Hyresgäster - vad ska jag göra?

Myzan87

Trådstartare
Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet.

I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet var att hennes föräldrar också bodde i huset. Det stämdes träff med föräldrarna för att visa min lilla stuga. Under visningen visar jag alla fel och brister. Allt från att jag misstänker mögel i taket på källaren till att det det har runnit in vatten genom taket. Mannen säger att jag inte behöver oroa mej för diverse skavanker utan huset är okej.

Vi kommer överens om att jag ska fixa vattenpumpen (ett lager som var kasst så vi bytte pump) och taket ska lagas. Eftersom allting gick så snabbt så hann jag aldrig räkna på vad huset kostade utan hyran blev satt till 3300kr/månad. Bara att lånet ligger på 3350kr + övriga kostnader som ex försäkring. Även akuta reprationer skulle jag stå för. Dessutom hade jag en vecka på mej att flytta och de började flytta in innan jag hunnit flytta ut och flyttstäda. Ovanpå all flytt hade jag dessutom ett heltidsjobb och 2 hästar. Det var mycket grejer och skräp som skulle iväg. Så hälften av alla mina grejer står hemma hos mina föräldrar och hälften har jag med mej till sambons hus. Det försvann lite grejer i flytten eftersom de började flytta in saker och dessutom använde mina grejer när de började flyttstäda dvs det blev väldigt blandat. Så vad jag vet är det en sax och några oanvända flyttkartonger som försvann - inget att tjafsa om.

Det första de börjar klaga på är dels vattentrycket och dels varmvattnet i duschen. Vips så var trycket okej eftersom mannen hade varit nere och 'pillat' på något. Men varmvattnet fick de byta blandare (de sa till om det först efteråt). Efter det börjar vattenpumpen 'skicka' iväg slangen som går till hydrofortanken och hela källaren fylls med vatten. De upptäcker att trappan ner till källaren är maskäten (trots att jag pekat och sagt att jag är osäker på trappans skick) och någon gång trillar den även ner när kvinnan går på den. Tur i oturen trillade hon inte långt! En rörmockare kom och fixade till så nu ska det vara godkänt.

Mitt i alltihop så slänger de ut min tvättmaskin (fast installation) och sätter in en ny utan att ha frågat först om det är okej. Lika så när de installerade diskmaskinen - uttag för elen fanns sedan vi renoverade köket men eftersom jag aldrig haft något behov av diskmaskin så byttes aldrig kranen. Så den bytte han också.

Mannen konstaterar även att det är mögel i taket i källaren pga att det varit så fuktigt. Så nu har han bilat upp golvet och tydligen var där ingen riktig platta. Det var sagt att han skulle kolla upp kostnaderna för kring att gjuta nytt ovanpå - sen skulle jag se när det väl fanns pengar till det. Men jag påpekade att specialplåtarna till taket var prioriterade!

I söndags var jag där för att hämta en räkning som brevbäraren glömt eftersända, och får då se att de har tagit bort min stora vita syren. INGET jag har gett tillåtelse till. De motiverade att den ändå var rutten. Och idag såg jag även att mina krusbärsbuskar och gullregn var också borta. Mycket ledsen blev jag då det är några av de få växter jag har i trädgården.

Kom hem och läste i kontraktet;
5. Hyresgästen skall bekosta smärre reprationer i fastigheten såsom av lås, elströmbrytare, tackningar etc, samt normal service av värmeanläggning, disk- och tvättmaskin och dylikt

6. Hyresgästen får inte utan hyresvärdens muntliga tillstånd utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder

9. Hyresgästen skall väl vårda och akta den upplåtna egendomen. Skulle skada inträffa, svarar hyresgästen härför, om hen inte kan visa att hen eller någon hen svarar för inte är vållande till skadan.

Jag känner mej fruktansvärt överkörd av mannens beteende. Han är impulsiv och har lätt för att 'tända till' vilket gör mej rädd. Men jag trivs inte med situationen och jag gillar verkligen inte att få reda på saker i efterhand. Bla har jag fått reda på att kvinnan har betalningsanmärkningar och att de har svårt för att hitta lägenhet.

Och min vän har jag inte hört så mycket av sedan de flyttade dit (hon flyttade in med sina föräldrar).

Jag vet att det har begåtts lite misstag från min sida. Bla med flytten. Och min sambo tycker inte att det känns bra trots att han känt dottern i familjen länge. Jag själv tycker det gick alldeles för fort för att jag själv skulle kunna känna efter och fundera. Idag har jag lyckats få ner räntan på lånet så nu 'tjänar' jag en slant som går tillbaka till husreprationer.

Vad skulle ni ha gjort i mitt läge? Vi ska träffas på torsdag och jag börjar få en stark ovilja till hela alltet.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Skulle någon börja bygga saker i mitt hus och förstöra min trädgård skulle jag bli skogstokig och slänga ut dom med huvudet före. Kanske ev erbjuda vännen att bo kvar om det var svårt att hyra ut annars och det enbart är föräldrarna som är besvärliga att ha att göra med. Blir dom utslängda nu ska dom snarast vara tacksamma över att du inte kräver att huset och trädgården ska återställas. Visst det är inte ok att hyra ut en fastighet som är i undermåligt skick (mögel osv) men så länge hyresvärden åtgärdar det så kan inte hyresgästen byta ut saker själva och tro att hyresvärden ska betala det (om det är ett "standardkontrakt" med dom vanliga paragraferna om vem som får/ska göra vad inskrivet).
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Jag hade blivit vansinnig.
Varför tog dom bort gullregn, syren mm? :crazy:

Jag skulle ha sagt upp dom, vem vet vad mer dom ställer till med.

Däremot kanske din vän kan bo kvar om hon inte är lagd på samma vis?
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Jag förstår inte riktigt, vilka är det som bor i huset idag? Hur kom det sig att de flyttade in i första läget? Bodde du i huset när de flyttade in?
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Jag hade sagt upp kontraktet.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Jo och jag sa i vilket skick jag misstänkte att huset var i och det godtog skicket. Men när han själv säger att det inte är mögel så vad ska jag tro? De behövde någonstans att bo snabbt.

Grejer åtgärdas i den takt det finns pengar till det. Taket är prio så det blir helt klart. SEN skulle vi ta tag i källaren. Och att jag är medveten om problemen. MEN nu när det finns lite pengar över varje månad så kommer dessa gå direkt till huset. Så det finns pengar till att göra reprationer. Det tar bara ett litet tag innan potten har växt så man kan göra större inköp eller renoveringar.

Finns där inga pengar så finns där ingen möjlighet att göra något heller. Jag måste betala hyra till mitt nya boende vilket gör att det finns inte möjlighet att lägga de 3300kr på stugan. Med andra ord så går deras hyra ungefär jämt upp med vad jag betalar i lån för stugan.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Syrenen tog de bort eftersom de tyckte att den var rutten. Krusbärsbuskarna och gullregnet har jag ingen aning om varför de sågade ner. De om att fråga om lov innan.

Vännen har inget fast jobb (vad jag vet i dagsläget i alla fall) så henne är jag mer kluven till. Men jag tror att hon nog flyttar med föräldrarna.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

jag finner inga ord :eek:

jag har själv hyrt hus (av en jag känner) och jag skulle inte göra några av dessa sakerna utan hans godkännande! Säg upp kontraktet och skicka ut dom, annars kanske dom tar över helt och hållet.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Jag förstår inte riktigt, vilka är det som bor i huset idag? Hur kom det sig att de flyttade in i första läget? Bodde du i huset när de flyttade in?

Det är min vän som bor där med sina föräldrar. Det är hennes pappa som står på kontaktet för huset.

Anledningen till att de flyttade in var för att min vän ville flytta ifrån sin sambo. Vännens föräldrar bodde även i hennes sambos hus. Fråga mej inte varför för det är en lång historia. Men de ville flytta snabbt och då sa jag att jag ska se vad jag kunde göra.

Jag bodde i stugan vid den tidpunken men ordnade så att jag kunde flytta in till pojkvännen.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Så är det tyvärr oftast att ha hyresgäster.
Fundera på om du står ut eller inte.
Och höj hyran så att du går med vinst.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Då säger du upp kontraktet och flyttar tillbaka själv.

Problemen lär inte försvinna.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

jag finner inga ord :eek:

jag har själv hyrt hus (av en jag känner) och jag skulle inte göra några av dessa sakerna utan hans godkännande! Säg upp kontraktet och skicka ut dom, annars kanske dom tar över helt och hållet.

Jag känner mej redan överkörd. Att komma i efterhand med ändringar de gjort tycker jag inte är okej.

Som sagt, med facit i hand så känns inte det här alls okej. Jag vet att det finns fel och brister (påpekade och visade dom). Men med begränsad budget kan man inte göra underverk.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Säg upp dem med motiveringen att du behöver den själv så har de 3 månader på sig att flytta.
Om nåt inte känns okej så brukar det betyda att det inte är okej.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Först och främst måste du ju prata med dem om vad det är för regler och inte. Det är ju inte okej att hugga ner växterna på det där viset!! Och höj hyran så att du i alla fall har råd att lägga lite på renoveringarna. Det är ju helt sjukt att du inte ens går plus minus noll.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Så är det tyvärr oftast att ha hyresgäster.
Fundera på om du står ut eller inte.
Och höj hyran så att du går med vinst.

Jo, det var precis vad jag misstänkte. Jag står ut med mycket egentligen men det är att de kommer och säger saker i efterhand och 'kör över' stilen som stör mej.

Jag har ingen aning om hur mycket man kan ta i hyra. Just nu går jag ungefär 800kr/månad i vinst. Men det är kanske alldeles för lite i vinst?
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Jag har ingen aning om hur mycket man kan ta i hyra. Just nu går jag ungefär 800kr/månad i vinst. Men det är kanske alldeles för lite i vinst?
Fast du skrev ju att du hyrde ut det för 3.300:-/månaden och att det inte ens täckte dina egna lånekostnader.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

näst längst ner i inlägg #1 har jag skrivit
Idag har jag lyckats få ner räntan på lånet så nu 'tjänar' jag en slant som går tillbaka till husreprationer

Inlägget blev långt så det kan vara lätt att missa det :)
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

Hur stort är det och vad finns i det?
Diskmaskin, öppen spis o.s.v.
Och hur nära tätort respektive busshållplats?

Du skall också begära skadestånd för vad de har ställt till.
 
Sv: Hyresgäster - vad ska jag göra?

60kvm + ovanvåning för ex sovloft eller liknande. Ingen diskmaskin men uttag för en liten. Kamin i mitten på huset som värmer bra (hade ved för en säsong men som de också eldade upp - något jag får skylla mej själv för), värmepump i vardagsrummet installerad 2011.

Det är rätt långt till nämsta tätort, 7km åt bägge håll. Större affärer med bra basutbud. Stan finns 1,5mil bort där tåg/flyg/buss finns. Ungefär 1km ner till badstrand med flotte. Stugan ligger precis ovanför en stugby med massor av vandringsleder i skogarna runt omkring.
Finns möjlighet att köpa fiskekort och även att hyra båt.

Huset ser ut ungefär så här;
Huset (det är bara matrummet och sovrummet som syns i den gamla biten av huset)
Vardagsrummet ligger till höger. Finns även ett förråd och ett litet garage ihopbyggt med huset. Köket och badrummet ligger på baksidan.

Eget vatten och eget avlopp

Troligen ligger det attraktivt för sommargäster. Särskillt för mc intresserade eftersom det också är många fina bilvägar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 188
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 199
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp