Downsizing

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har länge velat downsiza - i alla möjliga former. Under 2019 downsizade jag en hel del.

Ett jobb-byte innebar att jag slapp 3 timmars pendling varje dag. Jag slapp avlöna en hundrastare. Jag slapp måndag-fredag-tristessen som jag avskyr.

Gick från tre hästar till två. Otroligt skönt och plånboken plus samvetet jublar. Nu har jag kvar de två som jag älskar och har haft länge (10 respektive 13 år). De som jag har starkast känslomässig koppling till. När de är borta blir det inga fler.

Eftersom tre hästar blev två och jag slapp jobbpendling kändes det som att stallet jag stod i tidigare (när jag hade 3-4 hästar) helt plötsligt blev vettigare. 1 km hemifrån, två boxar lediga och kollektivt in-/utsläpp på vinter baserat på antal hästar man har. Att hjälpas åt med in-/utsläpp fungerade dåligt när jag jobbade heltid med tre timmars pendling bort, men nu var förutsättningarna annorlunda. Så det blev en flytt tillbaka. Stallhyran var cirka hälften så mycket då jag gick från fullservice till att ha cirka 4 in-/utsläpp i veckan och en stallhyra anpassad efter det. Plånboken slog frivolter.

En katt fick somna in. Från fem katter till fyra gjorde skillnad. Under 2020 lär katten med cancer gå bort. Han kommer inte att ersättas, kattbeståndet ska bli 0 är planen. De ska få bo kvar såklart, det köps inga nya.

Hundarna är fortfarande två och kommer så förbli. Har 0 sug efter fler och när de är borta blir det inte hund igen.

2020:
Har två kaniner i trädgården som jag velar lite gällande. Antingen behålla tills de går bort eller lämna iväg. Två djur mindre att ha ansvar för vore skönt. Får väl se hur det blir.

Downsizar garderoben. Köper inga nya plagg och slänger det som är trasigt direkt (det blir alltså inte ens stallkläder).
 

Det är så skönt när en inser hur mycket friare det känns när en downsizar :up:

Jag är inne på att minska både min arbetstid och min tid för "måste-saker". För att kunna göra det behöver jag samtidigt minska mina utgifter - samtidigt som jag vill öka mitt sparande för framtida ytterligare minskning av arbetstid.

Ett sätt att göra detta tänker jag är att downsiza antalet prylar jag äger. Både genom försäljning, men även genom att skänka och slänga så att min tid att ta hand om mina saker minskar. Och då i andra änden se till att inte köpa in nya saker, om de sakerna inte verkligen fyller ett behov som hjälper mig åt rätt håll. T ex min cykelvagn som gör att jag kan minska användandet av min bil. När denna bil inte längre vill rulla så tänker jag se om jag kan klara mig helt utan bil, vilket känns näst intill omöjligt! Men åtminstone så ska nästa bil vara i mindre storlek. Ett annat sätt är att jag minskat från häst till hund :D Även om antalet djur inte minskat så gör formatet stor skillnad! Att vara helt utan djur är inte något jag vill, de ger mig livskvalitet.

Och det tror jag är framgången till att kunna downsiza, att komma ihåg vad man själv vill få ut av livet. Inte att jämföra sig med andra, oavsett om det är grannen, kusinen eller stallkompisen och dras med av "de har råd/kan/gör, då ska jag också".
 
Det är verkligen en befrielse att downsiza! Jag har också gjort det en hel del under 2019. Dels flyttade jag från 35 kvm till 27 kvm, vilket förstås gjorde att mer grejer behövde säljas/skänkas bort. Men flytten gjorde också att jag fick halverad restid till jobbet. Ljuvligt!

Sen har jag downsizat hästantalet också, är nu nere på två stycken och så få hästar har jag inte haft sen våren 2015... Jag tycker att två är ganska lagom, så färre än så vill jag inte ha.

Däremot behöver jag minska antalet modellhästar. Det går långsamt. ;)
 
Jag är inne på att minska både min arbetstid och min tid för "måste-saker". För att kunna göra det behöver jag samtidigt minska mina utgifter - samtidigt som jag vill öka mitt sparande för framtida ytterligare minskning av arbetstid.

Ett annat sätt är att jag minskat från häst till hund :D Även om antalet djur inte minskat så gör formatet stor skillnad! Att vara helt utan djur är inte något jag vill, de ger mig livskvalitet.
Jag har även downsizat min tjänstgöringsgrad :) Jobbar 75% nu, men tar alltid extrapass så ibland blir det heltid. Fantastiskt skönt att kunna bestämma själv över de andra 25% :) Blir dessutom oftast inringd på helgerna = kvalificerad övertid.

Kommer inte vara helt utan djur när de vi har nu är borta. Tänkte dock ha andra djur, som kräver lite mindre, är billigare i drift och har kortare livslängd (gnagare) :)
 
@kolblakkur
Låter verkligen toppen! Grattis! Och så verkar du verkligen gilla ditt jobb också vilket är så roligt att läsa när du skrivit om det i andra trådar.

Jag håller också på att skala ner sedan ett par år. Så skönt. Men jag är inte i mål än på ett tag. Målet är ett eget litet boende med liten gräsplätt och kunna gå ner i arbetstid så jag äntligen kan ha hund i mitt liv igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen aldrig tyckt att jag (vi) har så många djur. Jag umgås ju med andra djurälskare och där är det aldrig något konstigt...
2
Svar
20
· Visningar
4 957
Senast: pepp
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En annan anledning till varför jag började med downsizing förra året och planerar att fortsätta göra det detta året var att jag kände...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tog upp min downsizing i mitt förra dagboksinlägg. En annan downsizing jag (och min man) håller på med är en ekonomisk downsizing...
2
Svar
21
· Visningar
2 393
Senast: farin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp