Sv: Dolt fel?

Men det är rätt taskig attityd att utgå från att alla är okunniga, dessutom skjuter bara råd i stil med att att ta det extremlugnt upp problemen. I och för sig är detta lovvärt, att vänta med att plåga hästen men då är det ett bra mycket bättre råd att inte skaffa häst över huvudtaget. Kan man inte skilja på smärta och dåligt ledarskap vecka ett så kan man inte det vecka tio heller och det samma gäller utrustningen den blir inte bättre avpassad för man väntar.

Det är bra att folk tar det lugnt en tid, men knappast för att de troligen har dålig utrustning, inte kan hantera hästen eller inte har kunskap att tolka hästens signaler. Har man den typen av problem är det bra mycket bättre att söka hjälp än att ta det lugnt.

Jag utgår inte från att alla är okunniga utan ger generella råd och förklaringar.
Det är väldigt många som är så gröna på hanteringen att de behöver lära sig hästen på backen - först, eftersom de inte klarar av att reda ut problemen som många gånger kommer när de pressar hästen på ett tidigt stadium.

Okunniga människor kommer inte sluta köpa häst, jag anpassar mina råd utifrån detta konstaterande istället för att kontraproduktivt tala om att de ska avstå hästköp, de kommer ändå inte lyssna.

Nej inte avstår alla från att köpa häst men kanske någon, men ingen blir duktigare på ridning och hästhantering av att ta det lugnt, det skjuter som sagt bara upp problemet. Kan man inte hantera hästen på marken eller vet hur man anpassar utrustning och arbetet efter hästen så är det hjälp man behöver i första hand. Visst bör man ta det lugnt i början men inte för att man är okunnig eller utrustningen eventuellt är kass.

Med lugnt menar jag inte att man bör tillbringa en månad på marken med att hantera hästen och ta promenader utan mest bara att man bör ge hästen några dagar (eller mer om de verkar ha problem att anpassa sig) och sedan göra roliga saker utan direkta krav men gärna med en del fart om konditionen tillåter.

Senast ändrad:

´
Du menar att du inte sett alla trådar där folk ber om hjälp när hästarna blivit istadiga efter vila, när hästen vägrar gå fran stallplan, vägrar gå framåt övht, är rädd för minsta lilla och flyger i luften osv, vad är det menar du? Bara kasst ledarskap eller? Jag menar nog mer att normala hästar som blir sånna är det pga vilan, pga överskottsenergi. Detsamma som min häst inte klarar av havre, han blir lite knäpp av havre som av vila, det sätter sej i huvet direkt och han kan bli otroligt annorelunda då. Vilket han aldrig nånsin blir sålänge han får röra på sej, bli riden och hitta på saker.

På vilket sätt skulle det vara lättare menar du? Ge gärna jämförande exempel.
Så om du skulle välja mellan risken att bli påsprungen och risken att bli avkastad så väljer du alltså risken att bli avkastad? Hur ofta blir du påsprungen av dina hästar? Kanske dags att börja träna lite ledarskapsövningar med dina hästar om det händer så pass ofta att du inte kan gå promenader utan att bli påsprungen...

Sen är jag ute och går otroligt mycket med min häst, han springer aldrig nånsin över mej. Men om han är extremt pigg en dag och jag ska ut och rida och jag vet att han kan bli oerhört taggad, då föredrar jag att sitta på ryggen istället för att ha honom hoppandes brevid mej för även om han aldrig med mening skulle nudda mej ens så händer det olyckor, han är stor och jag är liten och säkrare på honom än brevid honom i sånna situationer.

Du är rädd för att ramla av, du klarar inte av att visa det lugnet och tryggheten från ryggen som du kan från marken, men det är lugnt, alla är inte lika trygga på ryggen som på marken. Men bara för att du är rädd så betyder inte det att alla andra är rädda. Klarar man inte av att förmedla lugnet från ryggen bör man nog ta sej en titt på sej själv och ridningen och unda varför man inte kan det, varför inte hästen är lika trygg med ryttaren.

Ditt uttalande talar för sig självt, dvs du verkar inte ha så mycket erfarenhet av olika typer av hästar då du inte ens träffat på hästar som blir mer nervösa av sällskap än utan exempelvis. Då kanske du heller inte bör uttala dig i frågan.
Men snälla, "jag har ingen erfarenhet", suck. Nej, jag har aldrig ridit eller umgåtts med hästar, jag har inte alls varit med hästar hela mitt liv och hanterat dom fletsa typer av hästar.

Och skillnaden skulle i det här fallet vara...ja vadå? Eller du kanske trodde att hästar inte har förmågan att känna osäkerhet eller rädsla? I så fall får jag hänvisa dig tillbaka till grundbok 1A i hästens sociala beteende och vad en välkänd flock och miljö betyder för en häst respektive vad en okänd miljö och okänd flock betyder för en häst.

Som sagt, det låter i mina öron som att du har lite för dåliga kunskaper i hästhantering för att överhuvudtaget uttala dig i denna fråga.

Jag blir fruktansvärt upprörd över människor som uppvisar en sådan total respektlöshet gentemot hästen som individ och sedan sitter och uttalar sig på ett spydigt och okunnigt sätt.

Du är ju sanslöst, du är ett typiskt exempel på en männska som är rädd för att rida okända hästar och påstår att ingen annan heller vågar det så du kan fortsätta att tänka att de visst är normalt att vara såhär nervös och man ska inte rida för att det går minsann inte att visa ett lugn och en trygghet från ryggen.

Du påstår att man inte kan förmedla ett otrligt lugn en otrolig trygghet från ryggen på hästen, det är bara för tragiskt, hoppas du slutar vara så rädd så du kan njuta av ridningen istället för att hålla dej på marken av nervösa skäl.

Som jag har skrivit också flera gånger så visst finns det hästar som är extremt nervösa när dom kommer men jag pratar om normala ridhästar med normalt huvud. Inte nervvrak som knappt är kontaktbara övht.

Senast ändrad av en moderator:

Det stavas hästhantering och anpassad foderstat.
Det finns många sätt, utöver ridning, att stimulera en häst trött på, fysiskt som mentalt.
Det vet jag också, jag är inte född igår. Men vad är det för ridning som folk sysslar med egentligen när dom rider ute i skogen som gör att hästarna stressa sönder? Vad är det som säger att bara för att man rider lugna turer i skogen så hanterar man inte hästen på annat sätt? Inte hört talas om att man kan göra båda sakerna? Att man kan göra olika saker varje dag?

Nu kan jag inte bevisa detta men min erfarenhet säger att av alla dem som får lydnadsproblem och istadiga hästar vid nyförvärv så har majoriteten haft för bråttom samtidigt som de är ruttna på hästhantering.

Men snälla, på vilket sätt är det att ha för bråttom att skritta ute i skogen, småtrava lite på vägarna, skogsrida helt enkelt med förhoppningsvis en lugn stallkompis så hästen lugnar sej ytterliggare, på vilket sätt är det att ha för bråttom och stressa fram? Vad är det för skillnad att göra det här och att gå brevid? Är man såpass lugn som ryttare så tycker inte jag det spelar någon roll. Visst är man rädd för att ramla av så ska man nog inte rida den heller, då ska man hålla sej på marken men om man är lika trygg på marken som på ryggen så ser inte jag skillnaden iallafall. Man påverkar hästen oerhört mycket mer än vad man tror från ryggen.

Att träna och jobba och arbeta hästen på banan har jag skrivit flera gånger nu att det kan vänta ett tag, att kraven kan vänta ett tag.

Du har fel i dina fetstilta antaganden.
Det räcker med taskigt underlag och ett träningspass för att sätta grunden till en hälta.
Hältor kommer bla av ren överbelastning.

Jag vet varför hältor kommer, faktiskt. Det jag reagerar på är att den får det av icke vårdslös ridningen, vårdslös ridning är för mej helt enkelt för snabb ansträning på underlag hästen inte är van vid även om det innebär lugnare tempo. Givetvis kan utrustning och allt det där spela in men jag bara utgår från att hästen har anpassade sadlar och utrustning, jag utgår inte från att folk bara slänger på hästen vad som helst och rider som tokar i skogen.

Det tar år att lära känna en häst och förstå de små signalerna (för de som ens har förmågan) någon månad är lite i sammanhanget och en del är årstidsbundet eller kräver att man har erfarenhet av situationen. Hur ska du någonsin kunna lära känna hästen om du tar det extremt försiktigt?
Jag behöver ju inte ta det extremt försiktigt alltid, vad jag menar är att man kanske inte skall rida på som vanligt den första tiden utan ta det lugnare (skogsridning etc). När jag köpt ny häst så har ivarje fall jag "skogsmulle" ridit hästen i ca 2 veckor innan jag börjar ställa några krav på högre samling. Nu menar jag för den delen INTE att hästen fått gå på framdelen, helt obalanserad! Sen beror det ju faktiskt oxå på hästens ålder, ju yngre häst, dessto längre tid har jag "skogsmullat".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 205
Senast: cewe
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 663
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka