H

Hestmadurinn

Köpte ny häst för 1 månad sedan, ua på samtliga punkter. Nu har hästen fått ledinflamationer, bägge bak. Jag böt försäkringsbolag och som tur är så har dom betalt utredningen. Kan man hävda att det är dolt fel med tanke på att jag inte haft hästen så länge?

Sv: Dolt fel?

Ett dolt fel måste ha funnits där när köpet genomfördes och måste dessutom vara av sådan natur att det inte kunnat upptäckas vid besiktning (med röntgen osv).
Dessutom åligger det dig som köpare att bevisa att felet fanns där vid tiden för köpet...

Om hästen var UA vid köpet så har den väl fått ledinflammationerna hos dig, du skriver själv att "nu har den fått ledinflammationer" - Hur får du det till ett dolt fel???

Hästen kan ju inte haft ledinflammationer om den gått UA genom besiktningen, det är något den har ådragit sig hos dig. Inte helt ovanligt med ny ryttare, ny ridning och nytt underlag

Det gjordes en vanlig gårdsbesikting, ingen röntgen. Men syns alltig ledinflamationer med vanligt böjprov?

Kan ju vara förra ägaren som luras, vilar hästen fram till böjprov osv så hästen går igenom och sen kommer det tillbaka och hästen känner av det igen när man rider på mera. Förra ägaren kanske märkte av någon orenhet hos hästen och vilar den ett tag och sen säljer den. Är inte direkt ovanligt har jag märkt.

Men hästen gick ju endå igenom ett böjprov och du var nöjd med besiktningen så tror inte att det går att göra så mycket åt det.

Jag tycker ju med att det låter lite lite osannolikt att hästen får ledinflammationer båda bak på 1 månad, om du nu inte ridit ganska vårdslöst då. Men dolt fel är det ju inte.

Om ledinflamationen syns på böjprov eller inte beror på vad som böjdes och var inflamationen syns.

Jag vet inte, men om man kan bevisa att man knappt ridit på den månaden (om det nu vore så att du gjort det) så känns det ju som att det borde gå under dolt fel.
Har du däremot tränat hästen så är det nästan 100 på att det är hos dig den fått problemet.
Med tanke på att det är så pass färskt så ska det inte vara något som är svårläkt.

Har du köpt av privatperson? Jag utgår från att det är du och inte säljaren som besiktigat hästen? Köparen anger ju själv hur djupt h*n vill utöva sin undersökningsplikt, och väljer man bort röntgen så är det svårt att få ev. röntgenfynd att bli dolda fel. Undantaget kan vara en förändring som inte syns på normala plåtar med de traditionella vinklarna.

Tillägg: inflammationen som sådan kan aldrig bli ett dolt fel, den visar ju sig och kan inte ha förelegat vid besiktningstidpunkten (du var väl själv med vid besiktningen och kunde konstatera att hästen var ren?). Det som ev. skapat inflammationen (röntgenförändringar etc) är det som i så fall skulle kunna vara dolt, om det är något underligt som inte upptäckts vid en "normal" röntgenundersökning. Men jag tror att det kan bli svårt

Senast ändrad:

Jag var med under besiktningen. Det var säljaren som tog ut veterinären (inte distrikt utan en hästvet som jag vet vem det är). Hästen röntgades vid första besöket på klinik och det fanns inga anmärkningar där. Vid besiktningen så böjdes hela benet och hästen longerades. Vad jag såg så gick den rent. Men är det verkligen möjligt att få dessa problem så snart efter köp?

Men är det verkligen möjligt att få dessa problem så snart efter köp?

Ja.
Rider man kontinuerligt från att man får hem sin nya häst så kan både nytt underlag och ny ridstil framkalla alla möjliga reaktioner (infl, överanstr, träningsv) hos hästen.
Det är varken konstigt eller ovanligt.

Därmed inte sagt att du inte köpt grisen i säcken, så kan det givetvis vara men det behöver inte vara så.

Ja, självklart så har jag ridit hästen efter det att jag tagit hem den! Den fick vila en dag sen red jag. Hur länge menar du att man skall vänta med att rida sin nya häst?

Tyvärr är det nog som de flesta skrivit i tråden att det mest sannolika är att du orsakat ledinflamationerna själv. Vid köp av ny häst rekomenderas en ganska lång inkörningsperiod på den nya ridningen, underlaget, träningen och miljön. Det är mycket som ändras för hästen och att bara tuta och köra är det inte riktigt.

Se detta som ett tillfälle att se över dina rutiner med hästen, varva ner och börja om i lugn takt:).

Du är absolut inte ensam om att detta händer, men jag blir lite beklämd att köpare så fort gnäller om dolda fel istället för att tänka till hur och vad de krävt av hästen på så kort tid.

Hon menar nog inte att du ska vänta att rida, men det är en bra idé att börja med att skritta en vecka och sen långsamt trappa igång.

Jag förstår öht inte varför folk ska ha så bråttom med sina nya hästar, det är en stor omställning för dem att byta miljö, människor, rutiner mm. Generellt tror jag att det skulle vara mkt mindre problem om man återgår till det gamla beprövade och tog det lugnare och hinner bekanta sig mer med varandra innan kraven kommer, i synnerhet som väldigt många sitter och harvar runt på ridbanor och i ridhus istället för att rida ut och ta det lugnt efter några dagars bekantskap. :cool:

Jag tror inte att det är ett dolt fel då den rönkades innan köp. Frågan är väl bara aom du ska rötka den nu igen om det sitter i haserna för att utesluta spatt?

Men det kanske var bakknäna som hade problem? Det kan ju komma av att hästen får använda mer skjutkraft hos dig än vad den är van vid. eller branta backar som den inte är tränad för osv osv

Det har skrivits spaltmeter om detta i hart när alla hästtidningar. Att det är så oändligt vanligt att nya ägaren rider på hästen ledinflammationer och sedan hårdnackat vägrar att se sitt eget ansvar i det som skett.

Även om det funnits en förändring på plåtarna, men hästen verkligen fungerat bra på hemmaplan - hade du velat ta på dig någon skuld i det som skett då?

Även om det funnits en förändring på plåtarna, men hästen verkligen fungerat bra på hemmaplan - hade du velat ta på dig någon skuld i det som skett då?[/QUOTE]

Förstår inte vad du menar. Hästen röntgades inte vid själva besiktningen utan nu när jag tog den till kliniken. Plåtarna visade ingen ting. Utan man konstaterade att hästen hade ledinflamationer på bägge bak och även på höger fram.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 205
Senast: cewe
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 663
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka