Doodles i ras-listan.

Även "min" ras som är en av de äldsta registrerade i världen räddades genom utavel när de nästan var utrotade runt 1930-ish. De slog också samman de tre olika typer som återfanns i olika områden. Jag ser inga problem med utavel, men den måste ske kontrollerat och planerat.
Personligen vill jag veta vad jag får när jag köper en hund. Jag har valt shiban av en anledning, jag vill varken ha en som väger tjugo kilo istället för under tio, eller en som beter sig som en labrador istället för en shiba oavsett hur den ser ut.
 
Jag har mycket svårt att tro att folk som bara vill ha valpar på Fiffi för att hon är fin orkar gå igenom det som krävs för en reggad kull i samma utsträckning. :)
För en sällskapskull kollar man ögon och knän vilket går på en timme och skickar efter stamtavlor? Vad är det svåra? Folk går generellt genom eld och vatten för mindre än så :)
 
Ja, för de genetiska, rasbundna sjukdomarna. Men du behöver ju avla på friska hundar för att få friska avkommor, och då krävs ju friska, rasrena hundar att avla på. HD, mentala problem och allergier försvinner inte för att man korsar raser.
Vad menar du ens när du skriver att "då krävs ju friska rasrena hundar att avla på"? Du tror alltså att det inte räcker med friska hundar som matchar varandra (ej bär på samma genetiska sjukdom) utan de måste vara "rasrena"? Vad betyder rasrena för dig?

Att inte korsa raser löser inga HD eller mentala problem heller.
 
För en sällskapskull kollar man ögon och knän vilket går på en timme och skickar efter stamtavlor? Vad är det svåra? Folk går generellt genom eld och vatten för mindre än så :)
Speciellt när de vet vilka pengar man kan tjäna...
 
Ja, för de genetiska, rasbundna sjukdomarna. Men du behöver ju avla på friska hundar för att få friska avkommor, och då krävs ju friska, rasrena hundar att avla på. HD, mentala problem och allergier försvinner inte för att man korsar raser.
Ja jag har inte sagt något annat heller. Dålig avel är alltid dålig avel, oavsett om man pratar renrasavel eller blandrasavel. Visst är risken större om man kikar på blandrasaveln eftersom det inte finns någon som helst kontroll på den aveln. Det ställer större krav på valpköparen, något annat har jag inte sagt. Jag är inte någon naiv hundägare som tror att lösningen på alla problem är oreglerad blandrasavel. Jag bara tycker att blandrasaveln kan vara ett komplement till renrasaveln när den utförs seriöst. Och då tänker jag de valparna som slutprodukter, i regel. Undantag kan säkert finnas där man korsar liknande raser där man behöver få in nya linjer, men då ligger det mycket planering bakom.
Jag har mycket svårt att tro att folk som bara vill ha valpar på Fiffi för att hon är fin orkar gå igenom det som krävs för en reggad kull i samma utsträckning. :)
Nu har jag inte stenkoll på alla raser, men min mor föder upp GD och inte tusan krävs det massor kontroller? De behöver röntga höfterna ja. Men resultatet på röntgen spelar ingen som helst roll, man får avla ändå. Även om min mor väljer att inte avla på dåliga höfter, men det är ju ett personligt val, inte ett krav av SKK. Det är ändå en ras med lite tråkig hälsostatistik och ändå behövs inget mer än så.
 
Det vill nog i princip alla?
Ja eller hur!
Men problemet med slumpmässig korsningsavel är att man inte har en susning om vad man får. Man kan inte avla på en "söt" hund bara för att den ä just söt.
Hur vet en blandrasköpare utan några data på föräldradjuren valpen inte är full av fel?

(Ungefär som den köpare som glatt betäckte vår uppfödning av ren dressyrstam och i total avsaknad av hopptalang - med en hopphingst med ytterst mediokra gångarter. Hon ville förbättra hoppningen hos stoet. Jag frågade om hon hade funderat vad som hände om avkomman fick mammas hoppförmåga och pappas gång?)
 
Vad menar du ens när du skriver att "då krävs ju friska rasrena hundar att avla på"? Du tror alltså att det inte räcker med friska hundar som matchar varandra (ej bär på samma genetiska sjukdom) utan de måste vara "rasrena"? Vad betyder rasrena för dig?

Att inte korsa raser löser inga HD eller mentala problem heller.
Eftersom det var förstagenerationskorsningar som sades var friskare. Då behöver det vara rasrena hundar det avlas på, annars blir det ju inte förstagenerationskorsningar.
 
Ja eller hur!
Men problemet med slumpmässig korsningsavel är att man inte har en susning om vad man får. Man kan inte avla på en "söt" hund bara för att den ä just söt.
Hur vet en blandrasköpare utan några data på föräldradjuren valpen inte är full av fel?

(Ungefär som den köpare som glatt betäckte vår uppfödning av ren dressyrstam och i total avsaknad av hopptalang - med en hopphingst med ytterst mediokra gångarter. Hon ville förbättra hoppningen hos stoet. Jag frågade om hon hade funderat vad som hände om avkomman fick mammas hoppförmåga och pappas gång?)
Var inte din egen hund enligt dig både mentalt och fysisk sjuk?
Det var väl en hund med stamtavla det?

Jag tror inte på det här svartvita faktiskt. Dom flesta hundar är friska och trevliga i rätt hem undantag finns överallt på bägge sidor.
 
För en sällskapskull kollar man ögon och knän vilket går på en timme och skickar efter stamtavlor? Vad är det svåra? Folk går generellt genom eld och vatten för mindre än så :)
Det kostar pengar. Både testerna och registreringen. Man ska också hitta en lämplig, renrasig coch registrerad hane, inte bara peta till grannen som har en fin Fido.
Jag säger inte att det inte förekommer "jag tycker Fiffi är fin"-avel på renrasidan också, men på vägen krävs det ändå fler steg och lite mer planering än "min hund löper, vad finns det för hanhundar i grannskapet?".
 
Ja eller hur!
Men problemet med slumpmässig korsningsavel är att man inte har en susning om vad man får. Man kan inte avla på en "söt" hund bara för att den ä just söt.
Hur vet en blandrasköpare utan några data på föräldradjuren valpen inte är full av fel?

(Ungefär som den köpare som glatt betäckte vår uppfödning av ren dressyrstam och i total avsaknad av hopptalang - med en hopphingst med ytterst mediokra gångarter. Hon ville förbättra hoppningen hos stoet. Jag frågade om hon hade funderat vad som hände om avkomman fick mammas hoppförmåga och pappas gång?)
Finns många valpköpare som har absolut noll koll på vare sig rassjukdomar, hälsokontroller eller nån stamtavla eller släktingar. De vet vem pappan och mamman är, det är allt. Många sällskapsraser har inte mycket mer att visa upp heller. Det kan ju dock gå runt och säga att hunden har en stamtavla, men det är då inte att ha koll. De vet säkert inte ens inavelsgraden.

Enligt mig verkar det främst vara arbetande hundraser som faktiskt har något att uppvisa. Inte ens det stämmer dock alltid. Sett uppfödare massproducera en arbetande hundras och jag ser inte vad som motiverar föräldradjuren eller aveln. Bara utställning som inte är en merit enligt mig, ännu mindre för en arbetande ras.
Eftersom det var förstagenerationskorsningar som sades var friskare. Då behöver det vara rasrena hundar det avlas på, annars blir det ju inte förstagenerationskorsningar.
Ser nu att du svarade en annan men jag kan då skriva att det är fel. Det är inte uteslutande "första generationens korsningar" som behöver bli friska.
 
Ja jag har inte sagt något annat heller. Dålig avel är alltid dålig avel, oavsett om man pratar renrasavel eller blandrasavel. Visst är risken större om man kikar på blandrasaveln eftersom det inte finns någon som helst kontroll på den aveln. Det ställer större krav på valpköparen, något annat har jag inte sagt. Jag är inte någon naiv hundägare som tror att lösningen på alla problem är oreglerad blandrasavel. Jag bara tycker att blandrasaveln kan vara ett komplement till renrasaveln när den utförs seriöst. Och då tänker jag de valparna som slutprodukter, i regel. Undantag kan säkert finnas där man korsar liknande raser där man behöver få in nya linjer, men då ligger det mycket planering bakom.

Nu har jag inte stenkoll på alla raser, men min mor föder upp GD och inte tusan krävs det massor kontroller? De behöver röntga höfterna ja. Men resultatet på röntgen spelar ingen som helst roll, man får avla ändå. Även om min mor väljer att inte avla på dåliga höfter, men det är ju ett personligt val, inte ett krav av SKK. Det är ändå en ras med lite tråkig hälsostatistik och ändå behövs inget mer än så.
Då är vi på samma plan. Det är just uttrycket att blandraser är friskare som gör att jag hör typ att två sjuka renraser ger friska korsningsavkommor. Har hört folk som tolkat det så också, och på allvar trott att alla sjukdomar/fel i princip försvinner.

Ja, det är nog ingen här som tycker att SKK är fantastiska på alla sätt. Men det är ju ändå en fördel att problem registreras och seriösa uppfödare använder ju de verktyg som finns för att säkerställa bra avel. Förhoppningsvis blir BPH ännu vanligare bland sällskapsraser framöver så man får bättre koll på mentaliteten också.
 
Det kostar pengar. Både testerna och registreringen. Man ska också hitta en lämplig, renrasig coch registrerad hane, inte bara peta till grannen som har en fin Fido.
Jag säger inte att det inte förekommer "jag tycker Fiffi är fin"-avel på renrasidan också, men på vägen krävs det ändå fler steg och lite mer planering än "min hund löper, vad finns det för hanhundar i grannskapet?".
Tror du överskattar kostnaderna och besväret för att få registrera valpar i SKK. Finns folk som gör mycket större ansträngningar (och olagliga, tänk bara på alla smuggelhundar) för att komma över en större summa pengar. Att hitta en hane av samma ras är inte så svårt heller (speciellt inte om du satsar på en populär ras), även hanhundsägare kan se en möjlighet att tjäna en hacka. Sen är det ju inte omöjligt att köpa sig en hane själv.
 
Vad menar du ens när du skriver att "då krävs ju friska rasrena hundar att avla på"? Du tror alltså att det inte räcker med friska hundar som matchar varandra (ej bär på samma genetiska sjukdom) utan de måste vara "rasrena"? Vad betyder rasrena för dig?

Att inte korsa raser löser inga HD eller mentala problem heller.
Fast det finns ingen dokumentation att titta på när det handlar om icke rasrena/stamboksförda hundar. det räcker liksom inte med bara föräldradjuren. Du kan ju ha tur och fått den enda tiken ur en kull på sju som inte har bedrövliga höfter och fick avlivas när de var tre till exempel.
 
Var inte din egen hund enligt dig både mentalt och fysisk sjuk?
Det var väl en hund med stamtavla det?

Jag tror inte på det här svartvita faktiskt. Dom flesta hundar är friska och trevliga i rätt hem undantag finns överallt på bägge sidor.
Har nån påstått att renraser är utan problem? :confused: Skillnaden är väl att det går att kartlägga problemen på ett annat sätt, vilket seriösa uppfödare gör, de utvärderar avkommor och använder resultatet i fortsatta avelsstrategin. Mentala problem kan ju hoppa generationer. Jag vet t.ex hundar jag absolut inte vill ha i stamtavlan hos en framtida hund av specifik ras, ens fem generationer bak, pga att de kan ärva ned taskig mentalitet. Det syns på bl.a MH-resultat. Jätteenkelt för mig då att kolla stamtavlor och undvika valpar med de hundarna i stammen. Hur håller man koll på sånt när det kommer till blandraser?
 
Fast det finns ingen dokumentation att titta på när det handlar om icke rasrena/stamboksförda hundar. det räcker liksom inte med bara föräldradjuren. Du kan ju ha tur och fått den enda tiken ur en kull på sju som inte har bedrövliga höfter och fick avlivas när de var tre till exempel.
Det finns inget som hindrar att djuren som används i blandrasavel är renrasiga med fulla stamtavlor. Om jag letar blandras så letar jag sådana föräldrar för att just kunna kolla på sånt. Men som sagt, det förutsätter givetvis att det är förstagenerationskorsningar vi pratar om.
 
Fast det finns ingen dokumentation att titta på när det handlar om icke rasrena/stamboksförda hundar. det räcker liksom inte med bara föräldradjuren. Du kan ju ha tur och fått den enda tiken ur en kull på sju som inte har bedrövliga höfter och fick avlivas när de var tre till exempel.
Det finns de (om än få till antalet) som stambokför blandraser och icke SKK-raser. Föräldradjuren och deras syskon säger mer än släktingar långt bak i stamtavlan. Sen har vi tydligen fantastiska verktyg att ta hjälp av idag (Embark). Att något dokumenteras betyder ju inte att det bedrivs vettig avel heller.

Jag tror vi båda inser att det finns oseriösa uppfödare av både blandraser och andra raser samt SKK-raser. Det jag mest ifrågasätter är tänket att man inte kan blanda raser hur som helst för då slår det slint osv. Det är som att vi glömmer att alla är hundar med olika egenskaper och utseenden. Att vissa människor väljer det ena framför det andra beror på flera faktorer såsom kunskap, pengar, erfarenhet, information, rykten, ekonomi, preferenser osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp