Botulism av död mus??

F

Frida 78

Hittade en förtorkad, platt mus i mina hästars hösilage idag. Hur stor är risken att de kan drabbas av botulism, då de ej är vaccinerade?

Hör till saken att hösilaget har en ts på 60-65% och de har redan ätit mer än halva balen innan jag upptäckte musen.

Min gamling är 29 år(fullt frisk o pigg)..är det ngn idé att vaccinera henne eller är hon för gammal, med tanke på biverkningar?

MVH Frida
 
Sv: Botulism av död mus??

Vi använde tidigare hösilage till våra hästar, men vi valde helt enkelt att gå tillbaka till hö igen. Vårt silage hade ca 45% ts, alltså nästan torrt. Men kvaliteten var så otroligt ojämn på balarna därav vårt val. En bekant till oss fick för några år sedan botulism på en av sina hästar, AKUT sjuk och DÖD inom 3 dagar. Att stå där helt rådvill som hon gjorde är inte nått som jag vill uppleva. Trots att hästen fick all den hjälp som hästsjukhuset kunde ge så var det för sent. Den blev förlamad och till slut kunde den inte andas.
Nu vet jag också att man kan stå utan val då hö är en bristvara och silaget är det enda alternativet, men se då till att vaccinera hästarna så slipper ni oroa er. Det är ju enkelt att beställa vaccinering i hop med stallgrannar så hålles kostnaden nere. Eller åk till närmsta klinik.
 
Sv: Botulism av död mus??

Självklart skall du kassera balen, men det kanske du redan har gjort?

När det gäller det hösilage de redan hunnit äta tror jag risken för botulism är relativt liten. Själv hittade jag ett antal mosade sorkar och ormar (!!) i mina hösilagebalar i våras, och vid åtminstone ett par tillfällen hade jag hunnit fodra ur balen innan jag upptäckte eländena :eek:! Men mina ovaccinerade hästar överlevde, tack och lov! Skall tillägga att jag kort därefter började skaka upp varje bal för hand innan jag vågade fodra med den då ingen av de kontaminerade balarna luktade konstigt när jag öppnade dem. Ett j-kla slit, men gav som sagt resultat då ungefär var 3:e-4:e bal innehöll ett kadaver av något slag.. :crazy: Numera fodrar jag med hö! :cool:
 
Sv: Botulism av död mus??

Vårt silage hade ca 45% ts, alltså nästan torrt.

Öhhh, Det är väl inte särskilt torrt????
 
Sv: Botulism av död mus??

Självklart skall du kassera balen, men det kanske du redan har gjort?

När det gäller det hösilage de redan hunnit äta tror jag risken för botulism är relativt liten. Själv hittade jag ett antal mosade sorkar och ormar (!!) i mina hösilagebalar i våras, och vid åtminstone ett par tillfällen hade jag hunnit fodra ur balen innan jag upptäckte eländena :eek:! Men mina ovaccinerade hästar överlevde, tack och lov! Skall tillägga att jag kort därefter började skaka upp varje bal för hand innan jag vågade fodra med den då ingen av de kontaminerade balarna luktade konstigt när jag öppnade dem. Ett j-kla slit, men gav som sagt resultat då ungefär var 3:e-4:e bal innehöll ett kadaver av något slag.. :crazy: Numera fodrar jag med hö! :cool:

En av anledningarna till att jag också fodrar med hö.
 
Sv: Botulism av död mus??

Givetvis har jag kasserat balen..men man är ju fortfarande orolig att de ska ha fått i sig.. Hur lång tid tar det innan de insjuknar i så fall..ngn som vet??
 
Sv: Botulism av död mus??

Efter vad jag har hört ska det gå snabbt och de kan dö inom tre dygn. Dödligheten är hög bland de som insjuknar.
Nu är det väl inte så att alla balar som har råkat få ett kadaver i sig utvecklar denna bakterie för då skulle det nog ligga många döda hästar runt om i landet. Det kan ju även komma av jord som kommit in i balen. Bakterien kan finnas även i hö även om det inte är lika vanligt.
Jag har fodrat med ensilage/hösilage i närmare 10 år men har hästarna vaccinerade.
 
Sv: Botulism av död mus??

Jag vill påstå att risken för botulism varken är större eller mindre för att du hittade ett kadaver i balen. Risken finns där alltid, eftersom djur/djurdelar/jordpartiklar finns med i de flesta balar. Däremot är sannolikheten för att B ska utvecklas liten. Men den finns.

Vi har vaccinerat under flera år, och aldrig sett minsta biverkning. Kolla med vet om risken är större med tanke på hästens ålder.

LIA
 
Sv: Botulism av död mus??

Vad jag har förstått ger vaccinering ett långt ifrån fullvärdigt skydd. Om hästen drabbas så insjuknar den ofta oavsett. Därför har vi fått rådet att inte vaccinera våra hästar.. :confused:
 
Sv: Botulism av död mus??

Vaccinationen gör väl att sjukdomsförloppet fördröjs så man hinner rädda hästen.. Är det bättre den dör direkt menar du?
 
Sv: Botulism av död mus??

Nej, jag vet inte.. hoppa inte på mig! Vi har bara fått det rådet från flera oberoende veterinärer, vilka vi litar på.
 
Sv: Botulism av död mus??

Vi använde tidigare hösilage till våra hästar, men vi valde helt enkelt att gå tillbaka till hö igen. Vårt silage hade ca 45% ts, alltså nästan torrt.

Nog var ts-halten betydligt högre än 45% om fodret nästan var torrt. Våra mjölkkor får 45-50% ts och det är lagom fuktigt och välensilerat.

Kicki :)
 
Sv: Botulism av död mus??

Det verkar som om kunskapen bland vet är oklar på det här området. :eek:

Från Regionhästsjukhuset Strömsholms hemsida:
"Vaccination ger ett gott skydd mot sjukdomen och om hästen trots vaccination drabbas av Botulism är symtomen ofta mildare och chanserna för överlevnad är större."

Från Agrias hemsida:
"Upp till 90 procent av de hästar som drabbas av bakterien och inte är vaccinerade dör. ...
Därför bör alla hästar som fodras med hösilage vaccineras mot botulism."


"De vanligaste symtomen på botulism är:
Trötthet och dålig aptit.
Muskeldarrning, stel gång.
Svårigheter att äta och svälja.
Hästen har svårt att använda musklerna i tunga och svans.
Muskelförsvagning, vilket gör att hästen till slut inte kan resa sig eller andas. Hästen dör av kvävning efter 48-72 timmar."


"Vaccinationen:
Grundvaccinationen mot botulism består av tre sprutor som ska ges med cirka fyra veckors mellanrum. Först därefter har hästen ett bra skydd mot botulism. Därför är det bra är att vaccinera i god tid innan det är dags att fodra med hösilage eller ensilage."



Det finns massor att läsa om B på nätet. Gör det, ni som tycker att vaccination är onödigt!!

LIA
 
Sv: Botulism av död mus??

Vårt hösilage ligger på c:a 50% i snitt. Det varierar ju ofta i balarna och mellan balarna.

LIA
 
Sv: Botulism av död mus??

Nej, jag vet inte.. hoppa inte på mig! Vi har bara fått det rådet från flera oberoende veterinärer, vilka vi litar på.


Fast hitills har ingen färdigvaccinerad häst i Sverige dött i botulism.

Sen, ang vaccinera eller ej så anser jag att man får välja själv. Jag har gett hösilage sen 2001 (och EN gång hittat del av djur i balen, och EN gång hittat en sten, i övrigt ingenting), och jag hade ovaccinerat fram tills i år faktiskt.

Men nov förra året köpte jag en häst som var vacc, och i maj i år en till som var vacc. Och då kändes det som ett annat läge. För det var en sak när jag utsatte alla för samma risk, men att skydda två och riskera en - nä det kändes inte okej. Så i somras grundvacc han med, så alla var vaccinerade.

Och således om jag nu köper ny häst, som inte är vacc, blir det till att vaccinera den med, för nu är ju de två jag har fullvacc. Och som sagt, för mig är det alla eller ingen.
 
Sv: Botulism av död mus??

SLÄNG BALEN!!!

Jag började med Hösilage i sommras och då botelism sprutade jag henne. Känns säkrast så.
 
Sv: Botulism av död mus??

ungefär 1-2 hästar dör om året...
jag skulle defenetivt slängt balen!
 
Sv: Botulism av död mus??

Vad jag har förstått ger vaccinering ett långt ifrån fullvärdigt skydd. Om hästen drabbas så insjuknar den ofta oavsett. Därför har vi fått rådet att inte vaccinera våra hästar.. :confused:

Nästan ordagrannt så sa våra veterinär också när vi ville vaccinera våra.....

Sen vidare, rätta mig om jag har fel men ju lägre ts halt desto större risk för botulismbakterier har jag läst mig till i en tidning :angel: Så mao om detta stämmer så är risken inte lika stor om man fodrar med hösilage jämfört med ensilage....och 1-2 hästar per år, visst nästa häst kan vara min med risken är ju inte så stor, det finns ju en drös i detta avlånga land....:)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 197
Senast: Snö
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 125
Senast: sandrafors
·
Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: Masse
·
Foder & Strö Precis när jag hade strött ut en ny halmbal ovanpå min nyanlagda halmbädd upptäckte jag en död skogsmus ovanpå den halmbalen som låg...
Svar
14
· Visningar
1 708
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp