Sv: Dolt fel?

Jo ja vet, jag antar att ts kanske ridit hästen i såpass bra form att den fått problem bak pga överbelastningen. Jag bara antog att så inte riktigt var fallet kanske.

Om man ska få en helt och hållet frisk häst såpass kass som inflammationer i 3 ben på en månad, då kan man omöjligt ridit särskillt sunt, det krävs lite mera än normal ridning för det. Sen kan ju hästen vricka till det i hagen och sånt men det är en annan sak, om nu inte hästen helt enkelt inte håller för hagvistelse ens.

Du ska väl snarare vara glad för att det inte ses som ett dolt fel eftersom du då hade fått stå för kalaset själv eftersom du bytte försäkringsbolag. Hästen var ju frisk när du köpte den och då du godkände besiktnngen så hade du haft väldigt svårt för att ha något att komma med till den förra ägaren.

Ledinflamationer uppstår av överbelastning och det du ska göra är att se över din ridning, utrustning och övrigt, även underlag i hagar och dylikt för att se vad du kan göra för att hästen inte ska drabbas av det igen.

Ny ryttare, ny hovslagare, ny utrustning och nytt underlag är ofta som gjort för ledinflamationer. Man känner inte hästen och reagerar inte på de små signalerna på att något är fel och då är inflamationerna snart ett faktum.

Jo ja vet, jag antar att ts kanske ridit hästen i såpass bra form att den fått problem bak pga överbelastningen. Jag bara antog att så inte riktigt var fallet kanske.

Om man ska få en helt och hållet frisk häst såpass kass som inflammationer i 3 ben på en månad, då kan man omöjligt ridit särskillt sunt, det krävs lite mera än normal ridning för det. Sen kan ju hästen vricka till det i hagen och sånt men det är en annan sak, om nu inte hästen helt enkelt inte håller för hagvistelse ens.

Du har fel i dina fetstilta antaganden.
Det räcker med taskigt underlag och ett träningspass för att sätta grunden till en hälta.
Hältor kommer bla av ren överbelastning.
Överbelastning är något som kan komma på en dag, av att du gör/utsätts för något du inte är van vid (eller som är direkt vårdslöst/korkat).
När det gäller människor så känner vi när vi får ont och då vilar vi.
Eller gör som jag, kör på chansning till jag dragit på mig några benhinneinflammationer, eller som mitt syskon som fick hjärtsäcksinflammation.
När hästen känner de första symptomen så borde den också få vila men med facit på hand så sker inte detta, vi har ju bla bland halvbloden ett gigantiskt problem med halta hästar i Sverige.

Om folk bara skulle började bry sig om de små detaljerna skulle skulle vi troligen kunna reducera hältorna/ryggproblemen inom ridsporten med 70-80%.

Varför har folk så brått med nya hästar? Jag vet att man är ivrig och får hem en ny häst. Men varför tro att man ska sätta igång fullt med en gång. Rid hästen varannan dag, va ute och skritta, jobba backar för att inte förlora för mycket muskler. Låt hästen få bo in sej. Och vänja sej vid, dej, det nya och sen börja jobba allt eftersom. Ingen rider som sagt lika och du rider på ett helt annat sätt och belastar på ett annat sätt...
Det måste låtas vänja sej vid det lugnt även om man är otålig att komma igång...

När du nu sätter igång hästen efter vilan så börja långsamt som du borde gjort från början..
Sätt inte så mycket krav utan lär känna hästen först. DÅ gör den allt för dej sen...

Du har fel i dina fetstilta antaganden.
Det räcker med taskigt underlag och ett träningspass för att sätta grunden till en hälta.
Hältor kommer bla av ren överbelastning.
Överbelastning är något som kan komma på en dag, av att du gör/utsätts för något du inte är van vid (eller som är direkt vårdslöst/korkat).
När det gäller människor så känner vi när vi får ont och då vilar vi.
Eller gör som jag, kör på chansning till jag dragit på mig några benhinneinflammationer, eller som mitt syskon som fick hjärtsäcksinflammation.
När hästen känner de första symptomen så borde den också få vila men med facit på hand så sker inte detta, vi har ju bla bland halvbloden ett gigantiskt problem med halta hästar i Sverige.

Om folk bara skulle började bry sig om de små detaljerna skulle skulle vi troligen kunna reducera hältorna/ryggproblemen inom ridsporten med 70-80%.

:bow::bow:

Så sant, så sant..
Det är därför jag rider nya hästar endast varannan dag i början. För ev träningsvärk mm mm. och för att lära känna hästen mm. I bland rider jag 2 dagar och så vila i två dagar och så lungt dra igång ridningen..

Tror inte du inser hur lätt det är att få fram inflamationer.
Ts behöver som sagt inte alls rida vårdslöst eller "onormalt".

Jag håller inte med alls om att man måste vänta med ridningen så länge. Visst nu är alla hästar inte sånna som samlar på sej energi men väldigt många är det och att börja på ett nytt ställe att rida en häst med en väldig överskottsenergi är inte kul. Det kan skapa otroligt många onödiga konflikter i början.

Då är det betydligt bättre att börja motionera den lite lätt så fort det går så att inte energin stressar hästen ännu mera.

Förstår inte varför man inte skulle börja kunna rida en ny häst dagen efter. Iallafall inte om det är en normal häst. Sen pratar jag inte hårda dressyrpass men lätt motionsridning tror jag enbart är bra. Bättre att börja hantera och göra det man ska göra varje dag från början, då kommer hästen väldigt snabbt in i rutinerna. Lära känna hästen gör man endå.

Om hästen går direkt ut på bete så visst kan man vänta ett tag med ridningen om man vill även på en piggare häst utan att det behöver skapa problem.

Det är ryttaren som skapar konflikterna, inte eventuell överskottsenergi hos hästen! Är man orolig för överskottsenergi så kan man alltid longera innan man sitter upp så hästen får bralla av sig.

En osäker och orolig häst som har kommit till ett nytt ställe den inte hunnit bekanta sig med innebär betydlig mer risker än lite överskottsenergi. Energin kan man hantera om man är en normalbegåvad ryttare, däremot är osäkerhet hos en ny häst en ren chansning av ryttaren när denne hoppar upp innan hästen hunnit acklimatiserat sig. Du har inte en susning om hur hästen reagerar på olika saker i omgivningen innan du hunnit prova från marken (därför jag alltid går promenader i omgivningarna hemma innan jag sitter upp första gången, för att slippa obehagliga överraskningar). Jag tycker rent utsagt att det är oerhört respektlöst gentemot hästen att utsätta hästen för nytt stall, nya omgivningar, nya hästkompisar och ny ryttare på en och samma gång. Tänk dig själv om du skulle bli utsatt för ny skola/nytt jobb, ny stad, nya kompisar och ny familj på en och samma gång. Vem som helst skulle bli osäker av en sådan omställning.

Som någon annan skrev: "Så undrar folk varför de får problem med sina hästar..."
Ja, det behövs ju inget geni för att lista ut det...

Det är ryttaren som skapar konflikterna, inte eventuell överskottsenergi hos hästen! Är man orolig för överskottsenergi så kan man alltid longera innan man sitter upp så hästen får bralla av sig.
Om du tror det räcker så har du otroligt fel, iallafall när det gäller dom hästar jag känner. Sen om du tror att överskottsenergi är lika med att hästen måste bocka och springa och ha sej så har du också otroligt fel. Det sätter sej psykiskt på många hästar och inte så mycket fysiskt.

Du har inte en susning om hur hästen reagerar på olika saker i omgivningen innan du hunnit prova från marken (därför jag alltid går promenader i omgivningarna hemma innan jag sitter upp första gången, för att slippa obehagliga överraskningar). Jag tycker rent utsagt att det är oerhört respektlöst gentemot hästen att utsätta hästen för nytt stall, nya omgivningar, nya hästkompisar och ny ryttare på en och samma gång.
Och jag tycker det är oerhört mycket lättare att hantera en pigg och orolig häst från ryggen, inte kul att ha en stor häst som man riskerar bli påsprungen av. Sen förstår jag inte vad du träffat på för ridhästar som blivit så otroligt rädda och nervösa för lugna turer ute med hästkompisar, då är dete nog mer du som inte klarar av ridningen på kanske lite nervösa hästar. För det smittar otroligt om man hela tiden tänker på vad som kan hända och att hästen kan vara osäker osv, inte konstigt hästen blir nervös i den nya miljön då.

Tänk dig själv om du skulle bli utsatt för ny skola/nytt jobb, ny stad, nya kompisar och ny familj på en och samma gång. Vem som helst skulle bli osäker av en sådan omställning.
Nu är det hästar vi pratar om, går inte att jämföra det där.

Som någon annan skrev: "Så undrar folk varför de får problem med sina hästar..."
Ja, det behövs ju inget geni för att lista ut det...

Jo jag vet, människor låter hästar i bra kondition stå en eller två veckor på ett nytt ställe och tror det räcker att longera hästen lite så är överskottsenergin borta..visst. Inte konstigt att gamla ägare får samtal om att hästen inte alls är så lugn som ägarn påstod att den var, den har ju vilat och är pigg och har onödigt mycket energi.

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte du inser hur lätt det är att få fram inflamationer.
Ts behöver som sagt inte alls rida vårdslöst eller "onormalt".

När jag pratar om vårdslös ridning pratar inte jag om att vara ute och rejsa i skogen i full galopp. Jag tycker det är lika vårdslöst att rida för hårt på underlag hästen inte är van vid osv, helt enkelt inte vänja in hästen ordentligt innan man börjar rida den riktigt. Det är vårdslös ridning tycker jag, när man rider på som om hästen redan är van vid underlagen och allt annat som är nytt.

Om du tror det räcker så har du otroligt fel, iallafall när det gäller dom hästar jag känner. Sen om du tror att överskottsenergi är lika med att hästen måste bocka och springa och ha sej så har du också otroligt fel. Det sätter sej psykiskt på många hästar och inte så mycket fysiskt.

Det stavas hästhantering och anpassad foderstat.
Det finns många sätt, utöver ridning, att stimulera en häst trött på, fysiskt som mentalt.

Jo jag vet, människor låter hästar i bra kondition stå en eller två veckor på ett nytt ställe och tror det räcker att longera hästen lite så är överskottsenergin borta..visst. Inte konstigt att gamla ägare får samtal om att hästen inte alls är så lugn som ägarn påstod att den var, den har ju vilat och är pigg och har onödigt mycket energi.

Nu kan jag inte bevisa detta men min erfarenhet säger att av alla dem som får lydnadsproblem och istadiga hästar vid nyförvärv så har majoriteten haft för bråttom samtidigt som de är ruttna på hästhantering.

Nu kan jag inte bevisa detta men min erfarenhet säger att av alla dem som får lydnadsproblem och istadiga hästar vid nyförvärv så har majoriteten haft för bråttom samtidigt som de är ruttna på hästhantering.

Det är nog dåliga kunskaper som är värst inte exakt hur man sätter igång med att rida. Har man goda kunskaper kan man anpassa sig efter hästen oavsett om den får 1 dag eller 1 år att anpassa sig. Hur lång tid som behövs är dessutom väldigt individuellt. Vid stora förändringar för en häst som är känslig kan det ta lång tid och vid mindre för en häst som är mer världsvan så märks det knappt at hästen flyttat.

Det är nog dåliga kunskaper som är värst inte exakt hur man sätter igång med att rida. Har man goda kunskaper kan man anpassa sig efter hästen oavsett om den får 1 dag eller 1 år att anpassa sig. Hur lång tid som behövs är dessutom väldigt individuellt. Vid stora förändringar för en häst som är känslig kan det ta lång tid och vid mindre för en häst som är mer världsvan så märks det knappt at hästen flyttat.

Just och precis.

Så sant! Men jag tror nog ändå att man skall ta det extremt försiktigt med en ny häst, eftersom att man inte känner den helt fullt ut (som någon annan skrev) oftast är det så små signaler som man kanske inte helt uppfattar eftersom man inte känner varandra. Och varför ska man ha så bråttom?! Jag läste någonstans att det tar minst 1 månad för flocken att hitta sina nya rangordning om man släpper in en ny häst. Så med ny flock, rutiner, underlag, utrustning, ryttare osv så behöver man väl inte vara ett geni för att räkna ut vilken påfrestning man utsätter hästen för?!! Att då rida som om allt vá som vanligt....

"Du har otroligt fel...iallafall angående de hästar jag känner...?" :rofl:
Jag tycker denna mening är otroligt komisk!

För uttalandet ovan skulle jag gärna vilja ha ett exempel. Annars har jag svårt att ta dina kommentarer på allvar.
Sedan undrar jag hur du menar att överskottsenergi sätter sig "psykiskt" på en häst och inte "fysiskt"? Skulle överskottsenergi vara någon slags sjukdom för att klassas som fysisk då eller hur menar du?? All överskottsenergi är psykisk och i fallet med nya hästar kan den mycket väl te sig som anspänning för den nya miljön.
Men det är klart, om du menar att sätta hästen på boxvila direkt när man kommer hem alternativt att få gå i en frimärksstor hage kan jag förstå att hästen får psykiska problem och att det kan tendera i diverse otrevliga upplevelser. Men det har ju inte med hanteringen i sig att göra utan att man inte har möjlighet alternativt struntar i att sörja för att hästen får en dräglig tillvaro och då har man enbart sig själv att skylla om hästen har överskottsenergi.

Och jag tycker det är oerhört mycket lättare att hantera en pigg och orolig häst från ryggen, inte kul att ha en stor häst som man riskerar bli påsprungen av. Sen förstår jag inte vad du träffat på för ridhästar som blivit så otroligt rädda och nervösa för lugna turer ute med hästkompisar, då är dete nog mer du som inte klarar av ridningen på kanske lite nervösa hästar. För det smittar otroligt om man hela tiden tänker på vad som kan hända och att hästen kan vara osäker osv, inte konstigt hästen blir nervös i den nya miljön då.

På vilket sätt skulle det vara lättare menar du? Ge gärna jämförande exempel.
Så om du skulle välja mellan risken att bli påsprungen och risken att bli avkastad så väljer du alltså risken att bli avkastad? Hur ofta blir du påsprungen av dina hästar? Kanske dags att börja träna lite ledarskapsövningar med dina hästar om det händer så pass ofta att du inte kan gå promenader utan att bli påsprungen...
Ditt uttalande talar för sig självt, dvs du verkar inte ha så mycket erfarenhet av olika typer av hästar då du inte ens träffat på hästar som blir mer nervösa av sällskap än utan exempelvis. Då kanske du heller inte bör uttala dig i frågan.
Jag förstår heller inte syftet med kommentaren om "orolighetssmitta", var det av rena upplysningsskäl du nämnde detta eller av något annat skäl?
Du verkar ha god erfarenhet av nervösa hästar, vilket jag inte tycker är ett dugg förvånande på något sätt...du skapar dem ju, av dina uttalanden att döma, själv.

Nu är det hästar vi pratar om, går inte att jämföra det där.

Och skillnaden skulle i det här fallet vara...ja vadå? Eller du kanske trodde att hästar inte har förmågan att känna osäkerhet eller rädsla? I så fall får jag hänvisa dig tillbaka till grundbok 1A i hästens sociala beteende och vad en välkänd flock och miljö betyder för en häst respektive vad en okänd miljö och okänd flock betyder för en häst.

Jo det kan jag förstå eftersom den gamla ägaren verkar vara urtypen som skapar nervösa hästar pga ren okunskap... Det skulle nog inte ens ha blivit ett köp där för min del iallafall. Men som (o)tur är för nervös-häst-alstrande-människor och deras gelikar så finns det okunniga och godtrogna människor som köper sådana felhanterade hästar och sedan får sitt hästliv förstört.
Som sagt, det låter i mina öron som att du har lite för dåliga kunskaper i hästhantering för att överhuvudtaget uttala dig i denna fråga.

Jag blir fruktansvärt upprörd över människor som uppvisar en sådan total respektlöshet gentemot hästen som individ och sedan sitter och uttalar sig på ett spydigt och okunnigt sätt.

Så sant! Men jag tror nog ändå att man skall ta det extremt försiktigt med en ny häst, eftersom att man inte känner den helt fullt ut (som någon annan skrev) oftast är det så små signaler som man kanske inte helt uppfattar eftersom man inte känner varandra. Och varför ska man ha så bråttom?! Jag läste någonstans att det tar minst 1 månad för flocken att hitta sina nya rangordning om man släpper in en ny häst. Så med ny flock, rutiner, underlag, utrustning, ryttare osv så behöver man väl inte vara ett geni för att räkna ut vilken påfrestning man utsätter hästen för?!! Att då rida som om allt vá som vanligt....

Det kan ta tid att hitta rangordning, eller gå på en gång, minst en månad är överdrivet, det kan gå på 2 minuter också, eller mindre. En självklar ledare kommer in och säger här bestämmer jag och sedan är det klart. Många hästar går dessutom i väldigt små flockar på 1-3 hästar och då är det mindre komplicerat. Hur svårt är det att göra upp om rangordningen om det är två hästar i hagen och den ena av naturen är högrangig och den andra låg?

Ny utrustning är inga större problem om den passar, den kan dessutom vara väldigt likartad, samma typ av sadel, bet etc. Visst kan det påverka men inte behöver man oroa sig för att byta från 1 3-delat tränsbett till ett annat.

Det tar år att lära känna en häst och förstå de små signalerna (för de som ens har förmågan) någon månad är lite i sammanhanget och en del är årstidsbundet eller kräver att man har erfarenhet av situationen. Hur ska du någonsin kunna lära känna hästen om du tar det extremt försiktigt?

Det kan ta tid att hitta rangordning, eller gå på en gång, minst en månad är överdrivet, det kan gå på 2 minuter också, eller mindre. En självklar ledare kommer in och säger här bestämmer jag och sedan är det klart. Många hästar går dessutom i väldigt små flockar på 1-3 hästar och då är det mindre komplicerat. Hur svårt är det att göra upp om rangordningen om det är två hästar i hagen och den ena av naturen är högrangig och den andra låg?

Ny utrustning är inga större problem om den passar, den kan dessutom vara väldigt likartad, samma typ av sadel, bet etc. Visst kan det påverka men inte behöver man oroa sig för att byta från 1 3-delat tränsbett till ett annat.

Det tar år att lära känna en häst och förstå de små signalerna (för de som ens har förmågan) någon månad är lite i sammanhanget och en del är årstidsbundet eller kräver att man har erfarenhet av situationen. Hur ska du någonsin kunna lära känna hästen om du tar det extremt försiktigt?

Så är det men med mina mått mätt är hästhantering och känsla för att läsa hästar en ganska sällsynt gåva bland den stora massan.
Kunskapen att matcha in rätt utrustning, ex sadel, efter häst och inte bara ryttare är också sällsynt.
En sadel som inte ligger väl kan vara nog för att på kort tid orsaka hältor/ryggproblem.
Enligt min erfarenhet är det vanligt, väldigt vanligt, att ryttare får problem i början när de köpt ny häst.
Hästar som går rätt över, hästar som måste ledas med kedja under haka eller i mun, hästar som inte går att fånga i hagen eller vägrar gå från stallplan är vardagsmat.
Därför är mitt generella råd till kreti och pleti: ta det lugnt och lär känna din häst i lugn och ro.
Handhavandeproblemen jag exempliferade ovan är ett tecken på att sadeln bör hänga i sadelkammaren ett tag till.

Det är en fördel om hästägare kan identifera om hästens beteende grundar sig i taskigt ledarskap eller smärta.

Senast ändrad:

Men det är rätt taskig attityd att utgå från att alla är okunniga, dessutom skjuter bara råd i stil med att att ta det extremlugnt upp problemen. I och för sig är detta lovvärt, att vänta med att plåga hästen men då är det ett bra mycket bättre råd att inte skaffa häst över huvudtaget. Kan man inte skilja på smärta och dåligt ledarskap vecka ett så kan man inte det vecka tio heller och det samma gäller utrustningen den blir inte bättre avpassad för man väntar.

Det är bra att folk tar det lugnt en tid, men knappast för att de troligen har dålig utrustning, inte kan hantera hästen eller inte har kunskap att tolka hästens signaler. Har man den typen av problem är det bra mycket bättre att söka hjälp än att ta det lugnt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 205
Senast: cewe
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 663
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka