Dominikanska republiken?

Jag har varken varit på Sri Lanka eller i Vietnam, men är intresserad av att åka till båda länderna och det känns som att länderna har allt som folk älskar med Thailand, men utan massturism. Kan dock tänka mig att trafiken är lika galen som i Thailand och Indien och då hade jag inte velat hyra bil :D Priserna borde dock vara så bra att man kan hyra bil med chaufför för att ta sig runt.

Det som ifjol fick mig att välja bort Vietnam var att transfern för att komma ut till lite lugnare badorter (gillar inte att bo två veckor i en mångmiljonstad) var typ 5-6 timmar.
 
Jag har varken varit på Sri Lanka eller i Vietnam, men är intresserad av att åka till båda länderna och det känns som att länderna har allt som folk älskar med Thailand, men utan massturism. Kan dock tänka mig att trafiken är lika galen som i Thailand och Indien och då hade jag inte velat hyra bil :D Priserna borde dock vara så bra att man kan hyra bil med chaufför för att ta sig runt.

Det som ifjol fick mig att välja bort Vietnam var att transfern för att komma ut till lite lugnare badorter (gillar inte att bo två veckor i en mångmiljonstad) var typ 5-6 timmar.

Ja precis. Det känns som det är mer galen trafik och även om jag vet att många hyr typ moped i thailand så är det inte den sortens galenhet jag tror min mamma är ute efter ;) hon vill inte heller till de största städerna. Som sagt är naturen en av de viktigaste sakerna. På Azorerna hade vi hyrbil vissa delar av veckan och åkte även lite lokaltrafik.
 
Vi gav min mamma en resa i julklapp. Tanken va att hon kunde få åka till nåt ställe över sin födelsedag (i mars) men det är inte tvunget att va just då heller.

Vi har kikat lite på dominikanska republiken. Är det nån som varit där?

Det hon vill ha ut av resan är främst: Vacker natur, god mat och trevlig omgivning. Det får gärna finnas mycket att göra men då är det mest i vacker natur (eller kultur) delen det handlar om. Det är alltså ingen All inclusive hon vill åt.

Andra tips mottages tacksamt! Budgeten är hyfsad däremot vill hon nog inte ha Australien flygtid tror jag.
Thailand och Egypten är inte intressant, om det är "galen trafik" så är nog en förutsättning att det är hyfsat lätt att ta sig runt på andra sätt. Att sitta vid hotellet och bara åka på anordnade utflykter är inte hennes stil

Dominikanska åker man till om man är "resort people". Det låter inte som det passar din mamma. Vill ni ändå till Karibien kanske Mexico (yucatan), Kuba eller Barbados kan vara något. Dock har hela Karibien haft problem med sargassum, enorma sjok av sjögräs som lossar från Sargassohavet och landar på stränderna. Det ska dock ha minskat nu.

Kap Verde är för blåsigt för min smak. Om Afrika är ett alternativ, varför inte Zanzibar i kombination med safari.
 
Madeira är med på listan! Likadant La Gomera, värme är inte alls det viktigaste, det får gärna va värme men behöver inte va jättevarmt.
La Gomera är fint, men inte den där fantastiska naturupplevelsen som jag kan tänka mig att ex Costa Rica är.
Guatemala och Yucatan är :love: om man är naturintresserad, men iaf Guatemala är väl inget att rekommendera om hon ska resa själv.
 
Vi gav min mamma en resa i julklapp. Tanken va att hon kunde få åka till nåt ställe över sin födelsedag (i mars) men det är inte tvunget att va just då heller.

Vi har kikat lite på dominikanska republiken. Är det nån som varit där?

Det hon vill ha ut av resan är främst: Vacker natur, god mat och trevlig omgivning. Det får gärna finnas mycket att göra men då är det mest i vacker natur (eller kultur) delen det handlar om. Det är alltså ingen All inclusive hon vill åt.

Andra tips mottages tacksamt! Budgeten är hyfsad däremot vill hon nog inte ha Australien flygtid tror jag.
Thailand och Egypten är inte intressant, om det är "galen trafik" så är nog en förutsättning att det är hyfsat lätt att ta sig runt på andra sätt. Att sitta vid hotellet och bara åka på anordnade utflykter är inte hennes stil

Jag har varit i (på) Dominikanska republiken. Jag tror inte det passar din mamma, vi bodde på ett enormt hotellkomplex, det hade liksom egen milslång löparbana och 18 håls-golfbana och typ 10 restauranger. Allt var gated, inhägnat. Jag gick promenader på stranden men kom aldrig till stängslet för det var så långt bort. Rekommendationen var att inte lämna hotellområdet. Vi var helt utslitna när vi kom dit, min sambo hade dragit ena hälsenan drygt 3 mån innan och jag hade skött allt hemma, med hund, häst och barn plus jobbat. Så vi var helt ok med att bara hänga på hotellområdet och inte göra så mkt. Man fick ju inte klaustrofobi direkt. :D

Azorerna kanske kan vara nåt?
 
I och med att Vietnam kom upp så måste jag tipsa om Taiwan! Visst, flygningen är i längsta laget men OJ vilket land! Billig och fantastiskt god mat, och det är inga som helst problem med att gå igenom mitt i natten själv som tjej och naturen, OMG! Vi var ute i en by ca 30 min med buss från taipei som hette Wulao och det låg mitt i bergen med naturliga varma källor. Hela taiwan är fantastiskt vackert och det är hur lätt som helst att förflytta sig mellan de olika delarna på ön.. Hyra bil är inga konstigheter heller om man hellre gör det än att åka kollektivt (även om buss, tunnelabana och tåg är galet billigt=) )
 
Jag tror att vi fått ner det till ca följande
Costa rica
Madeira
Barbados

Taiwan låter fantastiskt. Inget jag kollat på alls men får nog göra det.

Jag hittade en halvplanerad resa till Costa rica med naturinriktining. Problemet med det är att min mamma vill gärna att jag följer med. Jag är ju kroniskt sjuk så jag orkar inte med tex långa vandringar eller dagsutflykter (om det inte går lugnt till) så även om det hade varit jättepraktiskt att kunna få guidat till parker och sånt så vill jag inte att mamma ska behöva avstå för att jag inte klarar det, nu gör det absolut inte mig någonting om mamma vill följa med på turerna och jag blir på hotellet nån dag, det kanske går att ordna. Lite orolig för att det blir superdupervarmt i Costa rica, min värk gillar värme, mitt huvud håller inte med ;)
 
Madeira är väldigt trevligt faktiskt. Vi var där för ett par veckor sedan och hade fantastiskt trevligt. Dramatisk natur och mycket blommor även i nov/december.
Det är dock mycket backar om man tycker om att gå, men eftersom många turister är äldre så finns det gott om bänkar och sådant i parker och möjlighet att åka tex tuktuks, mopedbilar och man kan tex åka bil till olika utsiktspunkter och när man väl är vid levadorna brukar de vara snälla att gå.
Val/delfinsafari var riktigt roligt. Temperaturen var helt perfekt i mitt tyckte. Som mild sommar. Sambon gick i kortärmat hela tiden och jag hade en vanlig tröja för kvällarna.
 
Är en karibienkryssning för tillrättalagt och "all inclusivt" med ordnade utflykter? Det finns ju många olika rutter och rederier att välja mellan, men min naturälskande mamma (som gillat t.ex. Azorerna, Madeira och La Gomera) ska åka på en veckas kryssning med landstigning i åtminstone Belize, Honduras och Mexico. Hon valde rutten enkom för naturen och kulturen i länderna man besöker.

På sådana utflykter har man ju resesällskap även dagar som du inte orkar vara med.
 
Är en karibienkryssning för tillrättalagt och "all inclusivt" med ordnade utflykter? Det finns ju många olika rutter och rederier att välja mellan, men min naturälskande mamma (som gillat t.ex. Azorerna, Madeira och La Gomera) ska åka på en veckas kryssning med landstigning i åtminstone Belize, Honduras och Mexico. Hon valde rutten enkom för naturen och kulturen i länderna man besöker.

På sådana utflykter har man ju resesällskap även dagar som du inte orkar vara med.

Mamma är rätt bra åksjuk på båt. Och det är just båt hon åkt runt halva världen så jag tror inte det är så intressant. Honduras verkar ju annars jättefint med!
 
Jag tänkte skriva att hon har nog varit i Senegal men det va min otroligt dåliga geografi som kickade in :angel:

Men! det är exakt sådana här uppgifter jag är ute efter.

Hur är det med Vietnam? jag har fått tipset om det flera gånger men sen vet jag liksom inte riktigt. Jag får inte grepp om resmålet på nåt vis. Sri Lanka verkar också jättefint

Sri Lanka är fantastiskt. Blandningen är som Indien och Thailand, bullrigt, hjärtligt, tropiskt och elefanter ute i trafiken. Vi bodde på sydvästkusten och gjorde dagsutflykter inåt landet eller någon resa på flera dagar till Yala National Park i söder. Simmae även med vilda havssköldpaddor i Hikkaduwa. Rekommenderar även Brief Garden nära Bentota, lite av en dold pärla.
 
Jag tror att vi fått ner det till ca följande
Costa rica
Madeira
Barbados

Taiwan låter fantastiskt. Inget jag kollat på alls men får nog göra det.

Jag hittade en halvplanerad resa till Costa rica med naturinriktining. Problemet med det är att min mamma vill gärna att jag följer med. Jag är ju kroniskt sjuk så jag orkar inte med tex långa vandringar eller dagsutflykter (om det inte går lugnt till) så även om det hade varit jättepraktiskt att kunna få guidat till parker och sånt så vill jag inte att mamma ska behöva avstå för att jag inte klarar det, nu gör det absolut inte mig någonting om mamma vill följa med på turerna och jag blir på hotellet nån dag, det kanske går att ordna. Lite orolig för att det blir superdupervarmt i Costa rica, min värk gillar värme, mitt huvud håller inte med ;)
Om pengar inte är ett problem, finns ett JÄTTEbra svenskt (!) företag, baserat i Costa Rica, som skräddarsyr resor helt efter önskemål - och ekonomi. Serendipity Adventures, de har jättebra referenser och är lätta att prata med, man får personlig kontakt på en gång, vilket är vad företaget bygger på. (Som du märker har jag själv planer på att resa med dem ;-) ) Kan rekommenderas!! Berätta vad ni vill göra så ordnar dom det.
 
Barbados helt underbart med fina stränder, saker att göra och inte farligt att gå ut själv på kvällarna
Var där för snart 20 år sedan och då låg vårat hotell mitt bland vanliga hus
 
Jag tror att vi fått ner det till ca följande
Costa rica
Madeira
Barbados

Taiwan låter fantastiskt. Inget jag kollat på alls men får nog göra det.

Jag hittade en halvplanerad resa till Costa rica med naturinriktining. Problemet med det är att min mamma vill gärna att jag följer med. Jag är ju kroniskt sjuk så jag orkar inte med tex långa vandringar eller dagsutflykter (om det inte går lugnt till) så även om det hade varit jättepraktiskt att kunna få guidat till parker och sånt så vill jag inte att mamma ska behöva avstå för att jag inte klarar det, nu gör det absolut inte mig någonting om mamma vill följa med på turerna och jag blir på hotellet nån dag, det kanske går att ordna. Lite orolig för att det blir superdupervarmt i Costa rica, min värk gillar värme, mitt huvud håller inte med ;)
Jag kommer att åka tillbaka till Costa Rica fler gånger. Är förtjust i Barbados med, men känner att jag blev mätt. Känns så exploaterat om man jämför. Och dyrt. Och mycket synliga vapen...
Tror inte du får problem med värmen. Själv har jag lätt att svimma om det blir för varmt/syrefattigt/torrt/fuktigt. ;) Där hade jag öht inga sådana tendenser. Mitt på dagen, inne på gatorna blir det varmt och tryckande, men är du i naturen eller vid en strand så kommer din kropp att älska det. :)
Maten är bra (och nästan uteslutande ekologisk), vattnet är rent och det finns massor att göra. Om man vill.
Costaricanerna är väldigt stolta över sitt land, och har stor kunskap om det. Där har vi mycket att lära.
Ha en fin resa
 
Jag vill tillägga att jag älskade Vietnam, även om det fanns misär och svårigheter. Men fantastisk mat, natur, kultur. Tyvärr ganska mycket ryska turister bitvis, men också riktigt härliga upplevelser.
 
Jag ramlade över en paketresa till Seychellerna. Någon som varit där? Det verkar fantastiskt fint men jag har en känsla av att många av dom där öarna kanske mest är dyka och strand inte så mycket mer?
 
Jag ramlade över en paketresa till Seychellerna. Någon som varit där? Det verkar fantastiskt fint men jag har en känsla av att många av dom där öarna kanske mest är dyka och strand inte så mycket mer?
Jag har seglat där, det var fantastiskt men jag har ingen erfarenhet av hotelliv på en specifik ö. Vi flög till Victoria via London, en natt på hotell och övertog båten och seglade i tre veckor med längre och kortare strandhugg för bunkring och sightseeing.

Annars är jag en stor älskare av Sri Lanka och hade nog satsat på det eller Cuba, ett ställe som jag hittills missat.
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 156
Äldre Nu behöver jag er hjälp :) Jag och min sambo vill åka utomlands till våren (Typ Maj?) men vi vet inte vart vi vill åka. Vi har inte...
Svar
4
· Visningar
773
Senast: fryckan
·
Kropp & Själ Eftersom jag redan hunnit planera ungefär varje timme av resan till island i maj så behöver jag nu satsa på vintersemestern 2016. Min...
2
Svar
20
· Visningar
1 617
Senast: Raderad medlem 68338
·
Äldre Det börjar bli hög tid för oss att boka bröllopsresan nu (gifte oss i höstas men det fanns inget roligt då) eftersom vi tänkte åka i maj...
Svar
19
· Visningar
1 352
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp