Doodles i ras-listan.

Något jag tycker verkar skilja pudel och papillon åt är rumsrenheten. Tycker det verkar väldigt vanligt att det är svårt att få papillon rumsrena medan jag bara har hört om någon enstaka pudel som har varit svår.
 
Smart sätt att se till att man är den enda som kan tjäna pengar...

Låter ju inte det minsta seriöst öht. Det är okej att avla på linjer du inte har koll på men inte avla på linjer du har koll på, är ju så bakvänt det bara kan bli.
Jag tänker som escodobe: att förhindra att andra än du själv avlar vidare är ett bra sätt att kunna fortsätta ta 50' för en valp.
 
Jag ser patienter med både låggradiga och höggradiga magproblem, hos båda raser.

En trygg individ utan onormalt hög integritet och utan hanteringsproblematik klara även jobbiga undersökningar hos veterinären utan att bli aggressiv, jag ser exempel på detta dagligen men också den andra sidan. Det är till exempel inte ovanligt att både pudlar och papillon behöver munkorg hos veterinären, bits i förebyggande syfte eller är väldigt rädda.
Aggressivitet har vi ju inte pratat om. Jag pratade om rädsla, och du med i grundinlägget. Min ena hund har pupiller stora som tefat när vi är hos veterinären, kan inte ta emot godis från personalen där. Noll aggressivitet. De kan göra precis vad de vill med henne. Vi röntgade tillomed armbågarna utan lugnande med mycket bra resultat, trots att de från början sa att det fanns typ ingen hund som klarade av det. Men jag stod på mig och fick rätt.

Men hon har erfarenhet av flera operationer, ena där smärtlindringen efteråt tyvärr var under all kritik, på nivån att hon inte kunde sova, stå, gå eller ligga ner. Och djursjukskötaren sa att hon bara var hög, tyvärr så stod jag inte på mig, för jag blev så chockad av att de direkt avfärdade mig, så det tog en dag till innan hon fick advekat smärtlindring. Så hon är livrädd. Men att börja bitas finns inte på hennes karta överhuvudtaget. För mig är det inte ett dugg konstigt att hon är rädd, jag hade varit mer förvånad om hon inte var det. Innan denna upplevelse var hon inte rädd. Sen har hon inget intresse i folk hon inte känner, men det är ju en annan femma.

Förra hunden däremot, men där upptäckte vi att om jag bara var 3 meter bort så var hon ursnäll. Så troligen så försvarade hon mig mot den "farliga veterinären".

Sen säger jag inte emot att dessa småhundar ofta har nära till bett och att det troligen ligger dålig avel bakom, men eftersom diskussionen började med mina hundar så...
 
Aggressivitet har vi ju inte pratat om. Jag pratade om rädsla, och du med i grundinlägget. Min ena hund har pupiller stora som tefat när vi är hos veterinären, kan inte ta emot godis från personalen där. Noll aggressivitet. De kan göra precis vad de vill med henne. Vi röntgade tillomed armbågarna utan lugnande med mycket bra resultat, trots att de från början sa att det fanns typ ingen hund som klarade av det. Men jag stod på mig och fick rätt.

Men hon har erfarenhet av flera operationer, ena där smärtlindringen efteråt tyvärr var under all kritik, på nivån att hon inte kunde sova, stå, gå eller ligga ner. Och djursjukskötaren sa att hon bara var hög, tyvärr så stod jag inte på mig, för jag blev så chockad av att de direkt avfärdade mig, så det tog en dag till innan hon fick advekat smärtlindring. Så hon är livrädd. Men att börja bitas finns inte på hennes karta överhuvudtaget. För mig är det inte ett dugg konstigt att hon är rädd, jag hade varit mer förvånad om hon inte var det. Innan denna upplevelse var hon inte rädd. Sen har hon inget intresse i folk hon inte känner, men det är ju en annan femma.

Förra hunden däremot, men där upptäckte vi att om jag bara var 3 meter bort så var hon ursnäll. Så troligen så försvarade hon mig mot den "farliga veterinären".

Sen säger jag inte emot att dessa småhundar ofta har nära till bett och att det troligen ligger dålig avel bakom, men eftersom diskussionen började med mina hundar så...
Aggression kommer oftast ur rädsla, särskilt den typen av aggression som de visar hos veterinären så det är ju relevant ur det perspektivet @Malibu_Stacy pratar om. Det är vanligt hos småhundar i min erfarenhet.
 
Det tar inte mer än någon minut att göra om man vet hur man gör, vilket min sambo gör. Han arbetar med photoshop professionellt :D
Ja det är verkligen små skillnader.
Upplever dock att pudeln har mer jakt i sig, men upptäckte att det var komplett omöjligt att hitta resultat på MH i form av spindel så det gav jag upp.
Det är för få som gjort MH för att en spindel ska kunna göras. Har för mig att det krävs 100 testade individer som är mellan 12-18 mån på ett år.
 
Bara nyfiken, tänker ni lika om multigenerations labradoodles? Är det lika "illa"? För det är ju en enorm skillnad på Fiffi pudel och Pelle labrador som är kära, och genomtänkt multigenerationsavel i många år och generationer, på hundar som är testade åt alla håll och kanter, där alla hundar ser ut och i de allra flesta fall är som man tänker sig en klassisk labradoodle, med "fleecepäls", där både föräldrar och farföräldrar är utbildade vård/skolhundar, där man kan följa generationer bakåt, där avelsdjur importeras. Där de har ambitionen att avla fram en frisk och sund hund.

Vår hunds föräldrar, mor/farföräldrar och mor/farfarsföräldrar och förmodligen längre än så har bra resultat på:
HD/AD-röntgen
Ögonlysning
Patella
PRA
DNA tester PRA, EIC, DM och VWD
De allergentestas också.
Uppfödaren har fött upp australian labradoodles i 10 år.

Givetvis möter vi många som ser henne och rynkar på näsan "en labradoodle, ja den är ju söt nu men du vet inte alls vad det är i den". Hm jo, hyfsat, och ffa vet jag att föräldrarna är friska. Jag har också varit väldigt tveksam på alla de här doodlarna ska tilläggas och är inte alls glad i alla dessa F1 med knäpp päls, jag kom in på labradoodle efter att jag var dagmatte till min hunds pappa och vi blev förälskade, och jag kommer utbilda henne till vårdhund om hon klarar lämplighetstesterna vid 1 år.

I teorin skulle jag inte se det som lika illa nej.

I praktiken så har hag aldrig sett ett sådant exempel där uppfödaren också redovisar sina resultat. Det finns ju exempel på uppfödare (eller ja mer producenter) av labradoodlevalpar som har låååånga beskrivningar av mååååånga hundar på sin hemsida i stil med "X är den mest perfekta hund du kan träffa" "han väcker uppmärksamhet vart han går" "hennes hälsa har toppresultat i alla avseenden och hennes mentalitet är perfekt" "hon överträffar alla förväntningar av vad en hund kan förstå av instruktioner"

Men det presenteras inte ett enda faktiskt hälsoundersökningsresultat, något endaste försök till mentalitetsbeskrivning eller något som helst tävlingresultat.


Det är ju också fascinerande att de som "uppfann" Labradoodles en gång i tiden la ner projektet eftersom avelsresultatet inte alls blev som tänkt. Samtidigt som de dyker upp nya uppfödare mest hela tiden som producerar valpar på löpande band där VARJE hund är HELT PERFEKT.

Men som sagt, om du ger exempel på en uppfödare som faktiskt redovisar sina avelsresultat i den grad som de hävdar att de har, så kommer jag se dem som mer seriösa än random buskavlare.
 
Så det går att följa dessa hundar nu mer och leta vilka linjer man själv är intresserad av att köpa? Såklart helt utan att behöva lita på en uppfödare och på vad den säger?

Annars så tar jag en första korsningen alla dagar i veckan så det går att hitta hälsan på föräldrarnas linjer.
Dessvärre - vilket jag vet att det finns uppfödare också som tycker - så är det inte öppen information, men de är registrerade i WALA och uppfödare kan gå in och slå där, och har även visat oss när jag frågat om det just utifrån alla diskussioner. Det är såklart inte alla uppfödare och "uppfödare" som erbjuder det och det är en jättebrist, det håller jag med om.

Linjer bakåt = minst fem generationer.

Finns säkerställd data minst fem generationer bakåt?

Ett ganska gediget släktträd alltså, där både fysisk sjukdom/hälsa, mental status/lynne ska finnas tillgängligt både i äldre generationer, och dessutom bland kullsyskon bakåt. Alltså säkerställt med etablerade utvärderingsmetoder.

Annars så är det mindre intressant om huruvida föräldrarna råkar vara friska. Hur många hel- och halvsyskon finns det? Var dessa utvärderade och "bra"? Förra generationerna på båda sidor är dessa utvärderade och "bra"?

Det går ofta att hitta två toppindivider i ett hav av dåligt, eller i ett hav av bra individer hitta det riktigt dåliga.

Hur många individer av totalen är alls utvärderade?
Att alla kullsyskon är testade tror jag absolut inte - det är ju många som går vidare i avel för att bredda basen som testas och jag tror att de hundar uppfödarna behåller testas allihop, och alla som går ut till fodervärdar. Vi valpköpare uppmuntras också testa hundarna vid ett års ålder och rapportera in just för statistiken och utvärderingen och den datan registreras ju.

Inte testas alla valpar i alla kullar av renrasiga hundar?
Och jag har ingen statistik av hur många individer av totalen som är utvärderade.

Undrar som de andra, hur kollar du upp linjerna i hunden?
Alla hemsidor för doodles ser ju fantastiska ut, men det finns sällan någon som helst statistik eller information om dem. Man verkar ju inte heller mentalbeskriva eller testa några andra än föräldradjuren.
Har svårt för de flesta doodleuppfödare faktiskt - de flesta ser ut som nån sorts postorder butik typ. Har hittils inte sett en labradoodle som varit bättre än en ren pudel eller labbe heller 🤷‍♀️
Mentalbeskrivning verkar inte vanligt nej, vet inte varför men har heller ingen koll på mentalbeskrivning överlag då min tidigare hund inte heller var renrasig, hon finns dessvärre inte med oss längre men blev 17 år.

Mitt förstahandsval hade egentligen varit labrador men av olika skäl är labrador dessvärre inte aktuellt för oss.

Jag vill tillägga att jag inte vill sitta och vara en rabiat försvarare av labradoodles eller att jag har kompetens att komma och säga att så här är det - jag har själv varit en skeptiker och är väl fortfarande inte övertygad om alla möjliga doodlars absoluta förträfflighet - det har jag sett flera exempel som säger emot.

Hade jag inte haft förtroende för min uppfödare och hennes arbete att avla på friska och sociala indvider hade jag inte köpt hunden och jag har försökt se så kritiskt som möjligt på det. Mitt inlägg var ffa för att jag var nyfiken på era inputs kring s.k multigeneration labradoodles dvs aktivt uppfödda labradoodles i flera linjer, eftersom jag näst intill aldrig läser ett positivt ord om labradoodles från rasfolk.
 
I teorin skulle jag inte se det som lika illa nej.

I praktiken så har hag aldrig sett ett sådant exempel där uppfödaren också redovisar sina resultat. Det finns ju exempel på uppfödare (eller ja mer producenter) av labradoodlevalpar som har låååånga beskrivningar av mååååånga hundar på sin hemsida i stil med "X är den mest perfekta hund du kan träffa" "han väcker uppmärksamhet vart han går" "hennes hälsa har toppresultat i alla avseenden och hennes mentalitet är perfekt" "hon överträffar alla förväntningar av vad en hund kan förstå av instruktioner"

Men det presenteras inte ett enda faktiskt hälsoundersökningsresultat, något endaste försök till mentalitetsbeskrivning eller något som helst tävlingresultat.


Det är ju också fascinerande att de som "uppfann" Labradoodles en gång i tiden la ner projektet eftersom avelsresultatet inte alls blev som tänkt. Samtidigt som de dyker upp nya uppfödare mest hela tiden som producerar valpar på löpande band där VARJE hund är HELT PERFEKT.

Men som sagt, om du ger exempel på en uppfödare som faktiskt redovisar sina avelsresultat i den grad som de hävdar att de har, så kommer jag se dem som mer seriösa än random buskavlare.
Jag vill inte nämna, och det är väl inte ok enligt bukes riktlinjer heller, enskilda uppfödare men det går bra att skicka pm.
Det är dock flera uppfödare som skriver ut hälsoresultat på just avelshundarna på sina hemsidor, men jag saknar också en öppen databas framför den slutna som uppfödaren kan få fram själv det håller jag med om, liksom att det är galet med alla uppfödare som känns mer som valpfabriker med alla långa beskrivningar av perfekta hundar. Särskilt när många inte ens exteriört är lika.

Många tävlingar är väl inte ens öppna för blandraser? Jag tror inte fokus för denna ras ligger på tävlingar och tävlingsresultat, däremot prövas ju många i lämplighetstest för vårdhund och skolhund.
 
De här uppfödarna skriver som jag fattat det ofta in avelsspärr i köpekontraktet. Köper du en doodle efter registrerade föräldrar vars linjer du alltså kan se så får du inte avla vidare på den. (Hur de skulle kunna förknippa ett sådant krav med någon form av sanktioner om man bryter mot det vet jag däremot inte).
Ja det där är galet, svaret jag fått på det är, eftersom många "seriösa" labradoodleuppfödare importerar föräldrardjur från kennlar bland annat i USA och Skottland för att bredda avelsbasen, att det är deras kontrakt med dessa som förbinder dom att inte låta avla på valparna efter dessa föräldrar utan att det ska vara kontrollerad avel enbart med individer från dessa, just för att de försöker skapa en spårbar avelsbas (säkert inte rätt ord).

Kände dock inte att det var en dealbreaker för mig eller något jag kände för att tjafsa om eftersom jag ändå inte i min vildaste fantasi avla vidare. Jag tror dock inte det är hållbart rättsligt alls.

Jag vill absolut inte sitta och försvara detta eftersom jag inte tror på avelsförbud.
Men jag är inte övertygad om att alla doodles är av ondo och därför tycker jag det är intressant att höra varför/varför inte många här som jag i vanliga fall tycker är kloka, tycker att det är "lika illa" med mer hälsotestade individer (trots att det inte är ett öppet register) som kärleksvalparna på blocket. Jag tycker det är lite ledsamt med alla som drar alla doodles över samma linje.
 
Senast ändrad:
Dessvärre - vilket jag vet att det finns uppfödare också som tycker - så är det inte öppen information, men de är registrerade i WALA och uppfödare kan gå in och slå där, och har även visat oss när jag frågat om det just utifrån alla diskussioner. Det är såklart inte alla uppfödare och "uppfödare" som erbjuder det och det är en jättebrist, det håller jag med om.
Fast WALA säger ingenting, eftersom uppfödarna kan registrera VAD DE VILL, vad de själva tycker ser bra ut, det finns ingenting som kontrollerar att uppgifter stämmer.
 
Fast WALA säger ingenting, eftersom uppfödarna kan registrera VAD DE VILL, vad de själva tycker ser bra ut, det finns ingenting som kontrollerar att uppgifter stämmer.
Jag har ingen aning om ifall det stämmer så det där kan jag inte säga varken det ena eller andra till, det är ju beklagligt om det är så. Så vitt jag förstår iallafall från vår uppfödare skickar de resultat till WALA.
 
Fast WALA säger ingenting, eftersom uppfödarna kan registrera VAD DE VILL, vad de själva tycker ser bra ut, det finns ingenting som kontrollerar att uppgifter stämmer.
Ungefär som registret på shibainfo. :) Det är en kul grej där man kan gå in och söka på sin hund, men alla uppgifter är godtyckligt ifyllda av antingen uppfödare eller ägare. Nu ÄR faktiskt min hund både friröntgad och ögonlyst, men allt som krävdes för att det skulle ´synas i registret var att klicka i en box. Plättlätt!

Det är roligt för att det är internationellt.
 
Annars tycker jag ju att det är mycket trevligare med blandrasavel som faktiskt har ett mål och där man gör ett försök med register och hälokontroller - men hela idén fallerar ju om sagda register och resultat inte är offentliga och opartiskt kontrollerade.
 
Jag har ingen aning om ifall det stämmer så det där kan jag inte säga varken det ena eller andra till, det är ju beklagligt om det är så. Så vitt jag förstår iallafall från vår uppfödare skickar de resultat till WALA.
SKK (med anslutning till FCI) är den ENDA ”kontrollerade” källan till information om stamtavla, hälsotester, mentaltester, provresultat etc., vi har i Sverige. Dessutom är det fullt synligt för alla, så otroligt märkligt att resultaten i WALA inte ens är synliga för andra än uppfödarna .. Jag hade aldrig någonsin köpt en hund där jag inte kunde 1. undersöka olika linjer i rasen 2. se för rasen relevanta hälsotester, mentalitets-tester (när sådana finns), meriter 3. veta att informationen jag fick ut av 1 och 2 stämmer. Det här är alltså information jag vill veta långt, långt innan jag ens sitter hos en uppfödare och denne visar mig något på en skärm från en partisk hemsida som jag inte har någon aning om stämmer. Dessutom följer med SKK en del annat i djurskyddshänsyn som är viktigt för mig, som att tiken inte får mer än 5 kullar under sin livstid (de flesta seriösa uppfödare tar inte så många kullar ens), att det finns kontrollanter som kollar att hundarnas hemmiljö är bra etc.

Jag tror att många, precis som mig, hade haft mer respekt för labradoodle-uppfödare om de tillsammans faktiskt gjorde det arbete som krävs för att försöka skapa en godkänd ras, som arbetet man gjort/gör med silken windhounds t.ex. Inte ställa sig utanför allt och starta flertalet medlemsorganisationer, där resultat inte kan kontrolleras eller ens ses av utomstående. Genom att göra så, gör de sig själva en stor otjänst, anser jag.
 
SKK (med anslutning till FCI) är den ENDA ”kontrollerade” källan till information om stamtavla, hälsotester, mentaltester, provresultat etc., vi har i Sverige. Dessutom är det fullt synligt för alla, så otroligt märkligt att resultaten i WALA inte ens är synliga för andra än uppfödarna .. Jag hade aldrig någonsin köpt en hund där jag inte kunde 1. undersöka olika linjer i rasen 2. se för rasen relevanta hälsotester, mentalitets-tester (när sådana finns), meriter 3. veta att informationen jag fick ut av 1 och 2 stämmer. Det här är alltså information jag vill veta långt, långt innan jag ens sitter hos en uppfödare och denne visar mig något på en skärm från en partisk hemsida som jag inte har någon aning om stämmer. Dessutom följer med SKK en del annat i djurskyddshänsyn som är viktigt för mig, som att tiken inte får mer än 5 kullar under sin livstid (de flesta seriösa uppfödare tar inte så många kullar ens), att det finns kontrollanter som kollar att hundarnas hemmiljö är bra etc.

Jag tror att många, precis som mig, hade haft mer respekt för labradoodle-uppfödare om de tillsammans faktiskt gjorde det arbete som krävs för att försöka skapa en godkänd ras, som arbetet man gjort/gör med silken windhounds t.ex. Inte ställa sig utanför allt och starta flertalet medlemsorganisationer, där resultat inte kan kontrolleras eller ens ses av utomstående. Genom att göra så, gör de sig själva en stor otjänst, anser jag.
Jag kan bara hålla med. SKK är på intet sätt en felfri organisation, tvärtom finns det mycket som skulle kunna förädras och förbättras och jag hoppas på generationsskifte snart.. men oj vilken källa det är, särskilt i samarbete med brukshundsklubben. Här i UK saknar jag båda, det finns ingenting som ens kommer i närheten av den offentliga databas vi har i Sverige. Mentaltester vet jag inte en om de existerar - och om de gör det vette sjutton var man skulle kunna hitta resultaten.
Mycket lutar åt att jag köper även nästa hund från Sverige eller i alla fall skandinavien.
 
Dessvärre - vilket jag vet att det finns uppfödare också som tycker - så är det inte öppen information, men de är registrerade i WALA och uppfödare kan gå in och slå där, och har även visat oss när jag frågat om det just utifrån alla diskussioner. Det är såklart inte alla uppfödare och "uppfödare" som erbjuder det och det är en jättebrist, det håller jag med om.


Att alla kullsyskon är testade tror jag absolut inte - det är ju många som går vidare i avel för att bredda basen som testas och jag tror att de hundar uppfödarna behåller testas allihop, och alla som går ut till fodervärdar. Vi valpköpare uppmuntras också testa hundarna vid ett års ålder och rapportera in just för statistiken och utvärderingen och den datan registreras ju.

Inte testas alla valpar i alla kullar av renrasiga hundar?
Och jag har ingen statistik av hur många individer av totalen som är utvärderade.


Mentalbeskrivning verkar inte vanligt nej, vet inte varför men har heller ingen koll på mentalbeskrivning överlag då min tidigare hund inte heller var renrasig, hon finns dessvärre inte med oss längre men blev 17 år.

Mitt förstahandsval hade egentligen varit labrador men av olika skäl är labrador dessvärre inte aktuellt för oss.

Jag vill tillägga att jag inte vill sitta och vara en rabiat försvarare av labradoodles eller att jag har kompetens att komma och säga att så här är det - jag har själv varit en skeptiker och är väl fortfarande inte övertygad om alla möjliga doodlars absoluta förträfflighet - det har jag sett flera exempel som säger emot.

Hade jag inte haft förtroende för min uppfödare och hennes arbete att avla på friska och sociala indvider hade jag inte köpt hunden och jag har försökt se så kritiskt som möjligt på det. Mitt inlägg var ffa för att jag var nyfiken på era inputs kring s.k multigeneration labradoodles dvs aktivt uppfödda labradoodles i flera linjer, eftersom jag näst intill aldrig läser ett positivt ord om labradoodles från rasfolk.
Främsta anledningen till det negativa som hörs är nog just för att det blivit en trendras och folk kan avla hejvilt och tjäna sjuka pengar på valparna. När pengar prioriteras framför genomtänkt (långsiktig) avel så blir nog folk extra kritiska. Den dagen valparna säljs för 15000 istället för 30-50000 ser det nog lite annorlunda ut.

Sen att många valpköpare ser det som en perfekt och felfri ras och tror på allt (de oseriösa) uppfödarna hävdar kring sånt gör det väl inte bättre. Alltså, tänker då främst på såna som hävdar att alla renraser är sjuka men labradoodles är jättefriska.

Ska man kunna bedriva seriöst avelsarbete måste man kunna se rasens brister och problem, annars blir det svårt att minska dem med vidare avel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp