Bukefalos 28 år!

Doodles i ras-listan.

Absolut, men att starta upp en sådan sak är betydligt mer tidskrävande och dyrare än att bara "hänga på tåget" när det redan finns. Och så måste man besitta massor kunskap inom massor områden som har noll och inget med uppfödning och hundar att göra, alternativt leja bort sådant, vilket innebär att den enskilda personen får potentiellt betala hur mycket som helst. Ska det fungera så behöver det marknadsföras också.
Gemeneman besitter inte dessa kunskaper och har inte tiden, energin och pengarna till det.
Jag vill nog säga att det på sätt och vis är enklare nu när det finns så mycket att kopiera från andra. Hjulet behöver inte uppfinnas igen.
SKK är verkligen inte billigt det heller.

Men någonstanns är det väl bättre att börja? Nått litet register, medlemmar, utskick mm isf för att ständigt kassta beska komentarer på renrasuppfödare och SKK.
Rom byggdes inte på en dag men man började iaf.
 
Jag vill nog säga att det på sätt och vis är enklare nu när det finns så mycket att kopiera från andra. Hjulet behöver inte uppfinnas igen.
SKK är verkligen inte billigt det heller.

Men någonstanns är det väl bättre att börja? Nått litet register, medlemmar, utskick mm isf för att ständigt kassta beska komentarer på renrasuppfödare och SKK.
Rom byggdes inte på en dag men man började iaf.
Jag önskar att JBV skulle börja med någon liknande databas. Det vore en rimlig grund eftersom en ändå måste registrera alla hundar där - eventuellt att SKK kunde utöka hunddata. Men ja, någon måste ju betala för det också.
 
Jo det är precis det som händer i varenda tråd som handlar om blandraser så blir det en svartvit diskussion där blandrasavel är oseriös och renrasavel är seriös.
Jag gick tillbaka i diskussionen och kollade, i början diskuteras doodle-aveln, som tråden handlar om, sen är det bl.a du som drar igång jämförelsen med renrasavel, där det börjar påstås att blandrasavel är bättre än renrasavel. Då protesterar folk. Så du har i allra högsta grad bidragit själv till den svart-vita diskussion du ogillar. :)

Ingen här har sagt att all renrasavel är bättre än all blandrasavel (motsatsen har dock hävdats), men det har protesterats mot att all blandrasavel skulle vara bättre än all renrasavel. Vill man diskutera problem hos sjuka renraser går det ju utmärkt att starta en tråd om det, blir ju märkligt om man ska behöva tala om att man har problem med viss renrasavel i en tråd som handlar om pudelkorsningar?
 
Jag önskar att JBV skulle börja med någon liknande databas. Det vore en rimlig grund eftersom en ändå måste registrera alla hundar där - eventuellt att SKK kunde utöka hunddata. Men ja, någon måste ju betala för det också.
Håller med dig.
En bra början hade varit att alla valpar skulle registreras mot en avgift som uppfödaren betalar, precis som i renrasaveln. Det skulle skydda ffa tikar från att överanvändas. Givetvis så ska det utgå någon form av böter/vite för oreggade hundar.
 
Okej så du tittade på en kull och redan där var der problem med mamma?
Jag vet faktiskt inte om jag kan hålla med om att kontrollerad avel är bättre då den inte verkar fylla sin funktion alls.
Det där hängde väl inte ihop alls?
REDAN DÄR? :confused::confused:

Jag KUNDE kontrollera tikens hälsostatus eftersom hon finns i SKKs data. Därav fyller SKKs data precis den funktion jag var ute efter. Rasen är generell jättefrisk. Så varför välja en kull ev. med bekymmer
 
Vad menar du ens när du skriver att "då krävs ju friska rasrena hundar att avla på"? Du tror alltså att det inte räcker med friska hundar som matchar varandra (ej bär på samma genetiska sjukdom) utan de måste vara "rasrena"? Vad betyder rasrena för dig?

Att inte korsa raser löser inga HD eller mentala problem heller.
Om hundarna inte har en stamtavla, så kan man kolla fenotypen, alltså individen du har framför dig..

Därför behöver djuren vara rasrena, eller åtminstone ha en stamtavla med utvärderingsbara individer minst fem generationer bakåt.
 
Jag vill nog säga att det på sätt och vis är enklare nu när det finns så mycket att kopiera från andra. Hjulet behöver inte uppfinnas igen.
SKK är verkligen inte billigt det heller.

Men någonstanns är det väl bättre att börja? Nått litet register, medlemmar, utskick mm isf för att ständigt kassta beska komentarer på renrasuppfödare och SKK.
Rom byggdes inte på en dag men man började iaf.
Förutsatt att man har kunskapen för det kanske?

Om vi tar mig själv som exempel. Jag har ingen aning om hur en förening ska drivas. Jag vet att det finns lagar som reglerar detta, men mer än så har jag inte koll på. Där skulle jag med andra ord behöva hyra in hjälp. Jag kan inte göra en hemsida och kan inte programmera ens om mitt liv hängde på det. Så där behöver jag hyra in hjälp. Jag kan inte designa eller marknadsföra överhuvudtaget, så där behöver jag hyra in hjälp.

Är man en stor organisation som SKK så får man in mycket pengar till just dessa saker. Men när man startar upp nytt så får man inte det. Man måste ta allt från egen ficka.
Även ett litet register kostar pengar och kräver ungefär samma kunskap som jag tror att gemeneman inte har. Och ett register som ingen vet om gör ju absolut noll och ingen nytta.

Om du själv har den kunskapen, varsågod att börja. Men jag tror inte att det direkt tillhör vanligheterna.
 
Det där hängde väl inte ihop alls?
REDAN DÄR? :confused::confused:

Jag KUNDE kontrollera tidens hälsostatus eftersom hon finns i SKKs data. Därav fyller SKKs data precis den funktion jag var ute efter. Rasen är generell jättefrisk. Så varför välja en kull ev. med bekymmer
Jag tror att det som avses är att uppfödaren ändå har avlat på tiken, inte att du skulle ha någon skuld i det, du gjorde givetvis rätt som tackade nej. Men kullen skulle ju inte ha tillverkats från första början tänker jag? (Utan att ha koll på vad problemet var givetvis).
 
Jag gick tillbaka i diskussionen och kollade, i början diskuteras doodle-aveln, som tråden handlar om, sen är det bl.a du som drar igång jämförelsen med renrasavel, där det börjar påstås att blandrasavel är bättre än renrasavel. Då protesterar folk. Så du har i allra högsta grad bidragit själv till den svart-vita diskussion du ogillar. :)

Ingen här har sagt att all renrasavel är bättre än all blandrasavel (motsatsen har dock hävdats), men det har protesterats mot att all blandrasavel skulle vara bättre än all renrasavel. Vill man diskutera problem hos sjuka renraser går det ju utmärkt att starta en tråd om det, blir ju märkligt om man ska behöva tala om att man har problem med viss renrasavel i en tråd som handlar om pudelkorsningar?
Då missade du nog poängen helt.
 
Förutsatt att man har kunskapen för det kanske?

Om vi tar mig själv som exempel. Jag har ingen aning om hur en förening ska drivas. Jag vet att det finns lagar som reglerar detta, men mer än så har jag inte koll på. Där skulle jag med andra ord behöva hyra in hjälp. Jag kan inte göra en hemsida och kan inte programmera ens om mitt liv hängde på det. Så där behöver jag hyra in hjälp. Jag kan inte designa eller marknadsföra överhuvudtaget, så där behöver jag hyra in hjälp.

Är man en stor organisation som SKK så får man in mycket pengar till just dessa saker. Men när man startar upp nytt så får man inte det. Man måste ta allt från egen ficka.
Även ett litet register kostar pengar och kräver ungefär samma kunskap som jag tror att gemeneman inte har. Och ett register som ingen vet om gör ju absolut noll och ingen nytta.

Om du själv har den kunskapen, varsågod att börja. Men jag tror inte att det direkt tillhör vanligheterna.
Nu tycker jag det spårar ur lite.
Varför skulle du eller jag starta upp något sådant om vi inte ens är uppfödare eller intresserade?

Det finns en massa människor som tycker blandrasavel är vägen att gå och tar det seriöst. Några har synts här. Det är väl hos människor som dom som isf ett sådant projekt bör byggas.
Ser som sagt inte att det är omöjligare för dem än andra.
 
Jag tror att det som avses är att uppfödaren ändå har avlat på tiken, inte att du skulle ha någon skuld i det, du gjorde givetvis rätt som tackade nej. Men kullen skulle ju inte ha tillverkats från första början tänker jag? (Utan att ha koll på vad problemet var givetvis).
Jag antar att uppfödaren gjort ett validerat och kunnigt val i den parningen. Tiken har haft kullar förr. Kanske var just den linjen viktig för uppfödaren. Vad vet jag.
Bra det att just jag inte vill gambla efter den senaste erfarenheten av ärftliga fel. Det kanske aldrig nånsin blir några som helst fel på valparna. Men jag väljer att avstå.

Det finns gott om fullt friska avelsdjur :)
 
Nu tycker jag det spårar ur lite.
Varför skulle du eller jag starta upp något sådant om vi inte ens är uppfödare eller intresserade?

Det finns en massa människor som tycker blandrasavel är vägen att gå och tar det seriöst. Några har synts här. Det är väl hos människor som dom som isf ett sådant projekt bör byggas.
Ser som sagt inte att det är omöjligare för dem än andra.
Nej fast ingen annan gör det heller? Finns massor folk som inte alls gillar SKK och de gör det ändå inte. Ingen gör det. Det tyder ju på att det är rätt ordentligt komplicerat. Annars hade vi haft många andra föreningar.
 
Jag tror att det som avses är att uppfödaren ändå har avlat på tiken, inte att du skulle ha någon skuld i det, du gjorde givetvis rätt som tackade nej. Men kullen skulle ju inte ha tillverkats från första början tänker jag? (Utan att ha koll på vad problemet var givetvis).
Fast grejen är väl mest att @tanten i alla fall hade möjligheten att göra det valet. Hade samma tik varit oregistrerad och använts i en blandraskull hade hon inte haft en aning.
 
Fast grejen är väl mest att @tanten i alla fall hade möjligheten att göra det valet. Hade samma tik varit oregistrerad och använts i en blandraskull hade hon inte haft en aning.
Jag undrar hur det går till? Inte skickar uppfödare journalerna på sina hundar till SKK? Det är väl bara de sjukdomarna som de aktivt tittar som rapporteras?
 
Nej fast ingen annan gör det heller? Finns massor folk som inte alls gillar SKK och de gör det ändå inte. Ingen gör det. Det tyder ju på att det är rätt ordentligt komplicerat. Annars hade vi haft många andra föreningar.
Vad menar du med att ingen annan gör det?
Labrador har ju tex byggt upp en egen klubb med register, prov, hälsa. Schäfer har också och de kan även mönstras in i SKK. Finns fler men jag har ingen koll på dessa raser.
Varför skulle det vara mer komplicerat för att mamma är Pudel och pappa Cocker Spaniel?
 
Okej så du tittade på en kull och redan där var der problem med mamma?
Jag vet faktiskt inte om jag kan hålla med om att kontrollerad avel är bättre då den inte verkar fylla sin funktion alls.

Det är väl just det den gör? Avel kommer inte med garantier men om en avlar på registrerade och utvärderade djur minskar en riskerna för problem även om en inte eliminerar dem helt. Det ligger liksom i avlandets natur att det finns ett mått av osäkerhet. Med registrerade avelsdjur finns också möjligheten att spåra vilka linjer som gett upphov till problem om något sådant uppstår.
 
Jag undrar hur det går till? Inte skickar uppfödare journalerna på sina hundar till SKK? Det är väl bara de sjukdomarna som de aktivt tittar som rapporteras?
Nu vet jag inte hur det gick till i just @tantens fall eller vad som är aktuellt i rasen, men allt är väl ändå bättre än inget? Det rasklubben sätter upp som krav dokumenteras antar jag. Köper jag en blandras från oreggade föräldrar med okänd härstamning och hälsostatus köper jag ju verkligen grisen i säcken oavsett hur trevliga föräldradjuren är.
När det handlar om avel på prestation blir bilden lite annorlunda dock, där förstår jag helt hur föräldradjuren väljs ut och egenskaper isoleras och avlas vidare på, på ett annat sätt.
 
Förutsatt att man har kunskapen för det kanske?

Om vi tar mig själv som exempel. Jag har ingen aning om hur en förening ska drivas. Jag vet att det finns lagar som reglerar detta, men mer än så har jag inte koll på. Där skulle jag med andra ord behöva hyra in hjälp. Jag kan inte göra en hemsida och kan inte programmera ens om mitt liv hängde på det. Så där behöver jag hyra in hjälp. Jag kan inte designa eller marknadsföra överhuvudtaget, så där behöver jag hyra in hjälp.

Är man en stor organisation som SKK så får man in mycket pengar till just dessa saker. Men när man startar upp nytt så får man inte det. Man måste ta allt från egen ficka.
Även ett litet register kostar pengar och kräver ungefär samma kunskap som jag tror att gemeneman inte har. Och ett register som ingen vet om gör ju absolut noll och ingen nytta.

Om du själv har den kunskapen, varsågod att börja. Men jag tror inte att det direkt tillhör vanligheterna.
Det blir ju oerhört märkligt av blandrasuppfödare att man först slår sig på bröstet för att berätta hur mycket bättre ens hundar är än renrashundar - men man vill inte visa upp det på något objektivt vis.
Det osar ju inte seriositet faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp