. Kommer inte ihåg direkt varför det va svårt att bevisa, men ofta tror man att det är botulism om man har de här symptomen och inte kan komma på någon annan sjukdom. Dem kan alltså inte alltid bevisa att det faktiskt är botulism hästen lider av.

Ägaren till avelsstallet hade hand om närmare 200 hästar, alla som fick hösilage, men han vaccinerade endast sina avelshingstar. Detta gjorde han dock väldigt motvilligt endast för att stoägare blev oroliga annars. Han hade aldrig råkat ut för botulism.

Och, som andra har nämt, botulism kan likaväl utvecklas i en höbal som en i en ensilagebal. Nu rekommenderar jag ju inte att man ska använda balar där man faktiskt hittat ett dött djur, utan jag vill bara påpeka att risken för att ens häst ska få botulism är ytterst liten.
 
Sv: Botulism av död mus??

Nej botulinumtoxin utvecklas inte lika lätt i hö. Eftersom bakterierna fordrar en syrefri miljö för att bilda toxin fordras en "klump" där luften inte kommer in, tex ett kadaver men då måste det nog vara bra mycket större än en mus.
När man hittar bot-toxin i kadaver är det nästan aldrig av typ B!
PL
 
Sv: Botulism av död mus??

Nej jag anser heller inte att det är rimligt att som vet avråda från vaccination däremot kan man presentera fakta o sen får ägaren ta ställning utifrån det foder h*n har.
PL
 
Sv: Botulism av död mus??

Men vilka hästar äter sådant hö? Den risken bedömmer jag som mikroskopisk för att sitera alexandra. Jag vet bara hästar som har fått det av "plastat" foder.

Jag skrev bara att boutulism på detta sätt kan växa till i hö, om det blir nedtrampat i syrefri miljö.
Inte att de skulle få boutulism av det, men risken finns, det förekommer att hästar går och pillar och krafsar i gammal nedtrampad mat och om det finns behövs inte mycket.
 
Sv: Botulism av död mus??

Och, som andra har nämt, botulism kan likaväl utvecklas i en höbal som en i en ensilagebal. Nu rekommenderar jag ju inte att man ska använda balar där man faktiskt hittat ett dött djur, utan jag vill bara påpeka att risken för att ens häst ska få botulism är ytterst liten.[/QUOTE]


Botulism kan INTE lika gärna utvecklas i en höbal.... Bakterien kan bara växa till och bilda toxin i en syrefri miljö. En höbal är INTE en syrefri miljö. Fick du lära dig det på foderkursen så är det både märkligt och fel!

Att diagnosen kan vara svår att verifiera betyder snarare att det finns fler fall /år i landet än det motsatta då många fall med oklara symptom eller oförklarliga snabba dödsfall ej finns med i statistiken.


Till alla här i tråden: Läs gärna på SVA:s Hemsida om Botulism. Där står kortfattat och enkelt det viktigaste att veta.

www.sva.se ( djurhälsa-häst-nervsjukdomar)
 
Sv: Botulism av död mus??

Så tänkte nog min bekant vars häst dog av Botulism för 2 veckor sedan också..........Men det är nog sista gången hon tänkte att "Det händer inte mig"

Jag kan för övrigt inte förstå diskussionen. Botulism ÄR en dödlig sjukdom. Det finns ett vaccin mot den vanligaste toxintypen. Ingen fullvaccinerad häst i Sverige har ännu drabbats av sjukdomen. Varför då ens fundera över om man ska vaccinera eller inte?

Ni som inte vaccinerar får väl ändå erkänna att det endast handlar om kostnaden. Ni sparar hellre dessa pengar eller har ej pengar att vaccinera för. Då hittar man snabbt på en massa ursäkter för att inte vaccinera.

Alla vars veterinärer avråder från vaccination av någon underlig anledning: Kontrollera med fler veterinärer eller ring SVA och be om råd. Det är inte alla gånger man ska lita fullt och fast på veterinärens goda råd....

För övrigt borde det vara ännu viktigare att vaccinera i år då det varit en fullständig explosion av mördarsniglar. Dessa går ju inte att undvika att få med i hösilaget från fälten.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Botulism av död mus??

Bakterien finns i jorden och kan utvecklas till giftet B om omständigheterna blir goda härför. Det måste alltså inte gå omvägen via silage, även om det är det vanligaste.

Det är väl inte bara våra hästar som käkar grässvål och rötter? :eek:

LIA
 
Sv: Botulism av död mus??

Grässvål o rötter är knappast rätt miljö för att bakterierna skall börja producera toxin!
PL
 
Sv: Botulism av död mus??

Vi velade i frågan om vi skulle vaccinera våra hästar eller ej så vi pratade med vår veterinär om det och han tyckte att det skulle vara idioti att inte göra det. För om dom får botulism så är det 90% att dom dör så varför chansa? Man är väl rädd om sina hästar, då tycker jag att man kan kosta på sig att vaccinera dom istället för att chansa.
 
Sv: Botulism av död mus??

Hittade idag en tillplattad råtta i rundbalen. Det stank förfärligt kring området. Slängde ut allt hö jag tagit runt stället. Finns det risk att hela höbalen kan producera botulismgiftet?:confused:
 
Sv: Botulism av död mus??

Man är väl rädd om sina hästar, då tycker jag att man kan kosta på sig att vaccinera dom istället för att chansa.

Sen att vacinerar är inte direkt dyrt heller om man kan fixa ihop lite folk och göra det samtidigt.

MIn häst blev skadad i sommaras och var hos vetrinären 2 ggr då och hade som tur var chansen att ge dom två första sprutorna där, sen åkte vi till veterinären för den sista :D
 

Liknande trådar

Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 208
Senast: Snö
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 127
Senast: sandrafors
·
Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: Masse
·
Foder & Strö Precis när jag hade strött ut en ny halmbal ovanpå min nyanlagda halmbädd upptäckte jag en död skogsmus ovanpå den halmbalen som låg...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp