Do's and don'ts på facebook

Vad är celsiusdryck :confused:
Någon sorts dryck som visar att man är en mordern och hälsosam människa som tror på att man kan bränna fett via en dryck. Äh, jag har ingen aning. Men den ser ut såhär:

burkar.png
 
Incheckningsgilla-sjukan, har den något namn? Jag har folk i feeden som checkar in på allt, och därtill får de inte helt ovanligt drösvis med gilla på incheckning på willys/systembolaget/hemmaisinsäng/ica/lindex. Wtf liksom?

Många verkar checka in när de är på gymmet. Fattar inte riktigt grejen? När jag är på gymmet tränar jag, jag sitter inte på fb:D
 
Jag använder mest Facebook för chatten eller för de feministiskt inriktade grupper som jag är med i. Chatten används i princip istället för sms, är ytterst sällan jag smsar någon istället (om jag då vet att de använder chatten på liknande vis som jag såklart).

Gratulerar vissa vänner på födelsedagen. De som jag aldrig träffar men ändå vill upprätthålla någon slags sporadisk kontakt med, eller nära vänner. De senare brukar dock oftast få grattis på chatten tillsammans med en fråga om hur vi ska fira det ;)

Jag kommenterar inte särskilt mycket. Oftast är det om någon länkat någon bra artikel eller liknande, eller skrivit en status om något speciellt. Om jag skulle kommentera allt mina vänner gör skulle jag inte göra annat på dagarna :p

Överlag visar jag väl främst sidan av mig som är intresserad av feminism, dåliga ordvitsar samt mat (var tvungen att läsa igenom min tidslinje och det är väl ungefär den här slutsatsen jag kan dra). Tycker det känns rimligt! Har inga problem att folk vet min politiska ståndpunkt, det är jag väldigt öppen och tydlig med IRL också.
 
45 på en timme? Jösses :rofl:

Jag delar en del. Men oftast försöker jag göra det med en kommentar så att det blir åtminstone lite personligt. Dock läser jag sällan andras delningar om de gjort kommentaren "Viktig läsning!" för det låter så förbaskat tråkigt att något är "viktigt" :D
mmm typ hälften av delningarna kunde vara av sorten "dela vidare som du har världens bästa dotter/son/hund/katt/mamma/pappa/getingbo/eller vad fan som helst" hyffsat tröttsamt att behöva scrolla sig igenom.

En annan vän proklamerar lite väl hårt för svenskproducerad mat, vilket i sig är en bra sak, men sättet hon gör det på får mig att vilja lägga ut bilder på att jag köpt dansk fläskfilé och tysk mjölk bara för att! Men då måste jag ju köpa dansk fläskfilé tysk mjölk också och det gör jag ju inte. :p
 
något annat som får mig att fundera är de som gladeligen gillar och delar sidor till alla möjliga tävlingar som de flesta borde inse inte kan vara på riktigt, Gilla dela, vinn en TV, Ihopne, 250 trisslotter, 15 kg godis, 10.000 kr mat mm

Om Ica vill dela ut 10.000 kr i mat så tror jag nog att de är kapabla att starta en egen tävling om detta och inte gå genom märkliga "tävlingssidor".

Den som vill läsa lite mer om detta kan läsa här.
http://bluffsidorfb.wordpress.com/category/blufftavlingar/

De som "vinner" blir blockade så de inte kan klaga när de inte får "vinsten".

Själv har jag gjort misstaget att gilla och dela EN
gång, vilket gjort att mina uppgifter hamnat i något register, och jag får fortfarande telefonsamtal från telefonförsäljare trots att jag är med i NIX om att jag har deltagit i en tävling om mat, att jag inte vann men de vill erbjuda mig ett elavtal eller något annat. Det tog lång tid innan jag har sammankopplade var i helskotta jag skulle deltagit i någon tävling om mat på nätet.

Så för mig är det ett big DON'T att dela dessa blufftävlingarna.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person?
Nej, jag addar knappt ens personer jag känner utan 99% av alla mina vänner är folk som addar mig... Vilket lett till att vissa kompisar som är likadana själva och aldrig addar har jag inte haft på fb trots att det är de som jag umgås med mest "IRL" :angel:. Någon gång har det dock hänt och då har jag inte skickat något PM. Enda gången jag kan tänka mig att det skulle behövas är t.ex. om det är någon från buke eller annt ställe där man inte heter sina riktiga namn.
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då?
Never ever
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera)
Ett tag gjorde jag, sedan orkade jag inte mer så nu gör jag inte det alls. Tänker att alla får ändå så många grattisar att de inte märker om jag struntar i det :o
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera)
Kommenterar i stort sett aldrig "bara för att jag kan", utan det är om någon typ uttryckligen frågar något som jag kan vara behjälplig med, och då gör det inte så stor skillnad vem det är. Lite grattis till folk som varit duktiga ute på tävlingar ibland men mest gillar jag bara.
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.)
Jag brukar låte det ligga kvar och ibland så har det faktiskt hänt att jag har accepterat efter några månader när jag kommer på vem det är :p
  • Hur resonerar ni mer?
Jag lägger mest ut bilder på hästarna när jag har nya, resultat från tävlingar ibland om det går extra bra eller dåligt ;), ibland något litet när jag är iväg på annat även om det inte händer så ofta... Och sen så knarkar jag alla såna här "vilken/vilket djur/färg/karktär/klädesplagg/låt/whatever är du?"-test :angel: Delar lite artiklar ibland när det går bra för SWB-hästar! Ibland lite musiklänkar och halvkryptiska låttexter. En gång för några år sedan gjorde jag en "vaguebook" och det var väl egentligen för att jag halvt om halvt hoppades att någon i min närhet skulle halvgissa vad det var om så att jag "tvingades" att berätta det för någon... Sedan gjorde jag ett anonymt nick och gjorde en buke-tråd att prata av mig i istället, mycket bättre! :D
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår)
Nej, skulle vara som tidigare nämnts för typ äldre släkting som är ny och kanske inte så haj på att få rätt på det själv.
 
Mina största don´ts på fb är:

* bli vän med allt och alla (känner i verkligheten knappt 20 av vännerna)
* lägga upp 10 bilder om dagen el mer: på mat, selfies, träning, barn
* skriva ut konflikter du haft med vän, förälder, man,pv, sambo etc.. alltså en närstående för att andra ska "tycka synd" om dig
* gnälla på ditt jobb
* göra radikala inlägg på fyllan (även om man kan radera inlägget dagen efter så har liksom alla sett inlägget..otroligt korkat)
* skriva ut allt för privata saker eller allt för målande beskrivning om andra
* göra en haschtag- lista som är längre än svenska nationalencyklopedin (spyr!)
* skriva gnälliga inlägg varje dag
* starta stora långdragna, hetsiga och fjantiga diskussioner (ser bara fånigt ut - ta ordstriden irl i stället)
* att uppdatera sitt flöde typ en gång i timman (skaffa ett liv!)
*att använda sig av extremt mycket .......... eller !!!!!!! eller ??????? (det räcker med en eller två)
 
Senast ändrad:
Svarar även lite på frågeställningen..
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person?
Nej, jag skickar bara PM till ett fåtal, vänner som jag känner i verkligheten som jag vill nåt privat. Ser det som ett sms tex där det kan vara lite smidigare att ha konversation
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då?
Nej, skriver sällan på tidslinjer alls bara sådär
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera)
Nej, enbart nära vänner men i regel alltid sms eller telefonsamtal
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera)
Kommenterar bara saker som jag tycker är intressanta, någon bild sådär i mellanåt men aldrig annars
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.)
Vänförfrågningar jag inte vill ha godkänner jag inte. Jag godkänner bara vänförfrågningar från de som jag känner eller träffat mer ingående i verkligheten. Vill inte ha fbvänner bara för att och utesluter de som inte har med mitt informationsflöde att göra/bara för att snoka etc
  • Hur resonerar ni mer?
Som min lista..lagom är bäst och man behöver inte bosätta sig på fb eller för den delen dela med sig av alla sekunder i sitt liv. Användare som strider mot mina "don´ts" åker efter ett tag på min ignorelista och jag döljer deras inlägg helt
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår)
Nej aldrig
 
Senast ändrad:
En sak till jag aldrig lägger ut. Selfies.

Finns inte ens på bild i min fb. Lite roligt eftersom en bukefalist hävdade att hen visste hur jag ser ut eftersom vi har gemensamma fb-vänner.
Eh, ja. Jag ser ut som en svart flat i nyllet
 
Har inte förstått vitsen med haschtag alls, vad är det bra för?
Faktiskt bra, om folk lärde sig använda dem rätt. Man taggar speciella ord eller händelser och man kan sen söka på just den taggen och få fram poster med taggen. Prova att skriva exempelvis #pride eller #stockholmpride i sökfältet, klicka på första med gul ikon som heter hashtag så får du upp alla som har gjort offentliga poster med dessa taggar.
 
Jag har selfies, gnällinlägg, lycka-inlägg, bilder på natur, hundar, katter, jakten, fisket, bärplockandet, simturer, nagelbilder, bilder på blommor, bär, frukt, träningsstatusar förekommer rätt så regelbundet och ibland nån träningsbild. Lägger ut recept och matbilder lite sporadiskt och kan lägga in en del mera i tiden debattinlägg om ämnen jag anser bör avhandlas eller om jag vill ha mina vänners respons på min åsikt utan att behöva ringa/messa dem alla. Kort och gott är min tidslinje en lightvariant av mitt liv och vad som händer i det. Lade upp en selfie när hårkatastrofen var ett faktum till exempel så att alla mina 69 vänner fick se och förfasas :D

De som har problem med det kan ju alltid plocka bort mig som vän om de stör sig, för om de stör sig på mina statusar så är det ju i realiteten mig som person som de stör sig på ;)
 
Faktiskt bra, om folk lärde sig använda dem rätt. Man taggar speciella ord eller händelser och man kan sen söka på just den taggen och få fram poster med taggen. Prova att skriva exempelvis #pride eller #stockholmpride i sökfältet, klicka på första med gul ikon som heter hashtag så får du upp alla som har gjort offentliga poster med dessa taggar.

Absolut, oftast står det ju dessutom "#harhaftendåligdag #tyckersyndommig #jagärsåhimlalyckligjustidag" etc..så det är inte sökbara platser, händelser eller ord längre utan används snarare som ett märkligt sätt att beskriva en bild eller händelse på numera..och då gärna en miljon i följd ;) Sjukt störande och är i alla fall det som jag avskyr som mest
 
Absolut, oftast står det ju dessutom "#harhaftendåligdag #tyckersyndommig #jagärsåhimlalyckligjustidag" etc..så det är inte sökbara platser, händelser eller ord längre utan används snarare som ett märkligt sätt att beskriva en bild eller händelse på numera..och då gärna en miljon i följd ;) Sjukt störande och är i alla fall det som jag avskyr som mest
Precis så. Ofta vet de som använder den typen av taggar inte ens hur det funkar.

Jag har en som postar sån där väderapp ni vet 'jag är HÄR' och det är ofta följt av en massa taggar, helt ovidkommande såna, och jag har frågat hur han tänker där men då svarade han att appen själv la in taggarna. Jä rajt, tror jag inte så jättemycket på.
 
Apropå grattisar, så postade en vän till mig detta idag:
Är det så att jag kan skönja en ny trend på FB med att skicka grattisar på vänners namnsdagar? Jag som lever med ett redan dåligt samvete över mitt sporadiska grattande av födelsedagar (du som inte blivit grattad av mig - ha överseende - viljan finns där men ej kraften o tiden, och nu på sommaren brist på internetuppkoppling). Så jag passar på nu och önskar alla grattis på alla födelsedagar och namnsdagar de närmaste 10 åren. Grattis! :)
 
Absolut, oftast står det ju "#harhaftendåligdag #tyckersyndommig #jagärsåhimlalyckligjustidag" etc..så det är inte sökbara platser, händelser eller ord längre utan används snarare som ett märkligt sätt att beskriva en bild eller händelse på numera..och då gärna en miljon i följd ;) Sjukt störande och är i alla fall det som jag avskyr som mest
Hahaha
Jag tycker det är skapligt roligt ;)
 
Apropå grattisar, så postade en vän till mig detta idag:
Är det så att jag kan skönja en ny trend på FB med att skicka grattisar på vänners namnsdagar? Jag som lever med ett redan dåligt samvete över mitt sporadiska grattande av födelsedagar (du som inte blivit grattad av mig - ha överseende - viljan finns där men ej kraften o tiden, och nu på sommaren brist på internetuppkoppling). Så jag passar på nu och önskar alla grattis på alla födelsedagar och namnsdagar de närmaste 10 åren. Grattis! :)

:bow:

Men på riktigt? Jag blev faktiskt grattad på namnsdagen nyligen, men det var av en dam runt 60 som jag inte var vän med vid samma tid förra året så jag trodde att det var hennes egenhet eller en åldersfråga snarare än en ny trend. :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 939
Senast: pimy
·
Äldre På min facebook finns det vänner och kompisar, lite släktingar, nya och gamla arbetskamrater, "gamla" skolkamrater, någon mer lite ytlig...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Ozarc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp