Bukefalos 28 år!

Do's and don'ts på facebook

Vilket tydligt märktes när vi äntligen träffades på min pappas sida för ett par år sedan, alla i hopa, på nästan 10 år, men tack vare FB så hade vi rätt bra koll på vad som hade hänt i våra liv och kunde prata utifrån det. Innan hade vi fått börja med barn som hade fötts, flyttar, jobb osv

Klart praktiskt! Tråkigt att sitta en hel fest och bara fråga alla om just de där sakerna.
 
Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej, brukar bara adda personer som vet vem jag är:p

När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej.

Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? Nej, men de flesta.

Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? Nej, långt ifrån. Kommenderar det jag tycker är intressant.

Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Jag låter den ligga, blir lite pinsamt om jag sagt nej och den träffar på personen. Då är det enklare att säga "Det har jag inte sett":p

Föreslår ni nya vänner för era vänner? Nej

Jag är nog ganska privat av mig på facebook, har inget behov av att visa världen mitt känsloregister.:D

När jag skriver på fb så gör jag det oftast när något ovanligt eller roligt har hänt. Jag skriver alltså aldrig "äter mat just nu" eller liknande då det är så fruktansvärt tråkigt att läsa. Jag är en sån där omtänksam person som tänker på mina läsare:D
 
När jag skriver på fb så gör jag det oftast när något ovanligt eller roligt har hänt. Jag skriver alltså aldrig "äter mat just nu" eller liknande då det är så fruktansvärt tråkigt att läsa. Jag är en sån där omtänksam person som tänker på mina läsare:D

Nej, sådant skriver nog inte jag heller :D

Och det finns en typ av delningar, nej förresten två, som jag aldrig gör: såna som slutar med 90 procent av er kommer inte att våga dela det här - eller Dela det här om du har en underbar syster (typ). :yuck:
 
Ibland är fb dumt i huvudet. Jag garanterar att INGET jag skrivit motiverar annonsen som just dök upp i mitt flöde. Evas underkläder: Gör honom galen.
 
Ibland är fb dumt i huvudet. Jag garanterar att INGET jag skrivit motiverar annonsen som just dök upp i mitt flöde. Evas underkläder: Gör honom galen.
Inte? :D

Nåväl. Inte BH-annonserna för extra stor byst som bombarderar min sida heller
Eller dejtingreklamen med bilder på attraktiva män 80+
 
Inte? :D

Nåväl. Inte BH-annonserna för extra stor byst som bombarderar min sida heller
Eller dejtingreklamen med bilder på attraktiva män 80+
:rofl:

Jag får hela tiden en bunt skitsnygga påstådda singlar, alla av typen "amerikansk brandman" :love: Men jag har sett samma nunor i ett år nu så man undrar ju lite hur sådana praktexemplar fortfarande kan vara singel.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Tackar nog oftast nej. Är inte allmänt sökbar så får nästan bara förfrågningar från såna jag vill ha från
  • Hur resonerar ni mer? Tycker nog man ska försöka lösa sina personliga problem utanför FB. Okej om man skriver att man mår dåligt eller nåt, men att skriva att maken är en idiot är inte helt schysst tex. Eller prata massa skit om sitt jobb, folk har ju fått sparken för sånt. Likadant hänga ut specifika personer.
    Alla dessa j*a spelförfrågningar kan fara åt h*e också. SÅ irriterande.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Nej. Kan föreslå grupper för likasinnade vänner. Eller det beror lite på vilka det är, "parade ihop" min mamma med några finska släktingar tex. Men inte bara vänner.
 
Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person?
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då?
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera)
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera)
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.)
  • Hur resonerar ni mer?
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår)
Nej
Nej
Nej
Nej
Väljer "inte nu"
Nej

För övrigt så har jag i princip inga "perifera personer" som vänner på facebook, utan där finns bara de som jag tycker att jag känner personligen plus några enstaka undantag.
 
Jag vet inte hur jag uppfattas på facebook genom statusuppdateringar. Jag är nog ganska trist där. Lägger sällan upp mer än en post om dagen, ibland går det veckor emellan, jag delar bara undantagsvis och om jag gör det så är det i så fall något jag själv anser är hystersikt viktigt eller kul.
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej.
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej.
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? Nej. Jag missar ofta födelsedagarna. Grattar de jag vill gratta.
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? Nej.
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? Klickar 'inte nu'.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? Nej.
Ang kommentarer på vänners status, så drar jag mig för att göra det om deras inställning på posten är offentlig.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Ja, de gånger jag gjort det är det nog mer regel än undantag.
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej.
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej, det hänger på om jag råkar se det och om jag tycker vi är någorlunda nära.
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej nej, då skulle jag få ägna heltid åt att kommentera på FB! Kommenterar när jag är intresserad av att kommentera.
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Vissa har jag svarat nej på direkt (ensamma amerikanska singelmän; militärer alltid) andra låter jag bara ligga.
  • Hur resonerar ni mer? Som någon skrev tidigare så är jag personlig, men inte privat på FB. Skriver periodvis mer i de grupper jag är medlem i, men inte så enormt mycket på min tidslinje.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Det har hänt, men då har det i regel handlat om släktingar.
 
Jag vet inte hur jag uppfattas på facebook genom statusuppdateringar. Jag är nog ganska trist där. Lägger sällan upp mer än en post om dagen, ibland går det veckor emellan, jag delar bara undantagsvis och om jag gör det så är det i så fall något jag själv anser är hystersikt viktigt eller kul.
En post om dagen låter mycket för mig! Om du menar statusuppdatering? Jag skriver säkert något på fb varje dag, men just statusuppdateringar gör jag kanske en var tredje vecka. Max. :p
 
En post om dagen låter mycket för mig! Om du menar statusuppdatering? Jag skriver säkert något på fb varje dag, men just statusuppdateringar gör jag kanske en var tredje vecka. Max. :p
Och så skrev jag ju också att det kan gå veckor emellan. Det betyder att OM jag lägger in statusuppdatering, så är det oftast i vart fall inte mer än den. Apropå TS exempel på en vän som lagt in 16 poster en dag.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej - addar iofs inte så många perifera personer
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Om jag ser att en fyller år skriver jag oftast grattis, men inte till ev perifera
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej bara de jag känner närmare
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) låter ligga
  • Hur resonerar ni mer? Fb är för mig ett sätt att hålla kontakt, framför allt med folk som jag inte träffar så ofta. Jag lägger gärna upp bilder på platser jag besöker (besparar mig att skicka vykort!) och delar intressanta länkar men uppdaterar sällan för övrigt.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Nej
 
Och det finns en typ av delningar, nej förresten två, som jag aldrig gör: såna som slutar med 90 procent av er kommer inte att våga dela det här - eller Dela det här om du har en underbar syster (typ). :yuck:

Dito, och lägger till sådana där idiotiska "Hemliga tjejklubben skriver statusar på ett hemligt språk som bara KVINNOR (=de informerade kvinnorna) förstår, i syfte att öka medvetenheten om bröstcancer. Tihi, så tokroligt!". Det är kanske inte delning i ordets rätta bemärkelse utan mer masspsykos. Men vore det inte bättre att bara skriva eller dela en status som handlar om bröstcancer, om man nu ville öka medvetenheten på den punkten? :confused: Nu har jag i och för sig inte sett någon sådan på länge, så antingen är det slut på dessa "skojiga" statusar eller så har jag raderat alla vänner som har haft sådana.

Angående övriga frågor så tror jag inte att jag addar någon som är så perifer bekant att jag måste förklara vem jag är, och jag fattar inte varför jag skulle skriva på någons tidslinje bara för att den har accepterat min vänförfrågan. Vänförfrågningar som jag inte vill ha klickar jag bort på direkten, ingen mening att låta dem ligga om det inte är för att jag är osäker på vem det är (dvs en mycket perifer bekant eller med gemensamma vänner där jag vill kolla först)

Mitt födelsedagsgrattande går i vågor, ibland grattar jag lite mer individuellt och genomtänkt men ibland ids jag inte alls. Känner jag att jag bara skulle skicka ett "grattis!" bland alla andra, så kan det nog lika gärna vara. Men är det någon som verkar uppskatta det särskilt så kanske jag kostar på mig det ändå. Jag dolde för övrigt mitt eget födelsedatum nyss, ska bli ett intressant experiment att se om någon kommer ihåg det av sig själv nästa år.

Jag använder Facebooks chatfunktion för snabb kontakt med bekanta av olika anledningar, när det gäller uppdateringar så är det mest när det händer något nytt och helst av positiv karaktär, ett nytt projekt på gården, en resa/utflykt till någon skojig eller vacker plats eller en trevlig fest. Varvat med bilder på djuren och trädgården ibland och lite berättelser från djurens alla hyss och påhitt.

Det jag gillar att läsa och följa från andra är också liknande egna foton och uppdateringar från vänner, och sedan uppdateringar och tips från mer officiella kanaler som kan vara bra att få i ett sammanhang när man ändå glor på Fejjan. Till exempel vissa matbloggar, Ridsport, Svt dokumentär, Svt play och lokaltidningen. Jag uppskattar mer reflekterande och lite djupare inlägg från vänner men de är inte vanliga och jag ids ju sällan själv skriva sådana heller.

Jag föreslår inte nya vänner för mina vänner utan det är i så fall att jag sammanför dem IRL och så väljer de att bli Facebookbekanta sedan om de vill det, annars ser jag ingen anledning.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 958
Senast: pimy
·
Äldre På min facebook finns det vänner och kompisar, lite släktingar, nya och gamla arbetskamrater, "gamla" skolkamrater, någon mer lite ytlig...
Svar
16
· Visningar
3 467
Senast: Ozarc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp