Bukefalos 28 år!

Dottern gör mig galen!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

citron

Trådstartare
Min dotter har matteläxa och hon har lite svårt med det ämnet och hon är samtidigt lat och vill ha för mycket hjälp(läs att jag mer eller mindre räknar ut allt åt henne så hon bara behöver skriva det)så fort jag ber henne tänka efter hur hon ska lösa problemet så får hon ett utbrott och bara vrålar och gapar om att jag inte bryr mig,inte hjälper henne,hon förstår inte osv.Ang förstå så kan det gälla vad som helst just nu är det att hon inte vet hur hon ska räkna bort 725 från 1000.Hon går i fyran så det kan hon visste men hon vill inte.Så varje gång hon har matteläxa så blir vi osams så det bånglar om det.Hon sitter och gapar som en besatt och jag håller mig lugn och försöker prata med henne en bra stund sen rinner det över.Jag kan bara inte låta bli att bli arg när hon beter så.Jag känner mig som en urusel mamma men jag vet inte vad jag ska göra....är hennes pappa hemma får han göra matteläxan med henne men nu har sen en tid börjat jobba kväll så nu har vi den här konflikten minst en gång i veckan.Jag vet inte vad jag ska göra....Fick avreagera mig lite här så nu ska vi fortsätta tjafsa vidare om det förbannade mattetalet.
/Tesso
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

Vid första utbrottet går jag därifrån och sen är jag inte anträffbar för läxhjälp.
Då återstår bara en möjlighet att uppföra sig nästa gång man har läxa om man vill ha någon hjälp.
Jag ringde dessutom läraren och talade om att läxan var ogjord och varför, så det gick inte att skylla ifrån sig heller.
Tre gånger har vi upprepat detta, nu är det lugnare med läxorna.
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

Det finns inget som får den här familjen att bli stressade som utav dessa läxor! Våra barn går i skolan från 8.30 -16.30, på helgerna är det läxor. Dottren gör sitt själv och behöver sällan hjälp. (tack gode gud för det) men grabben..........! Det är som att dra i segt jävla tuggummi. Han skriver som en kratta och ibland kan inte ens han se vad som står att göra i hemläxa. Vi får gissa. Han glömmer böcker i skolan och stenciler. Jag och min sambo jobbar full tid varje helg så efter jobbet får sonen och jag ibland sitta i bilen för och jaga runt alla läxor hos kompisar. För honom tar det ca 2-3 timmar att göra alla läxor. Jag skulle tro att i normal fall så ska det gå på en timme. Jag försöker hjälpa så gott jag kan. Men det slutar nästan alltidmed att jag skriker och han gråter.........(detta är enormt stressande för mig ochså) Vid varje föräldramöte har jag försökt beskriva vår sitvation, men det hjälper föga.
Jag har försökt straffa........ingen dator eller playstation, inga kompisar. Till slut var jag så desperat att jag började vägra honom fotbollsträning, som han sååååå väl behöver efter alla timmar i skolan. När inte ens det hjälpte då insåg jag att han inte gjorde med flit eller för han var lat. Han är bara så. Plutten.........jag tycker verkligen synd om honom.
Förlåt att jag tog över din tråd och öste ur mig mina problem.
JAG tycker att läxor enbart är till för dom som det redan går bra för i skolan. För endel skjälper det mer än hjälper.
gulan fd.gulla
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

Kan inte annat än hålla med dig. Har svårt att se det possitiva med läxor. Först är barnen i skolan hela dagen och sen när de kommer hem trötta och griniga till lika trötta och griniga föräldrar så ska läxorna göras.

Allt prat om individuell studieplanering för varje individs behov. Funkar inte. Visst att man låter barnen jobba på olika ställen i böckerna i skolan. Men de de inte hinner med i skolan det ska senare göras hemma.

Tror det är svårt att hitta en lösning som passar alla. Föräldrar till de "duktiga" barnen klagar på att deras barn får för lite stimulans och för lätta hemläxor. Och de barnen som inte har det lika lätt får det lika kämpigt och jobbigt hemma när de ska lösa sina läxor.
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

Finns det ingen annan som kan räkan matten med henne?
Syskon? Leja in en äldre kusin en timma i veckan?

Att ni bråkar blir ingen gladare av. Speciellt inte hennes intresse för matte.....
Läxor är inte kul, dom är gräsliga. Men kan ni inte försöka få dom roligare, ta samma tid varje vecka (tex måndagar klockan 19) och när alla läxorna är gjorda så får hon göra något hon gillar, se en bra film och äta chips, spela spel eller nått. Bara så ni får in någon rutin...
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

Angående subtraktion (som många barn tycker är svårt)...Be din dotter "räkna upp" från 725 till 1000 i stället, det tycker de flesta är mycket lättare.
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

alltså jag minns att jag var exakt som din dotter...man orkar bara inte..som någon sa så förstår jag inte heller vitsen med läxor.
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

Det råd jag gav om att ge tusan i att hjälpa om man bara får ovett gäller ju om man har ett barn som kan men SKITER i att göra, min yngste son är sån har lätt för sig men vill inte göra läxor.
Har man däremot ett barn som har svårt att få ihop skolarbetet måste man vara trevligare och stödjande, krav försämrar bara.
Jag har faktiskt skippat läxor till min äldre pojke när han gjort allt han kan för att fixa sina läxor och det ändå inte går. När jag talat med läraren om detta har vi varit rörande överens om att det bara stjälper när man aldrig lyckas trots att man lägger ned sin själ.
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

Hon har inga äldre syskon och tyvärr inga kusiner heller.......Men det måste gå att lösa för det här funkar inte för någon av oss.Jag får vansinnesutbrott och flickstackarn gråter och det är helt klart ingen av oss som mår bra av det.
Tack för stödet/Tesso
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

Om jag utgår från det ni skrivit så är ni för en elitgrupp i skolan. Plocka ut det eleverna som här lätt för läxor och skolarbete, sätt dem i en specialgrupp och låt dem arbeta på, öka deras stimulans och öka svårighetsgraden snabbare.

De övriga barnen behöver extra stöd, kanske avsatta timmar under skoltid där de får hjälp med läxarbetet, de behöver kanske också gå fram lite långsammare i skolan, detta utan att "bekosta" stimuli på de elever som har lätt för sig, samtidigt som de elever som har svårare för sig inte behöver känna sig så stressade och kanske låsa sig ännu mer.

En helt ny skolreform med andra ord.
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

oj vad jag känner igen mig... fast jag var/är barnet ;)
jag har svårt för matte och skulle mamma hjälpa mig med det när jag läste matte så var det ett under om det inte blev bråk efter ca 30 sek. Pappa kunde inte heller hjälpa han är kemist och krånglar till allt med svåra termer och ord..

Jag hade hjälp i skolan "oasen" där man fick sitta med hjälplärare.
Jag vet faktiskt inte hur du skall hjälpa eftersom jag o mamma fortfarande började bråka när jag läste matte B på gymnasiet :o

men lite tipps
* uppmuntra jättemycket när hon gör det själv
* säg inte "vad var det jag sa det var inte så svårt" när hon klarar det, när min mamma sa så så blev jag bara arg

När man väl klarar ett tal så brukar det gå bättre och då blir man ganska stolt så glöm inte att uppmuntra och visa att du blir glad när hon är duktig.

(kannske tama råd och självklara men endå)
 
Sv: Dottern gör mig galen!!!!!

Min grabb som går i sexan har fått ny lärare mitt i terminen.
Det var det bästa som kunde hända! Nu pluggar dom verkligen i skolan och inte nog med det,; de lär sig saker!!!!
För det är absolut inte självklart, ska ni veta!! :eek:
Jag tror att grabben lärt sig mer på dom här fyra månaderna med lärarvikarien än vad han har gjort på hela mellanstadietiden förut!!

Det här med läxor... Nya läraren gjorde så här:
Ungarna får sina uppgifter i skolan, det här och det här ska ni hinna med idag!
Det ungarna inte hinner med får dom helt enkelt ta hem och jobba med hemma. På det sättet blir det MYCKET mera aktivitet i skolan. Min egen grabb är i det närmaste livrädd för läxor så han jobbar ju på som en liten ängel i skolan nuförtiden... :smirk:
Det är bara när dom ska ha prov som dom får läxor.

Helt suveränt system!!! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 113
Senast: ginnies
·
Övr. Barn Jag har familje problem, som fick sin kulmen nu i julas. Jag tar det från början... Jag har en bror som har sambo och barn. Hans...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp