Sv: Dolt fel?
Jag utgår inte från att alla är okunniga utan ger generella råd och förklaringar.
Det är väldigt många som är så gröna på hanteringen att de behöver lära sig hästen på backen - först, eftersom de inte klarar av att reda ut problemen som många gånger kommer när de pressar hästen på ett tidigt stadium.
Okunniga människor kommer inte sluta köpa häst, jag anpassar mina råd utifrån detta konstaterande istället för att kontraproduktivt tala om att de ska avstå hästköp, de kommer ändå inte lyssna.
Men det är rätt taskig attityd att utgå från att alla är okunniga, dessutom skjuter bara råd i stil med att att ta det extremlugnt upp problemen. I och för sig är detta lovvärt, att vänta med att plåga hästen men då är det ett bra mycket bättre råd att inte skaffa häst över huvudtaget. Kan man inte skilja på smärta och dåligt ledarskap vecka ett så kan man inte det vecka tio heller och det samma gäller utrustningen den blir inte bättre avpassad för man väntar.
Det är bra att folk tar det lugnt en tid, men knappast för att de troligen har dålig utrustning, inte kan hantera hästen eller inte har kunskap att tolka hästens signaler. Har man den typen av problem är det bra mycket bättre att söka hjälp än att ta det lugnt.
Jag utgår inte från att alla är okunniga utan ger generella råd och förklaringar.
Det är väldigt många som är så gröna på hanteringen att de behöver lära sig hästen på backen - först, eftersom de inte klarar av att reda ut problemen som många gånger kommer när de pressar hästen på ett tidigt stadium.
Okunniga människor kommer inte sluta köpa häst, jag anpassar mina råd utifrån detta konstaterande istället för att kontraproduktivt tala om att de ska avstå hästköp, de kommer ändå inte lyssna.