Bukefalos 30 år!

Ur FASS:
”Läkemedlet kan orsaka lokal hudirritation efter långvarig hudkontakt. Undvik kontakt med slemhinnor och hud. Skyddsutrustning i form av ogenomträngliga handskar ska användas för att förhindra hudkontakt. Eftersom sprutan kan vara indränkt med läkemedlet efter användningen, bör sprutan försiktigt återförslutas och på nytt placeras i den yttre förpackningen för bortskaffning. I händelse av exponering, skölj exponerad hud och/eller slemhinnor omedelbart och noggrant.

Undvik ögonkontakt och i händelse av oavsiktlig kontakt, skölj i riktligt med rent vatten. Om symptom uppstår, uppsök läkare.

Gravida kvinnor bör undvika kontakt med läkemedlet. Uterina kontraktioner och nedsatt blodtryck hos fostret kan uppträda efter systemisk exponering av detomidin.

I händelse av oavsiktligt oralt intag eller långvarig kontakt med slemhinnor, uppsök läkare och visa bipacksedeln.KÖR INTE BIL, eftersom sedering och blodtrycksförändringar kan förekomma.

Till läkaren: Detomidin är en alfa-2-adrenoceptoragonist som endast är avsedd för användning på djur. Rapporterade symptom efter ofrivillig human exponering omfattar sömnighet, lågt blodtryck, högt blodtryck, bradykardi, stickningar, domning, smärta, huvudvärk, dåsighet, dilaterade pupiller och kräkningar. Behandlingen bör vara understödjande med lämplig intensivbehandling.”

Domosedan är FARLIGT för människa, och varningen om att ha på handskar är där av en anledning… är du gravid så be någon annan hantera läkemedlet. Inte värt risken.

Hatar att behöva ge detta till hästen då den ska skos bak, dessutom går det inte att ge sprutan under tungan heller hästen går inte med på det. Så är jobbigt varje gång hästen bara slänger med huvudet och hoppar undan jättekul att hålla på med sprutan och riskera att få det på sig. Och nej går inte att lära den den är över 20 år också. Undrar ändå om man är gravid om man inte alls får gå i närheten av hästen, det lämnar ju också medel kvar på hästen eller i boxen sen

Hatar att behöva ge detta till hästen då den ska skos bak, dessutom går det inte att ge sprutan under tungan heller hästen går inte med på det. Så är jobbigt varje gång hästen bara slänger med huvudet och hoppar undan jättekul att hålla på med sprutan och riskera att få det på sig. Och nej går inte att lära den den är över 20 år också. Undrar ändå om man är gravid om man inte alls får gå i närheten av hästen, det lämnar ju också medel kvar på hästen eller i boxen sen
Men se till att ge den någon annanstans??? Vi ger aldrig våra hästar (på grund av karensen i vårt fall) i medel i boxarna som de kan åka dit i en dopingkontroll på, det är bara att ta ut den på gången, ta kläder du slänger i tvättmaskinen om du är livrädd och handskar på. Jag jobbade i travstall när jag var gravid, tillhörde att ge olika sorters medel inklusive domecedan dagligen i jobbet, normalt sett är den lilla, lilla dos man ger inte tillräcklig för de bieffekter johanna tar upp utan det handlar om långvarigt bruk. Om du nu inte lyckas få in allt i din egen mun då.

Men se till att ge den någon annanstans??? Vi ger aldrig våra hästar (på grund av karensen i vårt fall) i medel i boxarna som de kan åka dit i en dopingkontroll på, det är bara att ta ut den på gången, ta kläder du slänger i tvättmaskinen om du är livrädd och handskar på. Jag jobbade i travstall när jag var gravid, tillhörde att ge olika sorters medel inklusive domecedan dagligen i jobbet, normalt sett är den lilla, lilla dos man ger inte tillräcklig för de bieffekter johanna tar upp utan det handlar om långvarigt bruk. Om du nu inte lyckas få in allt i din egen mun då.
Så det gör inget om man får det på sig i misstag även om man är gravid eller bör man hålla sig undan? Såklart använder man handskar oavsett men hästen slänger ju med huvudet det kan hamna på grimman etc.

Så det gör inget om man får det på sig i misstag även om man är gravid eller bör man hålla sig undan? Såklart använder man handskar oavsett men hästen slänger ju med huvudet det kan hamna på grimman etc.
Jag använder aldrig handskar, har aldrig någonsin hänt att jag fått på mig något, hästen kan spotta ut absolut men det hamnar ju på golvet i så fall. Låt någon som är van att spruta spruta annars, hovslagaren kan väl hjälpa till med det? Tar ju typ max tio minuter innan det verkar och då kan hen väl börja med framhovarna om det var bak det var problem? Ingen kan ju garantera något men det står ju vid långvarigt bruk.

Nej, småstänk på huden lär inte göra någon som helst skada. Ha långärmat/skyddsglasögon om du är orolig för stänk. Liknande preparat, dexmedetomidin, används för sedering av småbarn tex.

Finns det inte någon annan som kan hjälpa dig att ge under tiden du är gravid om det känns bättre? Jag undvek själv att hantera alla sorters medel till hästarna när jag var gravid för det kändes bäst för mig men det kräver ju att man har ngn som kan hjälpa 🙂

Jag använder aldrig handskar, har aldrig någonsin hänt att jag fått på mig något, hästen kan spotta ut absolut men det hamnar ju på golvet i så fall. Låt någon som är van att spruta spruta annars, hovslagaren kan väl hjälpa till med det? Tar ju typ max tio minuter innan det verkar och då kan hen väl börja med framhovarna om det var bak det var problem? Ingen kan ju garantera något men det står ju vid långvarigt bruk.

Jag har aldrig varit med om att det börjar verka efter 10 minuter, 30 minuter på de hästarna det går snabbast, vissa nästan en timme.

Användarsäkerhetsvarningarna finns där av en anledning. Eftersom det står att man ska använda handskar så har man bedömt att risken för upptag genom huden är stor, dvs det kan ge systemisk exponering i så pass hög grad att man kan uppvisa symtom. Eftersom en gravid kvinna då kan få livmodersammandragningar och ge blodtryckssänkningar hos fostret ska gravida kvinnor undvika att få läkemedlet på sig. Det helt säkra sättet är att inte hantera det. Skulle man ändå få lite stänk/spill så ska man naturligtvis tvätta bort det omedelbart. Problemet är väl att man kanske inte märker att man fått det på sig.

Jag har aldrig varit med om att det börjar verka efter 10 minuter, 30 minuter på de hästarna det går snabbast, vissa nästan en timme.
Fast hästar är väldigt olika, precis som vi. Vissa reagerar snabbt medans vissa tar det längre tid på..av många olika orsaker. Man får helt enkelt lära känna sin egen häst.

Fast hästar är väldigt olika, precis som vi. Vissa reagerar snabbt medans vissa tar det längre tid på..av många olika orsaker. Man får helt enkelt lära känna sin egen häst.

Ja, men på 20+ hästar jag använt Domosedan gel (injektion går såklart snabbare) på har jag aldrig varit med om att det räckt med 10 min, även om det säkert går så snabbt på enstaka hästar. Jag menar bara att man kan inte räkna med att det räcker att vänta tills hovslagaren är på plats om denne inte har räknat in det i sitt schema.

Sedan beror det ju lite på hur hästen är under skoningen för övrigt, vissa går bra att börja fram innan det börjar verka men om hästen börjar stressa upp sig litegrann av själva hovslagarsituationen kan det vara så att medlet inte tar alls, helst ska de stå lugnt, tyst och mörkt efter att man gett.

Ja, men på 20+ hästar jag använt Domosedan gel (injektion går såklart snabbare) på har jag aldrig varit med om att det räckt med 10 min, även om det säkert går så snabbt på enstaka hästar. Jag menar bara att man kan inte räkna med att det räcker att vänta tills hovslagaren är på plats om denne inte har räknat in det i sitt schema.

Sedan beror det ju lite på hur hästen är under skoningen för övrigt, vissa går bra att börja fram innan det börjar verka men om hästen börjar stressa upp sig litegrann av själva hovslagarsituationen kan det vara så att medlet inte tar alls, helst ska de stå lugnt, tyst och mörkt efter att man gett.
Som sagt, hästar är olika och påverkas olika och det gäller att lära känna sin egen häst i det läget så man kan planera. Man får testa sig fram och tillslut ser man vad som fungerar bäst. Väldigt mycket beror ju också på hur hästens sinnesstämning är när den får det, det spelar en hel del roll hur smidigt och fort det går.

Då har ju ts två val. 1 skita i att be hovslagaren försöka för att det tar för lång tid (aldrig drabbat oss trots att vi nog har domesedan på alla nya hästar i stallet, brukar gå väldigt snabbt, de flesta är betydligt mycket lugnare efter 10 minuter) och därmed strunta i att sko eftersom många hovslagare gett upp. Eller 2. Ge det själv (om hon nu inte har någon annan som kan göra det vilket verkar vara omöjligt).

Hon skriver själv att fram går hyfsat att sko. Jag svarade utifrån det.

Har du provat tipsen du fick att ge det mot kindslemhinnan istället för under tungan?

Liknande trådar

• Lugnande
  • Kan trauma tränas bort?
  • Sönderhackad häck
  • Sten på stallplanen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat