Hyresgäster - vad ska jag göra?

Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Tag betalt för veden.
Minst 500:-/kubik.
Kamin, luftvärmepump, tvättmaskin och numera diskmaskin.
Minst 5000:-/månad i kallhyra.
D.v.s. utan värme och el.
Sjöläget kompenserar för avstånd till tätort.

Du drar det genom hyresnämnden som avgör om hyran är skälig.
Med en vinst på runt 2000:-/månad så har du råd med hyresgästerna.
Allt som de har förstört, typ syren och så, skall de också ersätta dig för.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

du glömde en sak...att hälsa henne välkommen ut i den verkliga världen.

där regeln äta eller ätas gäller..
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

KL

Jag tycker också du ska kräva ersättning för det dom har förstört, samt ved.

Du ska inte känna att du ska skylla dig själv.

Vi har hyrt ett hus där det fanns ett förråd fullt med ved som var hyresvärdens, vi tog inte det utan att fråga. När vi frågade fick vi köpa det billigt.



Om det ligger så fint och du har möjlighet att bo hos din pojkvän hade jag sparkat ut dom och hyrt ut det helg/veckovis på sommaren, eftersom läget är attraktivt ;)
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

KL

Som ett litet referensvärde kan jag beskriva mitt boende.

Hyr en tvåvåningslägenhet på 57 kvm i ett torparhus på landet. Huset är i sten, så ganska kyligt när värmen inte är på. Kallhyra 3000 kr /mån, en gång om året kommer hyresvärden och läser av elmätaren. Jag har valt att betala en tusenlapp extra varje månad för att inte få en så stor klumpsumma att betala när elmätaren lästs av. Elpatronen blir dyr om den används då den drar asmycket el. Så jag har två små elradiatorer på låg fart, sen eldar jag resten. Ved får man köpa själv. Renovering får göras OM hyresvärden godkänt det, ibland står han även för materialet. Trädgården ska skötas enligt kontraktet, men större förändringar ska meddelas först.

Det handlar om att ha en bra dialog med sin hyresvärd. Att man hör av sig i tid om problem som behöver åtgärdas och inte ger sig på större saker själv.

Jag hoppas det löser sig för dig och jag tycker helt klart du ska höja hyran! DU kan ju inte "nästintill betala" för att de ska ha någonstans att bo...
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Tack för hjälpen :)

Jag är medveten om att där är saker som behövs göras. Men i takt med att där finns pengar så görs det också saker. Får försöka hitta min ryggrad och intala mej att det är jag som äger huset och passar det inte så är de välkomna till att hitta något nytt. Jag vill inte vara skyldig dom en massa pengar men samtidigt så har jag inga 50 000kr att lägga på huset heller, inte ens 10 000kr i dagsläget. Därför tar det tid vilket de också säger att de förstår...
 
Senast ändrad:
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Det handlar om att ha en bra dialog med sin hyresvärd.

Oh, dig skulle jag vilja ha som hyresgäst.
Med en dialog så kam man ju få pengarna som hyresvärden lägger på husen att räcka längre.

Just nu så har jag 2 jättebra hyresgäster och en mindre bra.
Den mindre bra håller mig sysselsatt om jag säger så.

Det är så tråkigt att lägga pengar, tid och energi på otacksamma människor när jag så mycket hellre lägger det på dem som gör sitt bästa för att det skall vara bra för alla, även för mig då.
Vissa är bara koncentrerade på hur mycket de kan klämma ur sin hyresvärd utan att betala för det.
Precis som vissa anställda på en arbetsplats.
De funderar aldrig på vad de kan bidra med för värde utan bara på vad de själva får och kan utnyttja.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

de sommarstugor jag har hyrs ut exlusive underhåll.
1 5 årsplan fastställs och stämms av under det 4:e året. det som då inte utförts står jag för och det läggs på hyran from år 5.

avstämning löpande. släpar det så komunicerar vi och får jag inte gehör så kommer uppsägning på posten.
detta har fungerat i 20 år. med samma gäster
husen är i bra skick och de får hyra kåkarna för en låg kostnad.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Med vissa människor så fungerar det och med andra inte.

Vissa gör som de vill och tycker samt besvarar all kommunikation med oförskämdheter.
Ibland så är det svårare än annars.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Säg upp dem och skaffa nya trevliga hyresgäster. Tänker på Göte i sällskapsresan II :angel:
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

*Uppdaterar*

Jag var iväg och träffade dom idag. De undrade om jag ansåg mej vara en bra hyresvärd. De tyckte jag skulle komma inom då och då för att höra hur det var med dom, att allt var okej m.m. Visst, mitt hus och det ligger i mitt intresse att det fungerar. Däremot fick jag reda på att de hade fått köpa ny hydrofortank när rörmockaren var där för 3 månader sen då den andre var sönder (var ungefär 9 månader gammal). VARFÖR kommer de först efter 3 månader och säger så? De påstår att pumpen var felinkopplad så det hade varit för högt tryck så bäljen i tanken gått sönder. Men åter igen, varför komma först efter 3 månader med en sådan grej trots att jag pratat med dom vid några tillfällen sedan dess.

Kvinnan påstår att hennes man kan allt. Allt från att renovera hus till att beskära träd. Inget jag har bevis på med än deras ord. Men det slängs ofta mot mej med ord som "litar du inte på oss?", "jag har ju för f*n jobbat med detta under hela mitt liv".

De vill ha gjort en massa, bla nya stuprännor/rör (jag vet att det behövs), golv i farstun, tak, ny panel på vissa bitar, golv + tak i källaren osv. Där finns att göra men hyran är låg så jag lade fram förslaget om att kanske höja hyran och att det då händer mer. Större inkomst = lättare att köpa in saker. Detta mottogs inte särskillt väl men att de också skulle fundera på hur de vill ha det eller om de hade förslag.

Jag har pratat med olika vänner, kollat lite på nätet osv. En liten stuga min kompis hyrde långt ute i skogen med mulltoa, inget garage men med en liten gäststuga, hyrde de för 3400kr exkl el och ved. Deras stuga var betydligt mindre än min stuga och uppvärmningen bestod av direktverkande el i första hand med den öppna spisen som kompliment.

Så jag är ytterst kluven till det här. Visst vill man tro gott om människor. Men om jag ska betala tusentals kronor (som jag inte har!) för att de ska bo där och som jag ändå inte får igen, då känns det som att jag lika gärna hade kunnat bo där själv. Men det är kanske inte rätt att känna så som hyresvärd? Med andra ord hade jag fått ta av min lön/akassa när jag själv har utgifter för det nya boendet. Och hade det inte varit för att de ville ha/behövde ett boende så hade jag och pojkvännen inte flyttat ihop på ett tag.

Min familj tycker att jag ska säga upp kontraktet och sen gå igenom med besiktningsman för att ta beslut om det ska rivas alt en omfattande renovering. Tillbyggnaderna som inte syns på bilden, är ihopbyggda med förrådet/garaget. Och vi har redan åtgärdat fuktproblemet som fanns mellan de båda byggnaderna och sedan satt en ny bjälke som stöttar upp hörnet på förrådet. Papptaket på tillbyggnaderna har de lagat lite konstigt och glömt plåtarna. Så vi har ingen aning om vad som kommer härnäst då det känns lite som oerfarna som har byggt det.

Givetvis blir det att en mäklare får värdera huset/läget för att se om det finns utrymme att låna till en renovering. Annars så blir det nybygge av en ny stuga senare i framtiden. Det är de alternativen min familj tycker jag ska satsa på.

Imorgon tänkte jag höra med hyresnämnden för råd.

Japp, jag är kluven och har en stor klump i magen. Men samtidigt, vad för fel gör jag förutom att vara för snäll?
 
Senast ändrad:
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Men släng ut dom!

Skulle aldrig i hela mitt liv låta dom bo kvar i mitt hus. Så bara ut med dom eller chockhöj hyran så du får det att gå runt!
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Det är egentligen något sådant jag känner för! Men sen är det hur jag ska göra för att ha 'ryggen fri' om de skulle vilja dra in hyresnämnden (om de har hand om sådana tvister). För jag försöker renovera bara att det tar tid. Men kommunikationen/förståelsen fungerar inte riktigt.

De har besittningsskydd. Och kanske kan göra allt i deras makt för att få vara kvar.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Tja, vill de bo kvar får de väl helt enkelt acceptera att du inte kommer att gå dem tillmötes med vad gäller krav på åtgärder?

De visste väl hur huset såg ut/var när de flyttade in? De har ju dessutom gjort åverkan på DIN trädgård, och utan att ta upp det med dig först.

Helt klart kommer de att fortsätta utnyttja dig om de får chansen!

Sätt ner foten (ja jag är USEL på det själv, så borde kanske inte uttala mig:p), passar inte galoscherna så är det bara att flytta!

Håller tummarna för dig!!;)
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Ja givetvis visste de hur huset såg ut. Särskillt när jag själv pekar ut fel och brister samt berättar vad vi har hittat och gjort.

Haha ja det är faktiskt lättare sagt än gjort! ;) Tack så mycket :)
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

De har besittningsskydd. Och kanske kan göra allt i deras makt för att få vara kvar.

Men hur kan de ha besittningsskydd?
Om man hyr ett privat hus så åker man ut om hyresvärden själv vill ha sitt hus.
De försöker att utnyttja dig.
Om jag var du så skulle jag antingen kasta ut dem eller höja hyran.
Höjer hyran gör du genom att gå till hyresnämnden och få dem att sätta skälig hyra.
Du kan visserligen åka på att vara tvungen att renovera till lägsta tillåten standard, men det verkar ju huset redan ha.

Vad gäller en hydropress, för det är vad en hydrofor med gummibälg kallas, kan inte gå sönder av övertryck.
Bälgen är elastisk nog för att klara att pressas hela behållarens storlek.

Det är något som verkligen inte stämmer i detta.

När flyttade de in?
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Har de inte besittningsskydd/besittningsrätt till bostaden? Eller det är bara om jag inte ska ha den för mitt eget bruk eller genomgå större förändringar?
Det flyttade in i månadsskiftet oktober/november men kontraktet skrevs först i mitten på november och börja gälla från det datumet det skrevs.

Vad innebär att lägsta tillåtna standard?

Jo tack, imorgon ska jag ringa rörmockaren och se om han kommer ihåg detta. Han kanske kan förklara mer. Och varför säger de så först efter 3 månader? Har frågat om allt var okej sedan rörmockaren var där och fått höra att allt är så bra så.

Är det enklast att ringa hyresnämnden eller skriva till dom?
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Ring skulle jag säga, då kan du berätta allt och dom kan fråga efter vad dom behöver veta.

Har dom alltså inga kvitton på detta påstående? Sen ska dom ringa dig om något felar inte ringa efter folk själva och inte skaffa material själva elelr göra någonting överhuvudtaget utan att prata med dig först. Dom hyr, äger inte då kan man inte göra som man själv vill. Tycker defenitivt dom kör över dig.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Har de inte besittningsskydd/besittningsrätt till bostaden? Eller det är bara om jag inte ska ha den för mitt eget bruk eller genomgå större förändringar?
Ett enfamiljs eller tvåfamiljshus kan du alltid ta tillbaka om du skall ha det för eget bruk och uthyrningen inte ingår i affärsverksamhet.

Det flyttade in i månadsskiftet oktober/november men kontraktet skrevs först i mitten på november och börja gälla från det datumet det skrevs.
Inte undra på att de hade så bråttom.
En ny lag började att gälla från 1 februari som gör att avtal på privata bostäder som är ingångna efter det saknar besittningsskydd.
Dessutom så kan man ta högre hyra för den första uthyrningen som man gör av sin privatbostad på de kontrakten.

Länk till lagen: http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/20120978.htm

De har lurat dig och försöker att utnyttja dig.

Vad innebär att lägsta tillåtna standard?
En bostadslägenhet skall anses ha lägsta godtagbara standard, om den är försedd med anordning inom lägenheten för
1. kontinuerlig uppvärmning,
2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,
3. avlopp för spillvatten,
4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch,
5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,
6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor.

Utöver vad som anges i sjätte stycket krävs det för att lägsta godtagbara standard skall uppnås
1. att det finns tillgång både till förrådsutrymmen inom fastigheten och till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den, och
2. att huset inte har sådana brister i fråga om hållfasthet, brandsäkerhet eller sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas. Lag

Källa Jordabalken: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P55
Kapitel 12 i Jordabalken kallas populärt för "Hyreslagen" läs den.

Och varför säger de så först efter 3 månader? Har frågat om allt var okej sedan rörmockaren var där och fått höra att allt är så bra så.
De försöker antagligen lura dig på pengar.
Gissningsvis så var det inget fel och den är antagligen inte heller bytt.
Du har nog ingen vattenskada heller.

Är det enklast att ringa hyresnämnden eller skriva till dom?
Läs på deras hemsida http://www.hyresnamnden.se/
De hanterar tvister så först måste du skicka ett meddelande om hyreshöjning till hyresgästerna och när de vägrar att gå med på det så kan du ta tvisten till hyresnämnden.

Min erfarenhet är att när en hyresgäst har bråttom med något så handlar det om att lura mig.
De pressar på för att det skall gå så fort att jag inte hinner tänka och kontrollera ordentligt.
Så jag hade aldrig skyndat mig ut ur huset utan tvärt om låtit dem vänta tills att jag hade hunnit kontrollera allt som jag ville kontrollera.
Om de då hade sagt att de i stället hyr något annat så hade det fått bli så.
Någon annat kan ta stresspellarna - grattis till dem liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 191
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 199
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp