Doodles i ras-listan.

Det finns inget som hindrar att djuren som används i blandrasavel är renrasiga med fulla stamtavlor. Om jag letar blandras så letar jag sådana föräldrar för att just kunna kolla på sånt. Men som sagt, det förutsätter givetvis att det är förstagenerationskorsningar vi pratar om.
Inga svårigheter att stambokföra en tvåvägskorsning som en flervägskorsning bara det görs. Det görs dock sällan om man inte har något syfte eller mål med sin avel.
 
Det kostar pengar. Både testerna och registreringen. Man ska också hitta en lämplig, renrasig coch registrerad hane, inte bara peta till grannen som har en fin Fido.
Jag säger inte att det inte förekommer "jag tycker Fiffi är fin"-avel på renrasidan också, men på vägen krävs det ändå fler steg och lite mer planering än "min hund löper, vad finns det för hanhundar i grannskapet?".
Finns ju uppenbarligen köpare som tycker fiffi och fido är fina och fullt tillräckligt som föräldrar till deras valp :)
 
Har nån påstått att renraser är utan problem? :confused: Skillnaden är väl att det går att kartlägga problemen på ett annat sätt, vilket seriösa uppfödare gör, de utvärderar avkommor och använder resultatet i fortsatta avelsstrategin. Mentala problem kan ju hoppa generationer. Jag vet t.ex hundar jag absolut inte vill ha i stamtavlan hos en framtida hund av specifik ras, ens fem generationer bak, pga att de kan ärva ned taskig mentalitet. Det syns på bl.a MH-resultat. Jätteenkelt för mig då att kolla stamtavlor och undvika valpar med de hundarna i stammen. Hur håller man koll på sånt när det kommer till blandraser?
Nej men tydligen är blandraser bara problem med.
Trots alla fördelar skk har med sin hunddata så dör flattar på löpande band av sin cancer och cavalierer har hjärnor som inte får plats i skallen och mopsar ser ut som något man tvättat i 90 grader.
Skulle vilja se dessa uppfödare få lika mycket skit som någon som parat fiffi med grannhunden. Detta är människor som ska vara utbildade av skk.
 
Nej men tydligen är blandraser bara problem med.
Trots alla fördelar skk har med sin hunddata så dör flattar på löpande band av sin cancer och cavalierer har hjärnor som inte får plats i skallen och mopsar ser ut som något man tvättat i 90 grader.
Skulle vilja se dessa uppfödare få lika mycket skit som någon som parat fiffi
Stopp lite.
Visa ett enda inlägg där man säger att det är bara problem med blandraser?

Avelsdata är ett verktyg som varje valpköpare och varje avlare får ta till sig under eget ansvar.

Alla utbildade kockar lagar inte god mat. Eller hälsosam mat. Ändå kan de driva restaurang. Vill man som gäst bli nöjd är det inte bara att knalla in på första bästa ställe. Och detta vet ALLA och är okej med. Vill man bli nöjd så får läsa lite omdömen på Tripadviser typ.

Hundavel skiljer sig inte från andra branscher.

Och SKK är ingen myndighet. Och kan aldrig bli en. Det finns ett egenansvar.
 
Stopp lite.
Visa ett enda inlägg där man säger att det är bara problem med blandraser?

Avelsdata är ett verktyg som varje valpköpare och varje avlare får ta till sig under eget ansvar.

Alla utbildade kockar lagar inte god mat. Eller hälsosam mat. Ändå kan de driva restaurang. Vill man som gäst bli nöjd är det inte bara att knalla in på första bästa ställe. Och detta vet ALLA och är okej med. Vill man bli nöjd så får läsa lite omdömen på Tripadviser typ.

Hundavel skiljer sig inte från andra branscher.

Och SKK är ingen myndighet. Och kan aldrig bli en. Det finns ett egenansvar.
Precis. Avelsdata är ett verktyg som varje valpköpare och uppfödare får ta till sig under eget ansvar. Alla gör inte det även om deras hundar registreras i SKK. Dessutom säger inte avelsdata allt. Långt ifrån.

Ingen förnekar att det förekommer dålig blandrasavel men av någon anledning verkar det anses sämre än dålig renrasavel. För de får ju ändå sina hundar registrerade hos SKK (som om det vore någon större bedrift).

SKK må inte vara en myndighet men de har mycket makt i hundvärlden och borde göra mer för att främja sund hundavel. Skrattar lite när SKK verkade bli sårade av att självaste prinsessan köpte en blandras. Skulle kungen nu få behålla sin titel för vad det nu var osv. Det är fjantigt.
 
Precis. Avelsdata är ett verktyg som varje valpköpare och uppfödare får ta till sig under eget ansvar. Alla gör inte det även om deras hundar registreras i SKK. Dessutom säger inte avelsdata allt. Långt ifrån.

Ingen förnekar att det förekommer dålig blandrasavel men av någon anledning verkar det anses sämre än dålig renrasavel. För de får ju ändå sina hundar registrerade hos SKK (som om det vore någon större bedrift).

SKK må inte vara en myndighet men de har mycket makt i hundvärlden och borde göra mer för att främja sund hundavel. Skrattar lite när SKK verkade bli sårade av att självaste prinsessan köpte en blandras. Skulle kungen nu få behålla sin titel för vad det nu var osv. Det är fjantigt.
Men du kan väl ändå inte förneka att det är otroligt mycket svårare för valpköpare att kolla upp hälsan i en blandras när det inte finns någon offentlig dokumentation?
Likaså för någon som vill para?

Kan du komma med några konkreta förslag hur SKK ska kunna ”göra mer” utan att det tangerar till att bli myndighetsutövande?

Varför vill INGEN som avlar blandraser starta upp ett offentligt register där deras hundars hälsa och tester syns?
 
Var inte din egen hund enligt dig både mentalt och fysisk sjuk?
Det var väl en hund med stamtavla det?

Jag tror inte på det här svartvita faktiskt. Dom flesta hundar är friska och trevliga i rätt hem undantag finns överallt på bägge sidor.
Japp. Han var ett månagsexemplar i en generellt väldigt frisk och långlivad ras. Inget av föräldradjuren hade de problemen han fick. Ibland spelar naturen oss spratt.

Nästa papillon/phalène kommer jag att kolla hälsostatus mkt noggrant på. Hittade en fin kull med hanar men avböjde när jag insåg att tiken hade en ärftlig ögonsjukdom hon hade besökt veterinär för flera gånger. Varför köpa problem.

Det som jag vill ha är fakta och status på föräldradjuren. Det hittar jag i SKKs data. Och jag vet vad rasföreningen jobbar med.
Blandning - ingen susning om vad som finns bakom.

Samma som med den hästavel jag tidigare höll på med. Jag kollade bakåt i det jag hade och bakåt i hingstens stam.
 
Nej men tydligen är blandraser bara problem med.
Trots alla fördelar skk har med sin hunddata så dör flattar på löpande band av sin cancer och cavalierer har hjärnor som inte får plats i skallen och mopsar ser ut som något man tvättat i 90 grader.
Skulle vilja se dessa uppfödare få lika mycket skit som någon som parat fiffi med grannhunden. Detta är människor som ska vara utbildade av skk.
Vem har påstått att det bara är problem med blandraser? Du läser nog in mer än vad som står.

De uppfödarna får skit. SKK också. Och länsstyrelsen eftersom det enligt svenskt djurskydd är olagligt att avla på djur så avelsdjur eller avkommor utsätts för lidande. Folk avråds regelbundet från att köpa valp av ras som dras med sjukdomar eller dålig hälsa. Men det ser du givetvis inte i en tråd om blandrasavel, utan i trådar som tar upp de ämnena.
 
Stopp lite.
Visa ett enda inlägg där man säger att det är bara problem med blandraser?

Avelsdata är ett verktyg som varje valpköpare och varje avlare får ta till sig under eget ansvar.

Alla utbildade kockar lagar inte god mat. Eller hälsosam mat. Ändå kan de driva restaurang. Vill man som gäst bli nöjd är det inte bara att knalla in på första bästa ställe. Och detta vet ALLA och är okej med. Vill man bli nöjd så får läsa lite omdömen på Tripadviser typ.

Hundavel skiljer sig inte från andra branscher.

Och SKK är ingen myndighet. Och kan aldrig bli en. Det finns ett egenansvar.
Jo det är precis det som händer i varenda tråd som handlar om blandraser så blir det en svartvit diskussion där blandrasavel är oseriös och renrasavel är seriös.
 
Men du kan väl ändå inte förneka att det är otroligt mycket svårare för valpköpare att kolla upp hälsan i en blandras när det inte finns någon offentlig dokumentation?
Likaså för någon som vill para?

Kan du komma med några konkreta förslag hur SKK ska kunna ”göra mer” utan att det tangerar till att bli myndighetsutövande?

Varför vill INGEN som avlar blandraser starta upp ett offentligt register där deras hundars hälsa och tester syns?
Det fetade; Det krävs ganska ordentligt mycket engagemang, tid och pengar för att starta upp något sånt. Det är inget som görs i en handvändning. Gemeneman har varken tid, pengar eller kunskap till det. Och de som har det engagerar sig antagligen i SKK redan.
 
Det fetade; Det krävs ganska ordentligt mycket engagemang, tid och pengar för att starta upp något sånt. Det är inget som görs i en handvändning. Gemeneman har varken tid, pengar eller kunskap till det. Och de som har det engagerar sig antagligen i SKK redan.
Precis. Tid, pengar, kunskap och engagemang. Det tycker jag är något man bör vara villig att lägga ned när man avlar.
 
Precis. Tid, pengar, kunskap och engagemang. Det tycker jag är något man bör vara villig att lägga ned när man avlar.
Ja, jo, men tycker du verkligen att varenda person som avlar ska kunna tänka sig att lägga ner så mycket tid, pengar och engagemang på att starta en helt ny typ av SKK verkligen? Det är att ställa rejält höga krav på våra uppfödare tycker jag. För det är rätt uppenbart att 99% inte är villiga att göra det.
 
Japp. Han var ett månagsexemplar i en generellt väldigt frisk och långlivad ras. Inget av föräldradjuren hade de problemen han fick. Ibland spelar naturen oss spratt.

Nästa papillon/phalène kommer jag att kolla hälsostatus mkt noggrant på. Hittade en fin kull med hanar men avböjde när jag insåg att tiken hade en ärftlig ögonsjukdom hon hade besökt veterinär för flera gånger. Varför köpa problem.

Det som jag vill ha är fakta och status på föräldradjuren. Det hittar jag i SKKs data. Och jag vet vad rasföreningen jobbar med.
Blandning - ingen susning om vad som finns bakom.

Samma som med den hästavel jag tidigare höll på med. Jag kollade bakåt i det jag hade och bakåt i hingstens stam.
Okej så du tittade på en kull och redan där var der problem med mamma?
Jag vet faktiskt inte om jag kan hålla med om att kontrollerad avel är bättre då den inte verkar fylla sin funktion alls.
 
Precis. Tid, pengar, kunskap och engagemang. Det tycker jag är något man bör vara villig att lägga ned när man avlar.
Klart det finns. Det finns folk som köper extremavlade bullys också, det betyder inte att någon av de två är exempel på ansvarsfull avel.
Ja oseriösa hundägare och oseriösa uppfödare dras till varandra skk kan inte göra något åt det trots sin makt.
 
Det fetade; Det krävs ganska ordentligt mycket engagemang, tid och pengar för att starta upp något sånt. Det är inget som görs i en handvändning. Gemeneman har varken tid, pengar eller kunskap till det. Och de som har det engagerar sig antagligen i SKK redan.
SKK bygger på medlemsskap och det kan väl även en liknande förening göra?
Det finns ju faktiskt FCI-anslutna organisationer som lyckats med detta för specifika ras/raser. Blandraser är oändligt många fler till populationen. Absolut görbart om intresset för att bedriva det seriöst finnes.
 
SKK bygger på medlemsskap och det kan väl även en liknande förening göra?
Det finns ju faktiskt FCI-anslutna organisationer som lyckats med detta för specifika ras/raser. Blandraser är oändligt många fler till populationen. Absolut görbart om intresset för att bedriva det seriöst finnes.
Absolut, men att starta upp en sådan sak är betydligt mer tidskrävande och dyrare än att bara "hänga på tåget" när det redan finns. Och så måste man besitta massor kunskap inom massor områden som har noll och inget med uppfödning och hundar att göra, alternativt leja bort sådant, vilket innebär att den enskilda personen får potentiellt betala hur mycket som helst. Ska det fungera så behöver det marknadsföras också.
Gemeneman besitter inte dessa kunskaper och har inte tiden, energin och pengarna till det.
 
Ja oseriösa hundägare och oseriösa uppfödare dras till varandra skk kan inte göra något åt det trots sin makt.
Delvis. Men också okunniga valpköpare dras till oseriösa uppfödare. Visserligen både inom blandras och renras, men inom den registrerade aveln har även en okunnig köpare i alla fall en CHANS att ta en titt på vad de köper - och en oseriös uppfödare ingen ursäkt.
Nej, för att SKK (och särskilt hunddata) egentligen är ett verktyg, inte en myndighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp