Dogo Argentino

Sv: Dogo Argentino

Min granne har två sådana hundar! De verkar völdigt lugna och trevliga (2 hanar) En helvit och en med bruna fläckar.
Om jag får välje utseende, vill jag helst ha en med svart fläck över ett öga - tycker de ser så charmiga ut då :D

Jag försökte göra som du beskrev, men SKK verkar ha problem med sin server, för jag kan inte klicka på någon av deras länkar :(
 
Sv: Dogo Argentino

Jag tycker också dogo argentino är otroligt vackra hundar :love:
Har suttit och kollat in på uppfödares sidor, men en sådan jycke blir det inte på länge. Finns ju så många raser man vill ha. De har en kroppsbyggnad jag tycker om, det har lite tyngd och ser maffiga ut samtidigt som de ändå är "lätta" i typen.

Antar att det är med dogo som det är med dalmatiner. De hundar som har mer färg slipper också i större skala dövhet (förutsatt att de har färg i ansiktet). Anledningen till dövhet på vita hundar är att det saknas pigment i örongången. På dalmatiner (eftersom det är den rasen jag är inläst på) får avkommorna mindre hörselproblem om föräldrarna är riktligt tecknade, än om de bara har lite teckning. Därför ska man aldrig sträva mot en för gles teckning. De hundar som har blaffor (på dalmatiner oftast vid öron/ögon) är så gott som nästan aldrig döva, medan bland de hundar som är blåögda är 50% av valparna döva eftersom det inte finns något pigment i irisen.

Hur är det med dogo?
Hur mycket färg får de ha? och vad är det för hundar man vill avla på, kan man utan problem avla på helvita hundar i flera generationer eller kommer antalet döva valpar bli fler och fler?
Känns för övrigt som om både dogo och dalmatiner har liknande rasproblem med både dövhet och allergier.
 
Sv: Dogo Argentino

Som sagt. Det är oxå en underbar ras. Men man behöver vara väldigt hundvan och seriös. Det är ingen lätt hund att uppfostra. Men När man väl lyckats så har man en underbar hund som är väldigt familjepräglad och lojal mot familjen. Skaffa den hunden när du har tillräkligt mycket kött på benen att klata en sån hund. Lycka till i framtida köp.
 
Sv: Dogo Argentino

Hur är det med dogo?
Hur mycket färg får de ha?
Såhär står det i rasstandarden angående färg:
"Pälsfärgen skall vara rent vit. En svart eller mörk fläck runt ett öga tolereras om den inte täcker mer än 10% av huvudet. Vid lika meriter skall den hund föredras som är mest vit."

och vad är det för hundar man vill avla på, kan man utan problem avla på helvita hundar i flera generationer eller kommer antalet döva valpar bli fler och fler?
Liksom med dalmatinern så bör man testa alla dogovalpar med BAER-test. Enligt utländska studier föds det ca 15% unilateralt och 10% bilateralt döva i en kull. Dessa bör inte användas i vidare avel och ett RAS-mål är att alla valpar ska testas så att man endast använder 100% hörande hundar i aveln.

Angående allergier och hudproblem har DAK skrivit såhär på sin hemsida:
Fåtal dogo har uppvisat hudproblem/besvär och har då mestadels uppkommit periodvis och
i samband med första könsmognaden. Dessa problem består utav vanligen finnar och utslag som spricker och det uppstår sår som lätt blir infekterade.
och målet är att inte använda dessa hundar i avel.
 
Sv: Dogo Argentino

Som sagt. Det är oxå en underbar ras. Men man behöver vara väldigt hundvan och seriös. Det är ingen lätt hund att uppfostra.
På vilket sätt är den svårare än andra raser? Kan du jämföra med någon relativt vanlig ras och peka på vad som är extra svårt med en dogo? Vilken vanligare ras liknar den i hur svår den är att uppfostra?
 
Sv: Dogo Argentino

Jag orkar inte utveckla en självklarhet efter att ha haft tre tikar och en hanne :-)
Men hur kan du påstå att det är en självklarhet? Jag har haft en tik och en hane - på vissa sätt var tiken enklare, på andra sätt hanen. Hanen var lugnare, coolare, satte sig aldrig emot, fann sig i det mesta etc. Tiken hade mycket will to please och var lättlärd, men samtidigt ifrågasättande och mer krävande. Så hur ska jag kunna säga vem som är enklare än den andra??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 777
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Vi har tidigare haft 2-3 hundar tillsammans under årens lopp och jag tycker det är trevligt att ha mer än en vovve. Vi har haft...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 080
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 321
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp