Bukefalos 28 år!

Dowton Abby

Änkegrevinnan går ju bara inte att tänka sig serien utan. Jag gillade Sybil skarpt för hon fick vara den där fria, rebelliska dottern som också gjorde en stor insats under kriget. Mary gillar jag med och Mrs Hughes och Mrs Patmore också. Mrs Patmore har så många bottnar tycker jag, hon har verkligen visat högst medmänskliga sidor vid sidan av att vara sträng kokerska i köket som håller ordning på allt.
 
Tyckte det var ett väldigt intressant avsnitt, det känns lite lätsammare än tidigare säsonger även om det är väldigt formellt fortfarande. Men ändå känns det som att det börjar bli lite modernare. Tror det är rätt att avsluta efter denna säsongen, det är ju som det pratas om i första avsnittet att det börjar bli mer och mer ovanligt att leva på det viset, att det skärs ner på personal och att det börjar bli ett mer modernt liv. Själv hoppas jag på att det ska komma en film i framtiden hade varit väldigt intressant tycker jag så länge det görs på ett bra sätt. Spännande med Ediths planer på att flytta till London med och ska Mary hitta någon ny? En gnagande känsla att Anna och Bates inte kan andas ut helt än har jag också vad tror ni? Detta ska bli kul att följa! @Thaliaste @Asko @Korven vad tyckte ni om första avsnittet?

Det levde upp till mina förväntningar i alla fall! Lite lagom referenser till vad som hänt tidigare så att man kom in i storyn igen, men också lite nya trådar. Jag hoppas att Anna och Bates är rentvådda nu, men det var lite oroväckande kommentarer i slutet på det. Jag kan dock tycka att den grejen blivit rätt utdragen nu, det händer inte så mycket utan är bara en lång väntan, så jag hoppas att det är klart och att de kan gå vidare och kanske få till det med barn. Edith tror jag absolut kommer att flytta till London, och kanske träffar hon någon ny kärlek där? (För att Mr Gregson skulle återuppstå och de lever lyckliga i alla sina dagar skulle vara lite väl sockersött...). Mary bör vill hitta en ny partner om serien ska kännas riktigt stängd (men också lite småtrist förväntat). I så fall tror jag att det blir någon som redan är känd, och att de flyttar till något eget. Kanske innan även Downton säljs? Det skulle vara en möjlig avslutning på det hela. Kanske Cora vill flytta tillbaka till USA.

Frågan är väl om produktionen vill kunna plocka upp serien någon gång i framtiden eller om de vill förhindra det.
 
Såg avsnittet i eftermiddags, och ärkegrevinnan är ju ljuvlig som vanligt :love: "Sometimes it's better to rule with fear"

Hoppas paret Bates får barn på något sätt. Hoppas att Edith får det bra i London, trots att hon aldrig varit något favorit-karaktär för mig..

Hoppas verkligen det löser sig för Lucy och hennes svärfar med :) men det tror jag nog!
 
Änkegrevinnan är bäst :bow:

Är det någon som läst eller hört varför de lägger ner serien? För så populär som den blivit hade det väl inte varit fel med någon säsong till? Och man behöver ju inte skutta så många år åt gången mellan säsongerna samt tillföra en eller annan ny spännande karaktär?
 
Änkegrevinnan är bäst :bow:

Är det någon som läst eller hört varför de lägger ner serien? För så populär som den blivit hade det väl inte varit fel med någon säsong till? Och man behöver ju inte skutta så många år åt gången mellan säsongerna samt tillföra en eller annan ny spännande karaktär?

En anledning var tydligen att Julian Fellows inte ville komma fram till detta med nazismen och skriva om det. Han säger att han vill gärna att rollkaraktärerna tar ställning för och emot olika saker för att få lite nerv och kunna se olika sidor av saken. Men med nazisterna så är det liksom svårt att föra in att någon tar ställning för det enligt honom. lagom långt att lägga ner serien nu, vet inte om en säsong hade tillfört så mycket mer. Sen skulle ju Julian Fellows börja skriva på nån ny serie med och han ville inte ha båda att skriva på samtidigt har jag för mig att han har sagt i nån intervju.

Sen ska man se rent krasst på det så vet jag inte hur länge den här typen av stora hus med många i personalen fanns kvar i England? Det började väl bli lite annorlunda med andra jobb som var möjliga att ta för den typen av personal, såna referenser har man ju fått i serien några gånger. Själv tycker jag nog det ä Själv hoppas jag nog på att den ska bli långfilm såsmåningom, jag tror den hade gjort sig riktigt bra som det, finns ju hur många trådar som helst att spinna på i den här serien och följa olika personer oavsett om den skulle utspela sig under de åren vi redan fått se eller strax efteråt.
 
Tyckte dagens avsnitt kändes lite som att det inte hände så mycket överhuvudtaget. Känns ganska menlöst enligt mig, inte mycket som händer direkt. Förutom att jag tyckte det var intressant med att det var så självklart att det var den fina familjen som skulle bo kvar och helt självklart måste familjen Drewe flytta. Några andra alternativ fanns inte. Det visar klassskillnaderna på ett väldigt tydligt i det här avsnittet. I övrigt kändes det mest gulligt och lite mellanmjölk över det hela. Historien med sjukhuset känns mest som ett jaha, bestäm er, jag bryr mig inte och att Mary skulle ta Anna till samma läkare som hon själv var till kändes väldigt förutsägbart.
 
Jag tycker serien blivit rätt tråkig. Minns inte ens om jag såg förra säsongen, det blev så långt mellan säsongerna så man hinner ju ledsna.
 
Förutom att jag tyckte det var intressant med att det var så självklart att det var den fina familjen som skulle bo kvar och helt självklart måste familjen Drewe flytta. Några andra alternativ fanns inte.

Men eller hur?! Det känns så jäkla illa och fult - det är ju Edith som skapat situationen så om hon vara flyttade till London skulle ju problemet vara löst i princip. Den här situationen gör mig både beklämd och förbannad.
 

Liknande trådar

Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 693
Senast: Jeffery
·
IT & mobiler Jag blir inte riktigt klok på Teams. Har det både i min Iphone och dator. När jag har datorn igång så ändrar den ju status till...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Hrm. Jag blir inte riktigt klok när jag googlar om det är fritt att beställa varor från Norge, eller om man behöver betala moms...
Svar
2
· Visningar
361
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp