Bukefalos 28 år!

Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Precis som det kan finnas allvarliga biverkningar med att få covid-19 flera ggr för resten av livet.

Alla vacciner och mediciner har biverkningar, men oftast väger man riskerna emot fördelarna. Tex genom att alla barn som kan vaccineras blir vaccinerade så skyddar man dem barn som pga sjukdom inte kan vaccineras, eftersom sjukdomarna inte kan spridas då.
Det samma behövs emot corona för att vi ska kunna stoppa denna pandemi, skydda folk från att dö och kunna bygga upp vårat samhälle igen.

Jag kan helt förstå oron för biverkningar, men vi kan inte leva i en pandemi värld i 10 år medans man testar effekten på lång sikt. Vi har inte riktigt något annat val.
Har jag någonstans påstått något i stil med att vi måste testa vaccinet i 10 år?

Det är väl snarare att vifta bort att det finns risker att dra upp något sådant. Det finns risker, vi lever i ett fritt land och det är faktiskt upp till var och en om de vill ta riskerna. Nu kommer det förmodligen gå snabbt att konstatera hur farligt vaccinet (eller de olika vaccinen) är eller ofarligt kortsiktigt med tanke på mängden som kommer att pumpas ut men vi vet faktiskt inte om det skulle finnas en kraftigt förhöjd risk att du om 10 år eller att bli steril. Det kan vi först veta om 10 år, men risken är förmodligen mindre än mikroskopisk.

Jag tror absolut inte så är fallet, men låt var och en avgöra själv. De flesta kommer nog välja att vaccinera sig till slut. Andelen som inte vill vaccinera sig sjunker https://sverigesradio.se/artikel/7605443
 
Jag har inte följt exakt hur vaccinen som nu kommer är konstruerade men det verkar vara en samstämmig syn att covid-19 skiljer sig från andra besläktade sjukdomar och då är det inte så långsökt att tänka sig också risken för oväntade biverkningar från ett vaccin är större.

SARS-CoV-2 liknar så vitt jag vet om andra coronavirus, i synnerhet SARS-CoV. På vilket sätt skiljer sig viruset på ett sätt som gör att tidigare forskning inte är tillämplig?
 
SARS-CoV-2 liknar så vitt jag vet om andra coronavirus, i synnerhet SARS-CoV. På vilket sätt skiljer sig viruset på ett sätt som gör att tidigare forskning inte är tillämplig?
Jag är ingen medicinare (började men slutförde aldrig utbildningen) men som jag kommer ihåg betedde sig SARS-CoV ganska annorlunda mot det viruset vi har nu även om de är besläktade. Dödligheten låg på över 10 % för SARS för att ta det mest iögonfallande och jag kommer heller inte ihåg att det kom fram ett färdigt vaccin, det var på gång men det blev nog aldrig helt klart innan viruset försvann av sig självt tror jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
När någon inte bara klumpar ihop alla sorters cancer till en enda sjukdom utan dessutom likställer dem med covid när det gäller möjligheten att vaccinera så kommer jag att raljera. Och det är inte rädslan över biverkningar ett vaccin kan medföra som jag raljerar över.
Vill du att folk ska raljera över dina rädslor för att du inte lyckas formulera dem godtagbart för den som läser det?

Får det någon som är emot vaccinering att ändra sig att bemöta dem respektlöst och raljera över deras oro?
 
Jag är ingen medicinare (började men slutförde aldrig utbildningen) men som jag kommer ihåg betedde sig SARS-CoV ganska annorlunda mot det viruset vi har nu även om de är besläktade. Dödligheten låg på över 10 % för SARS för att ta det mest iögonfallande och jag kommer heller inte ihåg att det kom fram ett färdigt vaccin, det var på gång men det blev nog aldrig helt klart innan viruset försvann tror jag.
"Det finns en del likheter mellan sars, mers och covid-19 men också viktiga skillnader. Sars och mers orsakar oftare komplikationer än covid-19, men det är betydligt fler som får covid-19."
Källa: Vad är coronavirus? - 1177 Vårdguiden

Så dem är lika, men inte samma virus.
Sars och mers drabbade inte västvärlden lika hårt som covid-19 gjort, och tyvärr är man inte lika intresserad av att lägga massa pengar på forskning för att ta fram ett vaccin som inte ens eget land är drabbad. Covid-19 har drabbat alla och då jobbar alla för ett vaccin.
Covid-19 sprider sig även snabbare än dem andra 2 sjukdomarna vilket gör det svårare att begränsa smittspridningen som man gjorde med sars och mers.
 
Vill du att folk ska raljera över dina rädslor för att du inte lyckas formulera dem godtagbart för den som läser det?

Får det någon som är emot vaccinering att ändra sig att bemöta dem respektlöst och raljera över deras oro?

Nu var det inte någons rädslor jag raljerade över heller utan jag tyckte att jämförelsen mellan olika sjukdomstillstånd var skrattretande. Inte heller svarade jag på posten i fråga, jag kommenterade den i ett helt annat forum.

Att eye-rolla om att vaccinet skulle ha varit godkänt på tveksamma grunder känns f ö inte som något tecken på rädsla utan just...raljerande.
 
Vill du att folk ska raljera över dina rädslor för att du inte lyckas formulera dem godtagbart för den som läser det?

Får det någon som är emot vaccinering att ändra sig att bemöta dem respektlöst och raljera över deras oro?

Jag förstår oron för vaccinets långsikts effekter, men enda sättet att se dem långsiktiga effekterna är att vänta i 10 år.
Och du förstår väl att vi inte kan fortsätta leva i en pandemi värld? samhället kommer gå under om vi fortsätter leva som vi gör nu, det är inte hållbart.

Så vad är din plan? om många tänker som dig och vägrar ta vaccinet kommer vi tvingas fortsätta leva i en pandemi värld under många år till.
 
Nu var det inte någons rädslor jag raljerade över heller utan jag tyckte att jämförelsen mellan olika sjukdomstillstånd var skrattretande. Inte heller svarade jag på posten i fråga, jag kommenterade den i ett helt annat forum.

Att eye-rolla om att vaccinet skulle ha varit godkänt på tveksamma grunder känns f ö inte som något tecken på rädsla utan just...raljerande.
Och jämförelsen grundar sig säkert på rädslor, alltså raljerande över rädslor.
 
Och jämförelsen grundar sig säkert på rädslor, alltså raljerande över rädslor.

Den felaktiga jämförelsen grundar sig på okunnighet. Likaså posten eye-rollande antydan över att godkännandet skulle skett på felaktiga grunder.

Men jag skulle som sagt inte håna någon som skrev eller delade detta seriöst. Att tycka att den här typen av poster är skrattretande när de tas upp som exempel på extrema antivaxx-attityder är inte att raljera över folks rädslor än att tycka att andra ovetenskapliga åsikter är komiska. Jag tycker t ex att svärjevänners påståenden om att Sverige håller på att islamiseras är skrattretande. Enda skillnaden är att jag inte tar minsta hänsyn till deras oro. Sådana inlägg "hånar" jag öppet.
 
Äsch att den inte finns tillgänglig här! Den här skulle jag faktiskt vilja se.

Jag skulle ocksa vilja se den, men det gar inte har heller.:down:

Jag trycker in anti-vaxxers i samma fack som folk som tror på "chemtrails", hemliga världsregeringar och att Obamas verkliga agenda är att hjälpa muslimer ta över USA...

Exact!

Vanligtvis tveksam till vaccin som tagits fram snabbt, men som jag förstått är det inget nytt, utan en vidareutveckling av ett tidigare SARS-vaccin
Svårt att tro att man chansar så stort i dagsläget...
Lär inte bli erbjuden att vaccineras först, men skulle gärna ta den "risken" om det krävdes, för att äntligen få träffa mitt första barnbarn (född i juli)


Jag kommer att vara bland de forsta som blir erbjuden vaccinet har i Oregon och da jag ar overtygad att vaxinet kommer att hjalpa manga, manga fler an de som (kanske) far biverkningar star jag forst i kon. Om jag INTE tar det far jag fortsatta att leva som en eremit ... och det ar inte kul.
Jag vill traffa bade barn och barnbarn som gar i skolan och jobbar, jag vill kora skolbuss med barn igen, jag vill ga ut och ata pa restaurang igen. Jag vill kunna strosa igenom en affar och ta tid pa mig att valja vad jag vill ha igen, och jag vill kunna ga pa lodge moten och till en bar for en drink och traffa kompisar igen...
 
Den felaktiga jämförelsen grundar sig på okunnighet. Likaså posten eye-rollande antydan över att godkännandet skulle skett på felaktiga grunder.

Men jag skulle som sagt inte håna någon som skrev eller delade detta seriöst. Att tycka att den här typen av poster är skrattretande när de tas upp som exempel på extrema antivaxx-attityder är inte att raljera över folks rädslor än att tycka att andra ovetenskapliga åsikter är komiska. Jag tycker t ex att svärjevänners påståenden om att Sverige håller på att islamiseras är skrattretande. Enda skillnaden är att jag inte tar minsta hänsyn till deras oro. Sådana inlägg "hånar" jag öppet.
Jag uppfattar det som du raljerar över folks rädslor. Antivax handlar om att folk är rädda för vaccins biverkningar och därför avstå.
 
Jag förstår oron för vaccinets långsikts effekter, men enda sättet att se dem långsiktiga effekterna är att vänta i 10 år.
Och du förstår väl att vi inte kan fortsätta leva i en pandemi värld? samhället kommer gå under om vi fortsätter leva som vi gör nu, det är inte hållbart.

Så vad är din plan? om många tänker som dig och vägrar ta vaccinet kommer vi tvingas fortsätta leva i en pandemi värld under många år till.

Samhället kommer inte gå under, vaccin eller ej. Om frivilliga vaccinerar sig så fort de får chansen och osäkra avvaktar så länge så har vi redan där en bra start för att vända utvecklingen. Samhället kommer inte gå under.

Många av oss kommer inte erbjudas vaccin redan i januari så man kan lugnt sitta still i båten och avvakta. Jag är tveksam nu men kan mycket väl vilja vaccinera mig redan i vår, det vet jag ju inte nu. Varför måste vi osäkra ha en plan nu? Så orimligt.

Att tjata och skamma skapar bara en onödig polarisering som definitivt inte kommer leda till att fler vaccinerar sig.
 
Den där artikeln publicerades i mars 2010, Pandemrix godkändes för användning i EU i september 2009. Men oavsett är 100 barn en alldeles för liten grupp med tanke på hur ovanlig - om än allvarlig - narkolepsi är som biverkning.
Visst är hundra en liten grupp barn men det testades på barn.
Är en hel del tveksama saker som kommit upp till ytan med hela pandemrix som både UG, kalla fakta med fler som tagit upp.
 
Samhället kommer inte gå under, vaccin eller ej. Om frivilliga vaccinerar sig så fort de får chansen och osäkra avvaktar så länge så har vi redan där en bra start för att vända utvecklingen. Samhället kommer inte gå under.

Många av oss kommer inte erbjudas vaccin redan i januari så man kan lugnt sitta still i båten och avvakta. Jag är tveksam nu men kan mycket väl vilja vaccinera mig redan i vår, det vet jag ju inte nu. Varför måste vi osäkra ha en plan nu? Så orimligt.

Att tjata och skamma skapar bara en onödig polarisering som definitivt inte kommer leda till att fler vaccinerar sig.
Precis, ska det bli påtryckningar, kampanjer, övertalning etc så är det rimligt att vänta tills det finns tillgängligt vaccin och mer data att visa på. Det kommer att bli rusning efter vaccinet i vilket fall som helst.

Om vaccin garanterat varit 100-procent ofarligt så hade jag haft viss förståelse, likaså om vi stått in för en sjukdom som var mycket farligare, men så ligger det inte till inte. Det finns risker med vaccin och Covid är en otäck sjukdom men den är inte någon pest där flertalet stryker med. Om man ignorerar de som är oroligas oro och bara brötar på och säger vaccinera dig så inte min farmor eventuellt blir sjuk och eventuellt dör då.

Det jag saknar och som kanske inte är möjligt är långtidsstudier där man följer likvärdiga stora grupper där ena vaccinerar sig och den andra får placebo och man ser på skillnaden i folkhälsa, allergier, autism och annat vaccin beskylls för att orsaka. Om det inte är någon skillnad ja då är vaccin i stort ofarligt, om det är skillnader som visar på att folk faktiskt är mer sjukliga om de vaccinerar sig så har ju antivaxers rätt, i viss mån åtminstone beroende på vad som kommer fram. Nu tror jag inte en sådan undersökning är möjlig eller i vart fall mycket dyr och svår och vad skulle hända om en sådan startat för ett par år sedan, skulle man ge verkningslöst covid "vaccin" till kontrollgruppen? Det låter inte försvarbart för de som tillhör riskgrupper om man nu verkligen försökt göra en sån här studie och det kan komma värre sjukdomar. Och jag tror heller inte att den skulle visa att vaccin är annat än hyfsat ofarligt men man skulle möjligen visa mycket svaga samband i vissa fall.

Vi har skapat en miljö som är tämligen onaturlig för oss med en massa kemikalier och nya födoämnen/material som är i omlopp. Som det är nu är det helt omöjligt att veta vad all den här mixen faktiskt gör med oss. Samtidigt har den också skapat bättre hälsa än vi någonsin haft eller åtminstone så lever vi längre (åtminstone i Sverige) än vi någonsin gjort förr
 
I fallet Pandemrix är det väl så att det inte riktigt var så enkelt som att vaccinet i sig orsakade narkolepsi.

De som drabbades hade redan en genetiskt betingad risk att utveckla narkolepsi av exempelvis en infektion (bland annat just svininfluensan) men även då av adjuvansen i vaccinet. De hade alltså kunnat drabbas av narkolepsi även utan vaccinet, och vad jag förstår så är det också lite oklart om vissa av biverkningsfallen kanske just hade fått sin narkolepsi utlöst av något annat.

Den informationen är givetvis föga tröst för de drabbade, men jag upplever att många av de som är skeptiska till likartade vaccin (och även många som inte är det!) har den felaktiga uppfattningen att vaccinet orsakade narkolepsi hos personer som annars inte skulle kunnat få det.
 
I fallet Pandemrix är det väl så att det inte riktigt var så enkelt som att vaccinet i sig orsakade narkolepsi.

De som drabbades hade redan en genetiskt betingad risk att utveckla narkolepsi av exempelvis en infektion (bland annat just svininfluensan) men även då av adjuvansen i vaccinet. De hade alltså kunnat drabbas av narkolepsi även utan vaccinet, och vad jag förstår så är det också lite oklart om vissa av biverkningsfallen kanske just hade fått sin narkolepsi utlöst av något annat.

Den informationen är givetvis föga tröst för de drabbade, men jag upplever att många av de som är skeptiska till likartade vaccin (och även många som inte är det!) har den felaktiga uppfattningen att vaccinet orsakade narkolepsi hos personer som annars inte skulle kunnat få det.
Det är en lite för enkelt att hänvisa till en genetisk variation, ett vaccin ska givetvis inte skada någon oavsett vilken genetisk variation man månde ha. Alla har vi diverse genetiska variationer, vi går inte omkring som enäggstvillingar, och kan potentiellt utveckla en massa sjukdomar som delvis har genetiska förklaringar eller klara oss för att vi inte triggar andra betingelser som bidrar till sjukdomen.
 
Visst är hundra en liten grupp barn men det testades på barn.
Är en hel del tveksama saker som kommit upp till ytan med hela pandemrix som både UG, kalla fakta med fler som tagit upp.

Men studien publicerades ett halvår EFTER att Pandemrix godkänts och börjat användas. Jag trodde att folk hade problem med att det inte utfördes tillräckliga studier INNAN man började använda vaccinet.
 
Men studien publicerades ett halvår EFTER att Pandemrix godkänts och börjat användas. Jag trodde att folk hade problem med att det inte utfördes tillräckliga studier INNAN man började använda vaccinet.
Tabbar och missar brukar uppdagas ett tag efter, när någon börjar rota i skitten.
 
Jag uppfattar det som du raljerar över folks rädslor. Antivax handlar om att folk är rädda för vaccins biverkningar och därför avstå.

Du uppfattar det så och jag försöker förgäves förklara för dig att du har fel. Om den typen av post dök upp i min feed skulle jag förklara vad som är felaktigt i jämförelsen. Om en post om att man inte vill vaccinera av rädsla för att ens barn ska drabbas av autism skulle jag bemöta även ett sådant inlägg med fakta.

Men i grupper där den typen av inlägg bara postas just som exempel på folks okunnighet kommer jag också att beklaga mig över densamma. Det är okunnigheten som är problemet.

Och jag suckar och stönar som sagt minst lika mycket över okunnigheten i att tro att Sverige kommer att bli ett muslimskt land och att ”svenskar” och svenska traditioner är utrotningshotade. Dessa åsikter handlar också om att folk är rädda.
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
649
Fritid Igår började VM för herrar i Ottawa, Kanada. SVT sänder. Sverige - USA börjar kl 15 så om 6 minuter. :up: Här...
Svar
4
· Visningar
1 100
Senast: Rosett
·
Övr. Hund När jag slog på TV:en idag var det ett intressant program om räddningshundar på SVT 1. Det är ett norskt program som dels följer...
Svar
2
· Visningar
512
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 377
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp