Sv: Dolt fel?
Om du tror det räcker så har du otroligt fel, iallafall när det gäller dom hästar jag känner. Sen om du tror att överskottsenergi är lika med att hästen måste bocka och springa och ha sej så har du också otroligt fel. Det sätter sej psykiskt på många hästar och inte så mycket fysiskt.
"Du har otroligt fel...iallafall angående de hästar jag känner...?"

Jag tycker denna mening är otroligt komisk!
För uttalandet ovan skulle jag gärna vilja ha ett exempel. Annars har jag svårt att ta dina kommentarer på allvar.
Sedan undrar jag hur du menar att överskottsenergi sätter sig "psykiskt" på en häst och inte "fysiskt"? Skulle överskottsenergi vara någon slags sjukdom för att klassas som fysisk då eller hur menar du?? All överskottsenergi är psykisk och i fallet med nya hästar kan den mycket väl te sig som anspänning för den nya miljön.
Men det är klart, om du menar att sätta hästen på boxvila direkt när man kommer hem alternativt att få gå i en frimärksstor hage kan jag förstå att hästen får psykiska problem och att det kan tendera i diverse otrevliga upplevelser. Men det har ju inte med hanteringen i sig att göra utan att man inte har möjlighet alternativt struntar i att sörja för att hästen får en dräglig tillvaro och då har man enbart sig själv att skylla om hästen har överskottsenergi.
Och jag tycker det är oerhört mycket lättare att hantera en pigg och orolig häst från ryggen, inte kul att ha en stor häst som man riskerar bli påsprungen av. Sen förstår jag inte vad du träffat på för ridhästar som blivit så otroligt rädda och nervösa för lugna turer ute med hästkompisar, då är dete nog mer du som inte klarar av ridningen på kanske lite nervösa hästar. För det smittar otroligt om man hela tiden tänker på vad som kan hända och att hästen kan vara osäker osv, inte konstigt hästen blir nervös i den nya miljön då.
På vilket sätt skulle det vara lättare menar du? Ge gärna jämförande exempel.
Så om du skulle välja mellan risken att bli påsprungen och risken att bli avkastad så väljer du alltså risken att bli avkastad? Hur ofta blir du påsprungen av dina hästar? Kanske dags att börja träna lite ledarskapsövningar med dina hästar om det händer så pass ofta att du inte kan gå promenader utan att bli påsprungen...
Ditt uttalande talar för sig självt, dvs du verkar inte ha så mycket erfarenhet av olika typer av hästar då du inte ens träffat på hästar som blir mer nervösa av sällskap än utan exempelvis. Då kanske du heller inte bör uttala dig i frågan.
Jag förstår heller inte syftet med kommentaren om "orolighetssmitta", var det av rena upplysningsskäl du nämnde detta eller av något annat skäl?
Du verkar ha god erfarenhet av nervösa hästar, vilket jag inte tycker är ett dugg förvånande på något sätt...du skapar dem ju, av dina uttalanden att döma, själv.
Nu är det hästar vi pratar om, går inte att jämföra det där.
Och skillnaden skulle i det här fallet vara...ja vadå? Eller du kanske trodde att hästar inte har förmågan att känna osäkerhet eller rädsla? I så fall får jag hänvisa dig tillbaka till grundbok 1A i hästens sociala beteende och vad en välkänd flock och miljö betyder för en häst respektive vad en okänd miljö och okänd flock betyder för en häst.
Jo jag vet, människor låter hästar i bra kondition stå en eller två veckor på ett nytt ställe och tror det räcker att longera hästen lite så är överskottsenergin borta..visst. Inte konstigt att gamla ägare får samtal om att hästen inte alls är så lugn som ägarn påstod att den var, den har ju vilat och är pigg och har onödigt mycket energi.
Jo det kan jag förstå eftersom den gamla ägaren verkar vara urtypen som
skapar nervösa hästar pga ren okunskap... Det skulle nog inte ens ha blivit ett köp där för min del iallafall. Men som (o)tur är för nervös-häst-alstrande-människor och deras gelikar så finns det okunniga och godtrogna människor som köper sådana felhanterade hästar och sedan får sitt hästliv förstört.
Som sagt, det låter i mina öron som att du har lite för dåliga kunskaper i hästhantering för att överhuvudtaget uttala dig i denna fråga.
Jag blir fruktansvärt upprörd över människor som uppvisar en sådan total respektlöshet gentemot hästen som individ och sedan sitter och uttalar sig på ett spydigt och okunnigt sätt.