Q

QueenChaos

Vi i vår familj köpte en hund för ca. 3 månader sen.. hon är ungefär ett halvår nu! Men hon är så PIGG.. Det hjälper inte heller om hon får springa av sig.. även om hon har vart ute i 3 timmar hänger hon i kopplet.. stark är hon oxå! Hon är ju helt underbar annars men det är jobbigt när hon blir så dryg...
HJälllp :eek:
 
Ras?
Daglig aktivering?
Hur mycket är hon ensam?

Motion kan sällan trötta ut en hund utan det är hjärnaktivering den behöver. Små leta-övningar, valpspår och liknande brukar trötta ut små valpar fort. Lite vardagslydnad i femminuterspass är också bra.

Så unga hundar som sex månaders valpar ska heller inte motioneras elle promeneras i tre timmar. Det ger inget annat än skador.
 
Ojdå, jag håller med Jadzia, alldeles för mkt motion för en så ung hund.
Det är inte bra för kroppen, den behöver växa ifred.
Sen är det sant att du inte kan trötta ut hunden med promenader, den får bara bättre och bättre kondition.
kan också bli mer och mer stressad, svårt att koppla av osv.
Miljöträning är också bra i lagom doser, bortsett från smö övningar (hjärngympa).Hjärnan blir mkt trött av alla nya intryck.
Läs så mkt du kan om just din ras och se vad den har för speciella behov.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp