Sv: Dolt fel?

Det har skrivits spaltmeter om detta i hart när alla hästtidningar. Att det är så oändligt vanligt att nya ägaren rider på hästen ledinflammationer och sedan hårdnackat vägrar att se sitt eget ansvar i det som skett.

Även om det funnits en förändring på plåtarna, men hästen verkligen fungerat bra på hemmaplan - hade du velat ta på dig någon skuld i det som skett då?

Förstår itne riktig vad du menar?! Hästen röntgades nu när jag tog den till klinik och var ren på alla plåtar. Men man konstaterade att hästen hade ledinflamationer.

Alltså får det ju anses helt belagt att det inte fanns något dolt fel.

Men OM det funnits förändringar som aldrig varit ett problem tidigare i hästens liv, hade du sett att du hade skuld i hästens ledinflammationer om den fått dylika med förändringar på plåtarna? Även om hästen fungerat helt perfekt under tidigare ryttare och också gått UA på en besiktning?

Men igen: ledinflammationen kan den ju inte haft vid köpet och besiktningen, då var den UA!! Menar du att hästen själv dolt inflammationerna för dig och veterinären?

Du skrev att du böt försäkringsbolag och att dom som tur är har betalt. Då kan det ju knappast gå som dolt fel. Vi vet ju alla hur det är med försäkringsbolag om dom "anat ugglor i mossen" så hade dom INTE betalat utan hävdat att felet fanns vid köpet. Så som de andra skrivit så får du nog se över dina ridrutiner!

Ja, självklart så har jag ridit hästen efter det att jag tagit hem den! Den fick vila en dag sen red jag. Hur länge menar du att man skall vänta med att rida sin nya häst?

Hon menar nog inte att du ska vänta att rida, men det är en bra idé att börja med att skritta en vecka och sen långsamt trappa igång.

Som Fiorano och Mia R är inne på så har majoriteten av ridsportfolk alldeles för bråttom.
Det behövs inga jätteförändringar för att det ska skapa problem hos hästen.
Det kan räcka med byte av underlag, fråga ridskolorna hur vanligt det är med hälta efter byte av ridhusbotten.

Jag har själv aldrig lyckats rida någon av mina hästar halta, inte under de 25 år jag hållt på.
Däremot lånade jag ut min ögonsten, på tre månader var hon halt på alla fyra och hade kraftigt inflammerad muskulatur hela överlinjen.
Det handlade inte om några dolda fel, hon hade aldrig varit halt, sjuk eller skadad.
Vad var skillnaden?
Troligen att jag aldrig rider mina hästar på bana mer än tre gånger i veckan och därutöver varierar med hoppning, löshoppnin, skogsritt, tömkörning och vila.
Fodervärden red på bana 5-7 dagar i veckan och hade en hovslagare som tog för mycket på trakterna.
Thats it.

Tyvärr kan det ju oxå vara så att hästen blivit behandlad med Butta eller ngt annat antiinflammatoriskt inför försäljning. Hästen kan då vara ren vid bes men sedan efter en tids ridning åter får inflammation när ingen medicin gives. Tog du något blodprov?

Det är inte ett dugg osannolikt. Tyvärr väldigt vanligt.

Men om hästen faktiskt är helt fri från minsta tacken på början till överansträngning, aldrig haft problem. Då måste man väl rida otroligt vårdslöst om man ska lyckas få till inflammationer båda bak på en månad.

Okej om hästen får känningar kanske i nåt framben eller så men båda bak har jag aldrig hört. I ett framben eller två så hade jag inte tyckt det var konstigt men båda bak på en frisk häst på en månad utan vårdslös ridning och utan reaktioner på frambenen, det låter osannolikt.

Senast ändrad av en moderator:

Men jag tror inte att man ska se det rakt av som vårdslöshet, men när man köper en ny häst så är det mycket som förändras för hästen. Den byter miljö och få nya kompisar, sparkskador som vi inte ser och som hästen inte visar kan vara en orsak. Ny utrustning, nytt ridstil för hästen är bland de största orsakerna till att hästen får ledproblem hos ny ägare samt nytt underlag inte att förglömma.

Men om hästen faktiskt är helt fri från minsta tacken på början till överansträngning, aldrig haft problem. Då måste man väl rida otroligt vårdslöst om man ska lyckas få till inflammationer båda bak på en månad.

Okej om hästen får känningar kanske i nåt framben eller så men båda bak har jag aldrig hört. I ett framben eller två så hade jag inte tyckt det var konstigt men båda bak på en frisk häst på en månad utan vårdslös ridning och utan reaktioner på frambenen, det låter osannolikt.

Inte ett dugg märkligt eller osannolikt.
Att det är ett benpar istället för bara ett ben gör att det känns ännu mer troligt.

Kroppar, oavsett om det är häst/hund/människa, kan reagera på stört över en förändring.
Tar man det inte lugnt vid känningar utvecklas lätt ett inflammatoriskt tillstånd inom ett par dagar.
Tyvärr har många djur svårt att förmedla när de börjar känna obehag.

Men jag tror inte att man ska se det rakt av som vårdslöshet, men när man köper en ny häst så är det mycket som förändras för hästen. Den byter miljö och få nya kompisar, sparkskador som vi inte ser och som hästen inte visar kan vara en orsak. Ny utrustning, nytt ridstil för hästen är bland de största orsakerna till att hästen får ledproblem hos ny ägare samt nytt underlag inte att förglömma.

Jo jag vet att nya hästar ofta får lite småfel i början av nya underlaget och nya ryttaren, jag rider inte ens på för fullt vid stallbyten pga att jag vill vänja hästen vid det nya underlaget och då har jag endå haft honom i många år nu.

Men just inflammationer bak brukar vara till föjld av ont någon annanstans väl, som ryggen eller att den avlastar nåt fram. Men inflammationer bara bak utan några andra problem, det tycker jag är konstigt.

Inte ett dugg märkligt eller osannolikt.
Att det är ett benpar istället för bara ett ben gör att det känns ännu mer troligt.

Vad jag lärt mej om inflammationer bak är att det ofta börjar där fram och hästen avlastar, ev ont i ryggen som gör att den får problem bak. Men enbart inflammationer bak utan några andra som helst problem, utan avlastning eller så, det tycker jag är konstigt av det jag lärt mej iallafall.

Nu vet jag inte om det var knän/haser/kotor hästen fått inflammationen i men av det jag lärt mej så beror dom oftast på att hästen avlastat nåt annat.

Fast nu när jag läste lite till i tråden står det att hästen va halt på höger fram också, det kan ju förklara lite mera då, att det kanske började där. Så glöm det jag skrev. Då är det inte så märkligt längre för mej.

Senast ändrad av en moderator:

Det gäller ju att vara säker på vad som kom först, hönan eller ägget.

En häst kan få ledproblem pga den har ont i ryggen, men den kan också få ont i ryggen pga ledproblem vilket bl a bakknä och has kan ge.

Kotledsinflammationer är i de flesta fall en sekundär skada, dvs det finns något annat problem man bör söka efter för att få bukt med frambens problematiken.

Kl

Dessutom är det ju så att eftersom hästen är ny så är det ganska troligt att man inte lika lätt upptäcker små förändringar som tex "lite stummare steg bak" eller "vill inte riktigt spåra i vänster galoppfattning" eller vad det nu kan vara. Saker som kanske hade resulterat i att man kollade upp det eller lät hästen ta det lugnt ett tag om ekipaget var väl sammansvetsat.

Ja, självklart så har jag ridit hästen efter det att jag tagit hem den! Den fick vila en dag sen red jag. Hur länge menar du att man skall vänta med att rida sin nya häst?

En dag?!! :eek:

Mina brukar få vila i en vecka utan att jag gör något alls med dem. Sedan går jag på promenader runt omgivningarna med dem en gång per dag i ca en vecka.
Sedan börjar jag rida.

En dag?!! :eek:

Mina brukar få vila i en vecka utan att jag gör något alls med dem. Sedan går jag på promenader runt omgivningarna med dem en gång per dag i ca en vecka.
Sedan börjar jag rida.

Jag håller inte med alls om att man måste vänta med ridningen så länge. Visst nu är alla hästar inte sånna som samlar på sej energi men väldigt många är det och att börja på ett nytt ställe att rida en häst med en väldig överskottsenergi är inte kul. Det kan skapa otroligt många onödiga konflikter i början.

Då är det betydligt bättre att börja motionera den lite lätt så fort det går så att inte energin stressar hästen ännu mera.

Förstår inte varför man inte skulle börja kunna rida en ny häst dagen efter. Iallafall inte om det är en normal häst. Sen pratar jag inte hårda dressyrpass men lätt motionsridning tror jag enbart är bra. Bättre att börja hantera och göra det man ska göra varje dag från början, då kommer hästen väldigt snabbt in i rutinerna. Lära känna hästen gör man endå.

Om hästen går direkt ut på bete så visst kan man vänta ett tag med ridningen om man vill även på en piggare häst utan att det behöver skapa problem.

Jag väntade 3-4 dagar att rida min häst, allt är nytt nya kompisar och rutiner. Då hade hon börjat vänja sig men det tog några veckor innan hon kände sig helt hemma. En dags vila är ganska lite i sammanhanget. Vi hade kul, i skogen med ganska mycket fart. Hon var van vid både farten och att ridas ute så där var det inga problem. kravlös ridning för att lära känna varandra och ha kul ihop. Och ridning varannan dag eller så.

En inflamation bak kan vara lätt att få fram. Det kan ju vara så enkelt att ts har ridi hästen i betydligt bättre form än förra ägarna och därmed har hästen fått högre belastning bak.

Man behöver absolut inte rida vårdslöst för att få fram inflamationer. Min har fått en nu - av vila. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 205
Senast: cewe
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 663
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka