Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gissningsvis finns det ingen forskning på det och därmed ingen som riktigt kan svara på det, utan man brukar då avrådas från att använda det.Hur farligt är domosedan om man är gravid?
Men se till att ge den någon annanstans??? Vi ger aldrig våra hästar (på grund av karensen i vårt fall) i medel i boxarna som de kan åka dit i en dopingkontroll på, det är bara att ta ut den på gången, ta kläder du slänger i tvättmaskinen om du är livrädd och handskar på. Jag jobbade i travstall när jag var gravid, tillhörde att ge olika sorters medel inklusive domecedan dagligen i jobbet, normalt sett är den lilla, lilla dos man ger inte tillräcklig för de bieffekter johanna tar upp utan det handlar om långvarigt bruk. Om du nu inte lyckas få in allt i din egen mun då.Hatar att behöva ge detta till hästen då den ska skos bak, dessutom går det inte att ge sprutan under tungan heller hästen går inte med på det. Så är jobbigt varje gång hästen bara slänger med huvudet och hoppar undan jättekul att hålla på med sprutan och riskera att få det på sig. Och nej går inte att lära den den är över 20 år också. Undrar ändå om man är gravid om man inte alls får gå i närheten av hästen, det lämnar ju också medel kvar på hästen eller i boxen sen
Så det gör inget om man får det på sig i misstag även om man är gravid eller bör man hålla sig undan? Såklart använder man handskar oavsett men hästen slänger ju med huvudet det kan hamna på grimman etc.Men se till att ge den någon annanstans??? Vi ger aldrig våra hästar (på grund av karensen i vårt fall) i medel i boxarna som de kan åka dit i en dopingkontroll på, det är bara att ta ut den på gången, ta kläder du slänger i tvättmaskinen om du är livrädd och handskar på. Jag jobbade i travstall när jag var gravid, tillhörde att ge olika sorters medel inklusive domecedan dagligen i jobbet, normalt sett är den lilla, lilla dos man ger inte tillräcklig för de bieffekter johanna tar upp utan det handlar om långvarigt bruk. Om du nu inte lyckas få in allt i din egen mun då.
Jag använder aldrig handskar, har aldrig någonsin hänt att jag fått på mig något, hästen kan spotta ut absolut men det hamnar ju på golvet i så fall. Låt någon som är van att spruta spruta annars, hovslagaren kan väl hjälpa till med det? Tar ju typ max tio minuter innan det verkar och då kan hen väl börja med framhovarna om det var bak det var problem? Ingen kan ju garantera något men det står ju vid långvarigt bruk.Så det gör inget om man får det på sig i misstag även om man är gravid eller bör man hålla sig undan? Såklart använder man handskar oavsett men hästen slänger ju med huvudet det kan hamna på grimman etc.
Nej, småstänk på huden lär inte göra någon som helst skada. Ha långärmat/skyddsglasögon om du är orolig för stänk. Liknande preparat, dexmedetomidin, används för sedering av småbarn tex.Så det gör inget om man får det på sig i misstag även om man är gravid eller bör man hålla sig undan? Såklart använder man handskar oavsett men hästen slänger ju med huvudet det kan hamna på grimman etc.
Finns det inte någon annan som kan hjälpa dig att ge under tiden du är gravid om det känns bättre? Jag undvek själv att hantera alla sorters medel till hästarna när jag var gravid för det kändes bäst för mig men det kräver ju att man har ngn som kan hjälpaSå det gör inget om man får det på sig i misstag även om man är gravid eller bör man hålla sig undan? Såklart använder man handskar oavsett men hästen slänger ju med huvudet det kan hamna på grimman etc.
Jag använder aldrig handskar, har aldrig någonsin hänt att jag fått på mig något, hästen kan spotta ut absolut men det hamnar ju på golvet i så fall. Låt någon som är van att spruta spruta annars, hovslagaren kan väl hjälpa till med det? Tar ju typ max tio minuter innan det verkar och då kan hen väl börja med framhovarna om det var bak det var problem? Ingen kan ju garantera något men det står ju vid långvarigt bruk.
Våra blir rätt dåsiga ganska direkt. Tillräckligt för att börja med dem.Jag har aldrig varit med om att det börjar verka efter 10 minuter, 30 minuter på de hästarna det går snabbast, vissa nästan en timme.
Fast hästar är väldigt olika, precis som vi. Vissa reagerar snabbt medans vissa tar det längre tid på..av många olika orsaker. Man får helt enkelt lära känna sin egen häst.Jag har aldrig varit med om att det börjar verka efter 10 minuter, 30 minuter på de hästarna det går snabbast, vissa nästan en timme.
Fast hästar är väldigt olika, precis som vi. Vissa reagerar snabbt medans vissa tar det längre tid på..av många olika orsaker. Man får helt enkelt lära känna sin egen häst.
Som sagt, hästar är olika och påverkas olika och det gäller att lära känna sin egen häst i det läget så man kan planera. Man får testa sig fram och tillslut ser man vad som fungerar bäst. Väldigt mycket beror ju också på hur hästens sinnesstämning är när den får det, det spelar en hel del roll hur smidigt och fort det går.Ja, men på 20+ hästar jag använt Domosedan gel (injektion går såklart snabbare) på har jag aldrig varit med om att det räckt med 10 min, även om det säkert går så snabbt på enstaka hästar. Jag menar bara att man kan inte räkna med att det räcker att vänta tills hovslagaren är på plats om denne inte har räknat in det i sitt schema.
Sedan beror det ju lite på hur hästen är under skoningen för övrigt, vissa går bra att börja fram innan det börjar verka men om hästen börjar stressa upp sig litegrann av själva hovslagarsituationen kan det vara så att medlet inte tar alls, helst ska de stå lugnt, tyst och mörkt efter att man gett.
Då har ju ts två val. 1 skita i att be hovslagaren försöka för att det tar för lång tid (aldrig drabbat oss trots att vi nog har domesedan på alla nya hästar i stallet, brukar gå väldigt snabbt, de flesta är betydligt mycket lugnare efter 10 minuter) och därmed strunta i att sko eftersom många hovslagare gett upp. Eller 2. Ge det själv (om hon nu inte har någon annan som kan göra det vilket verkar vara omöjligt).Ja, men på 20+ hästar jag använt Domosedan gel (injektion går såklart snabbare) på har jag aldrig varit med om att det räckt med 10 min, även om det säkert går så snabbt på enstaka hästar. Jag menar bara att man kan inte räkna med att det räcker att vänta tills hovslagaren är på plats om denne inte har räknat in det i sitt schema.
Sedan beror det ju lite på hur hästen är under skoningen för övrigt, vissa går bra att börja fram innan det börjar verka men om hästen börjar stressa upp sig litegrann av själva hovslagarsituationen kan det vara så att medlet inte tar alls, helst ska de stå lugnt, tyst och mörkt efter att man gett.
Har du provat tipsen du fick att ge det mot kindslemhinnan istället för under tungan?Hatar att behöva ge detta till hästen då den ska skos bak, dessutom går det inte att ge sprutan under tungan heller hästen går inte med på det. Så är jobbigt varje gång hästen bara slänger med huvudet och hoppar undan jättekul att hålla på med sprutan och riskera att få det på sig. Och nej går inte att lära den den är över 20 år också. Undrar ändå om man är gravid om man inte alls får gå i närheten av hästen, det lämnar ju också medel kvar på hästen eller i boxen sen