En av alla rasvalsfunderingar

Jag tror de flesta hundar, om de får, där man inte tränat ordentligt och blir tillräckligt nyfikna kan dra men jag vill ju inte ha det som rastypiskt driv direkt helst att ha så stort viltintresse likt en jakthund så att den gärna drar lååångt, för det är ju en sak som kan försvåra i träning och vardag om den liksom har behov av det. Går nog att få alla hundar att vilja stanna men enklast är om man slipper jobba i motvind

Vet du fler nackdelar m rasen eller så? Hur är den mot andra människor och hundar?
Mh?
Känner att jag knappt hört talas om denna faktiskt men blir nyfiken.

En fördel jag ser är att utseendet lär tilltala sambon :) (rätt irrelevant för mig)
Rasen hade rätt mycket problem tidigare, ffa mentalt - en blandning av skärpa och rädslor, som ju inte är så lyckad. Men idag har man lyckats bra, tycker jag, med att göra om den till en riktigt rolig och entusiastisk brukshund som jag, som sagt, gärna rekommenderar till den som vill ha en tålig och kul allroundhund - som lika gärna kan tävla i bruks, lydnad, skydd whatever.

Min har ett otroligt föremålsintresse, härlig kamplust, älskar att spåra (vid första spårtillfället, som VALP, hos brukshundsklubben undrade man om jag tränat jättemycket spår med honom .... Det var alltså hans lilla livs första spår. ) Och han är extremt social. Han har hög jaktlust men pga att han är så social är han inte den typen av hund som skulle dra och sen inte komma tillbaka på nån timma eller mer. Han skulle heller aldrig komma på tanken att vandra iväg på egen hand från gården, då han alltid vill vara nära oss. Och det är skönt! Däremot måste man definitivt ha koll på jakten redan från början men, som du skrev, det gäller ju de flesta hundar.

@Milosari skrev att de är stora. Ja min är stor, 73 - 74 men han är FÖR stor. De ger ett "stort" intryck (hannarna i alla fall) eftersom de har resning och är ganska kompakta i kropparna, inte så slinkiga och slingriga som en del andra hundar. Jag minns när jag för första gången tog i en Beauceron att jag reagerade över hur "hård" den var i kroppen. Som en stålhund :-)

Jag älskar dem!
 
Jag tränar tillsammans med en som har två st från Grand Lutin (enligt henne den enda vettiga uppfödaren av rasen) och det är ena roliga hundar. Livet är en fest, hela tiden :D. Men shit pommes frites så STORA de är! De är alltså storlek shetlandsponny. En vanesak kanske?

Haha.... shetlandsponny?! :rofl: GL brukar ju inte ha så stora hundar, nu har jag inte träffat alla deras men tycker att de jag sett från deras uppfödning är ganska normalstora. Något större än en schäfer men vi pratar ju inte grand danois eller newfounland eller nåt sånt.... :D Men visst, jämfört med kelpiesar (som jag har för mig att du har?) är de ju förstås rätt mycket större... :cool:

Dock oerhört viga hundar för sin storlek, betydligt mer smidiga än tex en rottis.
 
Åk iväg som åskådare på tävlingar och träningar, utställningar, kurser och hälsa på olika uppfödare.
Det finns INGET annat som kan ge dig en bättre bild av raserna än att se och uppleva dem i verkligheten. Kan inte nog understryka detta.

Jag har fått lite lite alternativ att fundera på alla fall. Jag ska se hur stor möjlighet jag har till det. Har i alla fall lust att bolla lite med uppfödare till en av raserna jag fått tips om :)

Eftersom jag inte bor i Sverige är det inte så tvärenkelt utan blir i så fall att försöka få till detta senare. Här är det inte så aktuellt med att bara åka och kolla tvärt sådär, krävs planering och klubbar för den delen är svåra att hitta inom rimliga avstånd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 802
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 893
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 625
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 509
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp