Donationsregistret

Jag är med i donationsregistret och har varit registrerad i flera år. Tycker det är viktigt, vad ska jag göra med min kropp när jag är död liksom?
 
Jag har också hört att det varit en enorm tröst i sorgen för dem som förlorat en närstående, att deras organ kunnat rädda andra. Jag tror att det är en win-win även om det såklart kan kännas tudelat. Men människan blir inte mindre död för att man låter organen dö med denne.
 
Jag är positiv till donation så jag har registrerat mig.
Är med i Tobiasregistret och lämnar blod, är en helt makalöst bra människa helt enkelt.
 
KL Jag förstår inte hur man fungerar om man aktivt anmäler att man inte vill donera men samtidigt kan acceptera donation för sig själv eller närstående, vilken moral har man då?
Blodgivning är inte riktigt samma sak då det kan vara beroende på var man bor mm.
Gav blod ett antal gånger som yngre men hade ett i grunden lågt blodtryck vilket gjorde att jag tuppade av ett tag efter jag klivit av bussen. Hann nog ge 60% av vad jag fick 40 år senare när dom tog bort tjocktarm o mjälte på mig.
 
Självklart. Vad nytta har jag av organ när jag är död?
Har kortet i plånboken, vilket många här har.
 
@peter_lundin och andra:
Min sambo har anmält att han inte vill donera. Han känner att det är viktigt att han blir begravd hel när den dagen kommer och vill heller inget kremeras. Skulle det vara en familjemedlem som behöver något från honom just den dagen han går bort är det en annan sak säger han.
Kanske skulle han tänka om om han någon gång behöver ta emot ett organ, kanske inte.
Det är en sak att acceptera, jag vet ett par stycken i min närhet som inte vill bli donatorer när de går bort. De vill ha kroppen hel efter döden.
 
@peter_lundin och andra:
Min sambo har anmält att han inte vill donera. Han känner att det är viktigt att han blir begravd hel när den dagen kommer och vill heller inget kremeras. Skulle det vara en familjemedlem som behöver något från honom just den dagen han går bort är det en annan sak säger han.
Kanske skulle han tänka om om han någon gång behöver ta emot ett organ, kanske inte.
Det är en sak att acceptera, jag vet ett par stycken i min närhet som inte vill bli donatorer när de går bort. De vill ha kroppen hel efter döden.

Tja det är ju en privat sak och bara den som det rör kan ha några synpunkter på det.
 
@peter_lundin och andra:
Min sambo har anmält att han inte vill donera. Han känner att det är viktigt att han blir begravd hel när den dagen kommer och vill heller inget kremeras. Skulle det vara en familjemedlem som behöver något från honom just den dagen han går bort är det en annan sak säger han.
Kanske skulle han tänka om om han någon gång behöver ta emot ett organ, kanske inte.
Det är en sak att acceptera, jag vet ett par stycken i min närhet som inte vill bli donatorer när de går bort. De vill ha kroppen hel efter döden.
Ngt jag kan acceptera om det gäller hela vägen annars inte
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp