Doktor Glas

Bukefalos 30 år!

Smoothi

Trådstartare
Ska ni se filmen? Själv är jag pessimistisk till att göra en film av en berömd bok. Efter att ha sett trailern verkar man försöka skapa spänning men det var väl igentligen inte så mycket spänning i boken eller var det?

Ska ni se filmen? Själv är jag pessimistisk till att göra en film av en berömd bok. Efter att ha sett trailern verkar man försöka skapa spänning men det var väl igentligen inte så mycket spänning i boken eller var det?
Doktor Glas är ett triangeldrama så de har kanske piffat upp handlingen med lite mord och sånt? Fast när jag läste fick jag intrycket att de snarare skulle försöka sexa till det hela för att få filmen säljande.

Jag skulle gärna se filmen men den känns inte så viktig så jag måste se på bio. Väntar tills den kommer på någon tv- kanal, för det brukar ju de flesta filmer göra.
Däremot när jag ser filmer som är baserade på böcker och i detta fall en så gammal bok så försöker jag att inte koppla ihop dem så mkt utan försöker se dem så fristående som möjligt. Annars blir det bara så konstiga jämförelser där man tänker att något inte är lika bra som boken.

Gillade aldrig böckerna från den här perioden i Sverige, för mörka och dystra, Hjalmar Bergman lindade in det i burleskhet men det känns ändå.

Doktor Glas är ett triangeldrama så de har kanske piffat upp handlingen med lite mord och sånt? Fast när jag läste fick jag intrycket att de snarare skulle försöka sexa till det hela för att få filmen säljande.
Du menar att själva mordet var upp piffat jmf med hur det beskrevs i boken?

Jag skulle gärna se filmen men den känns inte så viktig så jag måste se på bio. Väntar tills den kommer på någon tv- kanal, för det brukar ju de flesta filmer göra.
Däremot när jag ser filmer som är baserade på böcker och i detta fall en så gammal bok så försöker jag att inte koppla ihop dem så mkt utan försöker se dem så fristående som möjligt. Annars blir det bara så konstiga jämförelser där man tänker att något inte är lika bra som boken.
Samtidigt är det ju frågan om olika tidsepoker, då boken skrevs och då filmen gjordes.

Men det verkar vara hunkar med i filmen 🤣

Den har fått urkass kritik så nej, jag tänker inte se den.

Gick som radioteater (eller vad det heter nuförtiden när det bara är en uppläsning) i somras, och lag lyssnade igenom hela med nöje.
Det betyder dock inte att jag tänker anstränga mig för att se någon film.

Så gör jag med, det enda som funkar tycker jag! Det gör att t ex Varats olidliga lätthet funkar bra både som film och som bok, det är två fristående konstverk. Och tv-serien med kommissarie Lynley funkar ju inte alls som filmatisering av böckerna, men ser man det som en tv-deckare som råkat använda samma namn så funkar det bra (särskilt de avsnitt som är skrivna för tv och inte är baserade på bödker... ) Jag misstänker att det kommer vara en klok hållning med Doktor Glas. Romanen är ju ett mästerstycke på sitt sätt. Filmen kommer inte kunna vara det på SAMMA sätt. Sen återstår ju att se om den är ett mästerstycke, lite bra eller helt kass :D Svårt att veta i förväg. Jag kommer se den, men troligen först när jag kan se den hemma i soffan.

Det finns ju många bra filmer baserade på berömda böcker, så jag ser inget problem med det i sig. Däremot vet jag inte om just den här verkar så lovande?

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026
  • Jag känner mig…
  • Hästböcker ni minns

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat