En av alla rasvalsfunderingar

Tack för svaren.

Ska försöka summera lite av de förslag jag fått :)

Kelpie låter riktigt trevliga, har noll koll på den rasen men black and tan måste jag säga ser faktiskt riktigt i ögonfallande ut även. Men då är det dehär med vall, likaså som med aussie - kommer en sån trivas i ett liv utan vallande och om den har stort behov av vall hur pass mycket problem drar man på sig?
Har noll intresse för sådan träning och känner ingen som är kunnig heller. Vet av många som skaffat vallande raser som inte alls fått ett avslappnat hundägande pga de inte kan möta upp det behovet.

De jag känner som har Kelpie håller på med sök och agility.
 
Kelpie behöver inte valla (Australian Kelpie alltså. Working Kelpie/Australian Stock Dog är en annan ras). Det finns individer som inte är överförtjusta i andra hundar, särskilt bland hanarna. Även om det till stor del kan styras upp så är kanske tik ett säkrare kort om den ska gilla främmande hundar.

Okej, läste bara att den tillhör vallhundsgruppen där den enligt beskrivning är en vallande ras som fick mig att fundera.

Är aggressivitet vanligt eller hur menar du? Önskvärt är ju liksom att man kan umgås med andra hundar även om de inte behöver vara överförtjusta. Men för träning, umgänge och tex kunna ha hundvakt är det inte så lämpligt med en hund som ogärna finner sig bland andra hundar.

Hur är den mot andra människor?
 
Okej, läste bara att den tillhör vallhundsgruppen där den enligt beskrivning är en vallande ras som fick mig att fundera.

Är aggressivitet vanligt eller hur menar du? Önskvärt är ju liksom att man kan umgås med andra hundar även om de inte behöver vara överförtjusta. Men för träning, umgänge och tex kunna ha hundvakt är det inte så lämpligt med en hund som ogärna finner sig bland andra hundar.

Hur är den mot andra människor?

De jag träffat har varit väldigt glada för människor. Men jag tycker att de varit jobbiga men då är jag mer typen som skulle haft en sävlig stillsam Golden och inte en energisk kelpie. Hör med en uppfödare i närheten om du kan få komma hem till dem och träffa några vuxna hundar så kan du bilda dig en uppfattning. det borde väl finnas kelpiesidor på Fb där du kan skriva och fråga om du får träffa några kelpies innan du bestämmer dig? Åk och titta på tävlingar så får du se dem in action osv.

Angående aggressivitet så vet jag inte riktigt. Men det kan vara hyfsat vassa hundar. Men träffa kelpies och prata med ägarna innan du bestämmer dig för gillar du rasen så får du en träningskompis som är beredd att träna mycket.
 
De jag träffat har varit väldigt glada för människor. Men jag tycker att de varit jobbiga men då är jag mer typen som skulle haft en sävlig stillsam Golden och inte en energisk kelpie. Hör med en uppfödare i närheten om du kan få komma hem till dem och träffa några vuxna hundar så kan du bilda dig en uppfattning. det borde väl finnas kelpiesidor på Fb där du kan skriva och fråga om du får träffa några kelpies innan du bestämmer dig? Åk och titta på tävlingar så får du se dem in action osv.

Angående aggressivitet så vet jag inte riktigt. Men det kan vara hyfsat vassa hundar. Men träffa kelpies och prata med ägarna innan du bestämmer dig för gillar du rasen så får du en träningskompis som är beredd att träna mycket.

Glad i människor är ett bra plus på listan. De får gärna vara lite reserverade det gör inget dock men inte för mycket.

Mot andra hundar får den gärna vara typ sval eller ointresserad men absolut inte att det är vanligt m aggressioner mot andra för det kommer inte passa vår livsstil. De ska kunna vistas med andra med neutral inställning men behöver som sagt inte vara intresserade.

Jag funderar än så länge så får se när det isf är aktuellt att kolla runt. Men på tävling? I vilka grenar syns de mest? Är ju som inte ett dugg intresserad av tex agility så vet inte vad den titten skulle ge mig.
 
Kanske mer intressant att bara träffa Kelpies. Leta upp nån kelpiegrupp på FB och fråga om du kan få komma och hälsa på nån och träffa några vuxna hundar.

Angående att hunden ska klara av att träffa andra hundar tror det i mångt och mycket blir vad man gör det till. Vänjer man hunden vid det är det nog inga problem.
 
Kanske mer intressant att bara träffa Kelpies. Leta upp nån kelpiegrupp på FB och fråga om du kan få komma och hälsa på nån och träffa några vuxna hundar.

Angående att hunden ska klara av att träffa andra hundar tror det i mångt och mycket blir vad man gör det till. Vänjer man hunden vid det är det nog inga problem.

Får väl se om någon fler kan komma med svar runt det men är det vanligt med att inte funka ihop med andra hundar känns det ju tyvärr mycket tveksamt.

Får se vart jag kan leta. Är dock inte så tvärenkelt ännu då jag bor i Finland numer så blir det aktuellt att titta på eller hälsa på blir det nog i sommar. Härikring är det mest vanligt med jakthund typ stövare, älghund och lite beaglar.
 
Titta under annonser.
Varken aussies eller australian kelpies avlas på vallningsanlag, de är brukshundar, inte vallhundar, även om vissa faktiskt kan valla.
Vad gäller tollare kan du titta på Krokasmedens.

Intressant för tidigare har jag varit nyfiken på aussies men när man började kolla runt skulle de ha stort vallbehov och få uppfödare som skulle vara villiga att sälja till icke vallintresserat jag hem. Men det är ett par år sedan å andra sidan.

Tollare kommer jag nog inte bli intresserad av. Mött så icke jag hundar av dem rasen så jag är rätt bestämd över att inte titta ditåt. Tilltalar inte alls
 
Intressant för tidigare har jag varit nyfiken på aussies men när man började kolla runt skulle de ha stort vallbehov och få uppfödare som skulle vara villiga att sälja till icke vallintresserat jag hem. Men det är ett par år sedan å andra sidan.

Tollare kommer jag nog inte bli intresserad av. Mött så icke jag hundar av dem rasen så jag är rätt bestämd över att inte titta ditåt. Tilltalar inte alls
Gällande aussies så kan säkert @Miao , @Tonto eller @Fisherling svara på dina frågor om rasen och om den ev kan passa. Är de jag kommer på just nu som har aussies :).
 
Jag är inne på min andra kelpie och ingen utav mina har haft problem med andra hundar. Har flera kompisar som har kelpie och alla funkar med andra hundar. Det finns självklart individer inom rasen som har svårt för andra hundar.

De kelpies jag känner kan utan problem gå promenad och träna ihop med andra hundar, sen kanske inte alla älskar alla hundar och vill leka.
 
En bra Beauceron är så mycket allround som en hund kan bli. Älskar allt, kan allt, Alltid Redo! Den ultimata gårdshunden - och med gårdshund menar jag en hund som kan vakta, valla till husbehov, viltspåra, apportera (!), spåra, träna allt från Bruks till agility och freestyle. Fjällvandring, kantarellsök, skogskompis. You name it. En extremt "nära" hund, har aldrig mött dess like i det avseendet. Den är en bruksras och kräver sitt, definitivt, men är lite mer lattjolajbans än många av de andra brukshundarna. Charmig till max!

Min är stor (73 cm) men han är väl stor för sin ras och det finns de som är mindre och nättare. Ok, han fäller en hel del när det fälls (...) men i övrigt kräver han absolut ingen direkt pälsvård att tala om.

En himla rolig och alltid närvarande hund. Välj dock en bra uppfödare och berätta vad du är ute efter, så det blir rätt.
 
En bra Beauceron är så mycket allround som en hund kan bli. Älskar allt, kan allt, Alltid Redo! Den ultimata gårdshunden - och med gårdshund menar jag en hund som kan vakta, valla till husbehov, viltspåra, apportera (!), spåra, träna allt från Bruks till agility och freestyle. Fjällvandring, kantarellsök, skogskompis. You name it. En extremt "nära" hund, har aldrig mött dess like i det avseendet. Den är en bruksras och kräver sitt, definitivt, men är lite mer lattjolajbans än många av de andra brukshundarna. Charmig till max!

Min är stor (73 cm) men han är väl stor för sin ras och det finns de som är mindre och nättare. Ok, han fäller en hel del när det fälls (...) men i övrigt kräver han absolut ingen direkt pälsvård att tala om.

En himla rolig och alltid närvarande hund. Välj dock en bra uppfödare och berätta vad du är ute efter, så det blir rätt.
Bra beskrivning av Berger des Pyrenées à face rase. Inte en ras jag rekommenderar till höger o vänster.
 
Intressant för tidigare har jag varit nyfiken på aussies men när man började kolla runt skulle de ha stort vallbehov och få uppfödare som skulle vara villiga att sälja till icke vallintresserat jag hem. Men det är ett par år sedan å andra sidan.

Tollare kommer jag nog inte bli intresserad av. Mött så icke jag hundar av dem rasen så jag är rätt bestämd över att inte titta ditåt. Tilltalar inte alls

Nej, dock vill nästan alla vettiga uppfödare sälja till hem som vill tävla och arbeta sina hundar ordentligt. Vallningen avlas knappt på i dagsläget.
 
Vad är det för krav du har på pälsen?

inte för långhårig, ska inte kammas i tid och otid och allra helst minimalt med vita partier då..avskyr vit päls. (vet att det finns flera färger) den känns inte lockande idag.
Sedan vet jag inte ifall aussien idag håller måttet för vad jag vill göra. Hade jag varit mer intresserad av agility, lydnad osv hade det kanske pekat mer ditåt men det är främst spår och sök som tilltalar så rasen bör ha stor lust till att använda snoken. Till viss del även gärna apportering men det är i så fall en kompromiss snarare från min sida för att jag kan göra det och det är rätt roligt också för det är ett liknande moment: att söka och finna.
 
inte för långhårig, ska inte kammas i tid och otid och allra helst minimalt med vita partier då..avskyr vit päls. (vet att det finns flera färger) den känns inte lockande idag.
Sedan vet jag inte ifall aussien idag håller måttet för vad jag vill göra. Hade jag varit mer intresserad av agility, lydnad osv hade det kanske pekat mer ditåt men det är främst spår och sök som tilltalar så rasen bör ha stor lust till att använda snoken. Till viss del även gärna apportering men det är i så fall en kompromiss snarare från min sida för att jag kan göra det och det är rätt roligt också för det är ett liknande moment: att söka och finna.
Jaha, ja vill du ha en apporterande hund är ju inte utbudet riktigt detsamma. Att en aussie inte skulle hålla måttet för dina ambitioner i sök och spår håller jag dock inte med om! Förstår inte var du har fått det ifrån. Däremot var det ju det där med viltintresset.
 
Jaha, ja vill du ha en apporterande hund är ju inte utbudet riktigt detsamma. Att en aussie inte skulle hålla måttet för dina ambitioner i sök och spår håller jag dock inte med om! Förstår inte var du har fått det ifrån. Däremot var det ju det där med viltintresset.

Vet inte, men känner inte till någon som har det som huvudsyfte som föredragit aussin i första hand men det är flera år sedan återigen som jag hade tankar ditåt av ren nyfikenhet.
Apportering är inte något jag egentligen söker heller men det gör inget om det medföljer sas är det jag menar eftersom att det är snarlik träning/aktivitet och något jag sysslat med en tid också eftersom att labben krävde det för att må bra varvade vi apportering med både brukssök/spår men även viltspår.
 
En bra Beauceron är så mycket allround som en hund kan bli. Älskar allt, kan allt, Alltid Redo! Den ultimata gårdshunden - och med gårdshund menar jag en hund som kan vakta, valla till husbehov, viltspåra, apportera (!), spåra, träna allt från Bruks till agility och freestyle. Fjällvandring, kantarellsök, skogskompis. You name it. En extremt "nära" hund, har aldrig mött dess like i det avseendet. Den är en bruksras och kräver sitt, definitivt, men är lite mer lattjolajbans än många av de andra brukshundarna. Charmig till max!

Min är stor (73 cm) men han är väl stor för sin ras och det finns de som är mindre och nättare. Ok, han fäller en hel del när det fälls (...) men i övrigt kräver han absolut ingen direkt pälsvård att tala om.

En himla rolig och alltid närvarande hund. Välj dock en bra uppfödare och berätta vad du är ute efter, så det blir rätt.

Tack ska kika lite där också, är ju åtminstone ett par delar av det jag söker och vad jag nog utan problem kan erbjuda.

Pälsfällning är väl en sak jag kan köpa men jag vill inte ha en päls som ska kammas och trimmas det säger jag skarpt nej till..är för lat för den biten å vill lägga tid på annat för mig viktigare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
20
· Visningar
478
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 833
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp