Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Men läste du vad jag skrev?
Jag skrev att för mig känns det som om 1 år efter att gruppen som ingick i studien fick vaccinet ser jag det som ett rimligt tidsspann. Varifrån du får att jag ser de som tar vaccinet först som en testgrupp vet jag inte.

Redan i juli 2020 började man testa vissa vaccin emot covid-19 på människor, så om dessa vaccin går igenom alla tester, kommer 1 år ha gått i juli 2021, troligen lagom tills vaccinet kan erbjudas till alla.
 
Redan i juli 2020 började man testa vissa vaccin emot covid-19 på människor, så om dessa vaccin går igenom alla tester, kommer 1 år ha gått i juli 2021, troligen lagom tills vaccinet kan erbjudas till alla.
Ja och det är ju ungefär det jag skrivit nämligen att jag är tveksam nu och inte tänker hänga på dörren, och bli utsparkad, men att senare så kan det definitivt bli aktuellt. Det är det här som folk då kallar mig antivaxxer för vilket jag ser som oerhört oförskämt.
 
Mitt intryck från filmen var också att det handlade om föräldrar vars barn blivit sjuka och att de försökte finna en orsak. Det är för mig förståeligt och även djupt mänskligt.

Tanken att det skulle kunna vara vaccinet som är orsaken är inte heller så väldigt långsökt, det är inte som de som tror på jordmagnetism, homeopati och liknande, utan vaccin kan i vissa fall ge allvarliga biverkningar det är väl känt.

Jag hade väntat mig charlataner som försökte utnyttja andra oro och berika sig på dem, men det var inte alls det intrycket jag fick från de som var med i första avsnittet. Tvärtom faktiskt, tyckte jag de verkade ganska sympatiska trots att filmarna gjorde vad de kunde för att få dem i dålig dager.

Att jag sen inte håller med dem är en annan sak, vacciner är mycket viktiga för sjukdomsbekämpning. Men det får inte gå till som i fallet med svininfluensan i Sverige.
 
Ja och det är ju ungefär det jag skrivit nämligen att jag är tveksam nu och inte tänker hänga på dörren, och bli utsparkad, men att senare så kan det definitivt bli aktuellt. Det är det här som folk då kallar mig antivaxxer för vilket jag ser som oerhört oförskämt.
Jag tror väldigt många har precis samma inställning, även jag. Hade varit intressant att höra varför du och andra som skrivit samma är avvaktande? För mig är det helt klart svininfluensan som är största orsaken.
 
Ja och det är ju ungefär det jag skrivit nämligen att jag är tveksam nu och inte tänker hänga på dörren, och bli utsparkad, men att senare så kan det definitivt bli aktuellt. Det är det här som folk då kallar mig antivaxxer för vilket jag ser som oerhört oförskämt.
Jag kan inte se att någon kallat dig antivaxxer?

Fast du kommer ändå inte få det först, i första skedet kommer det ges till folk i riskgruppen, folk som jobbar inom sjukvården, osv.
Så friska människor kommer nog inte erbjudas vaccinet förens framåt våren, så troligen kommer du erbjudas att vaccineras först när det nästan gått 1 år.
 
Jag kan inte se att någon kallat dig antivaxxer?

Fast du kommer ändå inte få det först, i första skedet kommer det ges till folk i riskgruppen, folk som jobbar inom sjukvården, osv.
Så friska människor kommer nog inte erbjudas vaccinet förens framåt våren, så troligen kommer du erbjudas att vaccineras först när det nästan gått 1 år.
Men varför envisas du med att fortsätta läxa upp mig om att jag inte kommer få vaccinet först? Det har jag skrivit genom hela tråden. Angående Antivaxxer så läser vi uppenbarligen inlägg väldigt olika. Jag har läst flera inlägg som kallar de som inte vill ta detta vaccin för antivaxxer.
Jag lägger ner diskussionen med dig här för jag förstår inte vart du egentligen vill komma.
 
Jag tror väldigt många har precis samma inställning, även jag. Hade varit intressant att höra varför du och andra som skrivit samma är avvaktande? För mig är det helt klart svininfluensan som är största orsaken.
Svininfluensan är en orsak men det är inte enbart den utan framförallt den framhastade testprocessen där man nedprioriterar eventuella långtidseffekter till förmån för att snabbt få ut vaccinet. Prioriteringen kan vara rätt eller så är den fel det kan bara framtiden utvisa. Svininfluensan är ju dock ett tydligt exempel på hur illa det kan gå när man snabbtestar på det här sättet. Till detta så kommer även att viruset faktiskt inte är särskilt dödligt. Hade dödligheten varit högre hade mina prioriteringar antagligen sett annorlunda ut (och nu får jag väl skit för den åsikten :grin:)
 
Har inte sett dokumentären, har fått alla "barnvaccin" är inte det minsta rädd för dessa MEN när svininfluensan kom vägrade jag ta den sprutan, jobbade på bank och de menade på att jag hade en "samhällsviktig uppgift". Höll inte med om detta och som sagt tog inte den sprutan.
Kommer heller inte ta covid-19 vaccinspruta. Varför ? För jag vill hellre ha det den vanliga vägen i sådana fall om jag nu ska ha den. Jag är inte riskgrupp, umgås inte med riskgrupper mm...

Att jämställa ALLA vacciner går inte. MPR är ju gammalt å beprövat. Att då kalla alla som inte vill ta "nya" vaccin för olika negativa saker lär ju inte f de mer benägna att ta de.
Kommer du att ta vaccinet om det blir ett krav för att åka till ett visst land du vill åka till? Eller för att släppas in på ditt jobb? Kommer du att vaccinera dig för att inte riskera att sprida smittan till din sjukliga närstående eller avstå från att träffa denne för kanske all framtid?

Kommer du alltid att räkna Coronavaccinet som nytt och obeprövat? Hur många ska ha testat under hur lång tid för att det ska vara okej, jag menar på ett ungefär. 10 miljoner eller 100 miljoner. I ett år eller 5 år?

Jag är tveksam till vaccin, jag tar inte vilka sprutor som helst utan väger nytta mot risk. Jag tar inte heller för att enbart skydda alla andra - men kan jag se nyttan med ett visst vaccin så tar jag det. Vaccin mot Covid kommer jag troligen ta när jag får chansen, dels är det en ordentlig risk att jag faktiskt blir ordentligt sjuk och kanske att jag dör. Risken börjar öka markant vid 50 och sen stiger den bara, och dödstalen är bara toppen på berget, det finns många långtidssjuka och en hel del med symptom som smakbortfall och andningsbesvär. Här har vi dessutom en sjukdom som lamslagit halva världen ett år och jag antar att du inte vill ha ett eller ett par år till av restriktioner, hemundervisning, tomma arbetsplatser mm. Många lider av pandemin utan att ens ha blivit sjuka, deras företag har gått i konkurs, de har inte sett familjen på snart ett år, de är arbetslösa, de har förlorat nära och kära,, fått ställa in resor mm. Nästan ingen i västvärlden är opåverkad.
 
Men varför envisas du med att fortsätta läxa upp mig om att jag inte kommer få vaccinet först? Det har jag skrivit genom hela tråden. Angående Antivaxxer så läser vi uppenbarligen inlägg väldigt olika. Jag har läst flera inlägg som kallar de som inte vill ta detta vaccin för antivaxxer.
Jag lägger ner diskussionen med dig här för jag förstår inte vart du egentligen vill komma.

Jag försöker inte läxa upp, bara informera.
För att du påstår att folk säger att du måste stå först i kön och ta vaccinet, men ingen har sagt det, bara du säger det.
Alla vet att friska människor kommer få vänta ett par månader innan dem kan få vaccinet.

Ingen har sagt att DU är antivaxxer, och du säger ju själv att du kommer att ta vaccinet, så du tillhör ju inte gruppen antivaxxers eftersom dem vägra ta vaccinet.
 
Kommer du att ta vaccinet om det blir ett krav för att åka till ett visst land du vill åka till? Eller för att släppas in på ditt jobb? Kommer du att vaccinera dig för att inte riskera att sprida smittan till din sjukliga närstående eller avstå från att träffa denne för kanske all framtid?

Tror du verkligen ett jobb kan kräva att man ska vaccinera sig?
Troligen kommer sjukvården/äldreomsorgen kunna ställa såna kvar. Men tror ingen annan arbetsplats rent lagligt kan kräva att folk ska vaccinera sig :confused:
 
Svininfluensan är en orsak men det är inte enbart den utan framförallt den framhastade testprocessen där man nedprioriterar eventuella långtidseffekter till förmån för att snabbt få ut vaccinet. Prioriteringen kan vara rätt eller så är den fel det kan bara framtiden utvisa. Svininfluensan är ju dock ett tydligt exempel på hur illa det kan gå när man snabbtestar på det här sättet. Till detta så kommer även att viruset faktiskt inte är särskilt dödligt. Hade dödligheten varit högre hade mina prioriteringar antagligen sett annorlunda ut (och nu får jag väl skit för den åsikten :grin:)
Fast vaccinet är inte snabbtestat, själva testfasen är inte kortare än andra vacciner. Det man gjort är framförallt snabbat upp processen kring vaccinet och så är det massiva investeringar.
 
Tror du verkligen ett jobb kan kräva att man ska vaccinera sig?
Troligen kommer sjukvården/äldreomsorgen kunna ställa såna kvar. Men tror ingen annan arbetsplats rent lagligt kan kräva att folk ska vaccinera sig :confused:
Min vän som är läkare konstaterade att hon skulle ta det av den anledningen. Kanske inte ett uttalat krav men jobbar man med Covidvården så blir det jobbigt att vägra, sen kan det bli så att länder inför vaccinationskrav för inresa, och då kan du inte ta jobb som kräver resor till dessa länder. Jag tror inte på något vis det blir ett allmänt krav, men nog kan det komma mycket starka påtryckningar och vissa gånger krav.
 
Mitt intryck från filmen var också att det handlade om föräldrar vars barn blivit sjuka och att de försökte finna en orsak. Det är för mig förståeligt och även djupt mänskligt.

Tanken att det skulle kunna vara vaccinet som är orsaken är inte heller så väldigt långsökt, det är inte som de som tror på jordmagnetism, homeopati och liknande, utan vaccin kan i vissa fall ge allvarliga biverkningar det är väl känt.

Jag har inte alls fått det intrycket, vare sig av del 1 av Vaccinkrigarna eller av antivaxxrörelsen som helhet. Man använder visserligen barn som blivit sjuka av någon anledning som skräckpropaganda, oavsett om det helt saknas bevis för någon kausalitet med vaccin(dvs är på samma nivå som homeopati). Men väldigt många av de som är mest tongivande har inga sjuka barn. Däremot tjänar de pengar på att föreläsa om farorna med vaccin, sälja alternativmedicin eller liknande. Wakefield är ett strålande exempel på detta. Hans involvering i antivaxx-rörelsen blir extra vidrig eftersom så många nu verkar tycka att det är helt rimligt att avstå från något som räddar liv då autism tydligen ses som ett öde värre än döden.
 
Jag förstår att visa tänker som dig, att ni vill låta riskgrupperna och dem frivilliga ta vaccinet först, och vänta och se om dem får biverkningar eller inte, så ni vet om det är säkert för er eller ej.

Problemet är väl mest att hur länge ska man vänta?
Svininfluensa vaccinet gavs 2009 och först 2011 kunde man bevisa att visa fått narkolepsi av vaccinet.

Så tänker du vänta 2 år? 5 år? 10 år? innan du vill ta vaccinet.
För säg att du får covid-19 1 gång/år i 5 års tid, så är det ingen som vet den skadliga effekten på bl.a lungor, smak- och luktsinne, mm, man kan få av att återupprepade ggr får covid-19 + du riskerar att sprida smittan vidare till folk som pga sjukdom inte kan ta vaccinet.

Detta vaccin kommer även vara bättre och mer testat än svininfluensa vaccinet. Och enligt en dokumentär var det troligen något fel på tillverkningen av vissa svininfluensa vaccin eftersom bara vissa områden/länder blev drabbade av narkolepsi och andra länder fick inga såna fall.
En seriös fråga. Om jag går Corona, har antikroppar 6-12 månader och får Corona igen en gång om året. Då borde ett vaccin vara räcka ett år också?
 
Fast vaccinet är inte snabbtestat, själva testfasen är inte kortare än andra vacciner. Det man gjort är framförallt snabbat upp processen kring vaccinet och så är det massiva investeringar.
Jag orkar faktiskt inte skriva samma sak ytterligare en gång. Gå tillbaka och läs mina inlägg så hittar du exakt vad jag menar där.
 
Jag har inte alls fått det intrycket, vare sig av del 1 av Vaccinkrigarna eller av antivaxxrörelsen som helhet. Man använder visserligen barn som blivit sjuka av någon anledning som skräckpropaganda, oavsett om det helt saknas bevis för någon kausalitet med vaccin(dvs är på samma nivå som homeopati). Men väldigt många av de som är mest tongivande har inga sjuka barn. Däremot tjänar de pengar på att föreläsa om farorna med vaccin, sälja alternativmedicin eller liknande. Wakefield är ett strålande exempel på detta. Hans involvering i antivaxx-rörelsen blir extra vidrig eftersom så många nu verkar tycka att det är helt rimligt att avstå från något som räddar liv då autism tydligen ses som ett öde värre än döden.
Jag är inte alls insatt utöver att ha sett filmen (del 1) på SVT men jag missade att de gjort det till ett geschäft, kanske får jag se om den för att kolla det.

Men jag tycker inte man skall jämställa ett vaccinmotstånd med homeopati, det är två helt skilda saker. Vaccin har en potential att ge allvarliga skador, det är man medveten om och det är inget påhittat som homeopati, därför krävs det också omfattande tester.
 
Senast ändrad av en moderator:
En seriös fråga. Om jag går Corona, har antikroppar 6-12 månader och får Corona igen en gång om året. Då borde ett vaccin vara räcka ett år också?

Beror på, om tillräckligt många vaccinerar sig så dör viruset ut i Sverige eftersom det inte kan sprida sig längre. Då kommer man bara behöva vaccinera sig emot Corona om man ska resa utomlands, för att inte ta med smittan tillbaka.
Om däremot många vägrar vaccinera sig kommer smittan finnas kvar i samhället och man kommer kanske behöva vaccinera sig fler ggr.
Idag vet man nog inte exakt hur länge vaccinet skyddar emot corona eftersom det inte testas ens 1 år, men jag tror absolut inte det skyddar hela livet, utan snarare 1-3 år typ.
 
Jag orkar faktiskt inte skriva samma sak ytterligare en gång. Gå tillbaka och läs mina inlägg så hittar du exakt vad jag menar där.

Fast du får faktiskt förklara dig när du säger "den framhastade testprocessen", fast covid-19 vaccinet inte alls är framhastat utan testas som vanligt.
Så vad menar du med "den framhastade testprocessen"?
 
Beror på, om tillräckligt många vaccinerar sig så dör viruset ut i Sverige eftersom det inte kan sprida sig längre. Då kommer man bara behöva vaccinera sig emot Corona om man ska resa utomlands, för att inte ta med smittan tillbaka.
Om däremot många vägrar vaccinera sig kommer smittan finnas kvar i samhället och man kommer kanske behöva vaccinera sig fler ggr.
Idag vet man nog inte exakt hur länge vaccinet skyddar emot corona eftersom det inte testas ens 1 år, men jag tror absolut inte det skyddar hela livet, utan snarare 1-3 år typ.
Vi vet ännu inte om vaccinet skyddar mot att bli smittad eller skyddar mot att folk bli sjuka. Skyddar det endast mot att folk blir sjuka så blir det mycket svårare att utrota viruset. I synnerhet som det är för mycket att hoppas på en hög vaccinationsgrad i alla länder. Ett annat frågetecken är hur länge immuniteten varar. Jag tvivlar på att alla kommer att låta vaccinera om sig en gång om året resten av sitt liv.
 
Jag är precis som många andra kanske inte jättepepp på att ta Covid-vaccinet för min egen hälsas skull, men kommer definitivt att göra det som en solidarisk handling när det blir dags för min "grupp". Jag är dock under 30 och fullt frisk, så det lär ta ett tag innan det är min tur.

Att man är emot andra, extremt beprövade vaccin som t.ex. det mot röda hund eller mässlingen är bortom mitt förstånd, men visst förstår jag att man är lite ängslig när det gäller något som är såhär pass relativt nytt (även om jag själv känner tillräckligt mycket tillit till vetenskapsvärlden för att känna mig okej med att ta det). Men det är liksom sådant man får tänka bort lite under sådana här exceptionella förhållanden tycker jag, för att vi ska kunna återgå till ett samhälle som faktiskt går att leva i. Det handlar om solidaritet, helt enkelt. Det handlar inte om dig, eller mig. Den här själviskheten och oförmågan att tänka längre än näsan räcker som jag sett bevis på under de senaste 8 månaderna gör mig alldeles matt.
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
639
Fritid Igår började VM för herrar i Ottawa, Kanada. SVT sänder. Sverige - USA börjar kl 15 så om 6 minuter. :up: Här...
Svar
4
· Visningar
1 091
Senast: Rosett
·
Övr. Hund När jag slog på TV:en idag var det ett intressant program om räddningshundar på SVT 1. Det är ett norskt program som dels följer...
Svar
2
· Visningar
506
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 314
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp