Bukefalos 28 år!

Dominant, otrevligt sto

Sv: Dominant, otrevligt sto

Munkpeppar som första alternativ, sedan har jag hört att dom kan lugna sig av magnesium. Dock inte fungerat på mitt sto. Valerina & munkpeppar i kombination ger lite lättnad i humöret. Det finns örtbutiker på nätet där du kan köpa det per kg.
Men gör som sagt en ordentlig hormonutredning, för skulle hon ha brist så krävs starkare saker än munkpeppar.
Har ett sto med humör & som får för sig massa saker, dock inte så hemsk som din tycks var. Vi tog ett föl på denn dam,& det hjälpte ingenting. Nu är hon som vanligt igen..........................

Lycka till iaf................................dessa fruntimmer alltså...........*ler*
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

En till som röstar för att undersöka cystor på äggstockar och hormoner. Hoppas du hittar en lösning på problemet. Inte kul situation. Skickar styrke kramar.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Tänkte direkt på mitt ena sto då jag såg rubriken.

Men detta är värre.

Tycker för allas säkerhet att du bör ta bort henne.
Om inte ens du kan ta på hennes juver, eller som du själv skrev få rengöra ett ev sår, då är hon ju inte pålitlig när det gäller dej heller och du har haft henne minst 2 år(?).
Låter inte direkt som att nåt lugnande skulle hjälpa heller då...

Det är ju ohållbart att inte kunna göra vardagliga visitationer utan att riskera att åka på en spark.

Mitt sto kom till mej för ca 4 år sen nu. Det va hon som valde mej av någon anledning, dock inte utan duster längre fram.
Hennes far är inte riktigt sund i temperamentet vad jag hört så det kan ha en liten del i hennes humör.
Men något måste ha hänt henne i hennes yngre år.
Hon gillar inte att flera står utanför hennes box eller hage och tittar på henne.
Har kommit underfund med att hon kan få vara ifred om man gör utfall och
går till attack, så det va till att inte visa sej rädd i början. Fick ha en pinne/käpp som skydd/vapen i hagen.
Även vid arbete på volt kunde hon vända in och anfalla, men stannade som tur va pga pinnen.
Vägrade gå undan för tryck, sparkade eller gick till anfall.

Hon blir osäker och stressad när man står med henne och de andra hästarna är för nära.
Trots det så funka hon ok i hage med andra, hon är chefen men en dålig sådan.

Hon accepterar min familj, men bara sambon skulle få hantera henne då barnen är för små.
Hon tolererar nu att hovslagaren kommer, dock lyfter jag än på hennes bakhovar.

Lite skumt är att från ryggen är hon snäll, barnen ha kunnat rida henne (medans jag leder), sambon rider, en kompis ha ridit henne.

Hon har oxå haft två föl som inte alls ärvt hennes humör.
Men det va samma hingst båda gångerna och han har ett väldigt bra temperament som han nedärver.

Men, skulle hon inte tolererat att jag sköter henne på alla plan så hade jag tagit bort henne.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Ang teorierna om hormoner och pms - min pappas fru har en häst som mår väldigt dåligt när hon brunstar och är helt oridbar. Hon fick tipset om en snubbe som behandlar hormonbetingade problem med magneter. Jag vet, det låter helt hokus pokus, men tydligen har det gett resultat. Hästen har ett magnetpannband och en magnetgjord som hon har på sig vid brunst, och mår tydligen mycket bättre. Kanske värt ett försök?
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Just ja, kom ihåg nu att han kombinerade det med örter.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Missade att skriva om att jag kan inte säga att hennes dräktighet gjorde någon förändring.
Snarare att det backade lite i framstegen då hon skyddade första fölet.
Andra fölet gick bättre.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Man kan kastrera ston, tror dock inte att det är så brukligt i Sverige. I USA är det vanligt.
 
Sv: Dominant, otrevligt sto

Nej det behöver det inte göra alls!

Jag måste också säga att om min hade varit helt omöjlig att hantera för andra så hade jag nog funderat på om jag skulle ha henne kvar. Hon har också, utom av munkpepparen, blivit bättre med åren, tycker jag. Hennes mormor var väldigt svår som ung men en riktigt rar gosig märr som gammal. Hon förändrades sakta men säkert med åren. Min var värst som 4-5-åring och kanske upp till 7 men sen dess ser jag en långsam förändring. Nu är hon 10.
Jag har en stallplats där inte en massa olika människor hanterar hästarna, det skulle inte fungera med till exempel kollektivstall och en massa människor med olika kunskap och idéer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 611
Senast: liiinnea
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 310
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 579
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp