Do's and don'ts på facebook

Hur gör ni egentligen? Det har slagit mig att jag bara gör, jag har inte tagit reda på hur jag borde göra.

Det är ingen länk med tips jag är ute efter, utan hur just ni resonerar.

Det enda jag har förstått är jag inte förväntas uppdatera för ofta, i synnerhet inte dela. (En av mina vänner uppdaterade 21 gånger häromdagen, nästan bara delningar. Hon bor på facebook.)

Men i övrigt:

  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person?
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då?
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera)
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera)
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.)
  • Hur resonerar ni mer?
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår)

Oj, har aldrig tyckt FB varit komplicerat föränn nu ;).
Skickar aldrig pm utom när jag vill "prata" med någon mer privat, antingen fråga någon bekant om nåt eller ha en diskussion med en vän.
Skriver inte på någons tidslinje om jag inte vill något, typ gratta.
Gratulerar vissa på födelsedagen, en del grattar jag på andra sätt än FB och några grattar jag inte.
Är rätt restriktiv med kommentarer öht.
Jag avböjer vänner jag inte vill ha, rensar också frekvent bort ur min vänlista.
Jag kan förslå grupper för vänner men inte vänner.

Jag är bara spontan med kommentarer till närmare vänner, resten skriver jag inte så mkt i tidslinjen eller kommenterar hos öht.
Jag har många nära vänner på FB men också många bekanta/jobbrelaterade, jag skiljer rätt så mycket på hur jag hanterar dem på FB. Är mycket mer ytlig och reserverad med bekanta.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person?
Oftast, just för att förklara vem jag är (jag har ju en häst som avatar och använder inte mitt fullständiga namn p.g.a. problem med en stalker.

  • [*]När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då?

  • Har nog aldrig hänt.

  • [*]Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera)

  • När jag ser att någon fyller år grattar jag oavsett om det är någon nära eller någon i periferin.

  • [*]Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera)

  • Jag surfar oftast på mobilen och då blir det rätt krångligt att skriva, "gilla-knappen" används dock rätt flitigt.

  • [*]Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.)

  • Jag har nog aldrig fått någon jag inte vill ha, jag är inte superprivat med min fb.

  • [*]Hur resonerar ni mer?
  • Jag har några FBvänner som jag bara känner genom deras alias på Buke. Jag tycker dock att det är intressant att följa dem trots att jag inte känner dem personligen eftersom de skriver intressanta saker. Det var väl något jag inte alls hade kunnat tänka mig den dagen jag väl skaffade FB.

  • [*]Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår)
Det har bara hänt när min mamma skaffade FB, hon överbelastar inte nätet så att säga och jag ville göra det lätt för henne att få kontakt med vissa som hon känner.

Nu fungerar inte alls punktformen men mig och min dator (mest med mig som inte får bort djävulsprickarna...
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Bara om jag misstänker att vederbörande inte kopplar vem jag är
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Bara dem som jag skulle gratulerat om inte FB fanns, och då oftast med en lite mer personlig hälsning, ibland med foto, video etc. Ett simpelt "grattis" kan både has och mistas tycker jag.
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej oftast bara de som är närmare vänner.
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Låter dem ligga, lite fegt kanske :o

En sak jag fått anledning att fundera över är hur en ska hantera meningsutbyten med folk en inte känner på vänners statusar. Nu kommer jag kanske framstå som extremt stridslysten, men det får jag väl bjuda på för att förklara vad jag menar :angel:
Exempel 1: Min brorsa lägger ut en länk med en hyllning till en musiker han beundrar, flera av hans vänner instämmer i hyllningen. Jag känner hur det kliar i fingrarna eftersom musikern ifråga har blivit dömd för misshandel av sina flickvänner/sambos flera gånger, och skriver att jag ifrågasätter hur de kan hylla en känd kvinnomisshandlare.
En av brorsans kompisar (som jag inte känner) blir väldigt defensiv och försvarar musikern och påstår att jag är en idiot som inte vet vad jag talar om. Jag besvarar på liknande sätt men få sen dåligt samvete för att jag skräpar ner brorsans sida med tjafs med hans vänner.
Exempel 2: En bekant lägger ut en trevlig länk om fullmåne och magi. Jag skriver en kommentar i samma anda. En för mig okänd man skriver ett dräpande, drygt inlägg om vidskepelse och hur korkat det är att tro på sådant. Jag svarar med "Ah, lite mansplaining, så fräscht :)" varpå snubben blir helt vansinnig och skriver det ena inlägget efter det andra om hur dryg och respektlös jag är och att jag minsann ska ta tillbaka. Han visar sig vara en nära släkting till bekanten, och jag känner mig dum och raderar mitt inlägg...vill ju inte göra bort henne, som jag inte känner särskilt väl, inför hennes närmare.

Jag diskuterar en hel del på FB, mycket politik och feminism blir det och ibland kan det bli upprörda känslor men så länge det är antingen på min egen sida eller på vänners somsjälva gärna diskuterar så känns det ok. Men i exemplen ovan blir ju liksom en tredje part inblandad...och en kanske inte MÅSTE dra in sina egna feministiska perspektiv i allt? :angel:
Eller ska en skita i det och skriva vad en vill, var en vill? Hur gör ni?
 
Jo, det var det som var poängen ;):laugh:

En grej till som påverkar mitt liv i väldigt hög grad är min migrän. Fast den tror jag att jag har nämnt typ två gånger på fb, det vore ju mördande tråkigt för folk att sitta och läsa om det.
Jag skyller på att jag jobbade och inte kopplade skämtet... :-o Nu när jag läste igen var det ju glasklart.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej aldrig
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Ja om jag ändå blir påmind om de, annars håller jag mest koll på de som står mig närmst
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej absolut inte och det är enerverande även med de par som skall gilla och kommentera varandras status hela tiden fast de sitter sidan om varandra..Jag gillar eller kommenterar delningar jag tycker är av betydelse på ett eller annat sätt eller om något har hänt som jag vill visa stöd eller support till oavsett karaktär
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Klickar bara i Inte nu. Sen finns ju de som fortsätter skicka förfrågan och inte kopplar ihop ett och annat..
  • Hur resonerar ni mer? Blir smått tokig på de som skickar spelförfrågningar och ser gärna även att de som lägger upp bilder på sin mat (som sällan ser ut som just mat..) inte gör det. Eller uppdaterar en gång i timmen alt lägger upp 50 bilder på sitt barn eller informerar med bild och text när barnen bajsar på toaletten för första gången osv..
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår Om det är någon närstående som precis skaffat FB gör jag det. Men inte annars. Oftast ser man i flödet om jag blivit vän med någon och då kan de som ser det själva avgöra hur de vill göra
 
Och så skrev jag ju också att det kan gå veckor emellan. Det betyder att OM jag lägger in statusuppdatering, så är det oftast i vart fall inte mer än den. Apropå TS exempel på en vän som lagt in 16 poster en dag.
Ja, då är jag med. Det är samma här. :)
 
En annan sak jag är envis med är att inte ange var jag bor, arbetar, studerat, telefonnummer, politisk ståndpunkt, religiösövertygelse osv osv in absurdum. Vad :devil: har fb (eller kanske skulle skriva NSA) med det att göra? Mina vänner som behöver veta var jag bor vet det, samma gäller telefonnummer osv. Fb måste för övrigt tro att jag ser ut som endera en vit häst eller en röd med bläs :D. Jag tror det finns exakt 1 bild med mitt ansikte på där.
Tittar man på mina svar på andras statusar så ser man mig nog som en vänstervriden katt, häst och hönsidiot.
 
Nuförtiden verkar det mest vara mode att inte skriva saker på facebook, och om man gör det så ska det vara något otroligt unikt och bara en gång i halvåret så man får hela sin vänlista att gilla av pur förvåning.

Jag skriver det jag har lust med. För det mesta slänger jag upp bilder. Inte så jätteofta men någon gång varannan vecka uppdaterar jag för det mesta om någonting. Tycker det är trevligt att se vad folk har för sig, trist med sådana som bara läser men aldrig skriver ett enda ord.

Sen lägger jag sällan till folk. Jag lägger aldrig till någon jag inte har träffat fler gånger än en, har en stor del av min vänlista som begränsade för att jag tycker att alla behöver inte veta allt. Skickar någon en vänförfrågan så kan den ligga och gotta sig i några veckor innan jag bestämt mig. Därav har jag bara en bit över hundra vänner på listan.
 
Måste bara lägga till att jag delar aldrig något. Möjligtvis har det hänt att jag delat någon väns bild om något vi gjort men jag delar aldrig tävlingar, "Dela det här annars" "Dela så får du se vad som" "Dela valfri händelse om bortsprungen katt på andra sidan sverige där jag inte känner någon".

Stör mig en del på folk som delar typ "Vinn ett kilo lösgodis från den här affären!" Som ligger ungefär 1284 kilometer från där vi bor och är en tre år gammal tävling. Typ. Brr.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Ja men det beror på hur man definerar perifer, till exempel för inte så länge sen lag jag till en bukfalist och PM-ade att jag är cirkus, därmot så om någon ör FÖR perifer så addar ajg den helt enkelt inte...
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Jag tar bort den
  • Hur resonerar ni mer?
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Nej

Jag har inte delat upp fejsboksvärlden med olika listor av personer som får se olika saker som jag uppdaterar.
Jag försöker låta bli att dela en massa ffa såna färdigskrivna "kloka" citat. Och är rätt trött på såna som använder sånt ofta och mycket
Jag försöker också låta bli (fast jag lyckas inte alltid) att bli alltför personlig. Jag tänker ofta om jag skriver nånting att ...skulle jag vilja säga detta IRL till ... den mest perifera fb-vänen?
 
Hur gör ni egentligen? Det har slagit mig att jag bara gör, jag har inte tagit reda på hur jag borde göra.

Det är ingen länk med tips jag är ute efter, utan hur just ni resonerar.

Det enda jag har förstått är jag inte förväntas uppdatera för ofta, i synnerhet inte dela. (En av mina vänner uppdaterade 21 gånger häromdagen, nästan bara delningar. Hon bor på facebook.)
Jag anser att man ska uppdatera när man har något vettigt att skriva, typ inte varje dag med:
kl 10.25 Kaffesugen
kl 10.28 hämtar kaffe
kl 10.31 dricker kaffe
kl 10.40 åh det var gott med kaffe

Hade en bekant (numera borttagen pgs av hon tog upp hela nyhetsväggen) kunde utan problem göra 45 delningar på en timme (ibland mer) med bara trams i mina ögon, hur många det kunde bli på den dag vet jag inte, så långt kan jag inte räkna. :p
 
En del lägger upp "halvkvädna visor" dvs låter förstå ätt de är jätteolyckliga/förbannade/glada och sen skriver alla "men å , vad har hänt?" Men man får aldrig veta... Vad är meningen?
 
@Karfitsa man får roligare svar? Nej jag vet inte faktiskt. Jag har en enda vän på fb som gör sådana sratusar, jag skrollar när hen gör sådana. ;)
 
En del lägger upp "halvkvädna visor" dvs låter förstå ätt de är jätteolyckliga/förbannade/glada och sen skriver alla "men å , vad har hänt?" Men man får aldrig veta... Vad är meningen?
Åh sånt kan driva mig till vansinne, jag kommenterar av ren princip aldrig sånt... :mad: Antingen skriver man vad det handlar om från början eller så låter man bli!!
 
Jag tror att det handlar om att söka uppmärksamhet. Det är fler som frågar vad som hänt, dvs ger uppmärksamhet om man skriver kryptiskt än om man bara skriver att katten kräkts på dörrmattan, typ.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 956
Senast: pimy
·
Äldre På min facebook finns det vänner och kompisar, lite släktingar, nya och gamla arbetskamrater, "gamla" skolkamrater, någon mer lite ytlig...
Svar
16
· Visningar
3 465
Senast: Ozarc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp