Sv: Dömmer vi ut för tidigt?
Heder åt en sån veterinär. Jag tycker det är tvärtom med alla jag sett att dom inte vågar ta upp frågan fast vi omkring hästen tycker att det är dags.
Jag har bara en kompis som tagit bort sitt sto ganska snabbt, alla andra har fått gått med behandlingar om och om igen och inget blir bättre. Lidande för alla. SEN tas hästen bort.
Men jag har bara sett smärttåliga isisar.
Min veterinär var oerhört tydlig när min ena islandshäst blev halt. Hästen fick först 10 dagar boxvila med smärtstillande. Sen röntgen. Det visade sig att det var lösa benbitar pga spatt. Leden blev inte förbenad utan det nya brosket sprängdes sönder istället. Hon fick ytterligare 6 v i sjukhagen. ( men hon smet till sin hagkompis och blev mycket gladare) Vet. tyckte det var OK och sa att det var bättre att hästen fick vara ute och ha en drägligare tillvaro. Ytterligare en röntgen. Ingen förändring. Då tog vet. över och nästan beordrade mig att avliva. Min vet. som har lång erfarenhet av islandshästar och spatt, såg ingen framtid för hästen. Det skulle bli ett långt lidande och kanske mer än ett års vila. Hästen var så halt att hon inte ville stödja på benet. Samtidigt så var det ju mitt eget beslut. Vet. hjälpte mig att kontakta trotjänaravlivning. Erbjöd sig att t.o.m. vara med vid avlivningen om jag ville. Det kändes bra att h*n var ärlig. Jag ringde dagen efter till trotjänaravlivningen. Veckan efter var hästen borta.
Man kanske kan tycka att det gick fort. Men om man sett röntgenplåtarna så skulle nog vem som helst ha gjort det samma som jag. Hästen hade fruktansvärt ont och var tydligt påverkad av smärtan. I vanliga fall så visade inte denna lilla häst egentligen hur hon mådde. Troligen hade hon gått med spattförändringar en längre tid utan att jag märkte det. Hon var lite avvisande i hagen. Ville inte komma fram utan man fick lura henne. Var rädd för sadeln ibland. Var hetsig att rida och var styv och ville inte gå undan för skänkel osv. Hade jag vartit mer uppmärksam hade jag nog kontaktat vet. tidigare. (blir arg på mig själv att jag inte är mer lyhörd ibland) Men hon visade ingen hälta i någon gångart. Klockren tölt. Hon travade i hagen och även under ryttare. Inte förrän hon blev halt riktigt, då visade hon för första gången grisepass. Då begrep jag att hon hade problem.
Heder åt en sån veterinär. Jag tycker det är tvärtom med alla jag sett att dom inte vågar ta upp frågan fast vi omkring hästen tycker att det är dags.
Jag har bara en kompis som tagit bort sitt sto ganska snabbt, alla andra har fått gått med behandlingar om och om igen och inget blir bättre. Lidande för alla. SEN tas hästen bort.
Men jag har bara sett smärttåliga isisar.