Botulism av död mus??

Sv: Botulism av död mus??

Vad jag har förstått ger vaccinering ett långt ifrån fullvärdigt skydd. Om hästen drabbas så insjuknar den ofta oavsett. Därför har vi fått rådet att inte vaccinera våra hästar.. :confused:

Det var diskussion om detta i liknande tråd för några månader sen. Vad jag fick reda på då var att enligt forskare har ingen fullvaccinerad häst fått Botulism i Sverige, sen de började samla in alla data om botulimsfall, Så nog verkar det hjälpa i så fall.
 
Sv: Botulism av död mus??

*kl*

Jag har fodrat mina hästar med hösilage i över tio år o inte haft några som helst problem med mina hästar. Jag har vaccinerat alla även min gamling på 26 mot botulism då vet rekommenderade det. Jag frågade hur "säkert" det var o hon kunde inte svara på det, men hon sa att det ger ett bättre skydd än ingenting alls!

Jag slänger bara de balar som är rejält mögliga o förstörda. Har säkert fodrat med massor av balar med döda smådjur i utan att veta om det... Det känns som det kan vara ganska svårt att undvika med 400 kilos balar!
 
Sv: Botulism av död mus??

Varför vaccinerar man inte sin häst?
 
Sv: Botulism av död mus??

Det är säkert till stor del det vanliga mänskliga tänkandet "Det händer inte mig". Jämför tex med de som rider utan hjälm. Under alla år jag har ridit så har jag aldrig hört någon bra anledning till att rida utan hjälm. I grund och botten så ligger som sagt tänkandet att "Det händer inte mig".

Mvh

Tora
 
Sv: Botulism av död mus??

Var det riktat till mig? Jag har alla mina vaccinerade o har haft hela tiden sen jag började med hösilage för drygt tio år sen!
 
Sv: Botulism av död mus??

Bakterien kan finnas även i hö även om det inte är lika vanligt.

Det krävs syrefri miljö för att bakterien ska växa och bilda sitt gift. Det finns sporer av bakterien i jord, vår mat och säkert i hö också mm.

Sporerna orsakar inte botulism, utan det är giftet som bakterierna bildar som orsakar botulism. Och giftet kan inte bildas i hö.
 
Sv: Botulism av död mus??

För att jag vaccinerade henne när hon var unghäst mot B för "om utifall" hon skulle börja äta hösilage... Och väl grundvaccinerad så tycker jag inte det känns som om det gör så mycket att fortsätta ge en spruta per år för att hålla det aktuellt.
De äter ju sitt hö ifrån marken ute och B är ju en jordbakterie så de "kan" ju få det även om det är extremt liten risk.

Men som sagt, jag började vaccinera för utifall hon skulle ha börjat med hösilage, vilket aldrig skedde.

Kommer grundvaccinera kommande fölungar också mot B så att det är klart om de ska äta hösilage i framtiden (om de säljs o inte hamnar hos mig som vägrar hösilage förstås).
 
Sv: Botulism av död mus??

Var det riktat till mig? Jag har alla mina vaccinerade o har haft hela tiden sen jag började med hösilage för drygt tio år sen!

Nej, det var en fråga till dom som inte vaccinerar :P
 
Sv: Botulism av död mus??

vI HAR OXÅ FÅTT RÅDET AV VETERINÄR ATT INTE VACCINERA, EFTERSOM DET IALLAFALL INTE GER ETT FULLVÄRDIGT SKYDD.
(Oj råkade visst skriva med stora bokstäver :p )

// Anna
 
Sv: Botulism av död mus??

Men vad är det egentligen som ger ett fullvärdigt skydd? Hjälm? Nej, den kan gå sönder i ett avfall, och om hästen sedan sparkar dig i huvudet, är du körd. MEN majoriteten av alla som rider, rider med hjälmen på i alla fall. Det skyddar. Men man kan aldrig vara 100% säker på att du inte skadas i alla fall i huvudet.

Detta är bara en parallell, men jag tycker faktiskt att det är en ganska bra parallell. Människans skydd mot djurens skydd.


Jag har vaccinerat min häst mot botulism, just för att jag fodrar med hösilage (ts på 65%).


Alla hästar jag någonsin kommer att ha, kommer jag att vaccinera om dom får hösilage.




OM något händer, ska det inte hända min häst!







Tack för mig!

Diana Sellberg med sin vaccinerade häst Copia
 
Sv: Botulism av död mus??

Jo, om man fodrar ute, höet blir nedtrampat och kommer i en syrefri miljö.
Men vilka hästar äter sådant hö? Den risken bedömmer jag som mikroskopisk för att sitera alexandra. Jag vet bara hästar som har fått det av "plastat" foder.
 
Sv: Botulism av död mus??

vI HAR OXÅ FÅTT RÅDET AV VETERINÄR ATT INTE VACCINERA, EFTERSOM DET IALLAFALL INTE GER ETT FULLVÄRDIGT SKYDD.
(Oj råkade visst skriva med stora bokstäver :p )

// Anna
Vad jag har förstått så finns det olika typer av B med. Så det är svårt att vacc att det blir rätt. Det var va dom sa för många år sedan, det har säkert ändrat sig sedan dess.
 

Liknande trådar

Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 189
Senast: Snö
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 124
Senast: sandrafors
·
Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: Masse
·
Foder & Strö Precis när jag hade strött ut en ny halmbal ovanpå min nyanlagda halmbädd upptäckte jag en död skogsmus ovanpå den halmbalen som låg...
Svar
14
· Visningar
1 708
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp