Bukefalos 28 år!

Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

jo det behövs en avskräckning eftersom dopingen tyvärr kommer i ganska stora vågor i vanliga travet

Vad har du för belägg till det bortest från några egna difusa upplevda händelser?

Jag har hållit på med travhästar under många år och varit med om åtskilliga dopingprov och inte ett enda utav de har varit positivt. De flesta gånger som någon testasts positivt så har det kunnat spårats till slarv och inte medveten doping.

Visst finns det människor som dopar sina hästar men det är undantag och ingen regel.

Mvh

Tora
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

tack för stödet. du har förstått min situation. som jag skrev så är det inget jag skulle gära idag - men jag är långt ifrån samma människa idag som jag avr då..
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

nä men varför jag tycker det behövs som avskräckning är för att få upp ögonen för folk att vara ännu mera försiktiga. för det är väldigt lätt hänt att det sker en olycka eller miss med medicierning som inte ens är emningen.

du måste väl hålla med om att iprenvågen(eller om de va alvedon) var rätt våldsam?? man kan aldrig vara nog försiktig när det gäller medicinering i tävlingsstall.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Men det är väl ändå en skillnad när man hittar spår av och när det som i det här fallet är en JÄTTEMÄNGD som ponnyn fått i sig?

För vem skulle medvetet mata en ponny med hundratals tabletter, eller vad det var?
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

jaa herregud det är en viss skilnad. han kanske hade ont i huvet?? :D (och om man doserar efter rekomendation för människa så blir det väl några tabletter.. ) :p

OBS - jag skämtar!! ;)

men frågan är ju hur han fått i sig det om de var omedvetet - om det rör sig om en sådan mängd?? skumt. har dom inte nån förklaring alls på hur de skett?
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Ingen aning, jag har inga kontakter inom ponnytravet längre...

Men jag vet att då jag fått rek. på slemlösande (Acetylcystein) så skulle väl hästen ha 7 tabletter då jag tog en. Ja, vet. skrev inte ut det till mig :angel: utan jag hade fått det tidigare vid luftvägsproblem.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Jag upplever inte att Radon har skrutit över att h*n dopat hästar, snarare tvärtom. Dessutom måste jag säga att det känns lite knepigt att rekommender att h*n ska göra något nu, sju år senare?
Radon säjer inte bara att h*n har hjälpt till att dopa hästar, utan uttalar sig tvärsäkert om att det fortfarande förekommer.
Och antyder dessutom att h*n vet en ponnytravtränare som dopar hästarna medvetet.
VET man att detta förekommer så är det väl lämpligt om man anmäler detta så att det kan kollas upp.

Och jag hoppas verkligen att den ponnytravtränare radon antyder dopar sina hästar finns långt ifrån Radons hemmabana eller att Radon har uppgett fel bostadsort, för annars är det säkerligen inte så svårt att spåra vem det är som anklagas... Synnerligen olämpligt i så fall.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

men frågan är ju hur han fått i sig det om de var omedvetet - om det rör sig om en sådan mängd?? skumt. har dom inte nån förklaring alls på hur de skett?
Varken tränare eller ägare till hästen har någon förklaring till hur hästen fått i sig preparatet.
Det är inte utan att man kan tycka att det "luktar" sabotage, men så länge den som tillfört medicinen inte själv berättar det så lär vi inte få veta.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Radon säjer inte bara att h*n har hjälpt till att dopa hästar, utan uttalar sig tvärsäkert om att det fortfarande förekommer.
Och antyder dessutom att h*n vet en ponnytravtränare som dopar hästarna medvetet.
VET man att detta förekommer så är det väl lämpligt om man anmäler detta så att det kan kollas upp.

Och jag hoppas verkligen att den ponnytravtränare radon antyder dopar sina hästar finns långt ifrån Radons hemmabana eller att Radon har uppgett fel bostadsort, för annars är det säkerligen inte så svårt att spåra vem det är som anklagas... Synnerligen olämpligt i så fall.

tränaren i fråga bor lååångt ifrån mig.. så de är lugnt!;)
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Man ska veta att allt man gör,säger eller skriver blir det konsekvenser av.När man gör sådana uttalande så reagerar ju folk.Konstigt vore väl annars.Jag är inte ute efter att sår eller göra någon ledsen,men du hänger inte bar ut dig själv utan hela Sveriges tränarkår.Jag kan villigt erkänna att jag genast började spekulera om vem tränaren kunde vara.
Och det är inte snällt mot tränarna,alla dopar inte sin hästar.
Alla har vi fått våra törnar här i livet,men det är bara bryta ihop,spotta i nävarna och komma igen.
/MVH Jaana
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp