Dominant hingst. Blev det bättre som valack?

eldkyss

Trådstartare
Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är att kastrera honom nu i höst men tankarna går fram och tillbaks att det inte är någon garanti att han kommer bli så mycket annorlunda i och med att han är 6 år gammal.

Tar gärna emot andras erfarenheter om att kastrera i sen ålder. Är risken stor att det inte kommer att bli bättre?
 
Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är att kastrera honom nu i höst men tankarna går fram och tillbaks att det inte är någon garanti att han kommer bli så mycket annorlunda i och med att han är 6 år gammal.

Tar gärna emot andras erfarenheter om att kastrera i sen ålder. Är risken stor att det inte kommer att bli bättre?
Det är inte alla hingstar som kan gå i hage med valack. Vill du att din häst ska kunna ha sällskap behöver du nog kastrera honom. Tycker inte 6 år är särskilt sent.
 
Min stallägare kastrerade sin hingst vid 6-7 års ålder, då hade han också betäckt. Han kunde inte gå med ston direkt men sen var han som vilken valack som helst och dessutom kunde gå med ston utan problem.
 
Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är att kastrera honom nu i höst men tankarna går fram och tillbaks att det inte är någon garanti att han kommer bli så mycket annorlunda i och med att han är 6 år gammal.

Tar gärna emot andras erfarenheter om att kastrera i sen ålder. Är risken stor att det inte kommer att bli bättre?
Vi har två relativt sent kastrerade valacker, en som nu är 9 och kastrerades som femåring och en som är 7 och kastrerades nu i år. Den äldre av dem hade vi ett misslyckat ihopsläpp med när han var relativt nykastrerad och skulle släppas in i flock. Han slogs på liv och död med en av de andra valackerna (också sent kastrerad) och det blev inte alls bra. Men det funkade fint i annan flock ett par månader senare och sedan dess har han funkat med de han gått ihop med. I dagsläget går han ihop med vår tredje valack (6 år, tidigt kastrerad). 7-åringen går fortfarande i egen hage efter kastreringen, men tanken är att släppa ihop alla tre om någon månad. Såhär långt har 7-åringen efter sin kastrering blivit lugnare och mer "nedtonad" i allt, han träffar de båda andra i stallet såklart och har möjlighet att hälsa och klia över boxväggen. Går också i hagen bredvid dem på dagarna, så vi räknar med ett relativt lugnt ihopsläpp. Jag hade inte vågat släppa ihop så länge han var hingst.
 
Det brukar gå fint enligt min erfarenhet men låt det ta ett par veckor efter kastreringen före ihopsläpp så brukar dom ha lugnat ner sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 168
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 203
Senast: Acto
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 123
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 918
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp