Bukefalos 28 år!

Do's and don'ts på facebook

Jo, det var det som var poängen ;):laugh:

En grej till som påverkar mitt liv i väldigt hög grad är min migrän. Fast den tror jag att jag har nämnt typ två gånger på fb, det vore ju mördande tråkigt för folk att sitta och läsa om det.

Jag tror att vissa är så identifierade med sina krämpor och det styr deras liv så mycket att de skriver om det dagligen, nästan. Jag blir lite ledsen å deras vägnar att det påverkar dem så till den milda grad att det måste skrivas om det hela tiden.

Enda gången jag skriver/skrev om min sjukdom var när den var akut, det var otroligt bra att kunna skriva statusar till omvärlden dels så de fattade att jag levde och inte hade blivit så mycket konstigare än vad jag var innan ;). Jag delar rätt ofta info om AKUT-testet, just för att det är livsavgörande och för mig betydde det förmodligen att jag är rätt normal idag mot vad jag hade kunnat vara utan den snabba hjälp jag fick.
 
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Om det är någon jag inte vill ha som vän på facebook så nekar jag. Om jag skulle vara osäker av någon anledning får den ligga och vänta.
  • Hur resonerar ni mer? Jag är väldigt privat av mig, uppdaterar inte facebook så jättemycket utan har mest koll på vad vänner och bekanta har för sig. Jag delar mest sånt som jag tycker är "viktigt" eller roliga klipp osv.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Nej
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person?
    - Nä - jag tror aldrig att jag har addat en person som är så perifer att hen inte vet vem jag är (förutom "kändisar" och sådär då)
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då?
    - Nä, absolut inte... det har aldrig fallit mig in.
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera)
    - Nepp, inte alla. Vad gäller att ringa / SMS:a istället är det inte alltid möjligt för min del eftersom så många av mina vänner finns kvar i England och jag har inte råd att hålla på sådär. Tycker att det är rätt käckt att kunna göra det på FB (men vissa skickar jag PM till snarare än bara ett kort grattis).
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner?
    - Nej, verkligen inte, det skulle bli ett heltidsjobb!
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.)
    - Jag Inte nu:ar. Det har väl hänt ett fåtal gånger att det är folk jag känner (till) och inte vill ha med att göra, men oftast är det helt okända personer som absolut inte känner mig utan bara lägger till alla tjejer de hittar, typ.
  • Hur resonerar ni mer?
    - Jag blir väldigt trött på vaguebooking och hoppas inte att jag någonsin gjort mig skyldig till det själv. Sedan vet jag inte riktigt hur jag resonerar, förutom att jag tänker en extra gång innan jag lägger upp offentliga uppdateringar som kan vara problematiska för somliga vänner.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner?
    - Jag har gjort det en gång och det var när pappa skaffade Facebook, så att han skulle få enkel kontakt med närmaste släkten där väldigt många har väldigt vanliga namn och det inte är så säkert att han hade hängt med på "gemensamma vänner"-grejen und so weiter. Annars aldrig
    Och jag lägger inte till folk i grupper utan att fråga heller, jag blir tokig när folk gör det. Särskilt när det är sådant som jag verkligen inte intresserar mig för eller står för. Fy!
    Spelförfrågningar är också en styggelse.
 
För övrigt så har jag i princip inga "perifera personer" som vänner på facebook, utan där finns bara de som jag tycker att jag känner personligen plus några enstaka undantag.

Att ha just de perifera var huvudanledningen till att jag avanonymiserade mig på fb, jag ville kunna ha kontakt med folk från andra länder som jag träffar när jag reser. Det har funkat jättebra.
 
Dito, och lägger till sådana där idiotiska "Hemliga tjejklubben skriver statusar på ett hemligt språk som bara KVINNOR (=de informerade kvinnorna) förstår, i syfte att öka medvetenheten om bröstcancer. Tihi, så tokroligt!". Det är kanske inte delning i ordets rätta bemärkelse utan mer masspsykos. Men vore det inte bättre att bara skriva eller dela en status som handlar om bröstcancer, om man nu ville öka medvetenheten på den punkten? :confused: Nu har jag i och för sig inte sett någon sådan på länge, så antingen är det slut på dessa "skojiga" statusar eller så har jag raderat alla vänner som har haft sådana.

Angående övriga frågor så tror jag inte att jag addar någon som är så perifer bekant att jag måste förklara vem jag är, och jag fattar inte varför jag skulle skriva på någons tidslinje bara för att den har accepterat min vänförfrågan. Vänförfrågningar som jag inte vill ha klickar jag bort på direkten, ingen mening att låta dem ligga om det inte är för att jag är osäker på vem det är (dvs en mycket perifer bekant eller med gemensamma vänner där jag vill kolla först)

Mitt födelsedagsgrattande går i vågor, ibland grattar jag lite mer individuellt och genomtänkt men ibland ids jag inte alls. Känner jag att jag bara skulle skicka ett "grattis!" bland alla andra, så kan det nog lika gärna vara. Men är det någon som verkar uppskatta det särskilt så kanske jag kostar på mig det ändå. Jag dolde för övrigt mitt eget födelsedatum nyss, ska bli ett intressant experiment att se om någon kommer ihåg det av sig själv nästa år.

Jag använder Facebooks chatfunktion för snabb kontakt med bekanta av olika anledningar, när det gäller uppdateringar så är det mest när det händer något nytt och helst av positiv karaktär, ett nytt projekt på gården, en resa/utflykt till någon skojig eller vacker plats eller en trevlig fest. Varvat med bilder på djuren och trädgården ibland och lite berättelser från djurens alla hyss och påhitt.

Det jag gillar att läsa och följa från andra är också liknande egna foton och uppdateringar från vänner, och sedan uppdateringar och tips från mer officiella kanaler som kan vara bra att få i ett sammanhang när man ändå glor på Fejjan. Till exempel vissa matbloggar, Ridsport, Svt dokumentär, Svt play och lokaltidningen. Jag uppskattar mer reflekterande och lite djupare inlägg från vänner men de är inte vanliga och jag ids ju sällan själv skriva sådana heller.

Jag föreslår inte nya vänner för mina vänner utan det är i så fall att jag sammanför dem IRL och så väljer de att bli Facebookbekanta sedan om de vill det, annars ser jag ingen anledning.

Det är det att fb uppmanar mig att skriva hos folk jag just accepterat som vänner som fått mig att fundera, annars hade jag nog inte kommit på tanken att jag prompt skulle skriva hos dem.
 
Jag har inga seriösa diskussioner på fb.
Det har jag rätt ofta, fast de blir inte så långa som på ett forum.

Bra P3-övergång till @Kosmostanten där:

Jag har också problem med det där med meningsutbyten på vänners sidor! Jag argumenterar nog - men på ett rätt snällt sett, spetsar inte till riktigt. Jag vet ju inte vilken relation den jag argumenterar med har till min vän.

Undantaget är om min vän argumenterar rejält mot personen, då har jag kunnat gå lite längre för att stötta vännen (förutsatt att jag delar hens åsikt och är sugen på diskussionen, förstås).
 
Jag anser att man ska uppdatera när man har något vettigt att skriva, typ inte varje dag med:
kl 10.25 Kaffesugen
kl 10.28 hämtar kaffe
kl 10.31 dricker kaffe
kl 10.40 åh det var gott med kaffe

Hade en bekant (numera borttagen pgs av hon tog upp hela nyhetsväggen) kunde utan problem göra 45 delningar på en timme (ibland mer) med bara trams i mina ögon, hur många det kunde bli på den dag vet jag inte, så långt kan jag inte räkna. :p

45 på en timme? Jösses :rofl:

Jag delar en del. Men oftast försöker jag göra det med en kommentar så att det blir åtminstone lite personligt. Dock läser jag sällan andras delningar om de gjort kommentaren "Viktig läsning!" för det låter så förbaskat tråkigt att något är "viktigt" :D
 
Jag tror att vissa är så identifierade med sina krämpor och det styr deras liv så mycket att de skriver om det dagligen, nästan. Jag blir lite ledsen å deras vägnar att det påverkar dem så till den milda grad att det måste skrivas om det hela tiden.

Enda gången jag skriver/skrev om min sjukdom var när den var akut, det var otroligt bra att kunna skriva statusar till omvärlden dels så de fattade att jag levde och inte hade blivit så mycket konstigare än vad jag var innan ;). Jag delar rätt ofta info om AKUT-testet, just för att det är livsavgörande och för mig betydde det förmodligen att jag är rätt normal idag mot vad jag hade kunnat vara utan den snabba hjälp jag fick.
Ja, det finns ju dessutom folk som ägnar hela bloggar åt sina sjukdomar. Jag är kluven, är de bra så kan de säkert vara både informativa och terapeutiska - men de borde också riskera att sjukdomen blir ett större gissel än den faktiskt är.
 
Ja, det finns ju dessutom folk som ägnar hela bloggar åt sina sjukdomar. Jag är kluven, är de bra så kan de säkert vara både informativa och terapeutiska - men de borde också riskera att sjukdomen blir ett större gissel än den faktiskt är.

Ja det är sant. Jag tycker det är viss skillnad på olika sätt att uttrycka det ändå.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Ja, och jag förväntar mig samma behandling
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nä, varför skulle jag?
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Gör som du
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Jag kommenterar om jag har lust eller nått att tillföra å ibland bara för att retas
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Det beror på, men oftast avböjer jag direkt
  • Hur resonerar ni mer? Jag lägger inte ut något jag inte kan stå för, precis som jag ör här och IRL
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Någon enstaka gång har det hänt, men då har det i nästan samtliga fall varit till nya fb-användare å då vänner sen förr (vissa har ju bytt både för- o efternamn så det är inte alltid så lätt ;) )
 
Incheckningsgilla-sjukan, har den något namn? Jag har folk i feeden som checkar in på allt, och därtill får de inte helt ovanligt drösvis med gilla på incheckning på willys/systembolaget/hemmaisinsäng/ica/lindex. Wtf liksom?
 
Incheckningsgilla-sjukan, har den något namn? Jag har folk i feeden som checkar in på allt, och därtill får de inte helt ovanligt drösvis med gilla på incheckning på willys/systembolaget/hemmaisinsäng/ica/lindex. Wtf liksom?
Det undar jag också. Jag hade tidigare en vän som så fort hon red checkade in "på hästryggen" tillsammans med en vanligen dålig öronbild där jag som kände området väl ofta hade svårt att avgöra var bilden var tagen.
Många verkar använda incheckandet för bekräfta sig själva eller så har jag missat något eftersom jag aldrig gjort det själv.
 
Jag gör som jag själv vill på fb, ibland gör jag si o ibland gör jag så , tar bort folk som bara är negativa eller bara skriver negativt alt bara är nyfikna..
har många vänner o de flesta har jag en relation till på olika sätt i om det jag drev med förr...finns bukefolk jag aldrig träffat men känns "nära" ändå ..
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej, knappt någon. Det gör jag i person eller via sms.
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej, jag involverar mig inte så mycket i konversationer på FB öht.
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Låter den ligga om personen är i den extrema periferin, väljer inte nu om det är en total främling.
  • Hur resonerar ni mer? FB är för mig en kontaktbok och ett ställe där jag läser nyheter, vetenskapliga och psykologiska artiklar samt i viss mån kreativ inspiration, inte ett socialt medium där jag för konversationer och diskussioner. Ibland ber jag om hjälp eller svarar på någon annans fråga, i övrigt blir jagglad av att se glimtar ur mina utländska vänners liv och tycker det är ett bra ställe att hålla sig uppdaterad ang vilka event som händer i staden.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Nej
 
Kom på ytterligare en anledning till att min vänlista är lite tom.. :D Har en tendens att antingen begränsa eller helt enkelt ta bort folk som 1. Irriterar mig nog. Eller 2. Kommenterar saker IRL som "höh vad mycket bilder du lägger upp". Hejdå med dom.

Hade en tidigare som postade en bild på varje celsiusdryck denne drack. *bild på celsius* I parken nu! 2h senare *bild på Celsius* På väg till gymmet! Alltså nej, låt mig slippa. Tack.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 956
Senast: pimy
·
Äldre På min facebook finns det vänner och kompisar, lite släktingar, nya och gamla arbetskamrater, "gamla" skolkamrater, någon mer lite ytlig...
Svar
16
· Visningar
3 467
Senast: Ozarc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp